Kampery - rodzaje, wyposażenie, przykłady - otwierające

Pandemia wymusiła zamknięcie hoteli. Wiele osób unika też niepotrzebnego kontaktu z innymi ludźmi. Wszystko to przekłada się na szybko rosnącą popularność kamperów.

Największą kempingową potęgą w Europie są Niemcy – roczna sprzedaż kamperów i przyczep sięga 100 tysięcy. Z tamtego kraju moda na domy na koła przyszła do Polski. Od 2018 r. obserwowany jest stale rosnący wzrost zainteresowania autami tego typu.

Tempo rozwoju tego segmentu rynku przybrała na sile z powodu pandemii – zaczęliśmy szukać sposobów na podróżowanie we własnym gronie, co zwiększyło wzrost zainteresowania kamperami niemal o 25%. Samar podaje, że w ciągu ośmiu miesięcy ubiegłego roku Polacy kupili więcej kamperów niż w całym 2019 r.

Kamper zapewnia pełną niezależność od bazy hotelowej. Rozwiązuje też problem pakowania – wszystkie niezbędne w podróży rzeczy można stale wozić na pokładzie. Nie tylko to przemawia za zakupem kampera. Wartość takich pojazdów spada bardzo wolno, więc można traktować je jako formę inwestycji. Biorąc pod uwagę wysokie koszty nabycia kampera, można skorzystać z opcji finansowania leasingiem, a dodatkowo wynajmować pojazd, wtedy, kiedy z niego nie korzystamy. Średnia cena wynosi 400-500 zł za dzień wynajmu. Pieniądze można przeznaczać na spłatę rat leasingowych, dzięki czemu nie musimy naruszać własnego budżetu. Z szacunków leasingodawców wynika, że na podnajem kampera decyduje się jakieś 50% klientów. – Klient, który chce podnajmować kamper musi uzyskać zgodę firmy leasingowej na to, żeby pojazdem mogła kierować osoba trzecia oraz wykupić specjalne ubezpieczenie, które przewiduje taką ewentualność – mówi Artur Hamerlik z Santander Consumer Multirent. – W Santander Consumer Multirent można leasingować, a następnie podnajmować kampery nowe, używane czy zarejestrowane przez dealerów jako demonstracyjne. Okres leasingowania wynosi od 24 do 60 miesięcy. Dodatkowo klienci mogą skorzystać z karty paliwowej oferującej szereg korzyści, takich jak szybkie i bezgotówkowe płatności za zakupy i usługi czy atrakcyjne limity transakcji – dodaje.

Redakcja poleca: Toyota Proace Verso z modułem Escape Box. Sprytny kamper

By cieszyć się kamperem trzeba jednak sporo wydać. Ceny używanych pojazdów startują z pułapu ok. 40 tys. zł. Zwiększając budżet o przynajmniej kilkanaście tysięcy złotych, będziemy mogli cieszyć się lepiej wyposażonym i utrzymanym samochodem kempingowym. Na zakup nowego kampera trzeba przeznaczyć ponad 250 tys. zł.  Poszukując kampera trzeba pamiętać o aspektach związanych z liczbą miejsc siedzących oraz miejsc do spania. Zwykle jest ich od 2 do 6, przy czym wcale nie jest powiedziane, że im większy kamper, tym jest ich więcej. Wszystko zależy od aranżacji wnętrza czy obecności alkowy – dodatkowej przestrzeni nad kabiną kierowcy.

Istotne jest też wyposażenie. Nie powinno ograniczać się do klimatyzacji czy ogrzewania postojowego. Na komfort termiczny istotnie wpływają także dodatkowe elementy izolujące, rolety i markizy. Praktycznym wyposażeniem są również moskitiery i przedsionki zabezpieczające przed komarami. Kluczowa jest również masa pojazdu. Może być na tyle wysoka, że ładowność będzie ograniczona. Nie można zapominać, że posiadając prawo jazdy kat. B można podróżować kamperem do 3,5 tony, natomiast na cięższy pojazd wymagana jest już kategoria C. Przeładowując pojazd o DMC do 3,5 t narażamy się na mandat.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here