Opel Meriva B

Niesłabnące zainteresowanie Merivą dowodzi, że nie wszyscy przekonali się do SUV-ów. Jaki silnik wybrać we wciąż nowoczesnym używanym Oplu Meriva B?

Opel Meriva zdobywał klientów w latach 2002-2017 i przez ten czas doczekał się dwóch generacji. Opisywana druga pozostała bez następcy, choć teoretycznie został nim debiutujący w 2017 r. Opel Crossland X. Ten jednak był typowym crossoverem, który nie mógł równać się z Merivą w kwestiach funkcjonalności i walorów transportowych. Mikrovan Opla był niemal mistrzem w tych dziedzinach, przy długości zaledwie 4,3 m mieszcząc w świetnych warunkach czwórkę osób i jeszcze oferując 400-litrowy bagażnik. Można go było powiększyć na dwa sposoby: składając oparcia kanapy (do 1500 l) lub przesuwając ją w całości (do 500 l). To wcielenie Merivy doczekało się dwóch wyjątkowych patentów, mianowicie otwieranych w przeciwną stronę tylnych drzwi (w efekcie one wraz z przednimi otwierają się jak w szafie) oraz chowanego w tylnym zderzaku bagażnika na rowery. Obydwa pomysły przeciętnie przyjęły się wśród odbiorców, co nie zmienia faktu, że umilają codzienną eksploatację (o ile działają poprawnie).

Jaki silnik wybrać w pakownej i wciąż nowoczesnej Merivie B? Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym w używanym Oplu Meriva B.

Używany Opel Meriva B – silniki benzynowe

Opel nie dał wielkiego wyboru wersji benzynowych, ale i tak przeważają one w ogłoszeniach. Do dyspozycji były dwa silniki 1.4 – wolnossący o mocy 100 KM (1398 cm³) i turbodoładowany rozwijający 120 oraz 140 KM (1364 cm³). Co istotne, w obydwu zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa umożliwiający bezproblemową współpracę z LPG. Jakby tego było mało, Opel proponował odmianę 120-konną z fabryczną instalacją gazową. Każdą wersję benzynową cechuje niska awaryjność i wysoka kultura pracy. Jeśli zależy nam na osiągach, musimy sięgnąć po Merivę 1.4 Turbo, gdyż podstawowy 1.4 daje sobie radę najwyżej w mieście lub podczas jazdy w pojedynkę. Możliwe awarie dotyczą przepustnic i cewek zapłonowych, a w 1.4 Turbo układu odpowietrzania skrzyni korbowej. Szczególnie interesująco przedstawia się odmiana 140-konna z 6-biegową skrzynią (pozostałe mają 5-biegowe). Warianty turbodoładowane opcjonalnie łączyły się z automatem (6 przełożeń).

Opel Meriva B – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.41.4 Turbo1.4 Turbo
Pojemność1398 cm³1364 cm³1364 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz., turbo
Maks. moc100 KM120 KM140 KM
Maks. moment130 Nm175 Nm200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,9 s11,5 s10,3 s
Prędkość maks.177 km/h188 km/h196 km/h
Śr. zużycie paliwa6,0 l/100 km5,9 l/100 km6,3 l/100 km
Opel Meriva B 1.4 Turbo
Oplowski 1.4 Turbo uznawany jest za jednego z najlepszych silników downsizingowych. Nie dość, że jest dynamiczny i żywotny, to jeszcze toleruje LPG.

Używany Opel Meriva B – silniki Diesla

Odnośnie turbodiesli do wyboru były aż trzy silniki różnego pochodzenia, z czego nie wszystkie były oferowane w tym samym czasie. Paletę otwierała pożyczana od Fiata jednostka 1.3 CDTI o mocy 95 KM (niektóre źródła mówią również o odmianie 75-konnej). Jest trochę za słaba do sporej Merivy i w dodatku awaryjna. Najbardziej zasłynęła z nietrwałych łańcuchów rozrządu, które zrywały się już przy przebiegach rzędu 150 tys. km. Poza tym kłopoty sprawiają w nich zawory EGR i filtry cząstek stałych. O niskiej niezawodności nie można mówić też w przypadku mocniejszych odmian 1.7 CDTI (100/110/130 KM; od Isuzu), ale są to raczej awarie wynikające z zużycia eksploatacyjnego (konieczność wymiany/regeneracji koła dwumasowego i wtryskiwaczy, usterki zaworu sterowania turbiną). Na ich tle najlepiej wypada najmłodszy diesel, czyli wprowadzony w 2013 r. 1.6 CDTI w trzech wersjach mocy: 95, 110 i 136 KM. Niepokojące doniesienia przeważnie tyczą się usterkowych rozrządów wersji 110-konnych. Wszystkie diesle 1.3 CDTI posiadają skrzynie 5-biegowe, natomiast 1.6 CDTI – 6-biegowe. Do 1.7 CDTI montowano przekładnie ręczne (6 przełożeń) lub 6-biegowe automaty.

Opel Meriva B – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.3 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI1.7 CDTI1.7 CDTI1.7 CDTI
Pojemność1248 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³1686 cm³1686 cm³1686 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc95 KM95 KM110 KM136 KM100 KM110 KM130 KM
Maks. moment180 Nm280 Nm300 Nm320 Nm260 Nm280 Nm300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,8 s13,8 s12,5 s9,9 s13,9 s11,8 s9,9 s
Prędkość maks.168 km/h174 km/h185 km/h197 km/h172 km/h182 km/h196 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km4,0 l/100 km4,0 l/100 km4,4 l/100 km6,4 l/100 km5,3 l/100 km5,3 l/100 km
Opel Meriva B 1.7 CDTI
Znany z innych Opli diesel 1.7 CDTI nie ma wielu wad fabrycznych, ale przy wysokich przebiegach potrafi nieco nadwyrężyć portfel.

Używany Opel Meriva B – który silnik wybrać?

Godne polecenia są benzynowe Merivy, szczególnie żwawe i niezawodne 1.4 Turbo (także zasilane LPG). Do miasta z powodzeniem wystarczy wolnossący 1.4. Z diesli warto rozważyć rzadkiego i drogiego 1.6 CDTI, ewentualnie doinwestowanego 1.7 CDTI w odmianie minimum 110-konnej.

Polecamy inne nasze artykuły o używanym Oplu Meriva B:

Używany Opel Meriva B (2010-2017) – opinie użytkowników

Używany Opel Meriva A i Opel Meriva B – którą generację wybrać?

Opel Meriva B

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj