NowościAktualnościNowe elektryczne modele Skody na horyzoncie

Nowe elektryczne modele Skody na horyzoncie

Skoda kontynuuje drogę do zrównoważonej mobilności, kierując się strategią marki NEXT LEVEL – STRATEGY 2030. Oprócz przyspieszenia rozwoju elektromobilności nacisk położony jest na zrównoważoną produkcję oraz eksploatację pojazdów z napędem elektrycznym, przy uwzględnieniu optymalizacji łańcuchów dostaw.

Skoda zdefiniowała zrównoważony rozwój jako kluczowy obszar swojej strategii NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030. Firma wyznaczyła sobie ambitne cele w zakresie zmniejszenia śladu węglowego swojej działalności biznesowej w całym łańcuchu wartości. Aby sprostać tym wyzwaniom, wykorzystuje w swoich samochodach wiele materiałów nadających się do ponownego użycia. Będzie również poddawać recyklingowi akumulatory wysokonapięciowe z pojazdów elektrycznych.

Przyspieszona kampania w segmencie elektromobilności

W ramach wyznaczania drogi do zrównoważonej mobilności, do 2026 r. Skoda wprowadzi na rynek trzy nowe, całkowicie elektryczne modele. Następne auta z takim napędem są już w fazie przygotowania. Według założeń do 2030 r. udział całkowicie elektrycznych samochodów w europejskiej sprzedaży Skody wzrośnie do ponad 70%. Marka dąży także do zmniejszenia emisji CO2 swojej floty o ponad 50% do 2030 r., w porównaniu do 2020 r., poprzez systematyczną ekspansję elektromobilności.

Czytaj więcej: Przyszłość Skody. Poznaliśmy plany marki

Produkcja samochodów z wykorzystaniem energii odnawialnej

Skoda w coraz większym stopniu wykorzystuje energię odnawialną do produkcji pojazdów, a tym samym znacznie zmniejsza emisję CO2 w produkcji. Z tego powodu warto zaznaczyć, że do 2030 r. wszystkie trzy czeskie fabryki będą działać przy zerowej emisji dwutlenku węgla netto, a do 2025 r. zakłady produkcyjne w Indiach będą całkowicie neutralne pod tym względem. Co ciekawe, zakład w mieście Vrchlabí już w 2020 r. osiągnął ten cel.

Poza wykorzystywaniem energii odnawialnej kompleksowe działania obejmują również recykling odpadów, „zieloną” logistykę oraz wykorzystanie materiałów i procesów oszczędzających zasoby. Skoda we współpracy z firmą ŠKO-ENERGO wspiera także budowę farmy wiatrowej w mieście Moravice-Melč we wschodnich Czechach.

Zrównoważony cykl materiałów i drugie życie akumulatorów

W działaniach Skody coraz częściej dostrzec można wykorzystanie materiałów naturalnych, pochodzących i nadających się do recyklingu. Takie półprodukty zastosowano m.in. w samochodzie koncepcyjnym Skoda Vision 7S. Oprócz metali i szkła do produkcji nowych pojazdów, stosuje się już także tworzywa sztuczne z drugiego obiegu. Dobrym przykładem jest wnętrze Skody Enyaq iV – w modelu pokrowce na siedzenia są wykonane z wełny i przetworzonych butelek PET. Kolejne etapy to materiały kompozytowe wykonane z plastiku i włókien buraka cukrowego lub miskanta trzcinowego. Badana jest również możliwość wykorzystania łusek ryżowych, włókien konopnych, korkowych i kokosowych.

Skoda_Vision_7S
Prototypowy elektryczny SUV Vision 7S zapowiada nowy design przyszłych modeli Skody.

Zużyte akumulatory także można ponownie eksploatować. Wykorzystane już jednostki wysokonapięciowe z pojazdów elektrycznych są montowane w stacjonarnych systemach magazynowania energii, zanim zostaną poddane recyklingowi. Ten drugi cykl życia akumulatorów skutecznie zmniejsza ślad węglowy.

Neutralna eksploatacja samochodów elektrycznych

Holistyczne podejście Skody do zrównoważonego rozwoju obejmuje nie tylko produkcję neutralną pod względem emisji CO2. To także dostarczanie produktów o praktycznie zerowym śladzie węglowym. Modele Enyaq iV są już doręczane klientom z neutralnym bilansem energetycznym. Skoda kompensuje nieuniknioną emisję CO2 podczas produkcji kupując certyfikowane kredyty węglowe.

Ponadto firma wspiera rozwój odnawialnych źródeł energii w Europie. Producent samochodów jest zaangażowany w budowę nowej farmy wiatrowej w Finlandii. Przy jej planowanej produkcji o wolumenie 570 GWh rocznie, zakład będzie wytwarzał wystarczającą ilość zielonej energii, aby zaopatrywać w prąd około 150 000 gospodarstw domowych – lub zasilać elektryczne Skody przy zerowej emisji lokalnej.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji