Wylaczanie systemu TCS

W kokpitach nowszych aut można znaleźć przycisk opisany jaki TCS lub ASR. Warto wiedzieć, że jego wciśnięcie może uwolnić samochód z opresji.

Elektronika nowoczesnych samochodów stara się wspomagać kierowcę na wszelkie możliwe sposoby. Jednym z nich jest ograniczanie tendencji kół do buksowania na nawierzchni o niskiej przyczepności. Przeciwdziała temu system kontroli trakcji, który po wykryciu poślizgu hamuje bezproduktywnie kręcące się koło oraz ogranicza moc silnika. W efekcie moment obrotowy powinien trafić na koło o wyższej przyczepności. Czasami elektronika na tyle dławi silnik poprzez przymknięcie przepustnicy i ograniczenie dawek paliwa, że generuje on minimalną moc.Wylacznik ASR

NASZ SKLEP

Nim zdecydujemy się na szukanie pomocy wśród innych kierowców czy wezwanie holownika, spróbujmy wcisnąć przycisk TCS (od Traction Control System) lub ASR (rozwinięć skrótu jest wiele, w tym Anti Skid Regulation czy Antriebsschlupfregelung). Tym samym wyłączymy kontrolę trakcji. Czasami zdarza się, że mocno buksujące koło jest w stanie wyrwać samochód z opresji. Po wyłączeniu kontroli trakcji na koła trafi także większy moment obrotowy, co może ułatwić rozbujanie auta.

Redakcja poleca: Przycisk Auto w samochodzie. Do czego służy? Jak z niego korzystać?

Ikona TRC Warto wiedzieć, że każdy producent nazywa system kontroli trakcji według własnego uznania. Poza wspomnianymi ASR (np. w Mercedesach, autach grupy Volkswagena czy Fiatach) czy TCS (m.in. w Fordach i Mazdach) spotkamy się z oznaczeniem TRC (od Traction Control, w Toyotach i Lexusach). Opel używa skrótu TC (Traction Control). BMW dostosowało oznaczenia ASC oraz ASC+T. Z kolei DSC to odpowiednik ESP – jeżeli zostanie uśpione, elektronika przechodzi w tryb DTC (Dynamic Traction Contol).

Wylaczanie systemu ASR

Jeżeli mamy dobrze wyposażony samochód, istnieje prawdopodobieństwo, że na desce rozdzielczej nie znajdziemy tak opisanego przycisku. Najprawdopodobniej znajduje się tam jednak ikona auta w poślizgu, czyli wyłącznik systemu ESP. Jego pojedyncze, krótkie wciśnięcie wyłącza system kontroli trakcji, czyli ASR (czy TCS). Z kolei dłuższe, kilkusekundowe naciśnięcie dezaktywuje także ESP, o ile w danym samochodzie jest to możliwe. Zdarza się też, że możliwość wyłączenia systemu ASR czy ESP jest zaszyta w menu systemu multimedialnego czy komputera pokładowego z ekranem między wskaźnikami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj