Na rynku nie brakuje silników, których apetyt na olej trzeba po prostu zaakceptować. Wynika on z zużycia jednostki napędowej lub krótkiej żywotności jej niektórych elementów. Oto popularne silniki w używanych autach, które biorą olej.
Do najważniejszych przyczyn spalania oleju przez silniki należą m.in. nietrwałe lub źle skonstruowane pierścienie, awarie turbosprężarki (wynikające najczęściej z jej zużycia eksploatacyjnego) oraz twardniejące uszczelniacze zaworowe, które w końcu zaczynają przepuszczać olej do komór spalania. Niestety, w wielu przypadkach tych dolegliwości nie da się na stałe wyeliminować, a poprzez wymianę felernych części tylko ograniczymy zużycie oleju przez silnik.
Dlaczego silnik bierze olej? Jakie są przyczyny spalania oleju przez silniki?
W tym zestawieniu przedstawiamy popularne silniki w używanych autach, które biorą olej. Z reguły montowano je w dosyć starych modelach, a to nie wróży dobrze dla przyszłego kupującego – mało osób decyduje się na remont silnika w tanim samochodzie, bo zwyczajnie przekroczy to jego wartość. Można mieć też zastrzeżenia do jakości przeprowadzonych napraw. Trzeba jednak zaznaczyć, że część silników spalających olej, poza tą dolegliwością, jest nadzwyczaj trwała i częsta kontrola poziomu oleju silnikowego powinna zapewnić w miarę bezstresową eksploatację.
Alfa Romeo 2.0 TS
Występowanie: Alfa Romeo 147, Alfa Romeo 156, Alfa Romeo 166
Jeśli ktoś nie dbał o ten silnik, czyli nie przestrzegał zalecanych czynności serwisowych i nie sprawdzał poziomu oleju silnikowego, dochodziło do poważnych awarii, w tym do zerwania paska rozrządu. Zazwyczaj problem tkwił w nieszczelnych uszczelniaczach zaworowych.
BMW 4.4 V8
Występowanie: BMW serii 5 F07/F10/G30, BMW serii 6 F06/F13, BMW serii 7 F01/G11, BMW X5 E70/F15, BMW X6 E71/F16
Co prawda nie tylko ten silnik bawarskiego producenta spalał olej (podobnie było m.in. w jednostkach o oznaczeniu N52 lub M54), ale ten problem szczególnie dotyczył 4,4-litrowego V8 z podwójnym doładowaniem: silnik „wypijał” nawet litr oleju na 1000 km, i to przy przebiegach rzędu 100 tys. km. W Stanach Zjednoczonych sprawa znalazła swój finał w sądzie. Ostatecznie felerną przypadłość udało się ograniczyć przy okazji modernizacji silnika w 2012 r.
Citroen/Peugeot 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V
Występowanie: Citroen Xsara, Citroen C4 I, Citroen C4 Picasso I, Citroen C5 II, Citroen C8; Peugeot 206, Peugeot 306, Peugeot 406, Peugeot 307, Peugeot 407
Na ponadnormatywne zużycie oleju muszą się przygotować również użytkownicy samochodów koncernu PSA z innymi benzynowymi silnikami, m.in 1.6 16V i 2.0 16V. Przyczyny: wszystkie opisane powyżej. Na szczęście komputery pokładowe wielu aut PSA ostrzegają o niskim poziomie oleju.
Citroen/Peugeot/BMW 1.6 THP/N13
Występowanie: BMW serii 1 F20, BMW serii 3 F30, Citroen DS3, Citroen DS5, Citroen DS4, Citroen C4 I, Citroen C4 II, Citroen C5 II, Citroen C4 Picasso I, Citroen C4 Picasso II, DS 3, DS 4, DS 5, Peugeot 207, Peugeot 208 I, Peugeot 308 I, Peugeot 308 II, Peugeot 508 I, Peugeot 3008 I, Peugeot 3008 II, Peugeot 5008 I, Peugeot 5008 II, Peugeot RCZ, Mini Cooper S II, Mini Countryman I
Spalanie oleju silnikowego to zaledwie jeden z problemów trapiących grupę silników francusko-niemieckich z serii Prince. Dotyczy on zarówno odmian wolnossących (VTi), jak i turbodoładowanych z bezpośrednim wtryskiem (THP). Poza wieloma Citroenami i Peugeotami stosowano go w drugiej generacji Mini Coopera S i Countrymanie I. W późniejszych latach trafił do bazowych modeli BMW pod oznaczeniem N13.
Fiat 1.2 8V, 1.4 16V, 1.8 16V
Występowanie: Fiat 500, Fiat Panda II, Fiat Panda III, Fiat Barchetta, Fiat Bravo II, Fiat Punto II, Fiat Punto III, Fiat Stilo
Fiatowskie silniki 1.4 i 1.8 zużywają nawet litr oleju na 1000 km, a wpływ na ten rezultat mają z pewnością rozległe wycieki. Właściciele Fiatów ostrzegają, że remont silnika (wymiana pierścienie i uszczelniaczy zaworowych) nie wyeliminuje całkowicie spalania oleju, a jedynie je ograniczy. Z kolei w montowanym do mniejszych modeli 1.2 8V zużycie oleju nie występuje, ale często jest on wychlapywany przez uszczelnienie pokrywy zaworów.
Fiat 1.3 MultiJet
Występowanie: Alfa Romeo MiTo, Fiat Panda II, Fiat Panda III, Fiat 500, Fiat Punto III, Fiat Tipo II, Fiat Linea, Fiat Idea, Fiat Doblo II, Fiat Fiorino/Qubo, Lancia Ypsilon I, Lancia Ypsilon II, Opel Agila A, Opel Agila B, Opel Corsa C, Opel Corsa D, Opel Astra H, Opel Astra J, Opel Meriva A, Opel Meriva B, Opel Combo D, Suzuki Swift IV, Suzuki Swift V
Nieduży, budżetowy diesel Fiata (ale montowany i w wielu Oplach oraz pojedynczych Suzuki) zużywa sporo oleju przy długotrwałej szybkiej jeździe i agresywnym traktowaniu. W skrajnych przypadkach skutkiem jest przeskoczenie łańcucha rozrządu i zderzenie tłoków z zaworami.
Ford 1.3 OHV
Występowanie: Ford Ka I, Ford Fiesta IV, Ford Fiesta V, Ford Escort/Orion
Stary silnik z wałkiem rozrządu w kadłubie, który zużywał olej już przy przebiegach 100 tys. km (obecnie mają nawet kilka razy więcej). Ciężko się w nim również pozbyć wycieków.
Ford 1.6, 1.8, 2.0
Występowanie: Ford Focus I, Ford Focus II, Ford Focus III, Ford Fusion, Ford Mondeo III, Ford Mondeo IV, Ford S-Max I, Ford Galaxy I, Ford Galaxy II
Najsłabszy silnik to 1.6 Zetec-SE, opracowany wspólnie z Yamahą. Ma niezłe osiągi, ale przypłacane podwyższonym zużyciem oleju, na szczęście przy przebiegach przekraczających 200 tys. km i przy częstym korzystaniu z wysokich obrotów. Z kolej w jednostkach 1.8/2.0 Zetec-E oleju ubywa za sprawką wycieków.
Honda 1.6 16V VTEC
Występowanie: Honda Accord VI, Honda Civic IV/V/VI, Honda CR-X/CR-X Del Sol, Honda HR-V I, Rover 416
Mający zmienne fazy zaworów silnik Hondy zapewnia dobre osiągi dopiero przy wysokich obrotach, czego następstwem jest właśnie spore zużycie oleju. Zwykle jest ono mniejsze w modelach Hondy, w których osiągów nie stawia się na pierwszym miejscu (HR-V, Civic).
Mazda 1.3 Renesis
Występowanie: Mazda RX-8
W silniku Wankla olej podawany do cylindra ma na celu uszczelnić trójkątny wirujący tłok (rotor), stąd zużycie oleju jest wpisane w cykl pracy silnika rotacyjnego. Mimo wielu udoskonaleń jednostki Mazdy, uszczelnienie nadal nie stało na wysokim poziomie i silnik wytrzymywał ok. 100 tys. km. Zestaw części niezbędnych do naprawy kosztuje ok. 5-6 zł.
Nissan 1.5 16V, 1.8 16V
Występowanie: Nissan Almera II, Nissan Almera Tino, Nissan Primera P12
W tym silniku nawet niewielki ubytek drastycznie odbija się na trwałości całej jednostki: mieści ona zaledwie 2,7 l oleju. Zużyciu środka smarnego sprzyjają pierścienie o słabej konstrukcji. Ich wymiana (3000 zł) rozwiązuje problem, ale przy aktualnych cenach Almer i Primer ich użytkownicy decydują się na zastosowanie gęstszego oleju. Zwiększa to hałaśliwość pracy silnika.
Opel 1.6, 1.8
Występowanie: Opel Astra G, Opel Corsa C, Opel Meriva A, Opel Vectra B/C, Opel Zafira A, Opel Signum
Użytkownicy chwalą te nieskomplikowane jednostki za dużą żywotność i tolerowanie instalacji LPG. Spalanie oleju w tym przypadku trzeba po prostu zaakceptować (Opel jako dopuszczalną granicę podał 0,7 l/1000 km) i trudno wyeliminować. Jeśli pamiętamy o kontrolowaniu stanu oleju, przejedziemy tym silnikiem bez większych problemów nawet 300 tys. km.
Subaru 2.0 Turbo
Występowanie: Subaru Forester I, Subaru Impreza
Silnik typu boxer z 4 cylindrami i pojedynczym doładowaniem spala ok. 5 l oleju na 5000 km, ale potrafi nawet kilka razy więcej. Zjawisko ma swoje podłoże w wyeksploatowanej turbosprężarce lub zużytych elementach układu rozrządu.
Toyota 1.8 VVT-i/VVTL-i
Występowanie: Toyota Corolla IX, Toyota Avensis II, Toyota Celica VII
Po raz kolejny wadliwe pierścienie przyczyniły się ponadprzeciętnego apetytu na olej – w Toyocie do tego stopnia, że niektóre silniki wymieniono już na gwarancji. Jeśli kierowca nie wyrobił w sobie nawyku kontrolowania poziomu oleju, nieświadomie doprowadzał do zatarcia silnika. Toyota rozwiązała problem w 2005 roku, a dotyczy on także jednostek 1.4 i 1.6.
Volkswagen 1.8 TSI, 2.0 TSI
Występowanie: Audi A3 8P, Audi A4 B8, Audi A6 C6, Audi Q5 I, Audi TT 8J, Seat Altea, Seat Leon II, Skoda Octavia II, Skoda Superb II, Skoda Yeti; Volkswagen Beetle, Volkswagen CC, Volkswagen Golf VI, Volkswagen Passat B6/B7, Volkswagen Scirocco
Przez podatne na zużycie pierścienie zgarniające, zużycie oleju w silnikach TSI z rodziny EA888 sięgało nawet 1,2 l/1000 km. Kłopotliwy bywa również separator oleju w odmie, który przepuszcza do układu dolotowego za dużo oparów oleju (poznamy to po świście powietrza z okolic odmy i komunikacie o zubożonej mieszance paliwowo-powietrznej). Modernizacja silników z 2011 roku ograniczyła zużycie oleju. Jeśli ktoś ma felerną jednostkę, musi wymienić tłoki z korbowodami na nowsze, z większymi pierścieniami, lub przerobić te co ma do montażu większych pierścieni, ewentualnie zakupić wzmocnione tłoki tuningowe.
Volkswagen 1.9 TDI
Występowanie: Audi A3 8L, Audi A3 8P, Audi A4 B5, Audi A4 B6, Audi A4 B7, Audi A6 C5, Seat Altea, Seat Ibiza, Seat Leon, Seat Toledo, Skoda Fabia, Skoda Octavia, Skoda Roomster, Skoda Superb, Volkswagen Caddy, Volkswagen Passat, Volkswagen Polo, Volkswagen Golf, Volkswagen Touran, Volkswagen Transporter, Volkswagen Sharan
Użytkownicy coraz częściej zgłaszają przypadki zużywania oleju przez ten uznawany za nieśmiertelny silnik. To dość leciwe jednostki, dlatego warto sprawdzać w nich kondycję turbosprężarki (regeneracja ok. 600 żł) i uszczelniaczy zaworowych (można to zrobić bez zdejmowania głowicy).
Volvo/Mitsubishi 1.9 D
Występowanie: Mitsubishi Carisma; Volvo S40/V40; Renault Megane I, Renault Laguna I
Silnik produkcji Renault, montowany również w bliźniaczych konstrukcyjnie Mitsubishi Carismie i Volvo S40/V40. Co ciekawe, raczej nie spala on oleju, a gubi go od spodu. Sprawdźmy, czy jego spora ilość nie zebrała się na osłonie silnika.
Polecamy uwadze:
Test preparatu ograniczającego zużycie oleju przez silnik. Czy zdał egzamin?
Jeszcze na listę dopiszcie silnik Toyoty 1.4 D4D – bierze od nowości 😉
Toyota prius 1.5 także powyżej 300tys bierze jak szalona
1.9 VW???? No co się dziwić jak większość objechała kule ziemska po równiku więcej razy niż prostytutka majtki na d.mial..
Ludzie to są auta już dobrze dojechanie nie konstruowali ich na tyle miały padać po 400+
Gdzie jest na liście 1.6MPI? Przy przebiegu 248 tys. km (zapewne kręcony), rocznik 2007 bierze 2 litry oleju 10W40 na 10 000 kilometrów.
odblokowałeś przy moim pierścienie i wymieniłem uszczelniacze zaworowe i niebierze ani grama ,Polecam ten zabieg koszty to 650 zł
Vectra c 1.8 122km jak zapałem gm dexos 1 to przestał brać nawet te 0.7, więc to raczej źle dobieranie oleju