LogotypyLogo Cupra: co oznacza logo submarki Seata?

Logo Cupra: co oznacza logo submarki Seata?

Obecnie marka Cupra jest osobnym bytem, a nie sportowymi wersjami modeli Seata. Tak jest od 2018 roku, ale początki marki i jej logo sięgają roku 1999. Jak zmieniało się logo marki Cupra?

Korzenie hiszpańskiej marki Cupra sięgają 1985 r. Wtedy to powstał specjalny dział o nazwie Seat Sport, który koncentrował się na sportach motorowych – głównie na rajdach oraz wyścigach samochodów turystycznych. Pierwszym modelem z linii Cupra była Ibiza Cupra ze 150-konnym silnikiem 2.0 16V. Samochód stanowił bazę do homologowania rajdowego auta klasy Kit Car. Nazwa Cupra była skrótem od słów Cup Racing. Zrozumienie jej genezy ułatwia pełna nazwa cyklu rajdowego, w którym rywalizowała wspomniana Ibiza Kit Car – jego pełna nazwa to FIA 2-Litre World Cup for Manufacturers.

Znaczenie i zmiany logo Cupra

W sierpniu 1999 roku Seat poszedł krok dalej i ogłosił powstanie osobnego działu, który będzie skupiał się na najszybszych wariantach samochodów oferowanych przez hiszpańskiego producenta.

Logo Cupra (1999 – 2012)

W 1999 roku powstało również pierwsze logo – wciąż wizualnie powiązane z macierzystym Seatem. Była to czerwono-czarna kompozycja z emblematem Seat w kolorze czerwonym, po lewej stronie czerwonego napisu Seat, pod którym umieszczono kursywą czarny napis „Sport”. Słowa „Seat” oraz „Sport” były napisane różnymi czcionkami i stylem – „Seat” w sposób tradycyjny dla marki, „Sport” z kolei czcionką dynamiczną, dodatkowo kursywą. Cały znak graficzny został umieszczony na białym tle, z szaro-białą flagą wyścigową – szachownicą – po prawej stronie. W samochodach można go było znaleźć m.in. na osłonach silników. Co ciekawe, w pierwszej wersji logo nie było słowa „Cupra”. Było ono natomiast nazwą sportowej wersji samochodu (np. Ibiza Cupra, Leon Cupra).

Logo Cupra (2012 – 2018)

Logo Cupra pojawiło się dopiero w 2012 roku, kiedy przeprowadzono całkowitą zmianę logo. Wtedy pojawił się również logotyp „Cupra” w kolorze czarnym, pisany wielkimi literami, w niestandardowym współczesnym kroju bezszeryfowym z lekko wydłużonymi i spłaszczonymi literami. Po lewej stronie logotypu znajdował się jasny trapezoidalny i lekko pochylony emblemat w kolorze czerwonym, czarnym i białym. Prawa część godła miała kolor czerwony, podczas gdy lewy segment zawierał czarno-biały wzór w kratkę.

Logo Cupra (2018 – obecnie)

W 2018 roku nastała rewolucja – zarówno jeśli chodzi o wygląd logo, jak również znaczenie marki Cupra. Została ona oddzielona od oferty Seata i zaczęła stanowić osobny byt. Auta oferowane przez submarkę Cupra mają nie tylko własne logo i nie są wyłącznie najmocniejszymi odmianami Seatów (np. Leona) – modele Formentor oraz Born są dostępne tylko jako Cupra.

Logo Cupra składa się z ostrego symbolu w kształcie dwóch splecionych liter C z wydłużonymi dolnymi ogonami, a górnymi – złożonymi i ze spiczastymi kątami. W tych elementach graficznych można doszukać się odniesień do kształtu świateł do jazdy dziennej w modelach Seata i Cupry. Logo jest stosowane w różnych wariantach kolorystycznych – głównie miedzianym (miedź to po łacinie cuprum) lub ciemnoszarym.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji