Ostatnie miesiące odwróciły do góry nogami dotychczas obowiązujące trendy na rynku samochodów używanych. Jak na kwestię zakupu auta z drugiej ręki patrzą polscy odbiorcy i czego się najbardziej obawiają?
Pandemia koronawirusa z jednej strony wywołała ogromny kryzys w przemyśle motoryzacyjnym, z drugiej natomiast przyczyniła się do wzrostu liczby aut jeżdżących po drogach. Przykładu nie trzeba daleko szukać – w 2020 roku do ogólnej puli zarejestrowanych w Polsce samochodów przybyło kilkaset tysięcy pojazdów, przekraczając wartość 25 milionów (w 2019 r. było to ok. 24,6 mln). Wynika to, rzecz jasna, z chęci posiadania własnych „czterech kółek”, by do minimum ograniczyć podróżowanie komunikacją zbiorową. Po części tą wartość wypracowano pozostawiając w użytku starsze samochody, które najprawdopodobniej w „normalnej” sytuacji odstawiono by na złom. Pod względem przeprowadzonych transakcji odnotowano z kolei spadek z ok. 3,4 mln (w 2019 r.) do nieco ponad 3 mln. Aż 86% z nich dotyczyło zakupu samochodu używanego.
Badanie preferencji polskich odbiorców odnośnie kupna auta używanego
Fakt niesłabnącego zainteresowania samochodami używanymi (tym bardziej w dobie kryzysu), skłonił do przeprowadzenia badań weryfikujących preferencje Polaków zainteresowanych kupnem auta z drugiej ręki. Zrealizowała je firma Volkswagen Financial Services, oferująca dziesiątki używanych samochodów w nowo utworzonym warszawskim salonie. Pośród nich przeważają auta z młodych roczników (średni wiek to ok. 2,5 roku) z niewielkimi, zweryfikowanymi przebiegami i w sprawdzonym stanie technicznym. Volkswagen Financial Services dysponuje kilkoma rodzajami finansowania samochodów pod hasłem Autonomia. Obejmuje ono zarówno firmy (leasing klasyczny lub z niską ratą), jak i odbiorców prywatnych (kredyt klasyczny lub z niską ratą, a także kredyt gotówkowy).
W omawianym badaniu nie zabrakło wobec tego opinii polskich odbiorców odnośnie tego rodzaju „zapłaty” za samochód w kontekście teraźniejszości, jak i przyszłości. Skupiono się również na źródłach poszukiwań używanego auta, całkowitym czasie trwania tego procesu oraz na wciąż aktualnych obawach odnośnie zakupu samochodu z drugiej ręki. Wyniki oparto na odpowiedziach 800 osób (prywatnych i prowadzących działalność gospodarczą), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupili używany samochód. Oto najciekawsze spostrzeżenia.
Gdzie szukamy używanego samochodu?
W dzisiejszych czasach nie dziwi fakt, że niemal 80% osób szuka samochodu z drugiej ręki na portalach aukcyjnych typu Otomoto czy Allegro. Część nadal wybiera konkretny model po konsultacjach z rodziną/znajomymi/mechanikiem (ok. 40%), przeglądając ogłoszenia prywatne (ok. 35%) lub odwiedzając komis (33-34%). Najmniej potencjalnych odbiorców opowiedziało się za stronami internetowymi marek samochodowych oraz witrynami firm finansujących auta, ale w kontekście pytania o formę poszukiwań kolejnego samochodu obie te kwestie odnotowały znaczny wzrost (odpowiednio o 11 i 7 punktów procentowych). Zewnętrznym finansowaniem zainteresowane są w większości podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Prywatne osoby nadal będą preferować bardziej tradycyjne metody dotarcia do wymarzonego samochodu.
Analizując źródło zakupu auta wniosek jest prostszy: połowa osób prywatnych również kupiła go od innej osoby prywatnej, natomiast firmy nieco częściej sięgają po auta od dealerów lub firm leasingowych/finansowych, a także sprowadzone zza granicy (kilka-kilkanaście procent). Jednakowe zainteresowanie tyczy się pojazdów wystawionych w komisach (ok. 20% niezależnie od podmiotu kupującego).
Miejsca poszukiwań używanego samochodu | ||
---|---|---|
Ogółem | Firmy | |
Portale internetowe np. Otomoto, Allegro | 76% | 79% |
Rozmowy z rodziną, znajomymi, mechanikiem | 44% | 38% |
Ogłoszenia prywatne | 36% | 33% |
Komisy | 34% | 33% |
Strony internetowe marek samochodowych | 31% | 25% |
Strony internetowe firm finansujących samochody | 15% | 19% |
Miejsca poszukiwań kolejnego używanego samochodu | ||
Ogółem | Firmy | |
Portale internetowe np. Otomoto, Allegro | 79% | 82% |
Strony internetowe marek samochodowych | 42% | 43% |
Rozmowy z rodziną, znajomymi, mechanikiem | 42% | 40% |
Ogłoszenia prywatne | 40% | 33% |
Komisy | 36% | 33% |
Strony internetowe firm finansujących samochody | 22% | 31% |
Zakup używanego auta: potrzeba czasu i cierpliwości
Niestety, proces zakupu używanego samochodu wciąż jest uznawany za trudny – odpowiedziało tak aż 77% respondentów. Przekłada się to na czas, który trzeba na niego zarezerwować: niemal ¼ ankietowanych zajęło to co najmniej miesiąc, a niektórym nawet więcej niż 3 miesiące. Dlaczego to tak długo trwa? 41% kierowców ma obawy co do stanu technicznego, kolejne 40% boi się, że auto może pochodzić z kradzieży, mieć cofnięty licznik lub powypadkową przeszłość. Z tego powodu prawie każdy (94%) w jakiś sposób sprawdził używany samochód przed zakupem. Niemal połowa odwiedziła w tym celu niezależny warsztat, spora część (40%) zrobiła to samodzielnie. Inni udali się do ASO (22%) lub skorzystali z usług firm weryfikujących stan używanego samochodu (16%).
Gotówka ustępuje miejsca kredytom i leasingom
Sfinansowanie transakcji tradycyjną gotówką wciąż przeważa zarówno u klientów prywatnych (85%), jak i prowadzących działalność (77%). Wynika z tego, że zaledwie 15-23% odbiorców zdecydowało się na finansowanie zewnętrzne w postaci kredytu lub leasingu. Dane te ulegają jednak przeobrażeniu w kontekście zapytania o formę zapłaty za następne auto. Wtedy już 69% klientów i tylko 54% firm postawiłoby na gotówkę, coraz liczniej przekonując się do pakietów finansowania. Największym zainteresowaniem cieszyłby się kredyt samochodowy z niskimi ratami (11/17%) lub kredyt klasyczny (8/6%). Ponad 3/4 prywatnych odbiorców i firm nie chciałaby jednak płacić za samochód więcej niż 1000 zł miesięcznie. W kwestii budżetu na auto z drugiej ręki króluje zakres 10-50 tys. zł (ok. 70% z całości).
Sposób finansowania niedawno kupionego samochodu | ||
---|---|---|
Ogółem | Firmy | |
Gotówka | 85% | 77% |
Kredyt klasyczny | 7% | 6% |
Kredyt samochodowy z niskimi ratami i opcją zwrotu auta | 3% | 6% |
Leasing klasyczny | 2% | 7% |
Leasing konsumencki | 1% | 1% |
Leasing z niskimi ratami i opcją zwrotu auta | 1% | 2% |
Sposób finansowania następnego samochodu | ||
Ogółem | Firmy | |
Gotówka | 69% | 54% |
Kredyt klasyczny | 8% | 6% |
Kredyt samochodowy z niskimi ratami i opcją zwrotu auta | 11% | 17% |
Leasing klasyczny | 3% | 9% |
Leasing konsumencki | 2% | 2% |
Leasing z niskimi ratami i opcją zwrotu auta | 4% | 8% |
Jakie z tego wnioski?
W przyszłości najprawdopodobniej będziemy świadkami stopniowego odchodzenia od płatności za używany samochód gotówką. Coraz więcej osób weźmie pod uwagę oferty firm finansujących samochody (takich jak Volkswagen Financial Services), z zastrzeżeniem, że miesięczne raty nie mogą w znacznym stopniu nadwyrężać domowego budżetu. Wynika to z wielu przeszkód towarzyszących zakupowi samochodu od osoby prywatnej i jednocześnie mocno nadwyrężających zaufanie do jakiegokolwiek sprzedawcy. Czas pokaże, w jakim stopniu te prognozy sprawdzą się w rzeczywistości.