Obecnie marka Cupra jest osobnym bytem, a nie sportowymi wersjami modeli Seata. Tak jest od 2018 roku, ale początki marki i jej logo sięgają roku 1999. Jak zmieniało się logo marki Cupra?

Korzenie hiszpańskiej marki Cupra sięgają 1985 r. Wtedy to powstał specjalny dział o nazwie Seat Sport, który koncentrował się na sportach motorowych – głównie na rajdach oraz wyścigach samochodów turystycznych. Pierwszym modelem z linii Cupra była Ibiza Cupra ze 150-konnym silnikiem 2.0 16V. Samochód stanowił bazę do homologowania rajdowego auta klasy Kit Car. Nazwa Cupra była skrótem od słów Cup Racing. Zrozumienie jej genezy ułatwia pełna nazwa cyklu rajdowego, w którym rywalizowała wspomniana Ibiza Kit Car – jego pełna nazwa to FIA 2-Litre World Cup for Manufacturers.

Znaczenie i zmiany logo Cupra

W sierpniu 1999 roku Seat poszedł krok dalej i ogłosił powstanie osobnego działu, który będzie skupiał się na najszybszych wariantach samochodów oferowanych przez hiszpańskiego producenta.

Logo Cupra (1999 – 2012)

W 1999 roku powstało również pierwsze logo – wciąż wizualnie powiązane z macierzystym Seatem. Była to czerwono-czarna kompozycja z emblematem Seat w kolorze czerwonym, po lewej stronie czerwonego napisu Seat, pod którym umieszczono kursywą czarny napis „Sport”. Słowa „Seat” oraz „Sport” były napisane różnymi czcionkami i stylem – „Seat” w sposób tradycyjny dla marki, „Sport” z kolei czcionką dynamiczną, dodatkowo kursywą. Cały znak graficzny został umieszczony na białym tle, z szaro-białą flagą wyścigową – szachownicą – po prawej stronie. W samochodach można go było znaleźć m.in. na osłonach silników. Co ciekawe, w pierwszej wersji logo nie było słowa „Cupra”. Było ono natomiast nazwą sportowej wersji samochodu (np. Ibiza Cupra, Leon Cupra).

Logo Cupra (2012 – 2018)

Logo Cupra pojawiło się dopiero w 2012 roku, kiedy przeprowadzono całkowitą zmianę logo. Wtedy pojawił się również logotyp „Cupra” w kolorze czarnym, pisany wielkimi literami, w niestandardowym współczesnym kroju bezszeryfowym z lekko wydłużonymi i spłaszczonymi literami. Po lewej stronie logotypu znajdował się jasny trapezoidalny i lekko pochylony emblemat w kolorze czerwonym, czarnym i białym. Prawa część godła miała kolor czerwony, podczas gdy lewy segment zawierał czarno-biały wzór w kratkę.

Logo Cupra (2018 – obecnie)

W 2018 roku nastała rewolucja – zarówno jeśli chodzi o wygląd logo, jak również znaczenie marki Cupra. Została ona oddzielona od oferty Seata i zaczęła stanowić osobny byt. Auta oferowane przez submarkę Cupra mają nie tylko własne logo i nie są wyłącznie najmocniejszymi odmianami Seatów (np. Leona) – modele Formentor oraz Born są dostępne tylko jako Cupra.

Logo Cupra składa się z ostrego symbolu w kształcie dwóch splecionych liter C z wydłużonymi dolnymi ogonami, a górnymi – złożonymi i ze spiczastymi kątami. W tych elementach graficznych można doszukać się odniesień do kształtu świateł do jazdy dziennej w modelach Seata i Cupry. Logo jest stosowane w różnych wariantach kolorystycznych – głównie miedzianym (miedź to po łacinie cuprum) lub ciemnoszarym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj