Bagnet - niski poziom

Na rynku nie brakuje silników, których apetyt na olej trzeba po prostu zaakceptować. Zwykle nie wynika on z zużycia jednostki, a krótkiej żywotności niektórych elementów lub wadliwej konstrukcji. Oto 16 silników wysokiego ryzyka.

Do najważniejszych przyczyn spalania oleju przez silniki należą m.in. nietrwałe lub źle skonstruowane pierścienie, awarie turbosprężarki (wynikające najczęściej z jej zużycia) oraz twardniejące uszczelniacze zaworowe, które w końcu zaczynają przepuszczać olej do komór spalania (więcej w tym artykule). Niestety, w wielu przypadkach tych dolegliwości nie da się na stałe wyeliminować, a poprzez wymianę felernych części tylko ograniczymy zużycie oleju przez silnik.

Oto 16 jednostek najbardziej obarczonych tym problemem. Z reguły montowano je w dosyć starych autach, a to nie wróży dobrze dla przyszłego kupującego – mało osób decyduje się na remont silnika w tanim samochodzie, bo zwyczajnie przekroczy to jego wartość. Można mieć też zastrzeżenia do jakości przeprowadzonych napraw. Trzeba jednak zaznaczyć, że część silników spalających olej, poza tą dolegliwością, jest nadzwyczaj trwała i częsta kontrola poziomu oleju silnikowego powinna zapewnić w miarę bezstresową eksploatację.

Alfa Romeo 2.0 TS

Występowanie: Alfa Romeo 147, 156, 166.

Jeśli ktoś nie dbał o ten silnik, tj. nie przestrzegał zalecanych czynności serwisowych i nie sprawdzał oleju, dochodziło do poważnych awarii typu zerwanie paska rozrządu. Zazwyczaj problem tkwił w nieszczelnych uszczelniaczach zaworowych.

Alfa Romeo 2.0 TSI - Alfa Romeo 156
Między innymi awaryjność tego silnika przełożyła się na nieprzychylną opinię o Alfie 156.

 

BMW 4.4 V8

Występowanie: BMW serii 5 F07/F10/G30, serii 6 F06/F13, serii 7 F01/G11, X5 E70/F15, X6 E71/F16.

BMW 4.4 V8

Co prawda nie tylko ten silnik bawarskiego producenta spalał olej (robiły to m.in. jednostki o oznaczeniu N52 lub M54), ale ten problem szczególnie dotyczył 4,4-litrowego V8 z podwójnym doładowaniem: silnik „wypijał” nawet litr oleju na 1000 km, i to przy przebiegach rzędu 100 tys. km. W Stanach sprawa znalazła swój finał w sądzie. Ostatecznie felerną przypadłość udało się ograniczyć przy okazji modernizacji silnika w 2012 r.

Zobacz przewodnik po silnikach benzynowych BMW

BMW 4.4 V8 - BMW serii 7
Niestety, silnik N63/S63 znajdziemy w wielu BMW, które klienci coraz częściej rozpatrują jako ciekawe auto z drugiej ręki.

Citroen/Peugeot 1.8 16V

Występowanie: Citroen Xsara, C4, C4 Picasso, C5, C8; Peugeot 206, 306, 406, 307, 407.

Citroen Peugeot 1.8 16V

Na ponadnormatywne zużycie oleju muszą się przygotować również użytkownicy samochodów koncernu PSA z innymi benzynowymi silnikami: 1.6 16V, 2.0 16V i 1.6 THP (czytaj więcej). Przyczyny: wszystkie opisane powyżej. Na szczęście komputery pokładowe wielu aut PSA ostrzegają o niskim poziomie oleju.

Citroen Peugeot 1.8 16V - Citroen Xsara
W Xsarze montowano wszystkie wymienione silniki oprócz THP – tego znajdziemy w zasadzie we wszystkich nowszych Citroenach.

Fiat 1.2, 1.4 16V/1.8 16V

Występowanie: Fiat 500, Barchetta, Bravo, Grande Punto, Punto, Stilo.

Fiat 1.4 1.8

Fiatowskie silniki 1.4 i 1.8 zużywają nawet litr oleju na 1000 km, a wpływ na ten rezultat mają z pewnością rozległe wycieki. Właściciele Fiatów ostrzegają, że remont silnika (wymiana pierścienie i uszczelniaczy zaworowych) nie wyeliminuje całkowicie spalania oleju, a jedynie je ograniczy. Z kolei w produkowanym do dziś 1.2 zużycie oleju nie występuje, ale często jest on wychlapywany przez uszczelnienie pokrywy zaworów.

Fiat 1.2 1.4 1.8 - Fiat 500
Silnik 1.2 spotkamy m.in. w 500, Pandzie i Grande Punto, mocniejsze z kolei w modelach kompaktowych i sportowych.

 

Fiat/Opel/Suzuki 1.3

Występowanie: Fiat Panda, 500, Punto, Doblo, Fiorino; Opel Corsa, Astra, Meriva, Combo; Suzuki Swift; Alfa Romeo MiTo.

Ten nieduży diesel zużywa sporo oleju przy długotrwałej szybkiej jeździe i agresywnym traktowaniu. W skrajnych przypadkach skutkiem jest przeskoczenie łańcucha rozrządu i zderzenie tłoków z zaworami.

Fiat 1.3 Multijet - Fiat Panda
Niewielki diesel MultiJet montowano m.in. do Pand. Szkoda, że ma on problematyczny filtr DPF i nie nadaje się do typowo miejskiej jazdy.

Ford 1.3 OHV

Występowanie: Ford Ka, Fiesta, Escort/Orion.

Ford 1.3 OHV

Stary silnik z wałkiem rozrządu w kadłubie, który zużywał olej już przy przebiegach 100 tys. km (obecnie mają nawet kilka razy więcej). Ciężko się w nim również pozbyć wycieków.

Ford 1.3 OHV - Ford Ka
Unikajmy Fordów Ka z silnikiem 1.3 OHV oznaczonym Endura. W 2002 roku zastąpiono go o wiele lepszym i mocniejszym 1.3 z rozrządem OHC.

Ford 1.6/1.8/2.0

Występowanie: Ford Focus, Fusion, Mondeo.

Ford 1.6 1.8 2.0

Najsłabszy silnik to 1.6 Zetec-SE, opracowany wspólnie z Yamahą. Ma niezłe osiągi, ale przypłacane podwyższonym zużyciem oleju, na szczęście przy przebiegach przekraczających 200 tys. km i przy częstym korzystaniu z wysokich obrotów. Z kolej w jednostkach 1.8/2.0 Zetec-E ubywanie oleju jest sprawką wycieków.

Ford 1.6 1.8 2.0 - Ford Fusion
W Fusionie znajdziemy tylko najmniejszy silnik 1.6 Zetec-SE. Zużycie oleju nie ma charakteru plagi.

Honda 1.6 16V VTEC

Występowanie: Honda Accord VI, Civic IV, V, VI, CR-X, CR-X Del Sol, HR-V; Rover 416.

Honda 1.6 VTEC

Mający zmienne fazy zaworów silnik Hondy zapewnia dobre osiągi dopiero przy wysokich obrotach, czego następstwem jest właśnie spore zużycie oleju. Zwykle jest ono mniejsze w modelach Hondy, w których osiągów nie stawia się na pierwszym miejscu (HR-V, Civic).

Honda 1.6 VTEC - Honda Accord VI
Pomimo żywiołowego charakteru, 1.6 to w Accordzie nadal mało. Silnik trzeba trzymać na obrotach, by zdołał sprawnie „odpychać” tak ciężkie auto, a to sprzyja zużyciu oleju.
Na następnej stronie:
Mazda, Nissan, Opel, Toyota, Subaru, Volkswagen, Volvo

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here