PoradyPoradyJaki olej do skutera? Wybierz właściwy i ciesz się jazdą

Jaki olej do skutera? Wybierz właściwy i ciesz się jazdą

Kluczem do niezawodności skutera jest regularna wymiana oleju w silniku. Jaki olej wybrać do skutera 4T? Co trzeba wiedzieć o oleju do skutera 2T?

Skuter jest świetną alternatywą dla samochodu w miesiącach wiosenno-letnich, a nawet wczesnojesiennych. Jednoślad doskonale odnajduje się w warunkach miejskich i pozwala sprawniej dotrzeć na miejsce, omijając korki (oczywiście pod warunkiem, że mijamy stojące auta zgodnie z przepisami, co nie zawsze jest możliwe). Za skuterem przemawiają także znacznie niższe koszty utrzymania – zarówno jeśli chodzi o cykliczne opłaty (ubezpieczenie, badanie techniczne), jak i paliwo. Niskie koszty posiadania skutera nie zwalniają jednak właściciela z ponoszenia wydatków na jego serwisowanie. Skuter, podobnie jak każdy inny jednoślad oraz samochód, wymaga chociażby regularnej wymiany oleju silnikowego. Jaki olej wobec tego wybrać do skutera? Czym się różni olej do silników 2T i 4T? Oto wszystko na temat oleju do skutera.

Olej do skutera. Do czego jest potrzebny?

Olej jest niezbędny do prawidłowej pracy zarówno silnika czterosuwowego (4T), jak i dwusuwowego (2T). W przypadku skuterów w obiegu nadal są obydwa typy jednostek napędowych, dlatego warto dokładnie sprawdzać, jaki kupujemy do niego olej. W silnikach czterosuwowych środek smarny ma za zadanie zapewnić właściwe smarowanie kooperujących ze sobą elementów, chroniąc je przed zatarciem. Ponadto olej przyczynia się do usuwania z jego wnętrza zanieczyszczeń oraz utrzymywania odpowiedniej temperatury pracy. Silnik dwusuwowy nie posiada z kolei, jak „czterosuw”, własnego układu smarowania, jednakże również on „smaruje” jednostkę napędową drogą zmieszania się z paliwem (dochodzi także do spalenia powstałej mieszanki).

Olej do skutera (4T, 2T). Czym się różnią?

Główną różnicą między olejem do skutera 4T i 2T jest fakt, że tylko jeden z nich należy okresowo wymieniać. Mowa o oleju do silników czterosuwowych. Jest on magazynowany w misce olejowej i następnie rozprowadzany po elementach silnika, nie dopuszczając do powstawania na nich tarcia. Z czasem krążący w obiegu olej traci pierwotne właściwości i spełnia swoje zadania w mniejszym stopniu, aż w końcu wręcz zaczyna szkodzić silnikowi. Dlatego ważne jest przestrzeganie terminowych wymian oleju w skuterze 4T. Nie muszą o tym pamiętać właściciele skuterów dwusuwowych, jednakże do zasilenia ich silników konieczne jest wytworzenie mieszanki paliwowo-olejowej, którą aplikuje się bezpośrednio do zbiornika paliwa. Niektóre pojazdy mogą być natomiast wyposażone w osobny pojemnik na olej z dozownikiem odpowiednio dobierającym proporcje mieszanki. Należy wówczas kontrolować, by nigdy nie był on pusty.

Jaki olej do skutera
Silniki dwusuwowe na dobre zniknęły z samochodów, ale wciąż bywają stosowane w jednośladach i urządzeniach typu kosiarka lub kosa spalinowa.

Jaki olej do skutera 2T?

Każdy rodzaj silnika w skuterze musi pracować na dedykowanym oleju. Nie ma wobec tego uniwersalnego oleju do skutera, a w ofercie jest mnóstwo środków smarnych o różnych parametrach. W przypadku olejów do silników dwusuwowych sprawa jest nieco uproszczona, bo należy głównie zwrócić uwagę na to, by produkt był przeznaczony do „dwusuwów” – często mówi o tym oznaczenie „2T” na etykiecie. Tylko taki olej będzie w stanie właściwie spalić się z paliwem (wymieszać się z nim) i smarować najbardziej wrażliwe elementy silnika (cylinder, tłok, łożyska). Jednocześnie ograniczy on dymienie, będące zresztą naturalnym efektem pracy silnika dwusuwowego.

Dobierając olej do skutera 2T należy zapoznać się z dopuszczalnymi przez producenta normami środków do „dwusuwów”. Do popularnych należy m.in. API TA/TB/TC lub JASO FA/FB/FC/FD. Dobierane są głównie na podstawie wieku jednostki napędowej i obciążenia, pod jakim musi pracować. Ważne by pamiętać, by nie wlewać do skuterów olejów 2T przystosowanych do pracy w kosach, kosiarkach i innych podobnych urządzeniach. Zazwyczaj mają one inne właściwości niż te do jednośladów: głównie są przystosowane do pracy na większych obrotach, ale przy niedużym obciążeniu.

Jaki olej do skutera 4T?

W przypadku olejów do skuterów z silnikami czterosuwowymi także trzeba zwracać uwagę na oznaczenie „4T”, ale przede wszystkim na klasę lepkościową oraz rodzaj oleju. Tu głównym wyznacznikiem powinny być zalecenia producenta skutera. Odnośnie klasy lepkościowej często spotykane są oleje 10W40, 15W50, 10W30, 5W40 i wiele innych. Do skuterów można przy tym dobrać zarówno oleje mineralne, jak i syntetyczne i półsyntetyczne. Do niezbyt intensywnie eksploatowanych skuterów o niedużej mocy w zupełności wystarczy popularny olej 10W40. Do takich pojazdów często rekomendowane są lepszej jakości oleje półsyntetyczne i syntetyczne, gdyż lepiej chronią silnik pracujący w skuterze (często na wysokich obrotach) przed przegrzewaniem się i pogorszeniem smarowania. Warto je rozważyć zwłaszcza do stosunkowo młodych pojazdów pokonujących duże przebiegi. Olej mineralny może z kolei wystarczyć do starszych skuterów użytkowanych sporadycznie.

Jaki olej do skutera
W większości skuterów poziom oleju sprawdza się podobnie jak w samochodzie – wyjmowanym miernikiem.

Co ile wymieniać olej w skuterze?

Producenci skuterów „dyktują” własne terminy wymiany oleju w silniku. Przeważnie powinna ona następować co roku lub co 1000-3000 kilometrów, w zależności od tego, co nastąpi pierwsze. W intensywnie użytkowanych skuterach należy się tym samym nastawić więcej niż jedną wymianę oleju w sezonie. Szybciej należy też wymienić olej w nowym skuterze z silnikiem na dotarciu (nawet po pierwszym miesiącu użytkowania).

Polecamy również:

Od ilu lat można jeździć skuterem?

Jaki olej wybrać do kosiarki?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji