Wiele lepiej wyposażonych aut ma przycisk Auto na konsoli środkowej. Do czego służy przycisk Auto w klimatyzacji samochodu i jak z niego korzystać?
Jednym z najbardziej pożądanych elementów wyposażenia nowych i używanych samochodów jest klimatyzacja. Najprostszym rozwiązaniem jest klimatyzacja ręczna, czyli schładzacz. W tym rozwiązaniu kompresor klimatyzacji działa ze stałą mocą, a pożądaną temperaturę w kabinie uzyskuje się poprzez równoległe zwiększanie dopływu ciepłego powietrza oraz odpowiednie regulowanie siły i kierunku nawiewu – wszystkie czynności kierowca musi wykonać samodzielnie.
Nieco bardziej wyrafinowanym rozwiązaniem jest klimatyzacja półautomatyczna. W tym przypadku elektronika może pozwolić na ustawienie konkretnej temperatury wewnętrznej (np. 22 stopni Celsjusza). Jest ona utrzymywana przez elektronikę, która kontroluje pracę kompresora klimatyzacji. Kierowca musi regulować siłę i kierunek nawiewu.
Najbardziej wyrafinowanym rozwiązaniem jest klimatyzacja automatyczna. Jej obecność zdradza przycisk Auto na konsoli środkowej. Po naciśnięciu przycisku Auto elektronika w pełni kontroluje kierunek, siłę nadmuchu oraz temperaturę w powietrza w kabinie, by jak najszybciej uzyskać oraz podtrzymać temperaturę ustawioną przez kierowcę pokrętłem do regulacji temperatury.
Niektóre azjatyckie modele mają osobne tryby Auto dla regulacji siły nawiewu oraz regulacji kierunku nawiewu. To ukłon w stronę kierowców, którzy np. lubią mieć ustawiony nadmuch powietrza wyłącznie na twarz, stopy czy przednią szybę.
Z kolei w europejskich autach można spotkać tryby Auto Soft, Auto Normal/Comfort, Auto Fast – korzystnie z nich powoduje odpowiednio zmniejszenie i zwiększenie ustawianej przez komputer siły nawiewu, co wydłuża lub skraca czas nagrzewania wnętrza, ale zmniejsza lub zwiększa hałas pracującej dmuchawy.