UżywaneUżywany Saab 9-3 II (2002-2011) - który silnik wybrać?

Używany Saab 9-3 II (2002-2011) – który silnik wybrać?

Jeden z ostatnich popularnych Saabów przyciąga fanów chcących przedłużyć obecność marki na rynku – nawet jeśli jest to tylko rynek wtórny. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Saaba 9-3 II?

Historia drugiej generacji Saaba 9-3 jest pełna wzlotów i upadków, choć w ostatecznym rozrachunku zdecydowanie więcej było tych drugich. Faktem jest, że ten samochód pozostawał w regularnej produkcji do 2011 roku (do czasu bankructwa Saaba), by w latach 2013-2014 powrócić w krótkiej serii pod „skrzydłami” nowego inwestora – szwedzkiej firmy NEVS. To jednak nie koniec, gdyż w latach 2017-2022 oferowano ten samochód w wersji elektrycznej, ale tylko na rynku chińskim (jako NEVS 9-3EV). Między innymi z tych powodów trudno fanom marki zapomnieć o tym istotnym modelu. Biorąc pod uwagę techniczne pokrewieństwo z Oplem Vectrą C, Saab 9-3 może być po prostu nietuzinkowym pojazdem na co dzień – szczególnie że w ofercie były aż 3 wersje nadwoziowe (sedan, kombi, kabriolet). Przy odrobinie szczęścia da się nawet trafić uterenowione kombi o nazwie 9-3X.

Z jakim silnikiem warto kupić używanego Saaba 9-3, by nie martwić się o części zamienne i wysoką awaryjność? Przyjrzyjmy się palecie jednostek napędowych tego auta.

Używany Saab 9-3 II – silniki benzynowe

  • 1.8 16V (125 KM)
  • 2.0 16V Turbo (150 KM, 175 KM, 210 KM)
  • 2.8 V6 Turbo (250 KM, 255 KM, 280 KM)

W gamie silników benzynowych znalazły się jednostki autorstwa General Motors, znane z popularnych Opli (m.in. Vectry, Astry, Zafiry). Co ciekawe, praktycznie wszystkie posiadają turbodoładowanie. Jedyną wolnossącą propozycją jest bazowy 1.8 o mocy 122 KM: ten silnik wyjątkowo posiada też pasek rozrządu, który podlega wymianie co 60 tys. km. W pozostałych jednostkach jest już łańcuch. Zaliczają się do nich turbodoładowane, 4-cylindrowe 2.0 (150/175/210 KM) oraz 2,8-litrowe jednostki V6 rozwijające 250, 255 lub 280 KM. W przypadku odmian 2-litrowych warto dokładnie sprawdzić oznaczenie silnika, ponieważ wersja 150-konna była określana jako… 1.8t, 175-konna – 2.0t, natomiast wariant 210-konny – 2.0T. Zużycia paliwa na ogół nie można zaliczyć do zalet benzynowych Saabów, ponieważ z reguły palą ok. 8-10 l/100 km (silniki 1.8 i 2.0) lub 12-13 l/100 km (wersje V6). Na szczęście przyzwoicie pracują one na LPG, a założeniu instalacji gazowej sprzyja obecność wielopunktowego wtrysku paliwa. Większość jednostek trapią podobne awarie, tj. termostatów, cewek zapłonowych, sond lambda i alternatorów. W odmianach 2.0 i 2.8 trzeba się nastawić na konieczność wymiany skomplikowanego układu rozrządu (zawodzą głównie napinacze łańcucha).

Saab 9-3 II 2.0t
W Saabie 9-3 II 2-litrowy silnik benzynowy może się nazywać… 1.8t (dokładnie wariant 150-konny). To na ogół udana jednostka gwarantująca, w wersjach 175/210 KM, świetne osiągi.
Saab 9-3 II 2.8 V6
Główna wada silników 2.8 V6 to ponadprzeciętne spalanie. Biorąc pod uwagę fakt, że nowych Saabów już nie przybędzie, takie egzemplarze mają największe szanse na stanie się wartościowymi youngtimerami.
Saab 9-3 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.8i 2.0 (1.8t) 2.0 (2.0t) 2.0 (2.0T) 2.8 V6 2.8 V6 2.8 V6
Pojemność 1769 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 2792 cm³ 2792 cm³ 2792 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 122 KM 150 KM 175 KM 210 KM 250 KM 255 KM 280 KM
Maks. moment 167 Nm 240 Nm 265 Nm 300 Nm 350 Nm 350 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 9,5 s 8,5 s 7,5 s 6,7 s 6,7 s 6,2 s
Prędkość maks. 200 km/h 210 km/h 225 km/h 235 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,7 l/100 km 7,5 l/100 km 7,9 l/100 km 8,1 l/100 km 10,2 l/100 km 10,2 l/100 km 10,9 l/100 km

Używany Saab 9-3 II – silniki Diesla

  • 1.9 TiD/TTiD (120 KM, 130 KM, 150 KM, 160 KM, 180 KM)
  • 2.2 TiD (125 KM)

Przez pierwsze dwa lata produkcji (2002-2004) Saab montował turbodiesla opracowanego przez Opla – 2.2 TiD o mocy 125 KM. Ten wykorzystujący jeszcze pompę wtryskową silnik nie zachwyca jednak ani osiągami, ani spalaniem (ok. 6,5-7 l/100 km w cyklu mieszanym), ani też niezawodnością. Jego główne problemy to tendencje do przegrzewania się (w efekcie trzeba wymieniać uszczelkę pod głowicą), pobór oleju, awarie wspomnianej pompy czy łańcucha rozrządu. Poza tym nie można wykluczać naturalnego zużycia osprzętu przy większych przebiegach (powyżej 300 tys. km). Lepszą jakość prezentują włoskie turbodiesle 1.9, pożyczane od Fiata. Początkowo stosowano wersje z pojedynczym turbodoładowaniem (TiD; 120/150 KM), natomiast w 2007 roku wprowadzono pierwszy wariant biturbo (TTiD; 180 KM). Pod koniec produkcji jednostki TiD zastąpiono wariantami TTiD o mocy 130 i 160 KM. Niezależnie od rocznika należy mieć na względzie konieczność zregenerowania układu doładowania i wymiany zaworu EGR. Możliwe są awarie montowanego w niektórych wersjach DPF-u. Wariant 150-konny potrafi z kolei sprawiać problemy z urywającymi się klapami w kolektorze dolotowym. Spalanie włoskich diesli kształtuje się na podobnym poziomie jak 2.2 TiD, ale gwarantują one bez wątpienia lepsze osiągi.

Saab 9-3 II 1.9 TiD
Diesle od Fiata są gwarancją bezproblemowego dostępu do niedrogich części zamiennych. Sporo pieniędzy może jednak pochłonąć naprawa układu biturbo w nowszych wersjach.
Saab 9-3 II 2.2 TiD
Przestarzałego 2.2 TiD nie warto brać pod uwagę, chyba że trafimy na uszanowany egzemplarz z rzetelną historią serwisową i nie zależy nam na osiągach.
Saab 9-3 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.9 TiD 1.9 TTiD 1.9 TiD 1.9 TTiD 1.9 TTiD 2.2 TiD
Pojemność 1910 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³ 2171 cm³
Paliwo turbodiesel diesel biturbo turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo turbodiesel
Maks. moc 120 KM 130 KM 150 KM 160 KM 180 KM 125 KM
Maks. moment 280 Nm 320 Nm 320 Nm 360 Nm 400 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 10,9 s 9,5 s 9,5 s 8,5 s 11,0 s
Prędkość maks. 200 km/h 210 km/h 210 km/h 225 km/h 230 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,4 l/100 km 4,5 l/100 km 5,8 l/100 km 4,5 l/100 km 5,9 l/100 km 6,6 l/100 km

Używany Saab 9-3 II – który silnik wybrać?

Optimum na co dzień? Saab 9-3 II z benzynowym 1.8 lub 2.0 Turbo, ewentualnie turbodieslem 1.9 TiD/TTiD. Wariant 2.2 TiD można sobie odpuścić ze względu na słabe parametry i liczne usterki. Natomiast 2.8 V6 wręcz przeciwnie – warto go kupić pod kątem inwestycji, jednak w codziennej jeździe może on przytłoczyć wydatkami na paliwo.

Przeczytaj więcej na temat używanego Saaba 9-3 II:

Używany Saab 9-3 II (2002-2011) – opinie użytkowników

Saab 9-3 II

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji