Regularne podwyżki cen paliw niepokoją kierowców, dlatego niektórzy szukają oszczędności i tankują na zapas. Wyjaśniamy, czy warto to robić i jak długo można przechowywać paliwo w kanistrach.

Nieustannie rosnące w ostatnich miesiącach ceny paliw boleśnie uderzyły w portfele polskich kierowców, którzy zaczęli szukać różnych sposobów na oszczędności. Część użytkowników decyduje się gromadzić paliwo na zapas, zanim ceny znów poszybują w górę. Poniżej wyjaśniamy, jaka jest trwałość paliw i czy warto decydować się na ich długotrwałe przechowywanie.

Zgodnie z przepisami przeciwpożarowymi obowiązuje zakaz przechowywania paliwa w pomieszczeniach mieszkalnych i piwnicach.

Trwałość paliw sprzedawanych obecnie na stacjach określa się na ok. 6 miesięcy. Dawniej ten okres był znacznie dłuższy, jednak współczesne paliwa są mniej trwałe ze względu na zawarte w nich biokomponenty. W benzynie jest to alkohol, a w oleju napędowym – FAME, czyli estry metylowe kwasów tłuszczowych.

Domieszki te negatywnie wpływają na trwałość paliw, których właściwości już po kilku miesiącach składowania zaczynają się pogarszać. W przypadku benzyny może dojść do jej zawodnienia, z kolei olej napędowy jest narażony na działanie bakterii beztlenowych, grzybów i pleśni, które mogą rozwijać się w paliwie. Co więcej, wspomniane FAME wraz z upływem czasu ulegają rozpadowi, przez co w oleju napędowym wytrącają się kwasy oraz woda. Dlatego tankując na zapas, najlepiej wybrać paliwo premium, które ma w swoim składzie mniej biokomponentów.

Paliwa nie należy przechowywać za długo – najpóźniej po upływie pół roku należy wlać je do baku w aucie.

Wskutek długiego przechowywania może także dojść do rozwarstwienia się mieszaniny, jaką jest benzyna czy olej napędowy, a co za tym idzie paliwo na dnie zbiornika będzie miało inne właściwości niż to na górze. Oprócz tego problem stanowi wytrącanie się dodatków uszlachetniających oraz wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń. Z tego względu paliwo składowane w kanistrach warto co jakiś czas przemieszać. Można również zastosować tzw. stabilizator, który dodatkowo wydłuży trwałość. Przed napełnianiem zbiornika w samochodzie najlepiej przepuścić paliwo przez sitko lub filtr, co pozwoli zatrzymać niepożądane zanieczyszczenia.

Metalowy kanister to już relikt przeszłości. Lepiej wybrać plastikowy zbiornik z atestem.

Gromadząc paliwo na zapas, należy mieć na uwadze, że jest to substancja łatwopalna o wybuchowych oparach, która powinna być przechowywana z dala od potencjalnych źródeł ognia. Najlepiej stosować wyłącznie zbiorniki wykonane z tworzyw sztucznych, certyfikowane do przechowywania paliw i posiadające szczelne zamknięcie. Zwykły plastikowy pojemnik może się zniekształcić, a nawet rozpuścić pod wpływem paliwa, natomiast opisywane wyżej biokomponenty mogą przyspieszać korozję metalowego kanistra od środka.

Polecamy również:

Jak taniej kupować paliwo? Można zaoszczędzić setki złotych!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here