Meriva to jeden z wielu udanych minivanów, które „zabiła” moda na SUV-y i crossovery. Po latach widać plusy tej tendencji: w atrakcyjnych cenach otrzymujemy funkcjonalne i dopracowane auto. Oto opinie o używanym Oplu Meriva B.
W porównaniu do Merivy A, drugiej generacji minivana Opla bliżej już do aut kompaktowych, a nawet prawdziwych minivanów. Samochód mierzy 429 cm i ma pokaźne 182 cm szerokości i 264 cm rozstawu osi (to o kilka cm więcej niż w Astrze IV hatchback). Niemałe rozmiary auta czuć w genialnie zaprojektowanym i przejrzystym wnętrzu pełnym niecodziennych, praktycznych rozwiązań, np. systemem składania kanapy FlexSpace czy opcjonalnym bagażniku na rowery FlexFix (wysuwanym spod tylnego zderzaka). Meriva B w końcu otrzymała mocniejsze (ponad 100-konne), także turbodoładowane silniki, choć zabrakło w niej znanej z poprzednika usportowionej odmiany OPC. W 2013 roku przeprowadzono modernizację przedniej i tylnej części nadwozia oraz dodano nowego, autorskiego diesla 1.6 CDTI (wcześniej stosowano wysokoprężne jednostki włoskie i japońskie). W 2017 roku funkcjonalny Opel ustąpił miejsca w gamie crossoverowi Crossland X, który pod względem praktyczności na co dzień stanowi zupełnie inną, gorszą ligę (choć prezentuje się bez wątpienia atrakcyjniej).
Meriva nigdy nie zawojowała naszego rynku, ale paradoksalnie dopiero zalanie rynku SUV-ami pozwoliło dostrzec jej niepodważalne zalety, które docenią rodziny z dziećmi. Szybko spadające ceny tylko utwierdzają w przekonaniu, że tym modelem warto się zainteresować. A jak z jego awaryjnością? O tym w dalszej części artykułu o używanym Oplu Meriva B.
Używany Opel Meriva B – wnętrze
W momencie premiery o Merivie B zrobiło się głośno za sprawą ciekawego rozwiązania, którego nie oferował żaden z konkurentów – otwieranych „pod prąd” tylnych drzwi, sprawiających, że jedna osoba może je otworzyć jak w szafie. Opel zastosował nawet charakterystyczne załamanie linii okien w okolicy tylnej klamki, tak jakby miało ono przypominać, że znajduje się ona bliżej słupka środkowego. Ten – stety lub niestety – jest na swoim miejscu i nieco przeszkadza w i tak zaskakująco wygodnym zajmowaniu tylnych miejsc (np. w Fordzie B-Max słupka nie ma). Tylne drzwi otwierają się pod kątem aż 84 stopni i ze względów bezpieczeństwa samoistnie blokują już od prędkości 4 km/h. Do plusów nadwozia Merivy należy również zaliczyć bardzo dobre przeszklenie i przyzwoitą odporność na korozję.
Kokpit Merivy urządzono według koncepcji Opla sprzed ok. 10 lat, czyli z zastosowaniem konsoli środkowej obsianej mnogą ilością przycisków. Użytkownikom jednak one nie przeszkadzają, wręcz przeciwnie – doceniają ich obecność w dobie montowania w autach dotykowych ekranów ze skomplikowanymi systemami, wymagającymi poświęcenia sporo uwagi. W Merivach można liczyć na ciekawe opcje wyposażenia, m.in. panoramiczny, szklany dach (nieotwierany) czy dwukolorowe tapicerki. Jakość plastików jest trochę gorsza niż w Astrze IV, ale ich montaż mieści się na akceptowalnym poziomie. Jak na samochód rodzinny, Meriva nie imponuje wymyślnymi schowkami i wnękami: jest ich tyle, co w typowym aucie kompaktowym.
W obu rzędach siedzeń miejsca jest aż nadto. Opel zadbał też o dobór porządnych, dobrze podpierających ciało foteli. Z tyłu zastosowano kanapę z węższym, podniesionym miejscem pośrodku. Każdą Merivę wyposażono w innowacyjny system aranżacji wnętrza FlexSpace, umożliwiający m.in. przesuwanie przedniego podłokietnika oraz wyjmowanie go, złożenie na płasko środkowego, węższego miejsca z tyłu oraz zsunięcie obu tylnych foteli bliżej środka, zwiększając przestrzeń dla skrajnie siedzących pasażerów. Bagażnik w zależności od pozycji przesuwanej kanapy mieści od 400 do 500 l. Po złożeniu foteli uzyskuje się równą przestrzeń o pojemności 1500 l. Poza tym do dyspozycji pozostają pakowne schowki w obu ściankach bagażnika.
Używany Opel Meriva B – silniki
Przez cały okres produkcji minivana Opla oferowano z dwoma silnikami 1.4 nieznacznie różniącymi się pojemnością i charakterystyką. Bazowy, wolnossący, osiąga 100 KM i łączy się tylko z 5-biegową skrzynią manualną. W turbodoładowanym o mocy 140 KM można już liczyć na 6 przełożeń, a na „automat” – również w słabszej, 120-konnej odmianie. Diesle początkowo obejmowały włoskie 1.3 CDTI (95 KM) i japońskie 1.7 CDTI (100/110/130 KM) konstrukcji Isuzu, po liftingu zastąpiono je nowym 1.6 CDTI w trzech wersjach mocy – 95, 110 i 136 KM. Rozsądną dynamikę zapewnią Merivy mające powyżej 110 KM, a jeśli komuś mimo wszystko zależy na osiągach, powinien sięgnąć po najmocniejsze odmiany. Co ciekawe, benzynowe silniki bez obaw można zasilać LPG: 120-konnego 1.4 T oferowano nawet z fabryczną instalacją gazową.
Używany Opel Meriva B – opinie użytkowników
Zalety
„Doskonałe siedzenia AGR. Bardzo dobrze wyprofilowane i z wieloma ustawieniami”
„Każdy przycisk na kokpicie oznacza konkretną funkcję. Jest ich dużo, ale z czasem posługuje się nimi intuicyjnie”
„Podzielony na części słupek A i wielkie szyby poprawiają widoczność w tym samochodzie”
„Dzięki systemowi FlexSpace kanapę można podzielić w proporcji 40:20:40, a środek złożyć niezależnie od boków. Wszystkie miejsca są przesuwane do przodu, a boczne skrajne – także do środka”
Wady
„Na autostradzie w środku jest już dosyć głośno, a w moim aucie (1.4/100 KM) trzeba przygotować się do każdego wyprzedzania”
„Jak na względnie nieduże rozmiary Meriva ma duży promień skrętu. Utrudnia to miejską eksploatację”
„Pięciobiegowa skrzynia ma długi skok, a wrzucaniu biegów czasami towarzyszy zgrzytnięcie. Biegi zestopniowano dość długo, co przydaje się w trasie, ale w mieście wymusza trzymanie auta na obrotach przy niższych biegach”
Używany Opel Meriva B – awaryjność, typowe usterki
Mechanicznie trudno coś zarzucić Merivie. Ma trwałe i proste zawieszenie (kolumny McPhersona i belka skrętna) i bogatą ofertę części zamiennych. Z czasem zaczynają dokuczać hałasujące plastiki w środku lub zacinające się mechanizmy foteli/kanapy (trzeba co roku przesmarować), pojawiają się awarie „elektryki”, głównie czujników parkowania i czujników powietrza w kołach (nie wszystkie auta je mają). Newralgicznym punktem minivana Opla jest słabej jakości układ wydechowy (szybko wydaje nadmierny hałas) i pękający zbiorniczek płynu chłodzącego: umieszczono go dosyć nisko, stąd trudno zobaczyć ubytek. Jeśli chodzi o silniki, 1.3 CDTI mogą wymagać wymiany łańcucha rozrządu (szczególnie gdy auto nie miało łatwego życia), natomiast w pozostałych turbodieslach być może trzeba będzie zregenerować filtr cząstek stałych. Benzynowe odmiany mogą, ale nie muszą pobierać oleju silnikowego. Na razie nie słyszy się o problemach Merivy B z korozją.
Używany Opel Meriva B – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN odczytamy z wnęki w desce rozdzielczej z lewej strony (fot.), z naklejki między zawiasami prawych tylnych drzwi i z podłogi przed fotelem pasażera.
Używany Opel Meriva B – sytuacja rynkowa
W ogłoszeniach da się znaleźć używane Merivy za 15-20 tys. zł, ale najprawdopodobniej będą to diesle z przebiegami podchodzącymi pod 300 tys. km. Mimo wszystko częściej wystawiane są benzynowe Merivy, a ich ceny startują od minimum 20 tys. zł. Jeśli dorzucimy dodatkowe 5 tys. zł, możemy zacząć przebierać w Oplach po liftingu. Od 35 tys. zł wystawiane są kilkuletnie auta z symbolicznymi i wiarygodnymi przebiegami nieprzekraczającymi 100 tys. km. Merivy rzadko brano „do flot”, stąd łatwo znaleźć nieźle utrzymany egzemplarz z prywatnych rąk. Szukajmy mocniejszych wersji silnikowych. Pokrewieństwo z Corsą i Astrą oznacza swobodny dostęp do wielu części zamiennych.
Używany Opel Meriva B – podsumowanie
Ten model wciąż robi wrażenie mnóstwem zastosowanych w nim praktycznych funkcji i wreszcie zaczął być w realnym zasięgu finansowym młodych rodzin. W Merivie nie ma niepolecanych wersji, ale obadajmy interesujący nas egzemplarz pod kątem bezwypadkowości. Jazda Merivą nie powinna przysporzyć niespodzianek: to auto o bardzo przewidywalnych kosztach eksploatacji.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Oplach:
Używany Opel Meriva A i Opel Meriva B – którą generację wybrać?
Używany Opel Corsa E (2014-2019) – opinie użytkowników
Używany Opel Astra J (2009-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 429/181/162 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Pojemność bagażnika | 400-500/1500 l |
Silnik | 1.4 | 1.4 Turbo | 1.4 Turbo |
---|---|---|---|
Pojemność | 1398 cm³ | 1364 cm³ | 1364 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 100 KM | 120 KM | 140 KM |
Maks. moment | 130 Nm | 175 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,9 s | 11,5 s | 10,3 s |
Prędkość maks. | 177 km/h | 188 km/h | 196 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 5,9 (7,4*) l/100 km | 6,3 l/100 km |
Silnik | 1.3 CDTI | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1686 cm³ | 1686 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 95 KM | 95 KM | 110 KM | 136 KM | 110 KM | 130 KM |
Maks. moment | 180 Nm | 280 Nm | 300 Nm | 320 Nm | 280 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,8 s | 13,8 s | 12,5 s | 9,9 s | 11,8 s | 9,9 s |
Prędkość maks. | 168 km/h | 174 km/h | 185 km/h | 197 km/h | 182 km/h | 196 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,4 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,3 l/100 km |
*zużycie LPG