Niesłabnące zainteresowanie Merivą dowodzi, że nie wszyscy przekonali się do SUV-ów. Jaki silnik wybrać we wciąż nowoczesnym używanym Oplu Meriva B?
Opel Meriva zdobywał klientów w latach 2002-2017 i przez ten czas doczekał się dwóch generacji. Opisywana druga pozostała bez następcy, choć teoretycznie został nim debiutujący w 2017 r. Opel Crossland X. Ten jednak był typowym crossoverem, który nie mógł równać się z Merivą w kwestiach funkcjonalności i walorów transportowych. Mikrovan Opla był niemal mistrzem w tych dziedzinach, przy długości zaledwie 4,3 m mieszcząc w świetnych warunkach czwórkę osób i jeszcze oferując 400-litrowy bagażnik. Można go było powiększyć na dwa sposoby: składając oparcia kanapy (do 1500 l) lub przesuwając ją w całości (do 500 l). To wcielenie Merivy doczekało się dwóch wyjątkowych patentów, mianowicie otwieranych w przeciwną stronę tylnych drzwi (w efekcie one wraz z przednimi otwierają się jak w szafie) oraz chowanego w tylnym zderzaku bagażnika na rowery. Obydwa pomysły przeciętnie przyjęły się wśród odbiorców, co nie zmienia faktu, że umilają codzienną eksploatację (o ile działają poprawnie).
Jaki silnik wybrać w pakownej i wciąż nowoczesnej Merivie B? Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym w używanym Oplu Meriva B.
Używany Opel Meriva B – silniki benzynowe
Opel nie dał wielkiego wyboru wersji benzynowych, ale i tak przeważają one w ogłoszeniach. Do dyspozycji były dwa silniki 1.4 – wolnossący o mocy 100 KM (1398 cm³) i turbodoładowany rozwijający 120 oraz 140 KM (1364 cm³). Co istotne, w obydwu zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa umożliwiający bezproblemową współpracę z LPG. Jakby tego było mało, Opel proponował odmianę 120-konną z fabryczną instalacją gazową. Każdą wersję benzynową cechuje niska awaryjność i wysoka kultura pracy. Jeśli zależy nam na osiągach, musimy sięgnąć po Merivę 1.4 Turbo, gdyż podstawowy 1.4 daje sobie radę najwyżej w mieście lub podczas jazdy w pojedynkę. Możliwe awarie dotyczą przepustnic i cewek zapłonowych, a w 1.4 Turbo układu odpowietrzania skrzyni korbowej. Szczególnie interesująco przedstawia się odmiana 140-konna z 6-biegową skrzynią (pozostałe mają 5-biegowe). Warianty turbodoładowane opcjonalnie łączyły się z automatem (6 przełożeń).
Silnik | 1.4 | 1.4 Turbo | 1.4 Turbo |
---|---|---|---|
Pojemność | 1398 cm³ | 1364 cm³ | 1364 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 100 KM | 120 KM | 140 KM |
Maks. moment | 130 Nm | 175 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,9 s | 11,5 s | 10,3 s |
Prędkość maks. | 177 km/h | 188 km/h | 196 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Używany Opel Meriva B – silniki Diesla
Odnośnie turbodiesli do wyboru były aż trzy silniki różnego pochodzenia, z czego nie wszystkie były oferowane w tym samym czasie. Paletę otwierała pożyczana od Fiata jednostka 1.3 CDTI o mocy 95 KM (niektóre źródła mówią również o odmianie 75-konnej). Jest trochę za słaba do sporej Merivy i w dodatku awaryjna. Najbardziej zasłynęła z nietrwałych łańcuchów rozrządu, które zrywały się już przy przebiegach rzędu 150 tys. km. Poza tym kłopoty sprawiają w nich zawory EGR i filtry cząstek stałych. O niskiej niezawodności nie można mówić też w przypadku mocniejszych odmian 1.7 CDTI (100/110/130 KM; od Isuzu), ale są to raczej awarie wynikające z zużycia eksploatacyjnego (konieczność wymiany/regeneracji koła dwumasowego i wtryskiwaczy, usterki zaworu sterowania turbiną). Na ich tle najlepiej wypada najmłodszy diesel, czyli wprowadzony w 2013 r. 1.6 CDTI w trzech wersjach mocy: 95, 110 i 136 KM. Niepokojące doniesienia przeważnie tyczą się usterkowych rozrządów wersji 110-konnych. Wszystkie diesle 1.3 CDTI posiadają skrzynie 5-biegowe, natomiast 1.6 CDTI – 6-biegowe. Do 1.7 CDTI montowano przekładnie ręczne (6 przełożeń) lub 6-biegowe automaty.
Silnik | 1.3 CDTI | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1686 cm³ | 1686 cm³ | 1686 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 95 KM | 95 KM | 110 KM | 136 KM | 100 KM | 110 KM | 130 KM |
Maks. moment | 180 Nm | 280 Nm | 300 Nm | 320 Nm | 260 Nm | 280 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,8 s | 13,8 s | 12,5 s | 9,9 s | 13,9 s | 11,8 s | 9,9 s |
Prędkość maks. | 168 km/h | 174 km/h | 185 km/h | 197 km/h | 172 km/h | 182 km/h | 196 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,4 l/100 km | 6,4 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,3 l/100 km |
Używany Opel Meriva B – który silnik wybrać?
Godne polecenia są benzynowe Merivy, szczególnie żwawe i niezawodne 1.4 Turbo (także zasilane LPG). Do miasta z powodzeniem wystarczy wolnossący 1.4. Z diesli warto rozważyć rzadkiego i drogiego 1.6 CDTI, ewentualnie doinwestowanego 1.7 CDTI w odmianie minimum 110-konnej.