Meriva to jeden z wielu udanych minivanów, które „zabiła” moda na SUV-y i crossovery. Po latach widać plusy tej tendencji: w atrakcyjnych cenach otrzymujemy funkcjonalne i dopracowane auto. Oto opinie o używanym Oplu Meriva B.
W porównaniu do Merivy A, drugiej generacji minivana Opla bliżej już do aut kompaktowych, a nawet prawdziwych minivanów. Samochód mierzy 429 cm i ma pokaźne 182 cm szerokości i 264 cm rozstawu osi (to o kilka cm więcej niż w Astrze IV hatchback). Niemałe rozmiary auta czuć w genialnie zaprojektowanym i przejrzystym wnętrzu pełnym niecodziennych, praktycznych rozwiązań, np. systemem składania kanapy FlexSpace czy opcjonalnym bagażniku na rowery FlexFix (wysuwanym spod tylnego zderzaka). Meriva B w końcu otrzymała mocniejsze (ponad 100-konne), także turbodoładowane silniki, choć zabrakło w niej znanej z poprzednika usportowionej odmiany OPC. W 2013 roku przeprowadzono modernizację przedniej i tylnej części nadwozia oraz dodano nowego, autorskiego diesla 1.6 CDTI (wcześniej stosowano wysokoprężne jednostki włoskie i japońskie). W 2017 roku funkcjonalny Opel ustąpił miejsca w gamie crossoverowi Crossland X, który pod względem praktyczności na co dzień stanowi zupełnie inną, gorszą ligę (choć prezentuje się bez wątpienia atrakcyjniej).
![Opel Meriva B 24 Opel Meriva B 24](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/10/Opel-Meriva-B-24-1024x640.jpg)
Meriva nigdy nie zawojowała naszego rynku, ale paradoksalnie dopiero zalanie rynku SUV-ami pozwoliło dostrzec jej niepodważalne zalety, które docenią rodziny z dziećmi. Szybko spadające ceny tylko utwierdzają w przekonaniu, że tym modelem warto się zainteresować. A jak z jego awaryjnością? O tym w dalszej części artykułu o używanym Oplu Meriva B.
![Opel Meriva B 27 Opel Meriva B 27](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/10/Opel-Meriva-B-27-1024x652.jpg)
Używany Opel Meriva B – wnętrze
W momencie premiery o Merivie B zrobiło się głośno za sprawą ciekawego rozwiązania, którego nie oferował żaden z konkurentów – otwieranych „pod prąd” tylnych drzwi, sprawiających, że jedna osoba może je otworzyć jak w szafie. Opel zastosował nawet charakterystyczne załamanie linii okien w okolicy tylnej klamki, tak jakby miało ono przypominać, że znajduje się ona bliżej słupka środkowego. Ten – stety lub niestety – jest na swoim miejscu i nieco przeszkadza w i tak zaskakująco wygodnym zajmowaniu tylnych miejsc (np. w Fordzie B-Max słupka nie ma). Tylne drzwi otwierają się pod kątem aż 84 stopni i ze względów bezpieczeństwa samoistnie blokują już od prędkości 4 km/h. Do plusów nadwozia Merivy należy również zaliczyć bardzo dobre przeszklenie i przyzwoitą odporność na korozję.
![Opel Meriva B drzwi Opel Meriva B drzwi](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/10/Opel-Meriva-B-drzwi-1-1024x530.jpg)
Kokpit Merivy urządzono według koncepcji Opla sprzed ok. 10 lat, czyli z zastosowaniem konsoli środkowej obsianej mnogą ilością przycisków. Użytkownikom jednak one nie przeszkadzają, wręcz przeciwnie – doceniają ich obecność w dobie montowania w autach dotykowych ekranów ze skomplikowanymi systemami, wymagającymi poświęcenia sporo uwagi. W Merivach można liczyć na ciekawe opcje wyposażenia, m.in. panoramiczny, szklany dach (nieotwierany) czy dwukolorowe tapicerki. Jakość plastików jest trochę gorsza niż w Astrze IV, ale ich montaż mieści się na akceptowalnym poziomie. Jak na samochód rodzinny, Meriva nie imponuje wymyślnymi schowkami i wnękami: jest ich tyle, co w typowym aucie kompaktowym.
W obu rzędach siedzeń miejsca jest aż nadto. Opel zadbał też o dobór porządnych, dobrze podpierających ciało foteli. Z tyłu zastosowano kanapę z węższym, podniesionym miejscem pośrodku. Każdą Merivę wyposażono w innowacyjny system aranżacji wnętrza FlexSpace, umożliwiający m.in. przesuwanie przedniego podłokietnika oraz wyjmowanie go, złożenie na płasko środkowego, węższego miejsca z tyłu oraz zsunięcie obu tylnych foteli bliżej środka, zwiększając przestrzeń dla skrajnie siedzących pasażerów. Bagażnik w zależności od pozycji przesuwanej kanapy mieści od 400 do 500 l. Po złożeniu foteli uzyskuje się równą przestrzeń o pojemności 1500 l. Poza tym do dyspozycji pozostają pakowne schowki w obu ściankach bagażnika.
Używany Opel Meriva B – silniki
Przez cały okres produkcji minivana Opla oferowano z dwoma silnikami 1.4 nieznacznie różniącymi się pojemnością i charakterystyką. Bazowy, wolnossący, osiąga 100 KM i łączy się tylko z 5-biegową skrzynią manualną. W turbodoładowanym o mocy 140 KM można już liczyć na 6 przełożeń, a na „automat” – również w słabszej, 120-konnej odmianie. Diesle początkowo obejmowały włoskie 1.3 CDTI (95 KM) i japońskie 1.7 CDTI (100/110/130 KM) konstrukcji Isuzu, po liftingu zastąpiono je nowym 1.6 CDTI w trzech wersjach mocy – 95, 110 i 136 KM. Rozsądną dynamikę zapewnią Merivy mające powyżej 110 KM, a jeśli komuś mimo wszystko zależy na osiągach, powinien sięgnąć po najmocniejsze odmiany. Co ciekawe, benzynowe silniki bez obaw można zasilać LPG: 120-konnego 1.4 T oferowano nawet z fabryczną instalacją gazową.
![Opel Meriva B silnik (2) Opel Meriva B silnik (2)](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/10/Opel-Meriva-B-silnik-2-1024x641.jpg)
![Opel Meriva B silnik Opel Meriva B silnik](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/10/Opel-Meriva-B-silnik-1-1024x663.jpg)
Używany Opel Meriva B – opinie użytkowników
Zalety
„Doskonałe siedzenia AGR. Bardzo dobrze wyprofilowane i z wieloma ustawieniami”
„Każdy przycisk na kokpicie oznacza konkretną funkcję. Jest ich dużo, ale z czasem posługuje się nimi intuicyjnie”
„Podzielony na części słupek A i wielkie szyby poprawiają widoczność w tym samochodzie”
„Dzięki systemowi FlexSpace kanapę można podzielić w proporcji 40:20:40, a środek złożyć niezależnie od boków. Wszystkie miejsca są przesuwane do przodu, a boczne skrajne – także do środka”
Wady
„Na autostradzie w środku jest już dosyć głośno, a w moim aucie (1.4/100 KM) trzeba przygotować się do każdego wyprzedzania”
„Jak na względnie nieduże rozmiary Meriva ma duży promień skrętu. Utrudnia to miejską eksploatację”
„Pięciobiegowa skrzynia ma długi skok, a wrzucaniu biegów czasami towarzyszy zgrzytnięcie. Biegi zestopniowano dość długo, co przydaje się w trasie, ale w mieście wymusza trzymanie auta na obrotach przy niższych biegach”
Używany Opel Meriva B – awaryjność, typowe usterki
Mechanicznie trudno coś zarzucić Merivie. Ma trwałe i proste zawieszenie (kolumny McPhersona i belka skrętna) i bogatą ofertę części zamiennych. Z czasem zaczynają dokuczać hałasujące plastiki w środku lub zacinające się mechanizmy foteli/kanapy (trzeba co roku przesmarować), pojawiają się awarie „elektryki”, głównie czujników parkowania i czujników powietrza w kołach (nie wszystkie auta je mają). Newralgicznym punktem minivana Opla jest słabej jakości układ wydechowy (szybko wydaje nadmierny hałas) i pękający zbiorniczek płynu chłodzącego: umieszczono go dosyć nisko, stąd trudno zobaczyć ubytek. Jeśli chodzi o silniki, 1.3 CDTI mogą wymagać wymiany łańcucha rozrządu (szczególnie gdy auto nie miało łatwego życia), natomiast w pozostałych turbodieslach być może trzeba będzie zregenerować filtr cząstek stałych. Benzynowe odmiany mogą, ale nie muszą pobierać oleju silnikowego. Na razie nie słyszy się o problemach Merivy B z korozją.
![Opel Meriva B - sworznie Opel Meriva B - sworznie](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/10/Opel-Meriva-B-sworznie-1024x683.jpg)
Używany Opel Meriva B – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN odczytamy z wnęki w desce rozdzielczej z lewej strony (fot.), z naklejki między zawiasami prawych tylnych drzwi i z podłogi przed fotelem pasażera.
Używany Opel Meriva B – sytuacja rynkowa
W ogłoszeniach da się znaleźć używane Merivy za 15-20 tys. zł, ale najprawdopodobniej będą to diesle z przebiegami podchodzącymi pod 300 tys. km. Mimo wszystko częściej wystawiane są benzynowe Merivy, a ich ceny startują od minimum 20 tys. zł. Jeśli dorzucimy dodatkowe 5 tys. zł, możemy zacząć przebierać w Oplach po liftingu. Od 35 tys. zł wystawiane są kilkuletnie auta z symbolicznymi i wiarygodnymi przebiegami nieprzekraczającymi 100 tys. km. Merivy rzadko brano „do flot”, stąd łatwo znaleźć nieźle utrzymany egzemplarz z prywatnych rąk. Szukajmy mocniejszych wersji silnikowych. Pokrewieństwo z Corsą i Astrą oznacza swobodny dostęp do wielu części zamiennych.
Używany Opel Meriva B – podsumowanie
Ten model wciąż robi wrażenie mnóstwem zastosowanych w nim praktycznych funkcji i wreszcie zaczął być w realnym zasięgu finansowym młodych rodzin. W Merivie nie ma niepolecanych wersji, ale obadajmy interesujący nas egzemplarz pod kątem bezwypadkowości. Jazda Merivą nie powinna przysporzyć niespodzianek: to auto o bardzo przewidywalnych kosztach eksploatacji.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Oplach:
Używany Opel Meriva A i Opel Meriva B – którą generację wybrać?
Używany Opel Corsa E (2014-2019) – opinie użytkowników
Używany Opel Astra J (2009-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 429/181/162 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Pojemność bagażnika | 400-500/1500 l |
Silnik | 1.4 | 1.4 Turbo | 1.4 Turbo |
---|---|---|---|
Pojemność | 1398 cm³ | 1364 cm³ | 1364 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 100 KM | 120 KM | 140 KM |
Maks. moment | 130 Nm | 175 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,9 s | 11,5 s | 10,3 s |
Prędkość maks. | 177 km/h | 188 km/h | 196 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 5,9 (7,4*) l/100 km | 6,3 l/100 km |
Silnik | 1.3 CDTI | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1686 cm³ | 1686 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 95 KM | 95 KM | 110 KM | 136 KM | 110 KM | 130 KM |
Maks. moment | 180 Nm | 280 Nm | 300 Nm | 320 Nm | 280 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,8 s | 13,8 s | 12,5 s | 9,9 s | 11,8 s | 9,9 s |
Prędkość maks. | 168 km/h | 174 km/h | 185 km/h | 197 km/h | 182 km/h | 196 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,4 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,3 l/100 km |
*zużycie LPG