Usterki z internetu - otwierające

Fora motoryzacyjne są kopalnią wiedzy. Wielu użytkowników ma spore doświadczenie w naprawach, którym chętnie dzieli się z innymi.

Fora internetowe szczytowy moment popularności mają już dawno za sobą i w dobie Facebooka stopniowo odchodzą do lamusa. Wciąż jednak nie brakuje użytkowników preferujących właśnie taką formę przekazywania swojego doświadczenia lub odbioru przydatnych informacji. Większość popularnych modeli samochodów ma swoje forum, zrzeszające właścicieli i tworzące swego rodzaju społeczność. Organizują zloty, tworzą poradniki z serii „zrób to sam”, robią tutoriale i wyszczególniają najczęściej zadawane pytania, by nowi użytkownicy mieli możliwość ich łatwego wyszukiwania. Dzisiaj mało kto rejestruje się na forum, by przedstawić swoje auto i pochwalić bezawaryjną eksploatację. Przeważnie chce w nim znaleźć rozwiązanie trapiącej go usterki.

Bezinteresowna pomoc

Czołowi użytkownicy forów motoryzacyjnych często mają już wystarczające doświadczenie, by rzetelnie doradzać pozostałym osobom i odpowiednio diagnozować problem. Niestety, część z nich nie dysponuje już taką wiedzą i czasami pochopnie stwierdzają poważną usterkę, którą w rzeczywistości bardzo łatwo naprawić. „Wymieszanie” użytkowników sprawia, że znalezione tam porady lepiej odbierać z dystansem i ewentualnie zestawić z diagnozą mechanika. Niektórzy forumowicze tytułują się właśnie takim zawodem i pomagają użytkownikom, by poprawić wizerunek swojego przedsięwzięcia.

Cierpliwość popłaca

Choć na forach samochodowych zwykle znajdziemy rozwiązanie problemu, jego odszukanie może nie być takie proste. Dużo forów ma za sobą wiele lat działalności, a co za tym idzie – ogromną liczbę poruszonych wątków, niekiedy „schodzących” później na inne tematy. To nie tylko wymaga umiejętnego szukania, ale i cierpliwości w wertowaniu stron sprzed kilku lat. Trudno jednak nie docenić bezinteresownej pomocy właścicieli tego samego modelu. To właśnie chęć pomocy „trzyma przy życiu” współczesne fora – tematy nieistotne schodzą na drugi plan.

Poniżej przedstawiamy typowe usterki 30 popularnych modeli aut, znalezione na poświęconych im forach internetowych.

1 Alfa Romeo Giulietta (od 2012 r.)

„Alfie najczęściej doskwierają drobiazgi – coś piszczy, coś trzeszczy. Najkosztowniejsze są awarie modułu MultiAir.”alfaholicy.org

Użytkownicy kompaktowych Alf najczęściej narzekają na przeciekające przednie lampy i zalecają, by przez montażem nowych lub naprawionych reflektorów dokładnie je uszczelnić. Zawodzi również elektryka – nie działa tylna wycieraczka lub mechanizm zamka. W tym wypadku należy sprawdzić wiązkę w gumowym łączniku pokrywy bagażnika. Forumowicze zwracają uwagę na wycieki z okolic sprzęgła i wydobywające się z jego okolic piski.

 

Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Giulietta

2 Audi A4 B7 (2004-2007)

„W przypadku problemów z mocą w 2.0 TDI (BLB) warto wyczyścić lub wymienić zawór doładowanie turbiny N-75.”a4-klub.pl

Na forum przeczytamy o typowych awariach silnika 2.0 TDI, czyli pękających głowicach, nietrwałych turbosprężarkach, wycierających się zabierakach pompy oleju i zużyciu napędu wałków wyrównoważających. Dowiadujemy się, że producent walczył z tymi problemami i w 2006 roku poprawił wałki, a rok później głowicę. Użytkownicy przestrzegają, by zaraz po zakupie A4 z jednostką TFSI wymienić rozrząd – napinacz łańcucha nie grzeszy trwałością. Zwracają ponadto uwagę na usterki przekładni kierowniczej i zużycie tylnych łożysk.

Audi A4 B7
Audi A4 B7

3 Audi A6 C6 (2004-2011)

„Silnik 2.4 jest trwały, ale trochę za słaby. 3.2 ma problemy z gładziami. Jedyny słuszny – 4.2.”a6klub.pl, audiklub.org

Forumowicze uczulają na wadliwy napinacz łańcucha rozrządu w 3.0 TDI i ostrzegają, że wymiana nie będzie należała do najtańszych – rozrząd znajduje się od strony ściany grodziowej. W A6 z silnikami TFSI lubi natomiast osadzać się nagar. Dochodzą do tego drobne problemy z elektryką, np. psują się silniczki dynamicznej regulacji zasięgu reflektorów.

Audi A6 C6
Audi A6 C6

4 BMW serii 3 E90 (2004-2013)

„Częstą przypadłością serii 3 są awarie centralnego zamka. Szybko kończy się też akumulator.”bmw-klub.pl

Z forum dowiadujemy się, że z dystansem należy podchodzić do serii 3 z jednostkami benzynowymi, ponieważ trapią je awarie termostatów, poduszek pod silnikiem, cewek i piezoelektrycznych wtryskiwaczy. Oprócz tego często zawodzi mechanizm wysuwania spryskiwaczy lamp (koszt dyszy – 130 zł/szt.). W „Trójkach” zapala się też ikona blokady kierownicy. W tym przypadku pomoże zmiana oprogramowania.

BMW serii 3 E90
BMW serii 3 E90

5 BMW serii 5 E60 (2003-2010)

„W dieslach powinno się regularnie wymieniać odmę (separator) – zapycha się. Uwaga na usterki napędu 4×4 w modelach xDrive.”bmw-klub.pl, bmw-sport.pl

Luksusowe BMW potrafi nasporzyć problemów użytkownikom. Z typowych usterek opisywanych na forum można wymienić wycieki oleju z automatycznej skrzyni biegów, awarie turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek i urywające się przysłony zmieniające długość dolotu. Co prawda można je usunąć, ale wtedy silnik będzie się dławił na niskich obrotach. Fotel pasażera w E60 czasami nie wykrywa obecności pasażera.

BMW serii 5 E60
BMW serii 5 E60

6 Citroen C5 II (2008-2017)

„W zamian za komfort C5 trzeba sporo wybaczyć. Zakup wersji bez hydropneumatyki nie ma sensu.”citroen.auto.com.pl

Forumowicze podkreślają, że pneumatyczne zawieszenie w C5 potrafi czasami „ciec” w okolicach siłowników. Model miewa kłopoty z elektryką szyb i modułu skrzyni automatycznej. Często interwencji wymaga układ klimatyzacji, np. chłodnica lub skraplacz.

Citroen C5 II
Citroen C5 II

7 Citroen C4 Picasso (2006-2013)

Mam Picasso z 1.6 THP. Faktycznie łańcuch rozrządu poszedł po 15 tys. km, ale to była wada materiałowa i wymieniono na gwarancji. Do tej pory chodzi bez zarzutu, a mam już 122 tys km.” – citroen.auto.com.pl

O awariach rozrządu w silnikach 1.6 THP pisaliśmy już nie raz i znajduje to odzwierciedlenie również pośród użytkowników Citroenów. Dodają, że w dieslach 1.6 HDi zacierają się turbosprężarki – winny temu jest przewód doprowadzający do niej olej. Model ma pneumatykę tylnej osi, która często zamarza. Pozostała część zawieszenia również nie grzeszy trwałością, podobnie jak materiały użyte we wnętrzu.

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso

8 Fiat 500 (od 2007 r.)

„Fiacik jest uroczy, ale doskwierają mu awarie drobiazgów (np. pękające klamki) i nietrwałe elementy zawieszenia.”fiatklubpolska.pl

Właściciele „500-tek” ostrzegają przez wyciągającym się łańcuchem rozrządu w dieslu 1.3 MultiJet i zużyciem oleju w 1.4 16V. W najpopularniejszych silnikach 1.2 pękają obudowy alternatorów. Oprócz tego w małym Fiaciku często interwencji wymaga zawieszenie (amortyzatory, łożyska) i układ elektryczny, m.in. działanie dmuchawy i świateł.

Fiat 500
Fiat 500

9 Ford Focus III (od 2010 r.)

„Miałem Civica UFO, który był autem hałaśliwym i nie dającym przyjemności z jazdy. Ale Ford także ma swoje minusy.”forum.fordclubpolska.org

Rozglądając się za Focusem 1.6 TDCi warto zwrócić uwagę na stan docisku sprzęgła (w wersji 115-konnej nie sprawia problemów). Kompaktowy Ford miewa problemy ze wspomaganiem kierownicy i zdarzają się w nim pęknięcia uszczelniaczy półosi. Dochodzą do tego drobiazgi, takie jak łuszczący się tylny emblemat, odklejające uszczelki i pękające zbiorniczki płynu do spryskiwaczy.

Ford Focus III
Ford Focus III

10 Ford Mondeo IV (2007-2014)

Silnik 1.8 TDCi może i ma niską kulturę pracy, ale nie posiada DPF-a, jest oszczędny i tani w eksploatacji. Może poza rozrządem, bo koszt wymiany ok. 2000 zł. Na szczęście dopiero po 200 tys. km.” – autocentrum.pl

Podobnie jak w Focusie, w Mondeo szwankuje sprzęgło (hałasuje). W dieslach znane są przypadki wyciągniętego łańcucha rozrządu. W większości egzemplarzy na mrozach poskrzypuje zawieszenie, pękają stelaże foteli i wymiany domaga się skraplacz klimatyzacji. Przez niedokładny fabryczny montaż odkleja się przednia szyba i pęka tylna. Czasami zawodzi zamek pokrywy bagażnika.

Ford Mondeo IV
Ford Mondeo IV
Na następnej stronie m.in.:
Honda, Mazda, Mercedes, Kia, Opel