LogotypyLogo Saab – jak zmieniało się logo szwedzkiej marki?

Logo Saab – jak zmieniało się logo szwedzkiej marki?

Podczas długiej i dość burzliwej historii nieistniejącej już szwedzkiej marki Saab, jej logo zmieniało się wiele razy. Jak wyglądał znaczek marki Saab?

Krótka historia marki Saab

Saab to słynna szwedzka marka jednego z najbardziej szanowanych i znanych europejskich producentów samochodów. Marka powstała w 1937 roku jako firma lotnicza i zmieniła swój profil w 1945 roku. Przez wiele lat, szczególnie na ostatnim etapie swojego istnienia, Saab przechodził z rąk do rąk stając się coraz słabszy. Pod koniec 2011  roku ogłoszono bankructwo marki Saab, a w 2012 roku zakończono produkcję. Dotyczyło to jednak tylko motoryzacyjnej gałęzi Saaba. Niezależny od niej koncern zbrojeniowy Saab z powodzeniem działa do dziś.

Jak zmieniało się logo Saab?

Zanim przejdziemy do marki Saab warto wspomnieć o istnieniu firmy Vabis, która zajmowała się produkcją wagonów kolejowych i tramwajowych. Przedsiębiorstwo zostało założone przez Gustafa Eriksona w Malmö w 1891 roku pod nazwą Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje (tłum. Fabryka Wagonów w Södertälje) – w skrócie Vabis. Po jakimś czasie firma zaczęła produkować samochody, ale po dość kiepskich początkach i widmie upadku, w 1910 roku doszło do porozumienia z firmą Maskinfabriks-aktiebolaget Scania, a w 1911 roku obie firmy zostały połączone, tworząc Scania-Vabis, dziś znaną jako Scania AB. W kolejnych latach doszło do połączenia Scanii oraz marki Saab.

Logo Saab (1891 – 1900)

Pierwszy gryf (z ang. Griffin) pojawił się na logo w 1900 roku. Była to mała głowa narysowana na fantazyjnej złoto-niebieskiej plakietce z trójramienną gwiazdą zamkniętą w grubej okrągłej ramie z wielkimi literami bezszeryfowymi napisanymi na całym obwodzie.

Logo Saab (1900 – 1911)

Przeprojektowanie z 1911 roku sprawiło, że kolory stały się bardziej intensywne, a czerwona głowa gryfa większa, dzięki czemu stała się bardziej widoczna. Jednocześnie stała się głównym elementem identyfikacji wizualnej. Kontury obu figur geometrycznych logo zostały oczyszczone, a złota rama stała się grubsza.

Logo Saab (1911 – 1937)

Znak słowny „Saab” został po raz pierwszy wprowadzony na emblemat w 1937 roku. Było to bardzo proste logo ze schematycznym obrazem samolotu, narysowane cienkimi czarnymi liniami na prostym tle, a logotyp wygięty pod nim. Napis został wykonany wielką literą nowoczesnego i pogrubionego kroju bezszeryfowego z dość rozpoznawalną literą „S” i dużą ilością miejsca między symbolami.

Logo Saab (1937 – 1946)

Logo użyte przez markę w 1946 roku było aktualne tylko kilka miesięcy. Był to zupełnie inny koncept z eleganckim złotym i szkarłatnoczerwonym wypełnieniem w błyszczącej emalii. Gruba rama była zrównoważona przez dwie cienkie złote ukośne linie przecinające tarczę od lewego dolnego rogu do prawego górnego.

Logo Saab (1946 – 1947)

Pierwsze oficjalne logo Saaba powstało w 1949 roku i zawierało prosty niebieski kwadrat z zaokrąglonymi kątami srebrnej ramki i znakiem słownym, który znajdował się na dwóch wydłużonych skrzydłach. Marka używała dwóch wersji logo – tradycyjnej, niebieskiej i srebrnej oraz tej, która miała tylko srebrno-szary kolor. Warto wspomnieć o tych dwóch latach przerwy pomiędzy 1947 i 1949. Wtedy Saab intensywnie pracował nad swoim pierwszym modelem – 92 – który pojawił się właśnie w 1949 i był pierwszym autem wyprodukowanym w zakładach Trollhättan.

Logo Saab (1949 – 1963)

Nowe logo z 1963 roku przypominało nieco to, w którym słowo „Saab” pojawiło się po raz pierwszy. Zawierało srebrny napis „Saab” nad emblematem samolotu wykonanym w tym samym kolorze. Był to stylowy i niepowtarzalny emblemat, który wyróżniał markę i wielu miłośników pamięta go do dziś.

Logo Saab (1963 – 1965)

Logo z 1937 roku zostało zmodernizowane i przywrócone w 1965 roku. Napis przesuwa się do górnej części odznaki, staje się odważniejszy i zmienia krój pisma na bardziej pewny siebie i solidny zwężony bezszeryfowy. Jeśli chodzi o samolot, został on również przerysowany – stał się prostszy i bardziej wyraźny.

Logo Saab (1965 – 1967)

Poprzednie logo zostało zmodernizowane w 1967 roku. Zamknięto je w kwadratowej srebrnej ramie z zaokrąglonymi kątami i przypominało pierwszą odznakę Saaba. Napis znaku słownego jest łukowaty i wygląda dynamicznie i pewnie.

Logo Saab (1967 – 1969)

 

W 1969 roku Saab połączył się ze Scanią i zaczął używać jej nazwy na swoim oficjalnym logo. Był to prosty, ale nowoczesny i wyraźny logotyp z wielkimi literami w wyjątkowo odważnym bezszeryfowym kroju pisma o czystych, eleganckich kształtach. Wykonany w ciemnoniebieskim kolorze, wyglądał świeżo i jest obecny w świecie motoryzacji do dziś.

Logo Saab (1969 – 1974)

Począwszy od 1974 roku, Saab zaczął używać logo, które w podstawowej formie było aktualne niemal do końca istnienia marki. W logo pojawiły się dwie nazwy – „Saab” oraz „Scania”. Tradycyjny bezszeryfowy krój wielkich liter stał się ponadczasowy, litery są umieszczone bliżej siebie, ale tabliczka nie wygląda na ciężką, jest idealnie wyważona. Projektanci zaokrąglili logo. Wewnątrz, na niebieskim tle, znajdowały się dwa cienkie białe pierścienie, które się przecinały. W centrum znajdował się czerwony gryf ze złotą koroną, pierwotnie będący znakiem Scanii.

Logo Saab (1974 – 1995)

W 1995 roku twórcy usunęli podwójny pierścień, pozostawiając tylko jeden jako obramowanie wokół krawędzi niebieskiego koła. Podnieśli gryfa z koroną do góry. Ponadto projektanci usunęli jeden napis, zachowując słowo „Saab”.

Logo Saab (1995 – 2000)

W 2000 roku marka poprawiła logo. Zmieniono pasek krawędzi (pojawiły się dwie cienkie ramki), a paleta kolorów otrzymała gradient z podświetleniami. Autorzy zmienili również kolor pierścieni z białego na srebrny.

Logo Saab (2000 – 2012)

W 2012 roku, po przejęciu upadłej marki przez NEVS (National Electric Vehicle Sweden), logo uległo zmianie. Na autach miało formę prostego, srebrnego napisu „Saab” zapisanego wielkimi literami.

Logo Saab (2012 – 2014)
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji