Mazda 1.3 Renesis

Występowanie: Mazda RX-8.

W silniku Wankla olej podawany przez wtryskiwacze do cylindra ma na celu uszczelnić trójkątny wirujący tłok, stąd zużycie oleju jest wpisane w cykl pracy silnika rotacyjnego. Mimo wielu udoskonaleń jednostki Mazdy, uszczelnienie nadal nie stało na wysokim poziomie: wytrzymywało ok. 100 tys. km. Zestaw części niezbędnych do naprawy kosztuje 5500 zł.

Mazda 1.3 Renesis - Mazda RX-8
Mazda RX-8 to ostatni seryjnie produkowany samochód z silnikiem Wankla. Z uwagi na sporą awaryjność stanowi

Nissan 1.5 16V/1.8 16V

Występowanie: Nissan Almera, Almera Tino, Primera.

Nissan 1.5 16V

W tym silniku nawet niewielki ubytek drastycznie odbija się na trwałości całej jednostki: mieści ona zaledwie 2,7 l oleju. Zużyciu środka smarnego sprzyjają pierścienie o słabej konstrukcji. Ich wymiana (3000 zł) rozwiązuje problem, ale przy aktualnych cenach Almer i Primer ich użytkownicy decydują się na zastosowanie gęstszego oleju. Zwiększa to hałaśliwość pracy silnika.

Nissan 1.5 16V - Nissan Almera
Problemy z silnikami i rozległa korozja wyeliminowały wiele Almer z eksploatacji.

Opel 1.6/1.8

Występowanie: Opel Astra G, Corsa, Meriva, Vectra B/C, Zafira A, Signum.

Opel 1.6 1.8

Użytkownicy chwalą te nieskomplikowane jednostki za dużą żywotność i tolerowanie instalacji LPG. Spalanie oleju w tym przypadku trzeba po prostu zaakceptować (Opel jako dopuszczalną granicę podał 0,7 l/1000 km) i trudno wyeliminować. Jeśli pamiętamy o kontrolowaniu stanu oleju, przejedziemy tym silnikiem bez większych problemów nawet 300 tys. km.

Opel 1.6 1.8 - Opel Astra
Problemy ze spalaniem oleju dotyczą silników z głowicami 8-, jak i 16-zaworowymi.

Subaru 2.0 Turbo

Występowanie: Subaru Forester, Impreza.

Subaru 2.0 Turbo

Silnik typu boxer z 4 cylindrami i pojedynczym doładowaniem spala ok. 5 l oleju na 5000 km, ale potrafi nawet kilka razy więcej. Zjawisko ma swoje podłoże w wyeksploatowanej turbosprężarce lub zużytych elementach układu rozrządu.

Subaru 2.0 Turbo - Subaru Forester
Piękny dźwięk i ponadprzeciętne osiągi idą niestety w parze ze sporym spalaniem oleju. Terenowe warunki eksploatacji Foresterów nie sprzyjają jego obniżeniu.

Toyota 1.8 VVT-i/VVTL-i

Występowanie: Toyota Avensis, Celica, Corolla.

Toyota 1.8 VVTi

Po raz kolejny wadliwe pierścienie przyczyniły się ponadprzeciętnego apetytu na olej – w Toyocie do tego stopnia, że niektóre silniki wymieniono już na gwarancji. Jeśli kierowca nie wyrobił w sobie nawyku kontrolowania poziomu oleju, nieświadomie doprowadzał do zatarcia silnika. Toyota rozwiązała problem w 2005 roku, a dotyczy on także jednostek 1.4 i 1.6.

Toyota 1.8 VVTi - Toyota Celica
Charakter Toyoty Celiki zachęca do sportowej jazdy, a to skutkuje częstymi dolewkami oleju.

Volkswagen 1.8 TSI/2.0 TSI

Występowanie: Audi A3 8P, A4 B8, A6 C6, Q5 I, TT II; Seat Altea, Leon II; Skoda Octavia II, Superb II, Yeti; Volkswagen Beetle, CC, Golf VI, Passat B6/B7, Scirocco.

Volkswagen 1.8 TSI

Przez podatne na zużycie pierścienie zgarniające zużycie oleju w silnikach TSI z rodziny EA888 sięgało nawet 1,2 l/1000 km. Kłopotliwy bywa również separator oleju w odmie, który przepuszcza do układu dolotowego za dużo oparów oleju (poznamy to po świście powietrza z okolic odmy i komunikacie o zubożonej mieszance paliwowo-powietrznej). Modernizacja z 2011 roku ograniczyła zużycie oleju. Jeśli ktoś ma felerną jednostkę, musi wymienić tłoki z korbowodami na nowsze, z większymi pierścieniami, lub przerobić te co ma do montażu większych pierścieni, ewentualnie zakupić wzmocnione tłoki tuningowe.

Zobacz także: polecane i odradzane odmiany silników 1.8/2.0 TSI/TFSI

Volkswagen 1.8 TSI - VW Passat B6
W Passacie B6 silnik 2.0 TSI pojawił się w 2008 roku. Starszy 2.0 T nie spalał oleju.

Volkswagen 1.9 TDI

Występowanie: Audi A3, A4, A6; Seat Altea, Ibiza, Leon, Toledo; Skoda Fabia, Octavia, Roomster, Superb; Volkswagen Caddy, Passat, Polo, Golf, Touran, Transporter, Sharan.

Użytkownicy coraz częściej zgłaszają przypadki zużywania oleju przez ten uznawany za nieśmiertelny silnik. To dość leciwe jednostki, dlatego warto sprawdzać w nich kondycję turbosprężarki (regeneracja ok. 600 żł) i uszczelniaczy zaworowych (można to zrobić bez zdejmowania głowicy).

Volkswagen 1.9 TDI - Skoda Octavia
Octavia to jeden z wielu modeli, w których montowano stary typ silnika z pompą wtryskową. Nawet on zaczyna już brać olej.

Volvo/Mitsubishi 1.9 D

Występowanie: Mitsubishi Carisma; Volvo S40/V40; Renault Megane I, Laguna I.

Volvo Mitsubishi 1.9 D

Silnik produkcji Renault, montowany również w bliźniaczych konstrukcyjnie Mitsubishi Carismie i Volvo S40/V40. Co ciekawe, raczej nie spala on oleju, a gubi go od spodu. Sprawdźmy, czy jego spora ilość nie zebrała się na osłonie silnika.

Volvo Mitsubishi 1.9 D - Mitsubishi Carisma
Opisywany silnik pamięta jeszcze czasy Renault 19. W Carismie sprzed modernizacji (fot.) był jedynym dieslem w ofercie.
1
2

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here