Jazda na suwak - wyjątki

Jazda na suwak obowiązuje w Polsce już od ponad 2 lat, jednak wciąż budzi kontrowersje wśród wielu kierowców. Oto 5 sytuacji, gdy jazda na suwak nie ma zastosowania.

Jeszcze kilka lat temu samochody dojeżdżające do zwężenia drogi musiały bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pojazdom zajmującym sąsiedni pas. Kierowcy mogli przy tym liczyć na uprzejmość innych uczestników ruchu, którzy nieraz wpuszczali auta z włączonym kierunkowskazem przed siebie. Wszystko zmieniło się wraz z grudniem 2019 roku, gdy w życie weszły przepisy dotyczące obowiązkowej jazdy na suwak.

Jazda na suwak - wyjątki

Obecnie, w przypadku łączenia się dwóch pasów w jeden, auta powinny naprzemiennie się przepuszczać. Ta prosta zasada ma w założeniu upłynniać i porządkować ruch, jednak funkcjonuje w ściśle określonych okolicznościach. Wiele osób o tym nie pamięta, co doprowadza do sporów pomiędzy interpretującymi przepisy w odmienny sposób kierowcami. W jakich sytuacjach jazda na suwak nie ma zastosowania? Oto 5 przykładów, w których ta zasada nie obowiązuje.

1. Jazda na suwak dotyczy tylko korków

Aby jazda na zakładkę mogła być stosowana, na drodze musi pojawić się zator. Przepis dotyczy bowiem wyłącznie jazdy ze znacznie ograniczoną prędkością, czyli toczenia się w korku. Nawet spowolnienie w ruchu nie powoduje jeszcze, że jazda na suwak zaczyna obowiązywać.

2. Pierwszeństwo mamy dopiero po dojechaniu do końca zanikającego pasa ruchu

Jazda na suwak spełnia swoją rolę prawidłowo przy przestrzeganiu określonych zasad. Jedną z nich jest konieczność dojechania do końca zanikającego pasa ruchu. Dopiero wtedy mamy zgodnie z prawem pierwszeństwo przed autem znajdującym się na pasie obok.

Jazda na suwak - wyjątki

3. Pas do skrętu nie jest pasem zanikającym

Metoda jazdy na suwak funkcjonuje jedynie w sytuacji łączenia się dwóch pasów jeden. Musi zatem pojawić się pas zanikający, za który zdecydowanie nie można uznać pasa do skrętu. Kierowcy podróżujący pasem do jazdy na wprost nie mają obowiązku wpuszczać przed siebie samochodów z pasu do skrętu, gdyż jest on w pełni przepustowy i nie kończy swojego biegu.

4. Włączając się do ruchu z pasa rozbiegowego, nie mamy pierwszeństwa

Choć pas rozbiegowy jest również zanikającym, to jazda nim nie obliguje kierowców z sąsiedniego pasa do wpuszczenia naszego auta przed siebie. Pas rozbiegowy ma jedynie ułatwić płynne włączenie się do ruchu po wyjeździe ze stacji benzynowej lub parkingu, co ma szczególne znaczenie na drogach ekspresowych i autostradach. Jazda na suwak zadziała wyłącznie w momencie, w którym na sąsiednich pasach jest korek.

5. Jazda na suwak działa, gdy wszystkie pasy w jednym kierunku są zakorkowane

Omawiana zasada funkcjonuje tylko, jeśli na obydwu pasach ruchu prowadzących w tym samym kierunku ma miejsce zator. Zatem kiedy mamy do czynienia z drogą dwupasmową i chcemy opuścić korek powstały na jednym z pasów, musimy przepuścić kierowców jadących sąsiednim pasem, gdzie ruch jest płynny.

Przeczytaj także:

Korytarz życia – jak prawidłowo go utworzyć?

1 KOMENTARZ

  1. Punkt 4 został błędnie napisany. W sytuacji tej nie jesteśmy włączającymi się do ruchu, my w tym ruchu już uczestniczymy. Zmieniamy po prostu jezdnię, kierunek jazdy. Mimo znaku A7 ustąp pierwszeństwa przy skrzyżowaniu oznaczonym znakiem A6d wlot drogi jednokierunkowej z prawej strony następuje tutaj manewr zmiany pasa ruchu. Pozdrawiam!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj