UżywaneOpinieUżywany SsangYong Tivoli (od 2015 r.) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany SsangYong Tivoli (od 2015 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Niewielu wie, że SsangYong już od dawna oferuje SUV-y, podczas gdy niektóre marki dopiero od niedawna mają przedstawicieli w tych segmentach. Model Tivoli to jednak z ciekawszych propozycji ostatnich lat. Jakie są opinie o tym modelu?

SsangYong od wielu lat był pomijany podczas poszukiwań jakiegokolwiek auta, a specyficzna stylistyka, braki w wyposażeniu i jakości skutecznie odstraszały potencjalnych klientów. Jeśli ktoś decydował się na Volkswagena, Skodę, Forda, zazwyczaj pomijał ofertę SsangYonga. Jeśli jednak ktoś szukał auta tańszego, nietypowego, rozważał zakup Kii lub Hyundaia i nie zrażał się niesprawiedliwymi zazwyczaj stereotypami oraz błędnymi opiniami i jakimś cudem sprawdził jakiś z ostatnich modeli SsangYonga, zazwyczaj… był pozytywnie zaskoczony. Fakt, obecnie koreański producent daleki jest już od tego, co oferował kilkanaście lat temu. Takie modele jak Rexton, Korando, opisywane Tivoli czy nadchodzący Torres, to zupełnie nowa jakość. A jak prezentuje się Tivoli?

SsangYong Tivoli - tył
Tivoli prezentuje sie bardzo dobrze szczególnie w odpowiedniej konfiguracji. Czerwony lakier prezentuje się bardzo dobrze na tym nadwoziu.

Używany SsangYong Tivoli – wymiary, nadwozie

SsangYong Tivoli to bardzo estetycznie zaprojektowane auto. Brzmi to być może nieco enigmatycznie, ale z jednej strony nie jest to samochód, który będzie zwracał na siebie uwagę na ulicy i budził podziw oraz zachwyt innych kierowców lub przechodniów, ale z drugiej strony naprawdę trudno się do czegokolwiek doczepić. Widać wyraźnie koreańską myśl stylistyczną z ostro narysowanymi lampami, wieloma przetłoczeniami i charakterystycznymi dla marki elementami tj. poszerzone i podkreślone nadkola, szerokie nakładki z tworzywa czy też specyficzny „garb” na klapie bagażnika, ale na szczęście zabrakło dziwnych elementów, np. tylnych świateł w kształcie herbów czy niezrozumiałej linii okien oraz dachu z innych, wcześniejszych modeli marki. Z profilu auto przypomina nieco Kię Soul – linia dachu poprowadzona niemal poziomo i szeroki słupek C z czarną listwą w górnej części. Jak wspomniałem – trudno się do czegokolwiek przyczepić. Jeśli chodzi o wymiary, SsangYong Tivoli mierzy 4195 mm, 1590 mm wysokości i 1795 mm szerokości. Rozstaw osi to 2600 mm.

SsangYong Tivoli - przód
Typowo koreański, dość agresywny wygląd oraz cecha szczególna – charakterystyczne światła LED do jazdy dziennej.

Używany SsangYong Tivoli – wnętrze, bagażnik

Wnętrze również zasługuje na pozytywne opinie, bowiem jest zaprojektowanie ze smakiem, umiarem i bez dziwności, choć ilość połyskującego, czarnego plastiku momentami przytłacza i trudno utrzymać wszystko w czystości. Poza tym ergonomia jest nienaganna i bardzo mocno przypomina wspomniane Hyundaie i Kie – duże i czytelne przyciski, tradycyjny panel klimatyzacji, duży ekran, miejsce na drobiazgi, uchwyty na kubki etc. Należy jednak zwrócić uwagę na wersje przed i po liftingu – wnętrza są niemal całkowicie inne. Przed liftingiem panel centralny przypomina nieco ten, który stosowano w Fordach – sporo przycisków, pokrętło, duży ekran wpisany w deskę rozdzielczą. Po liftingu zmieniono nie tylko panel centralny – stał się duży, pokryty czarnym, połyskującym lakierem, zyskał kilka przycisków dotykowych wokół większego ekranu i dodatkowe pokrętło. Nawiewy pojawiły się wysoko nad ekranem i wystają poza obrys deski, zmienił się również tunel środkowy. Czy zmiany po liftingu to zmiany na lepsze? Warto to ocenić przed zakupem, bo nie wszystko wygląda lepiej.

Plusem jest z pewnością przestrzeń, zarówno z przodu, jak i na kanapie z tyłu – to dobra wiadomość dla tych, którzy muszą regularnie przewozić wyższe dzieci lub dorosłych. W razie potrzeby można również wsadzić wózek do bagażnika, chociaż wysokość załadunkowa przestrzeni bagażowej może być dla niektórych sporym utrudnieniem. Pasażerowie na przednich siedzeniach siedzą wygodnie i wysoko, mając dobry widok przed sobą, ale tylne słupki C są dość grube i mogą zasłaniać widok. W wyższych wersjach wyposażenia do dyspozycji mamy między innymi kamerę cofania (dość kiepskiej jakości) oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Topowe odmiany mogą mieć nawet podgrzewane i wentylowane fotele – nie jest to zbyt powszechne w tym segmencie. Pojemność bagażnika to bardzo przyzwoite 423 litry. Producent nie chwali się dokładną pojemnością bagażnika po złożeniu oparć kanapy.

Używany SsangYong Tivoli – silniki

Oferta silnikowa jest skromna – jeden silnik benzynowy i jeden wysokoprężny. Tutaj również pewna uwaga – przed i po liftingu jednostki są nieco inne. Przed liftingiem w ofercie benzynowej był silnik 1.6 CVVT o mocy 128 KM i momencie obrotowym 160 Nm. Nie jest to zbyt żwawy motor, bowiem w wersji z przednim napędem i ze skrzynią automatyczną, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 12 sekund, a prędkość maksymalna to 170 km/h. Po liftingu silnik zmieniono na 1.5 T-GDI o mocy 163 KM i momencie obrotowym 280 Nm. To już zupełnie inna bajka, bowiem w takiej samej konfiguracji napędowej przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje około 9 sekund. Jest też wersja 1.2 T-GDI o mocy 128 KM (230 Nm), która sprawdzi się w mieście, ale ma przeciętną kulturę pracy i wysokie spalanie – średnio 8 l/100 km. A jak prezentuje się oferta silników wysokoprężnych?

SsangYong Tivoli - silnik
Jednostka 1.5 T-GDI zapewnia zaskakująco dobrą dynamikę, ale trzeba liczyć się z dość wysokim spalaniem, szczególnie w mieście.

Przed liftingiem w ofercie była jednostka 1.6 VGT o mocy 115 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Co prawda producent nie podaje dokładnych danych na temat przyspieszenia, ale są to zapewne okolice 11-12 sekund. Prędkość maksymalna to 172 km/h a średnie spalanie to około 5,5 l/100 km. Po liftingu w ofercie pojawiła się wersja 1.6 e-XDi o mocy 136 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Osiągi są nieco lepsze, ale spalanie pozostały na podobnym poziomie – około 5,6 l/100 km. Warto zwrócić uwagę na fakt, że pomijając bazowy silnik 1.2 T-GDI, wszystkie jednostki dostępne są z dowolną konfiguracją napędową, tj. ze skrzynią manualną lub automatyczną i z napędem na przednią oś lub na wszystkie koła. Możemy zatem trafić wersję z automatem i napędem na przód, jak i odmianę z napędem 4×4 i skrzynią manualną.

SsangYong Tivoli - silnik
Silnik wysokoprężny pokaże swoje atuty w trasie, ale ciągła jazda po mieście bardzo szybko doprowadzi do problemów z DPF.

Używany SsangYong Tivoli – opinie użytkowników

 Zalety 

„Całkiem miła dla oka stylistyka nadwozia (szczególnie wyższych wersji po liftingu)”.

„Zaskakująco ergonomiczne i praktyczne wnętrze (pomijając błyszczące plastiki)”.

„Układ jezdny z optymalnym połączeniem komfortu i przyjemności prowadzenia”.

„Całkiem dynamiczne silniki po liftingu (choć niezbyt oszczędne)”.

 Wady 

„Krzywdzące stereotypy oraz kiepska renoma marki mogą zniechęcać”.

„Irytujące, drobne usterki elektroniki (np. wariujące zimą czujniki parkowania)”.

„Za dużo rysującego się, czarnego plastiku we wnętrzu”.

„Kiepskie wyciszenie wnętrza oraz stabilność przy wyższych prędkościach”.

Używany SsangYong Tivoli – awaryjność, typowe usterki

Co prawda SsangYong Tivoli to miejski crossover, ale napęd na cztery koła i manualna skrzynia biegów mogły kusić poprzedniego właściciela do zjazdu z twardego asfaltu i wypróbowania auta w terenie. Stosunkowo niewielki prześwit (nieco ponad 160 mm) sprawdza się w mieście, ale głębokie koleiny w lesie czy kopne błoto nie służą delikatnemu podwoziu. Warto zatem zajrzeć pod spód w poszukiwaniu zaschniętego błota, rys, pęknięć czy wgnieceń. Wewnątrz warto poszukać porysowanych i zniszczonych elementów wykończenia wnętrza. SsangYong wykorzystał sporo taniego plastiku, co raczej nie wpływa pozytywnie na trwałość. Było również kilka akcji serwisowych m.in. dotyczących modeli wyprodukowanych od 1 lipca 2015 do 31 stycznia 2016 roku z powodu potencjalnego ryzyka wycieku paliwa. Ponadto w modelach z silnikiem wysokoprężnych mogą pojawiać się problemy z wypalaniem filtra cząstek stałych. Jeśli proces wypalania DPF był często przerywany, nawet dłuższa podróż w trasie może nie rozwiązać problemu.

SsangYong Tivoli - ekran
System info-rozrywki nie jest zbyt nowoczesny, a drobne usterki np. czujników parkowania trochę irytują.

Używany SsangYong Tivoli – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w SsangYongu Tivoli znajduje się pod maską w okolicy ściany grodziowej, pod uszczelką w centralnej części. Oprócz tego naklejka z numerem VIN umieszczona jest na słupku B po stronie kierowcy pod drzwiami.

SsangYong Tivoli numer VIN

Używany SsangYong Tivoli – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było zaledwie około 20 ogłoszeń dotyczących używanego SsangYonga Tivoli. Przykładowo egzemplarz z 2022 roku z silnikiem 1.5 T-GDI o mocy 163 KM z przebiegiem 15 000 kilometrów to koszt około 100 000 złotych. Za około 60 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2018 roku z silnikiem 1.6 CVVT o mocy 128 KM i z przebiegiem 80 000 kilometrów.

Używany SsangYong Tivoli – podsumowanie

SsangYong Tivoli to doskonała opcja dla poszukujących odważnego i nietuzinkowego auta miejskiego, z podstawowymi walorami terenowymi w wersjach z napędem 4×4. Auto jest zaskakująco przestronne, praktyczne i wygodne, a po liftingu z jednostką benzynową, przyjemnie dynamiczne. Nie jest szczególnie oszczędne i luksusowo wykończone, ale niewielki wybór na rynku wtórnym daje spore pole manewru przy negocjacjach.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych crossoverach:

Używany Nissan Qashqai I (2006-2013) – opinie użytkowników

Używana Kia Sportage II (2004-2010) – opinie użytkowników

SsangYong Tivoli - bok

SsangYong Tivoli – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 419/179/159 cm
Rozstaw osi 260 cm
Pojemność bagażnika 423-b.d. l
SsangYong Tivoli – dane techniczne, osiągi
Silnik 1.6 CVVT 1.2 T-GDI 1.5 T-GDI 1.6 VGT 1.6 e-XDi
Pojemność 1597 cm³ 1197 cm³ 1497 cm³ 1597 cm³ 1597 cm³
Paliwo benzynowy benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 128 KM 128 KM 163 KM 115 KM 136 KM
Maks. moment 160 Nm 230 Nm 260 Nm 300 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h b.d. b.d. b.d. b.d b.d.
Prędkość maks. 175 km/h 180 km/h 174 km/h 172 km/h 175 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,2 l/100 km 7 l/100 km 7,7 l/100 km 5,5 l/100 km 5,3 l/100 km

Używany SsangYong Tivoli – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji