Najlepsze uzywane auta za 5000 zl

Epidemia koronawirusa sprawiła, że wiele osób zaczęło rozglądać się za niedrogim autem, które zapewni niezależność od komunikacji miejskiej czy carsharingu. Sprawdzamy, co można kupić za 5000 zł.

Każdego roku sprowadzamy do Polski ponad milion używanych samochodów. Kolejne kilkaset tysięcy z danego rocznika pochodzi z krajowych salonów sprzedaży. Przy tak ogromnej podaży własne cztery kółka przestały być luksusem – to udogodnienie, na które mogą sobie pozwolić nawet osoby o niskich dochodach. Na rynku wtórnym można bez trudu znaleźć pojazdy za 1000-2000 zł. Trudno polecać je jednak z czystym sumieniem. Oczywiście można trafić na przyzwoite auto, jednak znacznie bardziej prawdopodobne jest trafienie na rdzewiejącą ruinę, która nie przejdzie badania technicznego i wkrótce powinna zostać zezłomowana.

W znacznie lepszej sytuacji są osoby, które zamierzają kupić używane auto za około 5000 zł. W tym przypadku pole manewru staje się duże, a odpowiednio selekcjonując modele i wersje silnikowe można znaleźć samochód, który posłuży nawet przez kilka lat. W tym segmencie cenowym rocznik nie gra już roli. Kluczowy jest stan techniczny pojazdu. Równie istotna jest ważność polisy OC – jeżeli wkrótce wygasa, a potencjalny nabywca nie ma zniżek, za przedłużenie ubezpieczenia przyjdzie mu zapłacić niewiele mniej niż za auto. Pomijalną kwestią jest zwykle wyposażenie. Na „luksusy” pokroju klimatyzacji czy elektrycznie sterowanych szyb zwykle nie ma co liczyć. Dobrze, jeżeli samochód ma centralny zamek, radio czy obrotomierz.

Redakcja poleca: Co się psuje w zawieszeniu auta? Ile wydamy na naprawy i serwisowanie?

Dysponując ograniczonym budżetem warto skupić się na popularnych modelach, które uda się kupić bez zbędnego podróżowania po kraju, co generuje koszty. Istotne jest też znalezienie prostego technicznie auta, które będzie możliwie tanie w naprawach (najlepiej, gdy część z nich można zrealizować samodzielnie). Popularność danego auta oznacza też, że zamienniki części uda się bez trudu znaleźć w każdej hurtowni oraz na najbliższym szrocie.

10. Ford Focus I (1998-2004)

Uzywany Ford FocusCena: 2-8 tys. zł
 Polecana wersja  1.6 16V
 Tego silnika unikaj  1.8 Endura TDDi (stary i mocno już zużyty diesel)

Niegdyś szokujący wyglądem Focus wciąż prezentuje się bardzo dobrze (oczywiście jeżeli nie jest cały poobijany i nie ma połamanych zderzaków). Podobać może się również efektowne, choć poskładane z przeciętnej jakości tworzyw wnętrze. Mocnym punktem programu jest świetnie zestrojone zawieszenie, które zapewnia bardzo dobre prowadzenie. Focus ma świetne silniki benzynowe – jedynym istotnym problemem, który wystąpił w części egzemplarzy, było nadmierne spalanie oleju. Poważniejsze awarie nie mają miejsca, chyba że właściciel eksperymentował z instalacjami gazowymi. Przed zakupem warto wjechać Focusem na podnośnik i obejrzeć zawieszenie. Korozja jest w tym modelu na porządku dziennym. Niestety może już doprowadzić do wyrwania mocowań tylnych wahaczy. Warto sprawdzić również kondycję całego zawieszenia wielowahaczowego, bo jego remont pochłania ok. 1000 zł. Pozostałe naprawy, z racji łatwo dostępnych i tanich zamienników, nie kosztują już fortuny.

Ford Focus I 1.6 16V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 16V
Paliwobenzynowy
Moc maks.100 KM
Moment obr.145 Nm
Prędkość maks.185 km/h
Przysp. 0-100 km/h10,3 s
Średnie spalanie6,8 l/100 km

9. Fiat Punto II (1998-2008)

Uzywany Fiat PuntoCena: 1-8 tys. zł
 Polecana wersja  1.2 16V
 Tego silnika unikaj  1.8 16V (z wersji HGT, potrafi zacierać się na panewkach)

W swoim czasie Punto cieszyło się sporą popularnością, bo łączyło atrakcyjny wygląd z przestronnym wnętrzem i rozsądną ceną zakupu. W przypadku używanych egzemplarzy aspekt cenowy stał się jeszcze bardziej istotny, bo w relacji ceny do wieku i stanu technicznego Punto ma niewielu godnych konkurentów. Model jest świetnie zaopatrzony w zamienniki i używane części. Jedną z najdroższych awarii, jakie mogą się przytrafić, są defekty elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Typowe dla modelu jest też pękanie obudowy alternatora. Przy wysokich przebiegach silniki benzynowe potrafią spalać znaczne ilości oleju. Diesle, zwłaszcza 1.9 JTD są udane, ale większość ma bardzo wysokie przebiegi.

Fiat Punto II 1.2 16V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.2 16V
Paliwobenzynowy
Moc maks.80 KM
Moment obr.114 Nm
Prędkość maks.172 km/h
Przysp. 0-100 km/h11,4 s
Średnie spalanie6,0 l/100 km

8. Opel Corsa C (2000-2006)

Uzywany Opel Corsa CCena: 1-9 tys. zł
 Polecana wersja  1.4 16V
 Tego silnika unikaj  1.0 12V (trzycylindrowiec o niskiej kulturze pracy i z nietrwałym łańcuchem rozrządu)

Miejski Opel jest świetnie zaopatrzony w części. Na rynku wtórnym nie brakuje egzemplarzy w niezłym stanie. Część z nich pochodzi z krajowych salonów. Przy ograniczonym budżecie lepiej szerokim łukiem omijać diesle. Wiele z nich jeździło jako auta flotowe, więc przebiegi są wysokie, podobnie jak ogólny poziom wyeksploatowania pojazdu. W trakcie jazdy próbnej warto zwrócić uwagę na pracę przekładni kierowniczej – jeżeli stuka lub są w niej wyczuwalne luzy, nadaje się do regeneracji. Nie polecamy też samochodów ze zautomatyzowaną skrzynią Easytronic. Jest powolna i ma sporo skomplikowanego osprzętu. Bezpieczny wybór to benzynowe silniki 1.2/1.4, które akceptują instalacje LPG, a przy wysokich przebiegach najwyżej spalają olej. Dużym plusem Corsy jest nadwozie odporne na korozję.

Opel Corsa C 1.4 16V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.4 16V
Paliwobenzynowy
Moc maks.90 KM
Moment obr.125 Nm
Prędkość maks.180 km/h
Przysp. 0-100 km/h11,5 s
Średnie spalanie7,2 l/100 km

7. Volkswagen Golf IV (1997-2003)

Uzywany Volkswagen GolfCena: 2-12 tys. zł
 Polecana wersja  1.6 8V
 Tego silnika unikaj  1.6 FSI (silnik niepotrzebnie skomplikowany przez bezpośredni wtrysk benzyny, odpada możliwość montażu instalacji gazowej)

Niegdyś obiekt pożądania, a obecnie model schodzący ze sceny. Czynnikiem najczęściej eliminującym Golfy jest stopień ogólnego zużycia mechanicznego. Przy realnym przebiegu rzędu 400-600 tys. km do wymiany kwalifikuje się wiele elementów zawieszenia, układu hamulcowego czy osprzętu silnika, a koszt naprawy niebezpiecznie zbliża się do rynkowej wartości pojazdu. Wówczas zwykle zapada decyzja o odwlekaniu napraw do chwili, aż będą absolutnie konieczne, co tylko przyspiesza tempo degradacji pojazdu. Skrajnie zużyte najczęściej są diesle. Silniki benzynowe to w miarę bezpieczny wybór. Polecamy słabsze wersje – łatwiej o nieźle utrzymany egzemplarz za rozsądną kwotę. Golf IV jest świetnie zaopatrzony w zamienniki i używane części. Dużym plusem jest odporność nadwozia na korozję. Na bogate wyposażenie nie ma co liczyć.

Volkswagen Golf IV 1.6 8V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 8V
Paliwobenzynowy
Moc maks.101 KM
Moment obr.145 Nm
Prędkość maks.188 km/h
Przysp. 0-100 km/h10,9 s
Średnie spalanie7,6 l/100 km

6. Hyundai Getz (2002-2008)

Uzywany Hyundai GetzCena: 3-10 tys. zł
 Polecana wersja  1.3 12V
 Tego silnika unikaj  1.5 CRDi (trzycylindrowy diesel o niskiej kulturze pracy, potencjalnie trudny w naprawach z racji nieznajomości tematu przez większość mechaników)

Szukając używanego auta mało kto myśli o Hyundaiu Getz. Ten niezbyt rzucający się w oczy i nieporywający danymi technicznymi model zasługuje jednak na rekomendację ze względu na bardzo prostą, ale także solidną mechanikę. Zamienniki podstawowych części eksploatacyjnych są w miarę łatwo dostępne i niewiele droższe niż do europejskich rywali. Mocnym punktem Getza jest zaskakująco przestronne wnętrze. Podobnie jak w przypadku innych koreańskich modeli, problemem staje się korozja. Na szczęście na razie ma ona charakter punktowy, który dotyka głównie krawędzi elementów nadwozia, a nie kluczowych struktur podwozia, co dyskwalifikowałoby auto na badaniach technicznych. Podczas jazdy próbnej warto zwrócić uwagę na pracę zawieszenia – dość często występują w nim luzy, które objawiają się postukiwaniem na nierównościach. Wskazane jest także zwrócenie uwagi na odgłosy dobiegające spod maski. Mechaniczne postukiwanie może świadczyć o problemach z hydraulicznymi popychaczami zaworów.

Hyundai Getz 1.3 12V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.3 12V
Paliwobenzynowy
Moc maks.85 KM
Moment obr.119 Nm
Prędkość maks.164 km/h
Przysp. 0-100 km/h11,5 s
Średnie spalanie6,9 l/100 km

5. Renault Megane II (2002-2008)

Uzywane Renault Megane IICena: 2-15 tys. zł
 Polecana wersja  1.4 16V
 Tego silnika unikaj  1.5/1.9 dCi (diesle o wysokim ryzyku zatarcia na panewce czy awarii turbosprężarki lub układu wtryskowego)

Wielu kierowców obawia się Renault z początku XXI wieku. Lęki nie są bezpodstawne. Francuski koncern wprowadził wówczas nowoczesne diesle, jak również naszpikował auta dużą ilością elektroniki, która jednak szybko zaczęła się „sypać”. Konstrukcję samochodów na bieżąco poprawiano. Swoje sposoby na radzenie sobie z defektami karty Hands Free opracowały także niezależne warsztaty. W efekcie Megane II, zwłaszcza z benzynowym silnikiem, jest niezłą propozycją – ten wciąż ciekawie wyglądający samochód można kupić znacznie taniej od rywali z Japonii czy Niemiec. Do codziennej jazdy wystarczy silnik 1.4 16V. W mocniejszym 1.6 16V przeciętną trwałość ma wariator faz rozrządu. Do typowych problemów modelu należą awarie cewek zapłonowych czy wyrobienie tulei i sworzni zawieszenia. Co ważne, Megane II nie ma typowych dla francuskich aut sprzed lat drążków skrętnych tylnego zawieszenia, tylko prostą w serwisie belkę. Nie trzeba obawiać się rdzy – w bezwypadkowych egzemplarzach nie występuje. Baza zamienników i części używanych jest duża.

Renault Megane II 1.4 16V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.4 16V
Paliwobenzynowy
Moc maks.98 KM
Moment obr.127 Nm
Prędkość maks.183 km/h
Przysp. 0-100 km/h12,5 s
Średnie spalanie6,7 l/100 km

4. Skoda Octavia I (1996-2010)

Uzywana Skoda Octavia

Cena: 2-18 tys. zł
 Polecana wersja  1.6 8V
 Tego silnika unikaj  1.4 8V OHV (60-konny, dość rzadko spotykany silnik, to kolejna ewolucja starego motoru Skody z nietrwałym łańcuszkiem rozrządu oraz podatną na wypalanie uszczelką pod głowicą)

Niemal legendarny już model, który wyprowadził Skodę na szerokie wody. Choć Octavia bazuje na Golfie IV, jest od niego niemal pod każdym względem lepsza – ma większy bagażnik, kosztuje mniej i łatwiej o krajowy egzemplarz z w miarę udokumentowaną przeszłością. Zainteresowanym zakupem Octavii polecamy benzynowy silnik 1.6 – pali sporo, ale akceptuje instalacje gazowe, jest bardzo łatwy w serwisie, a do tego trwały (ewentualne problemy ograniczają się do osprzętu czy podwyższonego zużycia oleju). Niezłe są diesle – zwłaszcza wolnossący 1.9 SDI oraz 1.9 TDI VP z pompą wtryskową. Jednostki cieszą się renomą nieśmiertelnych, ale trzeba pamiętać, że ich realne przebiegi rzadko kiedy są mniejsze od 0,5 mln km, co wpływa na ogólny stopień zużycia samochodu. Mimo wieku Octavia nie koroduje. Duża rozpiętość cen używanych egzemplarzy wynika z oferowania modelu aż do 2010 r. jako budżetową wersję Tour. Gdy budżet dopisuje, nie należy jej skreślać, bo bardzo łatwo o nieźle utrzymany, krajowy egzemplarz.

Skoda Octavia I 1.6 8V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 8V
Paliwobenzynowy
Moc maks.101 KM
Moment obr.145 Nm
Prędkość maks.187 km/h
Przysp. 0-100 km/h12,2 s
Średnie spalanie7,7 l/100 km

3. Renault Clio II (1998-2010)

Uzywane Renault Clio IICena: 2-10 tys. zł
 Polecana wersja  1.2 16V
 Tego silnika unikaj  1.5 dCi (znaczne ryzyko awarii układu wtryskowego czy obrócenia panewki – zwłaszcza, gdy dotychczasowy właściciel oszczędzał na oleju)

Przez lata Clio II rywalizowało o względy klientów z Peugeotem 206. Obecnie jest bezpieczniejszym wyborem z racji konstrukcji tylnego zawieszenia – to prosta belka skrętna, a nie stosowane przez Peugeota drążki w belce ze zużywającymi się łożyskami, których regeneracja kosztuje kilkaset złotych. Zawieszenie Clio nie ma wzorowej trwałości, ale można je znacznie taniej naprawiać. Problemów potrafi też przysparzać instalacja elektryczna (zwłaszcza w autach z pierwszych lat produkcji). Polecamy wersje benzynowe – są trwałe, a defekty ograniczają się zwykle do przepalenia cewek zapłonowych czy nadmiernego zużycia oleju. Jak na tak małe auto, Clio pozytywnie zaskakuje komfortem jazdy. Na tle innych modeli wyróżnia się też podażą nieźle wyposażonych wersji.

Renault Clio II 1.2 16V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.2 16V
Paliwobenzynowy
Moc maks.75 KM
Moment obr.105 Nm
Prędkość maks.170 km/h
Przysp. 0-100 km/h13,0 s
Średnie spalanie5,9 l/100 km

2. Opel Astra II (1998-2009)

Uzywany Opel AstraCena: 2-10 tys. zł
 Polecana wersja  1.6 8V
 Tego silnika unikaj  1.7 TD/2.0 DI (słabe i stare diesle, nie zapewniają dobrych osiągów, wcale nie są oszczędne i będzie trudno o warsztat, który podejmie się naprawy)

Siła Astry II tkwi w jej przeciętności. Model nie rzuca na kolana stylizacją nadwozia, ma przeciętnie urządzone wnętrze i dosyć zachłanne na paliwo, ale niezbyt zrywne silniki. Za rozsądną kwotę można jednak wciąż kupić w pełni sprawne auto, które w przypadku awarii uda się usprawnić niewielkim nakładem środków. Benzynowe jednostki doskonale współpracują z instalacjami gazowymi (zresztą dużo używanych egzemplarzy taką posiada). Typowym problemem jest wysokie zużycie oleju, które najczęściej jest zasługą przepuszczających środek smarny uszczelniaczy zaworowych. Model punktuje ogromną bazą zamienników i używanych elementów. Za Astrą przemawia także bardzo duża podaż na rynku wtórnym. Paradoksalnie polecamy starsze egzemplarze – do połowy 2001 r. nadwozie było w pełni ocynkowane, co rozwiązywało problemy z korozją. Polecamy praktycznego hatchbacka lub kombi z dużym bagażnikiem.

Opel Astra II 1.6 8V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 8V
Paliwobenzynowy
Moc maks.75 KM
Moment obr.128 Nm
Prędkość maks.170 km/h
Przysp. 0-100 km/h14,5 s
Średnie spalanie7,2 l/100 km

1. Skoda Fabia I (1999-2007)

Uzywana Skoda FabiaCena: 2-13 tys. zł
 Polecana wersja  1.4 16V
 Tego silnika unikaj  1.0 8V, 1.4 MPI (przestarzałe i niezbyt trwałe silniki Skody, pamiętające czasy tylnonapędowych limuzyn)

Fabia wygrała zestawienie z kilku powodów. Jest w miarę odporna na korozję, ma przestronne wnętrze i wciąż przyzwoicie wygląda. W razie potrzeby auto uda się dość szybko odsprzedać bez znacznej straty pieniędzy. Model był popularny na rynku pierwotnym, więc nie brakuje używanych egzemplarzy, także z krajowych salonów. Zamienniki są tanie i dostępne we wszystkich hurtowniach. Części do napraw uda się znaleźć także na każdym szrocie. Relatywnie prosta konstrukcja pozwala na wykonanie wielu napraw we własnym zakresie lub zlecanie ich dowolnie wybranemu serwisowi. Diesle 1.9 TDI kuszą oszczędnością, ale zwykle mają ogromne przebiegi. To samo można powiedzieć o trzycylindrowym 1.4 TDI – jest to problemem w autach z flot, bo ostra eksploatacja przyspieszała powstawanie luzu osiowego na wale korbowym (naprawa jest już nieopłacalna). Rozsądnym wyborem jest silnik 1.4 16V z oferty Volkswagena. Warto na niego zapolować, nawet jeżeli wiązałoby się to z koniecznością wykroczenia poza budżet 5000 zł.

Skoda Fabia I 1.4 16V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.4 16V
Paliwobenzynowy
Moc maks.75 KM
Moment obr.126 Nm
Prędkość maks.167 km/h
Przysp. 0-100 km/h13,8 s
Średnie spalanie6,5 l/100 km

Polecamy inne nasze zestawienie najtańszych używanych samochodów na rynku:

18 używanych aut za 3-4 tys. zł – przegląd samochodów za jedną pensję

Oceny czytelników
[Głosów: 12 Średnia: 4.2]

1 KOMENTARZ

  1. Fabia 1,4 16v ale z podgrzewaną odmą…. która potrafiła zamarzać i silnik do remontu,czyli fabie z końca produkcji

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here