UżywaneOpinieUżywany Ford Fiesta VIII (od 2017 r.) - opinie, dane techniczne,...

Używany Ford Fiesta VIII (od 2017 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Ford Fiesta to bez wątpienia jeden z najpopularniejszych przedstawicieli segmentu B. Jakie są opinie o ósmej generacji tego modelu? Czy warto zainteresować się wciąż aktualnym egzemplarzem z rynku wtórnego?

Ford Fiesta VIII generacji, która nadal dostępna jest w sprzedaży, zadebiutowała w 2017 roku i wyraźnie nawiązuje stylistyką do swojego poprzednika. Auto zostało zaprojektowane w oparciu o stosowaną od jakiegoś czasu koncepcję stylistyczną „Kinetic Design”, jest dostępne w kilku ciekawych i różniących się od siebie wersjach wyposażenia np. sportowej ST lub uterenowionej Active. Bazą dla tego modelu jest płyta podłogowa Ford Global B-Car Platform, która posłużyła również do zbudowania takich modeli, jak Ford Ka czy EcoSport. Ciekawą, choć rzadko spotykaną odmianą jest także luksusowa Vignale – w tym segmencie to dość nietypowe.

Ford Fiesta - tył
Topowa odmiana Vignale to raczej rzadki widok na ulicach, ale wyposażeniem i jakością materiałów nie ustępuje segmentowi premium z Audi czy Mercedesem na czele.

Jeśli chodzi o wersje wyposażenia, w gamie Fiesty jest kilka poziomów do wyboru. Jest bazowa odmiana Trend, a następnie wersje Style oraz topowe modele Titanium i ST-Line. Jest także wspomniana Active, która przypadnie do gustu tym, którzy nie chcą pełnoprawnego crossovera, ale lubują się w tego typu stylistyce. Warto także wspomnieć o tym, że jeszcze wyższe wersje specyfikacji każdego wykończenia oznaczone są literką „X” i oferują kilka ciekawych dodatków tj. większe felgi, lepsze oświetlenie, przyciemniane szyby itp. Jak sama nazwa wskazuje, ST-Line ma sportowe nastawienie, dzięki nieco sztywniejszemu zawieszeniu i dodatkom do nadwozia o dynamicznym charakterze. Jeśli ktoś nie chce lub nie może pozwolić sobie na pełnoprawne ST, może szukać odmiany ST-Line z mocniejszym silnikiem i cieszyć się szybkim, ale cywilizowanym o oszczędnym autem miejskim. Dla indywidualistów i tych, którzy jeszcze nie myślą o rodzinie, Fiesta jest także dostępna z 3-drzwiowym nadwoziem.

Ford Fiesta - przód
Wersja ST i ST-Line (fot.) – niemal nie do odróżnienia na ulicy – to sportowe odmiany. Co prawda wersja z 200-konnym silnikiem kusi, ale nawet „zwykły” model o mocy 125 lub 155 KM daje sporo frajdy.

Używany Ford Fiesta VIII – wnętrze, bagażnik

Co prawda Fiesta ósmej generacji przypomina poprzednią, siódmą wersję, ale wystarczy przyjrzeć się bliżej lub spojrzeć na dane techniczne, aby od razu zauważyć różnice. Nowy model jest zdecydowanie większy: mierzy 4048 mm długości, 1735 mm szerokości oraz 1490 mm wysokości. Rozstaw osi to 2493 mm. Dla porównania, w stosunku do poprzednika, opisywana Fiesta jest o 71 mm dłuższa, 12 mm szersza, a jej rozstaw osi zwiększył się o 4 mm. W tym segmencie to naprawdę znaczące wartości. Zwiększył się również rozstaw kół – przednich o 30 mm, tylnych o 10 mm. To przekłada się z kolei na większą stabilność. Zresztą Fiesta od zawsze była chwalona za świetne prowadzenie i radość z jazdy nawet w słabszych odmianach.

Wracając do wnętrza, można śmiało powiedzieć, że poprzedni Ford Fiesta był daleki od wiodącej w swojej klasie pod względem wystroju wnętrza, jakości i komfortu. Obecny model jest ogromnym ulepszeniem. Deska rozdzielcza i wyposażenie wnętrza są dobrze zmontowane, a zastosowane materiały są przyjemne w dotyku. Systemy łączności i rozrywki Fiesty są teraz lepsze niż wcześniej – zniknęła raczej przestarzała klawiatura w stylu telefonu komórkowego pod poprzednim, dość niewielkim wyświetlaczem. Teraz ekran jest większy i skrywa system SYNC 3 Forda, który zapewnia kompatybilność z Apple CarPlay i Android Auto.

Poprzednie generacje były krytykowane za ograniczoną przestrzeń wewnętrzną, szczególnie z tyłu. Na szczęście obecna, ósma generacja Fiesty stanowi dużą poprawę w tym zakresie, dzięki czemu jest naprawdę przyjaznym dla niewielkich rodzin mieszczuchem. Wewnątrz jest wygodnie, komfortowo i przestronnie, a pięciodrzwiowy model ma szeroko otwierane tylne drzwi, które ułatwiają dostęp do tylnych siedzeń. Bagażnik? W standardowym ułożeniu oparć kanapy jest to 292 litry, a po jej złożeniu – 1093 litry. Nie jest to wiele i z pewnością crossovery z tego segmentu oferują więcej, ale jeśli komuś zależy na przyjemności z jazdy nawet w odmianach o niskiej mocy, z pewnością poświęci na ten cel pojemność i przestrzeń we wnętrzu.

Używany Ford Fiesta VIII – silniki

Pod koniec 1990 roku sprytny zespół inżynierów Forda przekształcił wcześniej stateczną, nieśmiałą Fiestę w lidera klasy pod względem precyzji prowadzenia i radości z jazdy. Od tego czasu model w dużej mierze zachował swoją koronę jako najbardziej rozrywkowy przedstawiciel segmentu B – chociaż dzisiejsi rywale (w szczególności Seat Ibiza) depczą Fieście po piętach. Jeździłem kilkoma odmianami Fiesty i nawet ta bazowa, najsłabsza była przyjemna w odbiorze. Oczywiście, brakowało mocy, ale w ciasnych zakrętach auto prowadziło się świetnie. Wybór jednostek jest dość spory, są także odmiany z układem miękkiej hybrydy.

Ford Fiesta - silnik
Silnik 1.0 EcoBoost dostępny w kilku wersjach mocy świetnie spisuje się w małej Fieście. Co prawda zabawa zaczyna się od 125 KM, ale nawet 100-konny wariant jest wystarczająco do miasta.

Podstawowe Fiesty wykorzystują do napędu silnik 1.1 Ti-VCT, który jest dedykowany tym, którzy będą jeździć spokojnie i głównie po mieście. Moc 75 KM (lub 85 KM w mocniejszej odmianie) nawet w tak małym aucie nie oferuje sportowych emocji i dynamiki. O wiele lepszym wyborem jest bazowy silnik 1.0 EcoBoost o mocy 100 KM, który od 0 do 100 km/h rozpędza się w 10,8 sekundy (w porównaniu do 14 sekund dla 1.1 Ti-VCT). Wersja o mocy 125 KM skraca ten czas do 9,4 sekundy. Bardzo ciekawą propozycją jest model z silnikiem 1.0 EcoBoost MHEV o mocy 125 lub 150 KM. Ta mocniejsza, w połączeniu z automatem i wyposażeniem ST-Line daje mnóstwo frajdy. Na szczycie oferty jest oczywiście odmiana ST z silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 200 KM. Przez pewien czas w ofercie był również silnik wysokoprężny 1.5 TDCi o mocy 85 lub 120 KM.

Ford Fiesta ST - silnik
Moc 200 KM i moment obrotowy na poziomie 290 Nm? Dla wielu Ford Fiesta ST to niekwestionowany lider wśród mocnych hatchbacków w segmencie B, wyprzedzający nawet Polo GTI.

Używany Ford Fiesta VIII – opinie użytkowników

 Zalety 

„W odpowiedniej wersji ta Fiesta prezentuje się po prostu świetnie!”

„Auto prowadzi się genialnie. Nie trzeba kupować wersji ST, aby świetnie się bawić!”

„Nie można narzekać na brak komfortu i dobrego wyposażenia.”

„Sporo wersji wyposażenia, a topowa ST to chyba lider w tym segmencie!”

 Wady 

„Najlepsze elementy wyposażenia były za dopłatą.”

„Wysoka cena najlepiej wyposażonych i zachowanych egzemplarzy.”

„Konkurencja ma nieco większe bagażniki i więcej miejsca w środku.”

„Odmiany ST-Line i ST mogą być mocno zmęczone przez poprzednich właścicieli.”

Używany Ford Fiesta VIII – awaryjność, typowe usterki

Ford Fiesta od zawsze cieszył się świetną sprzedażą i dużą popularnością, a liczne uwagi dotyczące jakości materiałów i drobnych usterek to również pokłosie ogromnej ilości tych aut na rynku. Obecna generacja jest na rynku od kilku lat i na szczęście nie zdobyła jeszcze złej sławy na skutek konkretnych problemów. Wielu użytkowników chwali Fiestę za jej oszczędność i świetne prowadzenie, ale dobre wrażenie czasem psują drobne usterki i awarie elektroniki. Niektórzy narzekają także na przeciętną jakość niektórych materiałów we wnętrzu oraz trzeszczące plastiki np. na tunelu środkowym i w okolicach ekranu. Nie warto również szukać egzemplarzy z nawigacją, bowiem ta jest omylna i nie aktualna – lepiej korzystać z Android Auto. Zdecydowanie warto przy zakupie sprawdzać stan zawieszenia, szczególnie w wersjach od 125 KM wzwyż, które zachęcają do ostrzejszej jazdy.

Ford Fiesta - ekran
Jakość materiałów we wnętrzu jest zadowalająca, ale w wielu miejscach pod naciskiem słychać trzeszczenie i problemy ze spasowaniem.

Używany Ford Fiesta VIII – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Fordzie Fiesta jest umieszczony na tabliczce na obudowie deski rozdzielczej z lewej strony – widoczny z zewnątrz przez przednią szybę. Numer VIN znajduje się również na słupku B z prawej strony auta na naklejce pod drzwiami oraz przed przednim fotelem pasażera z prawej strony – wytłoczony na nadwoziu.

Ford Fiesta - VIN

Używany Ford Fiesta VIII – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było ponad 200 ogłoszeń. Za bazowe auto z silnikiem 1.1 Ti-VCT z przebiegiem niespełna 80 000 kilometrów z rocznika 2018 trzeba zapłacić około 45 000 złotych. Za około 10 000 zł więcej dostaniemy model z silnikiem 1.5 TDCi, wyposażeniem Titanium i przebiegiem 65 000 kilometrów z tego samego rocznika. Ceny za podobne egzemplarze oscylują w granicach od 45 000 do 55 000 złotych. Ciekawostką są z pewnością modele z wyposażeniem Vignale – rocznik 2018-2019 z przebiegiem ok. 60 000 kilometrów to koszt nawet 70 000 złotych. Za topową odmianę ST z niewielkim przebiegiem z roku modelowego 2021 trzeba wydać sporo powyżej 100 000 złotych.

Używany Ford Fiesta VIII – podsumowanie

Ford Fiesta to świetna propozycja dla tych, którzy szukają zwinnego auta do miasta, które zaoferuje niezłe wyposażenie i przede wszystkim, radość z jazdy. Już 100-konny silnik jest wystarczający, a odmiany o mocy 125-155 KM zapewniają solidną dawkę emocji w rozsądnym wydaniu. Co prawda topowe egzemplarze są bardzo drogie, ale wybór wśród średnich wersji, którym nic nie brakuje, jest zadowalający i każdy powinien znaleźć coś dla siebie.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Fordach:

Używany Ford Fiesta VII (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie użytkowników

Ford Fiesta - bok

Ford Fiesta VIII – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 404/173/149 cm
Rozstaw osi 249 cm
Pojemność bagażnika 292-1093 l
Ford Fiesta VIII – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.1 Ti-VCT 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost Hybrid 1.5 EcoBoost (ST) 1.5 TDCi
Pojemność 1099 cm³ 999 cm³ 999 cm³ 999 cm³ 1497 cm³ 1498 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo turbodiesel
Maks. moc 85 KM 100 KM 125 KM 155 KM 200 KM 120 KM
Maks. moment 110 Nm 170 Nm 170 Nm 240 Nm 290 Nm 270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14 s 10,5 s 9,9 s 8,9 s 6,5 s 9,0 s
Prędkość maks. 179 km/h 180 km/h 195 km/h 219 km/h 232 km/h 195 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,7 l/100 km 4,3 l/100 km 4,3 l/100 km 5,3 l/100 km 6,0 l/100 km 3,5 l/100 km

Używany Ford Fiesta VIII – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji