UżywaneOpinieUżywany Dodge Challenger III (2008-2023) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Dodge Challenger III (2008-2023) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Dodge Challenger to motoryzacyjny dinozaur, który nadal zaskakująco dobrze radzi sobie na rynku nowych aut. Sprawdź, co warto wiedzieć o tym aucie przed zakupem egzemplarza z drugiej ręki.

Pierwszy Dodge Challenger ujrzał światło dzienne w 1969 roku jako odpowiedź koncernu z Auburn Hills na ogromny sukces Mustanga. Model ten nie zdołał jednak dorównać rywalowi z Dearborn, do czego w głównej mierze przyczynił się kryzys paliwowy, który wybuchł jesienią 1973 roku. W konsekwencji tego wydarzenia drugie wcielenie Challengera (z roku modelowego 1978) skrajnie różniło się od pierwowzoru. Powstało bowiem na bazie Mitsubishi Sapporo i było produkowane w Japonii, a do tego największy dostępny silnik miał zaledwie cztery cylindry i 2,6 l pojemności. Auto utrzymało się na rynku do 1983 roku.

Popularność wprowadzonego do sprzedaży w 2004 roku Forda Mustanga 5. generacji sprawiła, że Dodge postanowił wrócić do segmentu muscle cars i na początku 2008 roku przedstawił produkcyjną wersję nowego modelu. Ta decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę. Samochód opracowano na zmodernizowanej płycie podłogowej z Chryslera 300C, wywodzącej się z platformy, na której bazował Mercedes klasy E W210. Pomimo wiekowej konstrukcji Dodge Challenger w niemal niezmienionej formie jest produkowany do dziś, a w dodatku w ostatnich dwóch latach sprzedawał się w USA lepiej od Mustanga. Dowiedzmy się zatem czegoś więcej o tym aucie i poznajmy opinie użytkowników na jego temat.

Dodge Challenger III - wersje

Używany Dodge Challenger III – wymiary, nadwozie

Dodge Challenger 3. generacji mierzy 502,2 cm długości, 192,3 cm szerokości i 144,8 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 294,6 cm. Oznacza to, że jest o około 25 cm dłuższy od Mustanga – nie ulega więc wątpliwości, że to kawał auta. Podobnie jak w przypadku konkurenta spod znaku błękitnego owalu, Challenger został zaprojektowany w stylu retro, a jego wygląd nawiązuje do protoplasty z 1970 roku. Prosta, ponadczasowa sylwetka wolno się starzeje, w efekcie czego przez lata producent ograniczał się jedynie do kosmetycznych zmian. Największą modernizację przeprowadzono w 2014 roku. Wówczas Challenger otrzymał inny grill, odwołujący się do modelu z 1971 roku, a także nowe reflektory i tylne światła.

Dodge Challenger III - tył

Używany Dodge Challenger III – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Challengera nie rozczarowuje pod względem przestronności. Z przodu miejsca jest naprawdę sporo, na tylnej kanapie również go nie brakuje i nawet wysokie osoby nie powinny narzekać. Przednie siedzenia zapewniają dobre trzymanie boczne, a przy tym są na tyle szerokie, że raczej dla nikogo nie będą za ciasne. Znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą ułatwiają szeroki zakres ustawień fotela oraz dwupłaszczyznowa regulacja kolumny kierowniczej. Bagażnik okazuje się zaskakująco pojemny (460 l), a składane i dzielone oparcie kanapy pozwala na przewożenie dłuższych przedmiotów. Na co dzień mogą jednak przeszkadzać wysoka krawędź załadunku i stosunkowo nieduży otwór.

Projekt deski rozdzielczej nie robi takiego wrażenia, jak nadwozie. Trzeba jednak przyznać, że dzięki dużym, czytelnie opisanym przyciskom i pokrętłom obsługa jest prosta – dotyczy to samochodów zarówno przed, jak i po liftingu. Jakość użytych materiałów oraz ich spasowanie są na typowym poziomie dla aut amerykańskich, czyli trochę odstają od tego, do czego przyzwyczaili nas europejscy producenci. Klasyczny, dość skromny kokpit przy okazji modernizacji w 2014 roku został znacząco unowocześniony. Między zegarami pojawił się 7-calowy wyświetlacz, a na konsoli środkowej zagościł 8,4-calowy ekran dotykowy.

Używany Dodge Challenger III – silniki

W pierwszych rocznikach podstawowe źródło napędu stanowiło 3,5-litrowe V6 o mocy 253 KM, które łączono z 4-biegowym automatem. Za sprawą wysokiej masy własnej (ok. 1,7 tony) Dodge Challenger z tym silnikiem rozczarowuje osiągami – do „setki” przyspiesza wolniej niż Skoda Octavia z turbodieslem. Do charakteru tego modelu zdecydowanie bardziej pasują „V-ósemki” – 5.7 o mocy 377 KM oraz 6.1 o mocy 431 KM (tę ostatnią zarezerwowano dla topowej odmiany SRT8). Obie jednostki mogą współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub 5-stopniową przekładnią automatyczną.

W roku modelowym 2011 do oferty wprowadzono jednostkę 3.6 V6 o mocy 309 KM, którą montowano w parze z 5-biegowym automatem. Nowy, bazowy motor nadal nie czynił z Challengera demona prędkości, ale przynajmniej był oszczędniejszy od dotychczas stosowanego 3.5 V6. W podobnym okresie wariant SRT8 zyskał większy i mocniejszy silnik – 476-konne 6.4 V8. W ramach liftingu na rok modelowy 2015 wszystkie jednostki zaczęto łączyć z 8-biegowym automatem (V8 nadal oferowano także z ręczną skrzynią), a wersję SRT8 przemianowano na SRT 392 (przy okazji jej moc wzrosła do 492 KM). Wówczas zadebiutował także SRT Hellcat, który został wyposażony w 717-konny silnik 6.2 V8 z kompresorem. Warto jeszcze wspomnieć, że pod koniec 2016 roku przedstawiono Challengera z napędem na wszystkie koła (dostępny jedynie z V6), a w kwietniu 2017 roku premierę miał SRT Demon (6.2 V8; 851 KM, 1044 Nm).

Używany Dodge Challenger III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Mimo upływu lat wygląd auta nadal robi wrażenie i ciężko, aby się znudził”

„Nie zamieniłbym Challengera na żadne inne auto w tej klasie, poza spalaniem nie ma się do czego przyczepić”

„8-biegowy automat ZF świetnie dogaduje się z potężnym silnikiem, szybko zmienia biegi i pracuje bardzo płynnie”

„Wszelkie manewry przyspieszania i wyprzedzania to czysta przyjemność”

 Wady 

„Moc silnika 3.6 V6 wydaje się duża, ale auto sporo traci z powodu masy własnej i 5-biegowej skrzyni automatycznej”

„Widoczność jest dramatyczna – przez bardzo szerokie słupki niewiele widać na boki i do tyłu”

„Gabaryty auta nie pomagają podczas parkowania”

„Jakość wykończenia wnętrza jest bardzo amerykańska – dużo plastiku, spasowanie też nie jest mistrzowskie”

Używany Dodge Challenger III – awaryjność, typowe usterki

Dodge Challenger nie należy do przesadnie awaryjnych modeli, choć nie bez znaczenia wydaje się fakt, że te auta nie robią raczej dużych przebiegów. Silniki co do zasady są niezawodne i nadają się do zasilania LPG, ale należy pamiętać o regularnej kontroli poziomu oleju i serwisie olejowym co 5000 km. Użytkownicy skarżą się czasami na problemy z elektryką – w niektórych egzemplarzach konieczna była wymiana lub regeneracja alternatora. Przeciętną trwałość ma też zawieszenie, na szczęście ceny części nie przyprawiają o zawrót głowy. W autach po liftingu możemy trafić na rozklejony ekran dotykowy. Temat jest znany, na grupach i forach można znaleźć namiary na specjalistów, którzy zajmują się naprawą wyświetlaczy w Dodge’ach.

Dodge Challenger III - kluczyki
Przy zakupie Dodge’a Challenger SRT Hellcat otrzymujemy dwa kluczyki. Tylko ten czerwony aktywuje pełną moc silnika.

Używany Dodge Challenger III – gdzie jest nr VIN?

W autach z pierwszych lat produkcji numer nadwozia jest widoczny w okienku w lewym dolnym rogu przedniej szyby, a także na naklejce na drzwiach kierowcy. W nowszych egzemplarzach VIN można znaleźć również w komorze silnikowej, na kielichu zawieszenia po stronie pasażera.

Dodge Challenger III - numer VIN

Używany Dodge Challenger III – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji tego artykułu w serwisie OtoMoto można było znaleźć 190 ogłoszeń. Po odfiltrowaniu aut uszkodzonych, do wyboru zostało 147 egzemplarzy, z czego zdecydowana większość to samochody po liftingu. Ceny rozpoczynają się od 50 000 zł, a w przedziale do 100 000 zł dominują wersje V6 z roczników 2013-2016. Zwiększając budżet do ok. 150 000 zł, można przebierać w autach z V8 z lat 2015-2019. Za najdroższe egzemplarze trzeba zapłacić nawet 500 000 zł, ale mówimy tutaj o topowych odmianach z roczników 2021-2022 i minimalnym przebiegiem. Zdarzają się ogłoszenia od pasjonatów, którzy sprzedają samochód z powodu… zakupu nowszego i mocniejszego Challengera. Warto wyszukiwać takie oferty.

Używany Dodge Challenger III – podsumowanie

Dodge Challenger 3. generacji to udany samochód, o czym najlepiej świadczy fakt, że model ten jest produkowany już od 15 lat i w tym czasie przeszedł tylko kilka drobnych modernizacji. Potwierdzają to także opinie użytkowników, którzy nie zgłaszają poważniejszych usterek. Optymalnym wyborem do jazdy na co dzień i od święta będzie samochód z wolnossącym V8 pod maską – zapewnia dobre osiągi i świetnie brzmi, a koszty eksploatacji można obniżyć poprzez montaż instalacji LPG.

Polecamy uwadze materiały o innych samochodach marzeń z drugiej ręki:

Używany Ford Mustang VI (2014-2023) – opinie, typowe usterki

Używany Ford Mustang V (2004-2014) – opinie, typowe usterki

Używany Nissan 350Z (2002-2009) – opinie, typowe usterki

Dodge Challenger III - tył

Dodge Challenger III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 502/192/145 cm
Rozstaw osi 295 cm
Pojemność bagażnika 460 l
Dodge Challenger III – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa (silniki V6)
Silnik 3.5 V6 3.6 V6
Pojemność 3518 cm³ 3604 cm³
Paliwo PB PB
Maks. moc 253 KM 309 KM
Maks. moment 339 Nm 363 Nm
0-100 km/h 9,2 s 9,0 s
Prędkość maks. 220 km/h 220 km/h
Śr. spalanie (miasto) 13,8 l/100 km 12,4 l/100 km
Śr. spalanie (autostrada) 9,4 l/100 km 7,8 l/100 km
Dodge Challenger III – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa (silniki V8)
Silnik 5.7 V8 6.1 V8 6.4 V8 6.2 V8 S/C
Pojemność 5654 cm³ 6059 cm³ 6424 cm³ 6166 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 377 KM 431 KM 492 KM 717 KM
Maks. moment 544 Nm 569 Nm 644 Nm 881 Nm
0-100 km/h 7,5 s 5,0 s 4,9 s 3,6 s
Prędkość maks. 250 km/h 270 km/h 270 km/h 320 km/h
Śr. spalanie (miasto) 14,7 l/100 km 18,1 l/100 km 15,7 l/100 km 18,1 l/100 km
Śr. spalanie (autostrada) 9,4 l/100 km 12,4 l/100 km 9,4 l/100 km 10,7 l/100 km

Używany Dodge Challenger III – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji