Skoda w coraz większym stopniu stara się stosować ekologiczne materiały wykończeniowe w nowych modelach. Dowiedz się więcej na ten temat.

Dział Rozwoju Technicznego Skody wspólnie z ekspertami z Uniwersytetu Technicznego w Libercu opracował zrównoważony, ekologiczny materiał, który jest wytwarzany z wysłodków buraczanych. Przedstawiciele czeskiego producenta złożyli już wniosek patentowy dotyczący tego innowacyjnego surowca.

Skoda prowadzi też badania nad innym materiałem, który powstaje na bazie miskanta trzcinowego. Oba te surowce w przyszłości mogą znaleźć zastosowanie w nowych modelach, np. do wykończenia drzwi czy elementów dekoracyjnych we wnętrzu. Na specjalnie przygotowanej makiecie Octavii czeski producent pokazał szeroki zakres możliwego wykorzystania nowych materiałów.

„Naszym celem jest odgrywanie pionierskiej roli w obszarze zrównoważonego rozwoju. Podchodzimy do tego zagadnienia całościowo i nie ograniczamy się jedynie do zmniejszenia emisji CO2 z naszej floty pojazdów. Zajmujemy się znacznie większą liczbą wyzwań. Skupiamy się na przykład na badaniu i wykorzystaniu materiałów pozyskiwanych ekologicznie oraz sprawdzaniu, w jaki sposób np. włókna kokosowe lub łuski ryżu mogą być używane w przyszłości” – wyjaśnia Johannes Neft, członek zarządu Skody ds. rozwoju technicznego.

Materiały pochodzące z naturalnych źródeł

Czeska marka złożyła już wniosek patentowy dotyczący materiału, który doskonale nadaje się do zastosowania w samochodowym wnętrzu. Skoda korzysta ze specjalnego procesu barwienia wysłodków buraczanych, aby stworzyć akcenty dekoracyjne w swoich modelach. Potrzebny surowiec jest pozyskiwany bezpośrednio z miasta Dobrovice, które leży niedaleko głównej siedziby marki w Mlada Boleslav. Dzięki temu można uniknąć długich łańcuchów dostaw i optymalizuje się emisję CO2.

Kolejny ekologiczny materiał udało się pozyskać z miskanta trzcinowego. Jego włókna mogą być przetwarzane i wykorzystywane na przykład do wykończenia drzwi. Odpady organiczne powstające podczas produkcji stanowią świetne, ekologiczne surowce, ponieważ można je dalej obrabiać bez konieczności posiadania dodatkowych zasobów. Tym samym zmniejsza to zapotrzebowanie na surowce wytwarzane przemysłowo.

Testowa Octavia pełna ekologicznych elementów

Jak już zostało wspomniane, czeski producent we współpracy z Uniwersytetem Technicznym w Libercu nieustannie pracuje nad innowacyjnymi i powstałymi w zrównoważony sposób materiałami, które można stosować w produkcji pojazdów. Nowe materiały są testowane w specjalnie do tego celu przygotowanej Octavii.

Podłoga i prawy panel nadwozia tak zwanego „demonstratora” zostały usunięte, aby projektanci i inżynierowie mieli swobodny dostęp do wnętrza. To tutaj przetwarzają nowe surowce i sprawdzają je pod kątem dotyku i dopasowania, żeby dowiedzieć się, które eko-materiały nadają się do zastosowania w seryjnie produkowanych modelach. Boczki drzwiowe i słupki dachowe są wykończone tkaniną na bazie miskanta, z kolei wióry buraczane zastosowano na desce rozdzielczej.

Zrównoważone materiały dla wnętrz Design Selection

Już obecnie Skoda przygotowała produkcję samochodów w taki sposób, aby była jak najbardziej zrównoważona. Dla przykładu, 30% materiału, który pokrywa fotele we wnętrzu „Lodge” z serii Design Selection dla modelu Enyaq iV, jest wykonane w 100% z nowej wełny certyfikowanej zgodnie z normą firmy Woolmark. Pozostałe 70% tkaniny to poliester pochodzący z przetworzonych butelek PET. Tak wykonane pokrowce są nie tylko ekologiczne, ale także zapewniają wyjątkowy komfort.

Ponadto Skoda przykłada również dużą wagę do zrównoważonej produkcji skóry. Tapicerka skórzana w kolorze koniaku z opcji „ecoSuite” z serii Design Selection jest garbowana przy użyciu ekstraktu z liści oliwnych.

Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych

Innym sposobem na wykorzystanie odnawialnych surowców jest paliwo regeneracyjne HVO, do którego przystosowane będą silniki wysokoprężne montowane w autach Skody od roku modelowego 2022. Wytwarzane z różnych źródeł odnawialnych Pure HVO jest już dostępne w Szwecji i Finlandii. Korzystanie z tego rodzaju paliwa może ograniczyć emisję gazów cieplarnianych netto nawet o 90%.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here