NowościRozrywkaOstatnie pożegnanie. Te auta zniknęły z rynku w 2023 roku

Ostatnie pożegnanie. Te auta zniknęły z rynku w 2023 roku

W minionym roku zakończyła się produkcja wielu modeli o ugruntowanej pozycji na rynku. Dowiedz się, które auta pożegnaliśmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Rok 2023 przyniósł wyraźne odbicie w statystykach sprzedaży nowych aut – zarówno w Polsce, jak i w Europie. Po kilku gorszych latach, wynikających z kryzysu wywołanego najpierw przez COVID-19, a później przez wojnę w Ukrainie, sytuacja na rynkach zaczyna się stabilizować. Zdecydowanie nie można jednak powiedzieć, że wraca do stanu sprzed 2020 roku, bowiem ceny nowych samochodów są znacznie wyższe niż przed pandemią, a gamy modelowe większości koncernów zostały mocno przekonstruowane.

Producenci skupiają się przede wszystkim na SUV-ach i crossoverach oraz autach elektrycznych, natomiast przedstawiciele innych segmentów powoli odchodzą w zapomnienie. W 2022 roku z rynku poznikały głównie limuzyny klasy średniej i minivany, natomiast w ciągu minionych 12 miesięcy zakończono produkcję m.in. wielu uznanych samochodów sportowych. Oto przegląd najważniejszych modeli, których nie zamówimy już w 2024 roku.

Audi R8

Pierwsze Audi R8 zostało przedstawione w 2006 roku, a jego następca zadebiutował dziewięć lat później. Obie generacje supersamochodu z Ingolstadt dzieliły podzespoły z modelami Lamborghini (odpowiednio – Gallardo i Huracan). Druga odsłona R8 była dostępna wyłącznie z wolnossącym silnikiem V10 (poprzednik występował także z V8), który w zależności od wersji rozwijał od 540 do 620 KM. Być może model ten powróci jeszcze w wersji elektrycznej jako tzw. halo car.

Audi R8

Audi R8 Coupe V10 performance RWD – nasz test

Audi TT

Audi TT podzieliło los opisanego wyżej R8 i również zniknęło z konfiguratora. Ostatni egzemplarz tego sportowego coupe opuścił fabrykę w listopadzie ubiegłego roku, symbolicznie zamykając pewien rozdział w historii marki. W ciągu ćwierć wieku TT doczekało się trzech generacji i niespełna 700 tysięcy wyprodukowanych egzemplarzy. Najmocniejszy wariant dysponował mocą 400 KM i osiągał „setkę” w czasie poniżej 4 sekund od startu.

Audi TT

Używane Audi TT 8J – opinia, typowe usterki

Chrysler 300C

Chrysler 300C w swoim ostatnim wcieleniu zadebiutował w 2011 roku i utrzymał się w produkcji aż do grudnia 2023 roku. Nie wszyscy dziś pamiętają, że model ten był oficjalnie sprzedawany w Europie, jednak pod zmienioną nazwą. W latach 2011-2014 można było go bowiem kupić jako Lancię Thema, a klienci mieli do wyboru wysokoprężne lub benzynowe V6. Wszystkie auta ze znaczkiem Chryslera pochodzą natomiast z importu. Niektóre były sprowadzone jako nowe, inne – przypłynęły uszkodzone. Obecnie gama marki ogranicza się wyłącznie do minivana Pacifica.

Chrysler 300C

Używany Chrysler 300C – opinie, typowe usterki

Dodge Challenger

Po 15 latach na rynku na zasłużoną emeryturę udał się Dodge Challenger. Samochód ten był dostępny wyłącznie z benzynowymi silnikami V6 i V8, a jego najbardziej radykalna odmiana miała ponad 1000 KM. Efektowny wygląd i atrakcyjne ceny sprawiły, że Challenger jest stosunkowo często spotykany na polskich drogach, a na rynku funkcjonują firmy, które oferują nawet fabrycznie nowe auta, oczywiście importowane z USA. Dodge szykuje co prawda następcę, ale będzie otrzyma on napęd elektryczny.

Dodge Challenger

Używany Dodge Challenger – opinie, typowe usterki

Dodge Charger

Ostatnia odsłona Dodge’a Chargera była spokrewniona konstrukcyjnie z Challengerem i podobnie jak on zakończyła już swoją karierę, robiąc miejsce dla elektrycznego następcy. Najbardziej szalona wersja tego amerykańskiego sedana dysponowała mocą ponad 800 KM, rozpędzała się od 0 do 100 km/h w 3,6 s i osiągała maksymalnie prawie 330 km/h. Charger doczeka się kolejnej generacji, ale porzuci ona benzynę na rzecz prądu.

Dodge Charger

Fiat 500X

Fiat 500X został wprowadzony do sprzedaży w 2014 roku i doczekało się różnych ciekawych odmian – m.in. usportowionego wariantu Sport czy wersji z miękkim, otwieranym dachem. Mimo to włoskie auto nie zawojowało segmentu miejskich crossoverów i pożegnało się z rynkiem, a u polskich dealerów znajdują się jeszcze samochody dostępne od ręki. Miejsce 500X w gamie Fiata częściowo wypełnia nieco mniejszy i produkowany w Polsce model 600.

Fiat 500X

Używany Fiat 500X – opinie, typowe usterki

Ford Fiesta

Fiesta uzupełniła ofertę Forda w 1976 roku, a jej każda kolejna generacja okazywała się rynkowym przebojem. Mimo to włodarze koncernu podjęli decyzję o zakończeniu produkcji tego modelu, co nastąpiło czerwcu zeszłego roku. Miejski Ford przegrał wewnętrzną rywalizację z cieszącą się coraz większym zainteresowaniem Pumą i musiał zrobić miejsce dla elektrycznego crossovera, którego poznamy w tym roku.

Ford Fiesta

Używany Ford Fiesta Mk8 – opinie, typowe usterki

Ford Galaxy

Ford Galaxy 3. generacji został zaprezentowany w 2015 roku i był wytwarzany do kwietnia ubiegłego roku. Podobnie jak konkurencyjne minivany, które zniknęły z rynku w poprzednich latach, także i opisywany model przegrał w starciu z SUV-ami. Pod koniec swojej rynkowej kariery Galaxy występowało z zapożyczonym z Kugi napędem hybrydowym.

Ford Galaxy

Używany Ford Galaxy – opinie, typowe usterki

Ford S-Max

Ford S-Max od strony technicznej jest blisko spokrewniony z modelem Galaxy, ale w porównaniu z nim został znacznie atrakcyjniej zaprojektowany. Produkcję tego minivana również zakończono w kwietniu 2023 roku i on także w ostatnich latach był oferowany tylko jako hybryda. Tak samo jak wspomniany Ford Galaxy, S-Max nie otrzymał następcy.

Ford S-Max

Używany Ford S-Max – opinie, typowe usterki

Honda e

Honda e pojawiła się w 2019 roku i zwracała na siebie uwagę efektownym nadwoziem w stylu retro, którego projekt nawiązywał do pierwszego Civica z lat 70. Nie przełożyło się to jednak na wyniki sprzedażowe, w związku z czym kilka miesięcy temu japoński „elektryk” ostatecznie zniknął z oferty. Aktualnie jedynym autem elektrycznym w salonach Hondy jest modele e:Ny1.

Honda e

Honda e kontra Fiat 500e – porównanie

Kia Rio

Prosta konstrukcyjnie, stosunkowo tania i funkcjonalna Kia Rio została bez większego rozgłosu wycofana ze sprzedaży w ubiegłym roku. Model ten do samego końca oferowano z wolnossącym silnikiem 1.2 i mógł być on wyposażony w instalację LPG. Rio nie ma następcy – klientom pozostaje do wyboru crossover Stonic albo kompaktowy Ceed.

Kia Rio

Używana Kia Rio – opinie, typowe usterki

Kia Stinger

Kia Stinger zadebiutowała w 2017 roku. W ostatnich latach ten flagowy model koreańskiej marki był dostępny wyłącznie z najmocniejszym, 3,3-litrowym silnikiem V6 o mocy 366 KM, aż w końcu całkowicie zniknął z oferty. Na pożegnanie producent wypuścił na rynek limitowaną do 1000 sztuk, specjalną wersję Tribute Edition, która wyróżniała się m.in. szarym matowym lakierem.

Kia Stinger

Kia Stinger kontra Skoda Superb – porównanie

Mercedes CLS

Mercedes CLS pojawił się w 2004 roku i zapoczątkował modę na czterodrzwiowe coupe. Model ten doczekał się w sumie trzech generacji, a jego produkcję zakończono pod koniec sierpnia zeszłego roku. Zgrabna sylwetka nie pomogła bowiem w sprzedaży i w ostatnim czasie CLS znacząco przegrywał pod względem popularności z klasą E czy mniejszym CLA.

Mercedes CLS

Mercedes CLS 400 d 4Matic – nasz test

Renault Megane R.S.

Z roku na rok liczba hot hatchy na rynku coraz bardziej się kurczy. W ciągu minionego roku pożegnaliśmy Renault Megane R.S., które w swoim trzecim wydaniu miało 300 KM i osiągało „setkę” w mniej niż 6 sekund. Na zakończenie produkcji przygotowano wersję specjalną R.S. Ultime, której powstało tylko 1976 roku.

Renault Megane R.S.

Renault Megane R.S. kontra rywale – porównanie

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji