- Kompaktowy SUV, pierwszy model nowej sportowej marki Seata – Cupra
- 300 KM, napęd 4×4, 7-biegowa skrzynia DSG oraz 5,2 s do „setki” za 192 tys. zł
Niegdyś „tylko” linia modelowa, dziś osobna marka – sportowe Seaty będą teraz oferowane pod nazwą Cupra. Do 2021 r. gama Cupry ma jednak obejmować nie tylko Atecę czy Leona, ale także „własny” model.
Bezpieczny scenariusz
Seat zdaje się minimalizować ryzyko niepowodzenia i nie wprowadza dla Cupry osobnej sieci sprzedaży – samochody będzie można kupić w salonach hiszpańskiej marki, a jako pierwszy w gamie debiutuje model o wysokim potencjale rynkowym, czyli kompaktowy SUV Ateca.

W stosunku do słabszych wariantów spod znaku Seata auto zaopatrzono m.in. w nowe zderzaki i obręcze, dwie podwójne końcówki układu wydechowego oraz o 20 mm obniżone zawieszenie (aktywne). W opcji dostępne są wzmocnione hamulce Brembo. I oczywiście najważniejsze – pod maskę trafia benzynowy silnik 2.0 turbo, generujący 300 KM oraz 400 Nm.
GTI wśród SUV-ów
Cupra Ateca znalazła dla siebie niszę – na rynku nie ma SUV-a, który oferuje taką moc w cenie poniżej 200 tys. zł. Podobne możliwości mają dopiero droższe modele premium.
I owszem, Ateca robi wrażenie osiągami (5,2 s do „setki”), ale najbardziej zaskakuje czymś innym – to wszechstronne auto do jazdy na co dzień. Ma funkcjonalne nadwozie, a tłumienie nawet w sportowym trybie okazuje się jędrne, nie sztywne. Także „zachrypnięty” dźwięk dobiegający z wydechu jest dyskretny i przy spokojnej jeździe wtapia się w tło.
W zakrętach Ateca prowadzi się jak Leon Cupra, tyle że wyższy i cięższy. Jest dobrze zbalansowana, bardzo stabilna i jak na 1540 kg masy własnej całkiem zwinna w reakcjach. Jej 300-konny silnik tryska energią w szerokim zakresie obrotów, a w wykorzystaniu jego potencjału pomaga sprawna skrzynia DSG.

W salonach Cupra Ateca pojawi się jeszcze w tym roku.
Cupra Ateca: dane techniczne
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16V |
Moc maksymalna przy obr./min | 300 KM/5300-6500 |
Maks. moment obrotowy przy obr./min | 400 Nm/2000-5200 |
Napęd | 4×4 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 247 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,5-8,9 l/100 km |
Cena | od 191 900 zł |
jakoś do vag nie jestem przekonany. rexton lepiej sie sprawuje, silnik większy a i cena części przyziemna.