PoradyPoradyWymiana płynu wspomagania. Co ile to robić? Czy można samemu?

Wymiana płynu wspomagania. Co ile to robić? Czy można samemu?

Wspomaganie kierownicy bywa niedocenianym i zaniedbywanym udogodnieniem w aucie. Jak samemu wymienić płyn do wspomagania? Co ile należy to robić?

W dawnych czasach wspomaganie kierownicy było bardzo pożądanym elementem wyposażenia samochodu. Zważywszy na fakt, że to dość prosty i niezawodny układ w aucie, a dający niewątpliwie duże korzyści odnośnie komfortu jazdy, wspomaganie kierownicy w standardzie trafiało już do wielu samochodów z lat 90., by z czasem stać się opcją obowiązkową, nawet w autach przystosowanych do cięższych zadań i przewozu osób/ładunków. W efekcie w niemal każdym (w miarę nowoczesnym) pojeździe nie trzeba się martwić o to, że kierownica będzie pracowała z dużym oporem: do wprawienia jej w ruch wystarczy użycie niewielkiej siły.

Na przestrzeni lat stosowano kilka rodzajów wspomagania kierownicy. Najstarszym, montowanym już w niektórych autach sprzed kilkudziesięciu lat, jest układ hydrauliczny, w którym pompa tłoczy, pod wysokim ciśnieniem, płyn do zaworu w przekładni kierowniczej. Choć z czasem zaczęto zastępować go bardziej wydajnymi i mniej obciążającymi silnik elektrohydraulicznymi lub elektrycznymi układami wspomagania kierownicy, tradycyjne rozwiązanie nadal można spotkać w wielu modelach, które do dzisiaj gromadnie jeżdżą po polskich drogach.

Jak działa wspomaganie kierownicy? Jakie są rodzaje tego układu?

Wspomaganie kierownicy. Czy trzeba wymieniać płyn do wspomagania?

Nie każdy kierowca przywiązuje odpowiednio dużo uwagi do kondycji wspomagania kierownicy w aucie. Tymczasem hydrauliczny układ, by długo służył, musi być należycie serwisowany. Najistotniejszą czynność stanowi wymiana płynu wspomagania. Podobnie jak inne płyny eksploatacyjne w aucie, także i on podlega eksploatacyjnemu zużyciu, wskutek czego traci swoje właściwości smarujące. Płyn może też „uciekać” poprzez wycieki, które przez długi czas pozostają niezauważone przez właściciela auta. Wszelkie niedogodności związane z płynem do wspomagania mocno rzutują na kondycję całego układu, w skrajnej sytuacji doprowadzając do zatarcia pompy wspomagania. Wtedy trzeba liczyć się z wydatkami rzędu kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych w przypadku pomp niewystępujących w formie zamienników.

Wymiana płynu wspomagania
Wycieki płynu wspomagania wcale nie są rzadkim zjawiskiem. Większość kierowców ich nie odnotowuje, bo zapomina o doglądaniu poziomu płynu w zbiorniczku wyrównawczym.

Co ile wymieniać płyn do wspomagania kierownicy?

Informacji na temat częstotliwości wymian płynu wspomagania należy szukać w instrukcji obsługi lub książce serwisowej samochodu. Gdy nie uda się do nich dotrzeć, warto trzymać się dwóch interwałów wymiany płynu – czasowego (co 2 lata) lub kilometrowego (co 50 tys. km), i zastosować się do tego, który nastąpi wcześniej. Jaki płyn do wspomagania najlepiej wybrać? Oczywiście taki, jaki zaleca producent auta. Ponieważ na rynku występuje kilka rodzajów płynów (podobnie jak oleje silnikowe, dzielą się na syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne), lepiej ich ze sobą nie mieszać. Jeśli zatem nie wiemy, jaki środek smarny dotychczas krążył po układzie wspomagania, opróżnijmy go całkowicie i wlejmy nowy płyn.

Wymiana płynu wspomagania – cena. Jak wymienić płyn do wspomagania?

Mechanik za taką usługę powinien policzyć ok. 50-100 zł lub do 200 zł w przypadku bardziej skomplikowanych układów w droższych autach. Do tego trzeba doliczyć koszty samego płynu do wspomagania, które wahają się w granicach 20-100 zł za litrową butelkę.

Przy odrobinie umiejętności manualnych i czasu wolnego każdy jest w stanie samodzielnie wymienić płyn wspomagania w swoim samochodzie. Można to zrobić dwiema metodami. Pierwsza jest teoretycznie prostsza (nie trzeba nic odkręcać w aucie), ale bardziej czasochłonna. Polega na odessaniu starego płynu ze zbiorniczka przy użyciu strzykawki i zalaniu go nowym. Następnie trzeba pokręcić kilkukrotnie kierownicą we wszystkie strony, aby świeży płyn trafił do układu i „wypchnął” resztki zużytego środka do zbiorniczka. Potem te czynności trzeba powtarzać aż do momentu, gdy trafiający do pojemnika płyn będzie zupełnie czysty.

Wymiana płynu wspomagania

Drugi sposób także opiera się na odessaniu strzykawką starego płynu, ale po tym należy wymontować zbiornik z auta i pozbyć się resztek środka smarnego zalegającego w układzie. W tym celu trzeba zlokalizować przewód transportujący płyn do przekładni kierowniczej, poprowadzić go w dół i umieścić w niewielkim naczyniu. Następnie kręcimy kierownicą we wszystkie strony (bez uruchamiania silnika), aby wypompowany płyn spłynął przewodem do naczynia. Gdy zleci całkowicie, montujemy z powrotem zbiorniczek, zalewamy go nowym płynem, odpalamy auto i ponownie skręcamy kierownicą, by rozszedł się po układzie, po czym ostatecznie uzupełniamy poziom płynu. Nie musimy się martwić o odpowietrzenie układu, bo nastąpi ono automatycznie.

Redakcja poleca:

Co ile wymieniać płyn hamulcowy?

Wymiana płynu chłodniczego. Co ile należy to robić?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji