Kia Sportage II 11

Niezawodny i tani (kilkanaście tys. zł) SUV? Używana Kia Sportage II spełnia obydwa te wymagania. Oto opinie o tym niedocenianym uterenowionym aucie.

SUV-y z Dalekiego Wschodu zdołały mocno zakorzenić się w świadomości Polaków już w latach 90. za sprawą takich modeli jak Honda CR-V czy Toyota RAV4. Wtedy rywalizował z nimi także reprezentant Korei, mianowicie Kia Sportage. Podczas trwającej przeszło 28 lat historii to auto doczekało się już czterech generacji, z czego podjęte w tym materiale drugie wcielenie wyraźnie postawiło na bycie SUV-em niż „terenówką”. Zniknęło charakterystyczne koło zapasowe na tylnej klapie, zachowano jednak bojowe poszerzenia błotników i uzyskano przyzwoity, bo 19-centymetrowy prześwit. Dla wszystkich silników przewidziano możliwość zestawienia z dołączanym, przy użyciu sprzęgła wielopłytkowego, napędem na 4 koła. Takie konfiguracje dosyć często wyjeżdżały z salonów, przez co i na rynku wtórnym nietrudno trafić Sportage’a 4×4. To całkiem funkcjonalny samochód, wyposażony m.in. w podnoszoną tylną szybę i obszerny drugi rząd siedzeń z płaską podłogą. Leciwa Kia okazuje się całkiem niezawodna, a pozytywne opinie nieprzypadkowo biorą się z faktu, że część usterek eliminowano na obowiązującej przez aż 7 lat gwarancji (auta wyprodukowane po 2008 r.). W dzisiejszych czasach nie ma już problemu z niedrogim serwisowaniem Kii, tym bardziej że rzadko zawodzi ona w trasie.

Używana Kia Sportage II i Kia Sportage III – którą generację wybrać?

Kia Sportage II 18
Osoby mieszkające z dala od miejskich aglomeracji doceniają duży prześwit Kii Sportage i obecność wystarczającego napędu 4×4. Nie polecamy jej na autostrady z uwagi na spore spalanie (mało opływowy kształt karoserii) i przeciętne wyciszenie.

Sportage’a II bez obaw można kupić za ok. 15 tys. zł, a na wyraźnie poprawiony model po liftingu trzeba przeznaczyć co najmniej 20 tys. zł. Kto w 2021 roku powinien rozważać zakup tego samochodu? Zweryfikujmy opinie właścicieli używanych Kii Sportage II, oceńmy jej trwałość i wybierzmy najlepszy silnik.

Kia Sportage II
Główne usterki Kii Sportage II tyczą się stukającego wału napędowego i zawieszenia. Właściciele z powodzeniem serwisują te auta poza placówkami autoryzowanymi.

Używana Kia Sportage II – wnętrze

Po stronie zalet deski rozdzielczej Sportage’a należy postawić niezłą czytelność i zazwyczaj intuicyjną obsługę wszelkich funkcji. Stylistyką nie dogania odpowiedników z europejskich aut. Przykre wrażenie sprawia zwłaszcza panel z radiem, który wygląda jak dołożony na własną rękę. Występowały dwa rodzaje: z małym i wielkim, kolorowym wyświetlaczem. Poprawiono go dopiero po liftingu. Jakością wykonania kokpitowi daleko do deski z doskonałej, produkowanej w latach 2010-2016 Kii Sportage III. Plastiki zazwyczaj wyglądają na mocno „zmęczone”, tu i ówdzie słychać nieprzyjemne odgłosy. Należy pochwalić sporą liczbę schowków i uchwytów na napoje, ciekawy detal stanowi uchwyt przed pasażerem, nawiązujący do prawdziwych aut terenowych. Kia oferowała w Sportage II sporo odmian kolorystycznych, w tym beżową lub z pomarańczowymi/czerwonymi wstawkami.

Na wysoko osadzonym fotelu Kii siedzi się nietypowo, nawet jak na SUV-a. Nie bez przyczyny – podwozie od podłoża dzieli raptem 19 cm. Podróżujący Sportage’em otoczenie obserwują z góry przez całkiem obszerne szyby. Samochód mierzy trochę więcej od typowego auta kompaktowego (ponad 4,3 m) i nietrudno go wyczuć na parkingu. Wystarczająco obszerne fotele nie zapewniają mistrzowskiego podparcia bocznego, przeciętnie prezentuje się też trwałość obszytych nimi tapicerek. Drugi rząd zbiera plusy za równą podłogę i optymalną przestrzeń na głowy: trochę gorzej wyszło z miejscem w okolicach stóp. Według producenta do bagażnika wejdzie zaledwie 332 l. To najprawdopodobniej efekt wysoko umieszczonej podłogi i wydatnych nadkoli. W rzeczywistości nie jest tak źle, wyzwanie może stanowić najwyżej zapakowanie 4-osobowej rodziny na tygodniowy wyjazd.

Używana Kia Sportage II – silniki

Ponad połowa wystawionych na sprzedaż Kii posiada pod maską bazową jednostkę benzynową o pojemności 2 litrów. Rozwija niezłe 142 KM, ale cierpi na deficyt momentu obrotowego (zaledwie 184 Nm) i trochę rozczarowuje osiągami. Dzięki obecności wielopunktowego wtrysku paliwa nadaje się do zamontowania instalacji gazowej, tolerowanej zresztą i przez większy silnik 2.7 V6 (175 KM). Łączono go tylko ze skrzynią automatyczną (4 biegi) i 4×4: Sportage 2.0 można było zamówić ze skrzynią ręczną i napędem przednim. Gama turbodiesli ogranicza się wyłącznie do 2.0 CRDi. Do 2005 r. oferowano wyłącznie 112-konną odmianę z uproszczonym osprzętem (brak DPF-u i koła dwumasowego, turbosprężarka ze stałą geometrią). Później zadebiutował posiadający te elementy 2.0 CRDi/140 KM, po liftingu jego moc podniesiono do 150 KM. Te odmiany jako jedyne otrzymywały 6-biegowe skrzynie ręczne, opcjonalnie zestawiano je z przekładniami automatycznymi i napędem na wszystkie koła.

Kia Sportage II
142 KM: wydaje się sporo, ale w Sportage’u ten 2-litrowy silnik sprosta wymaganiom kierowców o spokojnym stylu jazdy. W ogłoszeniach nie brakuje zagazowanych Kii z tą jednostką.
Kia Sportage II
W przypadku 2.0 CRDi mamy wybór między niedrogim osprzętem (112 KM) albo przyzwoitymi osiągami (140/150 KM).

Używana Kia Sportage II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Z Kią da się pilnować wydatków. Rzadko się psuje i zna ją niemal każdy mechanik”

„Widoczność z miejsca kierowcy – bez zastrzeżeń. Auto łatwo wyczuć dzięki dużym bocznym lusterkom”

„Często korzystam z możliwości otwarcia tylnej szyby. Dzięki niej szybko pakuję zakupy”

„Sporo miejsca w środku i funkcja przesuwania kanapy. Optymalnie dla rodziny”

 Wady 

„Skrzynia straciła na swojej precyzji. W dodatku ma bardzo długie skoki lewarka”

„Zakres regulacji kierownicy – niewystarczający. Przydałaby się wielofunkcyjna kierownica”

„2-litrowy silnik benzynowy nie zapewnia zbyt dobrych osiągów. W mieście pali kilkanaście l/100 km”

„Nieprzydatny podłokietnik – trzeba przyjąć nienaturalną pozę, by się na nim oprzeć”

Używana Kia Sportage II – awaryjność, typowe usterki

Rozważając zakup topowych diesli musimy brać pod uwagę konieczność wymiany lub regeneracji koła dwumasowego, turbosprężarki czy filtra cząstek stałych. Ten ostatni element bywa uciążliwy, jeśli eksploatujemy samochód wyłącznie po mieście. Benzynowe odmiany pochłaniają sporo pieniędzy wyłącznie z uwagi na paliwożerny charakter. Typową bolączkę Sportage II stanowi nietrwała podpora wału napędowego: gdy dojdzie to zużycia, zaczyna on postukiwać. W autach wyprodukowanych przed 2006 r. wiązało się to z koniecznością wymiany całego wału, w późniejszych można już oddzielnie kupić samą podporę (ok. 150 zł). Układ napędowy sporadycznie boryka się z usterkami sprzęgła wielopłytkowego przenoszącego napęd na koła tylne. Większość Sportage wymaga już remontu zawieszenia, niemniej nie jest on zbyt kosztowny (posiada wymienne tuleje, da się trafić niedrogie zamienniki wahaczy). Trzeba coraz więcej uwagi poświęcać korozji, skutecznie utrudniającej dokonywanie wszelkich napraw podwozia. Czasami szwankuje układ klimatyzacji (sam w sobie jest średnio wydajny).

Kia Sportage II 21
Napęd 4×4 w Kii w większości przypadków pozostaje bezobsługowy. Jednostkowe awarie tyczą się niedomagań sprzęgła wielopłytkowego.

Używana Kia Sportage II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN powinien znajdować się na naklejce umieszczonej w słupku środkowym lewym (przy fotelu kierowcy).

Kia Sportage II

Używana Kia Sportage II – sytuacja rynkowa

W dolnych partiach cenowych (13-16 tys. zł) już da się znaleźć przyzwoicie wyglądające auta, często z dieslem pod maską. W okolicach 20 tys. zł rośnie udział samochodów benzynowych z 4×4. Dopłacając kolejne 3 tys. zł mamy już spory wybór pomiędzy Kiami po liftingu. Samochody z roczników 2009-2010 podchodzą nawet pod 30 tys. zł. W niecałej połowie aut pod maskami uświadczymy silnik Diesla, co czwarty benzynowy Sportage posiada instalację gazową. Z lekką przewagą przeważają auta przednionapędowe.

Używana Kia Sportage II – podsumowanie

Mając do wydania ok. 20 tys. zł na używany samochód już mało kto patrzy na nieco opatrzony design, a stawia na niezawodność i tolerancję LPG. Kia Sportage spełnia te wymagania, dorzucając spore wnętrze i przydatny wysoki prześwit z napędem na 4 koła. Z powodzeniem powinna jeszcze posłużyć kilka lat jako uniwersalny pojazd dla rodziny mieszkającej w regionie górskim lub z gorszymi jakościowymi drogami.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Kiach:

Używana Kia Picanto II (2011-2017) – opinie

Używana Kia Rio III (2011-2017) – opinie

Używana Kia Cee’d II (2012-2018) – opinie

Używana Kia Optima III (2010-2015) – opinie

Używana Kia Soul I (2008-2013) – opinie

Używana Kia Sportage III (2010-2016) – opinie

Używana Kia Venga (2009-2019) – opinie

Używana Kia Sorento II (2009-2014) – opinie

Kia Sportage II

Kia Sportage II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.435/180/169 cm
Rozstaw osi263 cm
Pojemność bagażnika332-1411 l
Kia Sportage II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.0 16V2.7 V62.0 CRDi2.0 CRDi2.0 CRDi
Pojemność1975 cm³2656 cm³1991 cm³1991 cm³1991 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc142 KM175 KM112 KM140 KM150 KM
Maks. moment184 Nm241 Nm245 Nm305 Nm305 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,3 s10,5 s13,8 s12,0 s11,1 s
Prędkość maks.174 km/h180 km/h168 km/h177 km/h178 km/h
Śr. zużycie paliwa8,2 l/100 km10,0 l/100 km7,1 l/100 km7,1 l/100 km8,0 l/100 km

Używana Kia Sportage II – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here