Jazda na suwak

Dotychczas tylko zalecania, już niedługo obowiązkowa. Kierowcy od jesieni będą musieli stosować zasadę jazdy na tzw. suwak. Czy zmiana w przepisach upłynni ruch drogowy?

W świetle obowiązujących w Polsce przepisów drogowych kierowca chcący zmienić pas ruchu jest zobowiązany przepuścić pojazdy jadące pasem, na który zamierza wjechać, i samochody wjeżdżające na ten pas z prawej strony. O ile ta prosta zasada sprawdza się podczas jazdy na drogach szybkiego ruchu, o tyle w niekomfortowej sytuacji stawia kierowców poruszających się pasem zanikającym, czyli kończącym się. Wtedy to, kiedy go opuszczą, zależy w dużej mierze od uprzejmości kierowców znajdujących się na drodze z pierwszeństwem. Niestety, nie każdy chce wtedy przepuszczać, a przez to tworzą się korki.

Mniejsze korki, płynniejszy ruch

Jazda na suwak
W każdą lukę utworzoną przez kierowców mających pierwszeństwo powinno wjechać jedno auto z kończącego się pasa.

Receptę na ten problem znaleźli Amerykanie, którzy rozpowszechnili tzw. metodę zamka błyskawicznego, inaczej zwaną „jazdą na suwak” lub „na zakładkę”. Polega ona na tym, że w przypadku dojazdu do zwężenia w jezdni (gdy jeden pas kończy się), kierowcy mają obowiązek wzajemnie się przepuścić. Wtedy samochody niczym ząbki w zamku „wskakują” w wolne miejsca i tworzą płynnie jadący ciąg. W efekcie długość zatoru drogowego zmniejsza się nawet o połowę, a pojazdy utrzymują niższą prędkość, co ogranicza powstawanie wypadków. Narzucenie kierowcom pewnego postępowania minimalizuje też zjawisko tzw. agresji drogowej: gdy kierowca nie przepuści drugiego, nie będzie już mowy o braku uprzejmości, a o jawnym łamaniu przepisów.

Już niedługo będziemy jeździć na suwak

Metoda z Ameryki okazuje się skuteczna na tyle, że korzysta z niej coraz więcej krajów europejskich. Jazda na suwak obowiązuje już w Austrii, Belgii, Czechach, Niemczech, Luksemburgu, Słowacji, Słowenii i na Litwie. Jak się okazuje, do zasady zamka błyskawicznego najprawdopodobniej będą musieli się stosować również polscy kierowcy. Ministerstwo Infrastruktury zamierza ją wprowadzić do polskiego kodeksu drogowego już tej jesieni. Przy okazji Polacy zostaną zmuszeni do tworzenia w sytuacjach kryzysowych tzw. korytarza życia.

Kiedy obowiązuje metoda zamka błyskawicznego?

Jazda na suwak
W przypadku dwustronnego zwężenia jezdni kierowca ze środkowego pasa przepuszcza najpierw uczestnika ruchu z prawej, potem z lewej strony.

W świetle nowych przepisów metoda jazdy na suwak na obowiązywać w dwóch sytuacjach: podczas jednostronnego i dwustronnego zwężenia jezdni. W pierwszym przypadku kierowca jest zobligowany wpuścić przed siebie jeden z pojazdów jadących kończącym się pasem ruchu. Owe zmiany pasa ruchu powinny następować w sposób pojedynczy i naprzemienny, tj. kolejny kierowca musi wpuścić następny samochód z zanikającego pasa ruchu. Jeśli mamy do czynienia ze zwężeniem z obu stron jezdni, auto jadące środkowym pasem musi ustąpić pierwszeństwa najpierw pojazdowi z prawej, a następnie z lewej strony.

Dotychczas w naszym kraju jazda na suwak była metodą jedynie zalecaną przez drogowców, którzy stawiali nieformalne znaki z wyjaśnieniem zasady jej działania. Zastosowanie się do niej zależało już tylko od dobrej woli polskich kierowców. Niestety, z tym już bywało różnie. Z przeprowadzonych przez nas obserwacji wynika, że Polacy nie zawsze potrafią jeździć na suwak, a to skutkuje niewielką przepustowością dróg: przez godzinę ruchliwą ulicą Warszawy przejechały wtedy 864 auta. Gdy kierowcy zaczęli siebie nawzajem przepuszczać, liczba aut wzrosła już do 1230. Dowodzi to prawdziwości stwierdzenia, że metoda zamka błyskawicznego poprawia płynność ruchu i zmniejsza korki.

Jazda na suwak
Gdyby kierowcy stosowali się do zasad jazdy na suwak, przepustowość dróg najprawdopodobniej wzrosłaby o ok. 30%.

Wprowadzenie obowiązkowej jazdy na suwak niesie jednak ze sobą wiele kontrowersji. Kierowcy będą musieli się do niej stosować także na pasach rozbiegowych, a to oznacza, że samochód jadący prawym pasem autostrady będzie musiał zahamować i przepuścić auto dołączające do ruchu z „rozbiegówki”. Nie ustalono jeszcze zasad określania winnego kolizji spowodowanej niedostosowaniem się do zasady zamka błyskawicznego. Prawdę mówiąc we wskazaniu mogą pomóc tylko zeznania świadków i nagranie z kamery samochodowej.

Jazda na suwak
Obecnie na drogach można spotkać nieformalne znaki zachęcające do jazdy metodą zamka błyskawicznego. Ustawiane są w miejscach o dużym natężeniu ruchu.

Zobacz także: absurdalne sytuacje z policyjnych interwencji

Oceny czytelników
[Głosów: 7 Średnia: 4.3]

4 KOMENTARZE

  1. Witam wszystkich. A co z taką sytuacją. Jest zwężenie do jednego pasa i zjeżdżamy na suwak, no i dobrze. Potem mamy znów dwa pasy, a dwieście metrów dalej znów jeden, i tak kilka razy. No i mamy wyścig szczurów. Po rozjeździe coniektórzy zjeżdżają na wolny pas, pędzą do przodu bo trzeba ich wpuścić na suwak przy kolejnym zwężeniu. Teraz trochę ich powstrzymywało to że ich nie wpuszczą. Gdzie tu upłynnienie jazdy. Zamiast przejechać spokojnie jednym pasem to sporo samochodów wykonuje niepotrzebnie dwukrotnie zmianę pasa i nierzadko przekracza prędkość żeby tylko wyprzedzić klika pojazdów. A może też nakazać rozjazdy na suwak?

    • Pojemność tego lewego pasa między zwężeniami jest ograniczona i w pewnym momencie on też również się zapcha i przestanie być atrakcyjny. Do zapchania nie dojdzie kiedy większość będzie uporczywie jechała prawym pasem.
      Warto pamiętać, że jazda w ruchu drogowym to nie wyścig. Tutaj nie powinno się rywalizować o to kto pierwszy gdzie dojedzie i narzekać, że inni korzystają nie ja i im to utrudniać zamiast samemu na tym skorzystać.

  2. A ja mam jeszcze inne zagadnienie do rozważenia.Chcę to zobaczyć, jak kierowcy cwaniacy, którzy dotychczas rwali wolnym pasem, aby ominąć stojące w korku kolumny aut, w tym ciężarówek, będą wpuszczać te ciężarówki, z pasów rozbiegowych i ze zwężeń, kiedy zasada na suwak, czyli 1:1, zacznie obowiązywać. Namawiałbym już teraz wszystkich kierowców ciężarówek aby masowo wysyłali wtedy Policji filmy ze swoich kamer, aby niestosujących zasady suwaka cwaniaczków jak najszybciej nauczyć prawidłowej praktyki drogowej. Bo oni dziś o niej gardłują, ale jej nie stosują i jestem pewien, że długo nie będą stosować, jeśli ich ktoś tego nie nauczy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here