UżywaneUżywany Opel Meriva B (2010-2017) - który silnik wybrać?

Używany Opel Meriva B (2010-2017) – który silnik wybrać?

Niesłabnące zainteresowanie Merivą dowodzi, że nie wszyscy przekonali się do SUV-ów. Jaki silnik wybrać we wciąż nowoczesnym używanym Oplu Meriva B?

Opel Meriva zdobywał klientów w latach 2002-2017 i przez ten czas doczekał się dwóch generacji. Opisywana druga pozostała bez następcy, choć teoretycznie został nim debiutujący w 2017 r. Opel Crossland X. Ten jednak był typowym crossoverem, który nie mógł równać się z Merivą w kwestiach funkcjonalności i walorów transportowych. Mikrovan Opla był niemal mistrzem w tych dziedzinach, przy długości zaledwie 4,3 m mieszcząc w świetnych warunkach czwórkę osób i jeszcze oferując 400-litrowy bagażnik. Można go było powiększyć na dwa sposoby: składając oparcia kanapy (do 1500 l) lub przesuwając ją w całości (do 500 l). To wcielenie Merivy doczekało się dwóch wyjątkowych patentów, mianowicie otwieranych w przeciwną stronę tylnych drzwi (w efekcie one wraz z przednimi otwierają się jak w szafie) oraz chowanego w tylnym zderzaku bagażnika na rowery. Obydwa pomysły przeciętnie przyjęły się wśród odbiorców, co nie zmienia faktu, że umilają codzienną eksploatację (o ile działają poprawnie).

Jaki silnik wybrać w pakownej i wciąż nowoczesnej Merivie B? Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym w używanym Oplu Meriva B.

Używany Opel Meriva B – silniki benzynowe

Opel nie dał wielkiego wyboru wersji benzynowych, ale i tak przeważają one w ogłoszeniach. Do dyspozycji były dwa silniki 1.4 – wolnossący o mocy 100 KM (1398 cm³) i turbodoładowany rozwijający 120 oraz 140 KM (1364 cm³). Co istotne, w obydwu zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa umożliwiający bezproblemową współpracę z LPG. Jakby tego było mało, Opel proponował odmianę 120-konną z fabryczną instalacją gazową. Każdą wersję benzynową cechuje niska awaryjność i wysoka kultura pracy. Jeśli zależy nam na osiągach, musimy sięgnąć po Merivę 1.4 Turbo, gdyż podstawowy 1.4 daje sobie radę najwyżej w mieście lub podczas jazdy w pojedynkę. Możliwe awarie dotyczą przepustnic i cewek zapłonowych, a w 1.4 Turbo układu odpowietrzania skrzyni korbowej. Szczególnie interesująco przedstawia się odmiana 140-konna z 6-biegową skrzynią (pozostałe mają 5-biegowe). Warianty turbodoładowane opcjonalnie łączyły się z automatem (6 przełożeń).

Opel Meriva B – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.4 1.4 Turbo 1.4 Turbo
Pojemność 1398 cm³ 1364 cm³ 1364 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 100 KM 120 KM 140 KM
Maks. moment 130 Nm 175 Nm 200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,9 s 11,5 s 10,3 s
Prędkość maks. 177 km/h 188 km/h 196 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,0 l/100 km 5,9 l/100 km 6,3 l/100 km
Opel Meriva B 1.4 Turbo
Oplowski 1.4 Turbo uznawany jest za jednego z najlepszych silników downsizingowych. Nie dość, że jest dynamiczny i żywotny, to jeszcze toleruje LPG.

Używany Opel Meriva B – silniki Diesla

Odnośnie turbodiesli do wyboru były aż trzy silniki różnego pochodzenia, z czego nie wszystkie były oferowane w tym samym czasie. Paletę otwierała pożyczana od Fiata jednostka 1.3 CDTI o mocy 95 KM (niektóre źródła mówią również o odmianie 75-konnej). Jest trochę za słaba do sporej Merivy i w dodatku awaryjna. Najbardziej zasłynęła z nietrwałych łańcuchów rozrządu, które zrywały się już przy przebiegach rzędu 150 tys. km. Poza tym kłopoty sprawiają w nich zawory EGR i filtry cząstek stałych. O niskiej niezawodności nie można mówić też w przypadku mocniejszych odmian 1.7 CDTI (100/110/130 KM; od Isuzu), ale są to raczej awarie wynikające z zużycia eksploatacyjnego (konieczność wymiany/regeneracji koła dwumasowego i wtryskiwaczy, usterki zaworu sterowania turbiną). Na ich tle najlepiej wypada najmłodszy diesel, czyli wprowadzony w 2013 r. 1.6 CDTI w trzech wersjach mocy: 95, 110 i 136 KM. Niepokojące doniesienia przeważnie tyczą się usterkowych rozrządów wersji 110-konnych. Wszystkie diesle 1.3 CDTI posiadają skrzynie 5-biegowe, natomiast 1.6 CDTI – 6-biegowe. Do 1.7 CDTI montowano przekładnie ręczne (6 przełożeń) lub 6-biegowe automaty.

Opel Meriva B – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.3 CDTI 1.6 CDTI 1.6 CDTI 1.6 CDTI 1.7 CDTI 1.7 CDTI 1.7 CDTI
Pojemność 1248 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1686 cm³ 1686 cm³ 1686 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 95 KM 95 KM 110 KM 136 KM 100 KM 110 KM 130 KM
Maks. moment 180 Nm 280 Nm 300 Nm 320 Nm 260 Nm 280 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,8 s 13,8 s 12,5 s 9,9 s 13,9 s 11,8 s 9,9 s
Prędkość maks. 168 km/h 174 km/h 185 km/h 197 km/h 172 km/h 182 km/h 196 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,0 l/100 km 4,0 l/100 km 4,4 l/100 km 6,4 l/100 km 5,3 l/100 km 5,3 l/100 km
Opel Meriva B 1.7 CDTI
Znany z innych Opli diesel 1.7 CDTI nie ma wielu wad fabrycznych, ale przy wysokich przebiegach potrafi nieco nadwyrężyć portfel.

Używany Opel Meriva B – który silnik wybrać?

Godne polecenia są benzynowe Merivy, szczególnie żwawe i niezawodne 1.4 Turbo (także zasilane LPG). Do miasta z powodzeniem wystarczy wolnossący 1.4. Z diesli warto rozważyć rzadkiego i drogiego 1.6 CDTI, ewentualnie doinwestowanego 1.7 CDTI w odmianie minimum 110-konnej.

Polecamy inne nasze artykuły o używanym Oplu Meriva B:

Używany Opel Meriva B (2010-2017) – opinie użytkowników

Używany Opel Meriva A i Opel Meriva B – którą generację wybrać?

Opel Meriva B

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji