UżywaneOpinieUżywany Ford S-Max II (od 2015 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używany Ford S-Max II (od 2015 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Mówi się, że ten segment aut powoli wymiera, wypierany przez wszelkiej maści SUV-y i crossovery. Jest w tym sporo prawdy, ale póki jeszcze są na rynku, warto rozważyć zakup minivana. Jednym z najciekawszych i wciąż obecnych w sprzedaży jest Ford S-Max II. Jakie są opinie o tym aucie?

Jeśli ktoś szuka bardzo przestronnego, komfortowego, praktycznego i na wskroś rodzinnego auta w odrobinę starym stylu, Ford S-Max II jest jedną z najciekawszych propozycji. Auto jest na rynku od 2015 roku i nawet po liftingu nie może się równać z nowocześniejszą konkurencją, ale urzeka naprawdę ciekawymi rozwiązaniami, niezwykle przestronnym wnętrzem i komfortem dla całej rodziny. W odpowiedniej wersji zapewni również odrobinę luksusu oraz prezencji, a na pokład zabierze 7 osób. Wszystkie będą podróżowały w bardzo przyjemnych warunkach. Alternatywa dla SUV-a? Jeśli ktoś preferuje motoryzację w tradycyjnym wydaniu, S-Max II może być jedną z ostatnich okazji. Te auta stanowią mniejszość na rynku, a następców dla obecnie oferowanych generacji, w tych samych wariantach nadwoziowych, niestety nie widać. Zazwyczaj kolejne wcielenia to mniej lub bardziej uterenowione wersje, które nie każdemu pasują.

Ford S-Max II - tył
Ford S-Max II w wersji Vignale wyróżnia się chromowanymi dodatkami i piękną skórzaną tapicerką wewnątrz.

Używany Ford S-Max II – wymiary, nadwozie

Pierwsza generacja S-Maxa była dostępna w latach 2006-2015 i odniosła spory sukces. Podobnie jest z drugą generacją, która pojawiła się w 2015 roku i pozostawała w produkcji do 2023 roku. Niestety nie spodziewajmy się następcy w takiej postaci, bowiem moda się zmienia, a wraz z nią gusta klientów. Tak czy inaczej atrakcyjność S-Max’a polega na tym, że dostajemy to, co najlepsze z obu światów: samochód, który z jednej strony jest praktycznym rodzinnym minivanem, z drugiej zaś mocno przerośniętym hatchbackiem, który zapewnia sporo radości z jazdy. Stylistyka? Nawet, jeśli ktoś nie przepada za autami z takim nadwoziem z pewnością nie odmówi S-Maxowi urody. To jeden z najładniej narysowanych minivanów w historii. Przednia część zdominowana jest przez duży grill z różnym wypełnieniem w zależności od wersji (może to być np. plaster miodu w odmianie Vignale) oraz bardzo duże, smukłe klosze lamp, które mocno zachodzą na nadkola. Linia boczna oczywiście zdradza ponadprzeciętne gabaryty, ale jest niezwykle dynamiczna, śmiało narysowana, ale z dużą dozą elegancji. Na uwagę zasługuje słupek A, który zaczyna się dość wcześniej łagodnie wspina się do góry, dając miejsce na dodatkową trójkątną szybę przed lusterkiem, która mocno poprawia widoczność na boki. Tył to oczywiście duża klapa bagażnika, charakterystyczne klosze lamp oraz spora szyba. W wersji Vignale i ze złotym/szampańskim lakierem oraz chromowanymi felgami, S-Max II prezentuje się świetnie. Auto mierzy 4796 mm długości, 1916 mm szerokości oraz 1658 mm wysokości. Rozstaw osi to 2849 mm.

Ford S-Max II - przód
Dynamiczna sylwetka w dużym minivanie? Ford S-Max II pokazuje, że auto rodzinne nie musi być nudne.

Używany Ford S-Max II – wnętrze, bagażnik

Wygląd zewnętrzny jest istotny, ale najważniejsze w takim aucie jest to, co kryje się w środku. S-Max II kryje bardzo przestronne i przemyślane wnętrze. W wyższych wariantach, a takich polecamy szukać, znajdziemy mnóstwo praktycznych i poprawiających komfort codziennej eksploatacji rozwiązań. Trzeci rząd siedzeń? Oczywiście jest, choć nadaje się on głównie dla najmłodszych użytkowników, którzy jednocześnie nie muszą już jeździć w fotelikach. Miejsca jest tam raczej niewiele, szczególnie nad głową (przez mocno opadający dach), ale w sytuacjach awaryjnych na pewno się przydadzą. Środkowy rząd siedzeń przeznaczono dla trzech osób, które mają identyczne warunki. Każda z części jest indywidualnie przesuwana przód/tył, można zmieniać kąt pochylenia oparcia, a jakby tego było mało, każde z siedzeń ma swoje własne mocowanie IsoFix! Co prawda mogą być problemy z umieszczeniem trzech fotelików obok siebie, ale wtedy wystarczy dwa skrajne miejsca przesunąć do przodu/tyłu i wszystko powinno się zmieścić.

Stylistyka wnętrza, a przede wszystkim deski rozdzielczej to również tradycyjne podejście do tematu. Sporo przycisków, duże połacie plastiku, choć nie brakuje elementów z naprawdę dobrej jakości materiałów. Jeśli ktoś lubi nieco specyficzną stylistykę modeli Forda sprzed kilku lat, w S-Maxie II poczuje się bardzo dobrze. Na uwagę zasługują zegary, a raczej duży wyświetlacz z wirtualnymi zegarami, który jest estetyczny i wyświetla sporą ilość przydatnych informacji w przystępnej formie. Praktycznych dodatków i schowków nie brakuje, a bagażnik kryje sporo przydatnych rozwiązań jak schowek pod podłogą, haczyki, gniazdo 12V, możliwość złożenia oparć z poziomu bagażnika (zależne od wersji) itp. Pojemność w standardowym układzie 5-osobowym to 1035 litrów, zaś po złożeniu oparć wszystkich foteli – 2200 litrów. W konfiguracji 7-osobowej bagażnik nie pomieści wiele – najwyżej plecaki czy siatki z zakupami.

Używany Ford S-Max II – silniki

Oferta silnikowa Forda S-Maxa II to również pole do popisu dla miłośników tradycyjnych rozwiązań, bowiem przewagę stanowią silniki wysokoprężne. Zacznijmy jednak od benzynowych. Bazą jest jednostka 1.5 EcoBoost o mocy 160 lub 165 KM (po 2018 r.). Mocniejsza odmiana oferuje 240 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na zadowalające osiągi, tj. w niecałe 10 sekund do setki i 200 km/h prędkości maksymalnej przy średnim spalaniu na poziomie 6,5 l/100 km. Jest także silnik 2.0 EcoBoost o mocy 240 KM i momencie obrotowym 345 Nm, co w połączeniu z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów czyni z tego auta naprawdę przyjemny krążownik szos. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 226 km/h. Średnie spalanie jest już wyższe – niecałe 8 l/100 km. Po liftingu w 2021 roku pojawił się napęd hybrydowy 2.5 Hybrid realizowany przez silnik czterocylindrowy benzynowy o mocy 150 KM oraz jednostkę elektryczną o mocy 133 KM. Moc systemowa układu to 190 KM, a napęd kierowany jest na przednią oś za pośrednictwem przekładni CVT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,8 sekundy a prędkość maksymalna to 185 km/h. Średnie spalanie to 6,4 l/100 km.

Ford S-Max II - silnik
Jednostka 1.5 EcoBoost może wydawać się zbyt mała do takiego auta, ale zapewnia odpowiednią elastyczność i dynamikę.

Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, od początku w ofercie była jednostka 2.0 TDCi (potem EcoBlue) o mocy od 120 do 210, a nawet 240 KM w odmianie bi-turbo (Twin-Turbo – w zależności od rocznika). O ile bazowa wersja 120-konna była zdecydowanie zbyt słaba, jeśli ktoś planował często podróże z kompletem pasażerów, tak 150- lub 190-konne odmiany radziły sobie całkiem dobrze. Co więcej opcjonalny napęd na wszystkie koła oraz 8-stopniowa skrzynia automatyczna tworzyły z S-Maxa II prawdziwie wielofunkcyjnego krążownika szos. Oczywiście napęd na cztery koła nie czynił z rodzinnego auta samochodu terenowego, ale trudne warunki pogodowe czy śliska boczna droga po opadach deszczu nie stanowiły problemu. W konfiguracji 190 KM i 400 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,5 sekundy a prędkość maksymalna to 206 km/h. Topowa, 240-konna odmiana z momentem obrotowym 500 Nm w wersji z automatyczną skrzynią 8-stopniową i napędem na przednie koła przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,6 sekundy, osiąga 220 km/h prędkości maksymalnej i spala średnio 6 l/100 km.

Ford S-Max II - silnik
Silnik wysokoprężny to świetny wybór do tego auta, szczególnie, gdy kierowca planuje dalekie i częste podróże.

Używany Ford S-Max II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wciąż świeża i dynamiczna sylwetka ze sporą dozą elegancji”.

„Bardzo przestronne i niezwykle funkcjonalne wnętrze”.

„Świetne właściwości jezdne i opcjonalny napęd 4×4”.

„Spory wybór silników, w tym mocne jednostki Diesla”.

 Wady 

„Trzeci rząd siedzeń raczej na awaryjne okazje”.

„Jakość i spasowanie niektórych materiałów we wnętrzu”.

„Bazowa jednostka wysokoprężna jest zdecydowanie zbyt słaba”.

„Zadbane i dobrze wyposażone egzemplarze są dość drogie”.

Używany Ford S-Max II – awaryjność, typowe usterki

Pomimo ogólnie trwałego i solidnego charakteru Forda S-Maxa II, podczas oględzin warto sprawdzić wnętrze pod kątem przetarć, uszkodzeń lub plam na tapicerce. Samochody te są zwykle kupowane przez rodziny i prywatne firmy taksówkarskie, więc możliwe, że jego wnętrze było mocno i nie zawsze ostrożnie eksploatowane. Ponadto należy sprawdzić wszystkie schowki, mechanizmy składania i regulacji siedzeń, okolice bagażnika, w tym zderzak, który mógł zostać uszkodzony podczas pakowania bagażu itp. Ponadto w 2016 roku niektóre modele wyposażone w adaptacyjne reflektory LED były poddane akcji serwisowej. W autach tych mógł wystąpić błąd oprogramowania, który powodował wyłączanie oświetlenia. Rozwiązaniem problemu była aktualizacja oprogramowania. Oprócz tego dość powszechnym problemem jest powtarzająca się usterka koła pasowego klimatyzacji, jak również powtarzające się błędy poduszki powietrznej kierowcy. W niektórych pojazdach wyposażonych w silniki EcoBoost i sześciobiegową manualną skrzynię biegów może dojść do pęknięcia tarczy dociskowej sprzęgła.

Ford S-Max II - panel klimatyzacji
Duże ilości plastiku i niekiedy kiepskie spasowanie sprawiają, że wnętrze może wydawać nieprzyjemne dźwięki.

Używany Ford S-Max II – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Fordzie S-Max II na elemencie stałym znajduje się na podłodze przed fotelem pasażera. Tabliczka z numerem VIN znajduje się również na obudowie deski rozdzielczej w lewym dolnym rogu, widoczna przez szybę czołową.

Ford S-Max II - numer VIN

Używany Ford S-Max II – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 280 ogłoszeń dotyczących Forda S-Max II. Przykładowo model z 2018 roku z silnikiem 2.0 TDCi z napędem na cztery koła z przebiegiem 227 000 kilometrów to koszt około 79 000 złotych. Za około 110 000 złotych można znaleźć model z 2019 roku z silnikiem 2.0 EcoBlue w wersji Vignale z przebiegiem 180 000 kilometrów.

Używany Ford S-Max II – podsumowanie

Ford S-Max II to rewelacyjna propozycja dla rodzin, które lubią dużo i daleko podróżować. Trudno znaleźć lepszy środek transportu dla pięciu osób, w tym trójki dzieci w fotelikach. Co więcej, w trzecim rzędzie zmieści się jeszcze dwójka nastolatków na krótką podróż, np. do szkoły. Mocne jednostki wysokoprężne, opcjonalny napęd na cztery koła, niskie zużycie paliwa i świetne prowadzenie. Ceny bywają wysokie, podobnie jak przebiegi niektórych egzemplarzy, ale wybór na rynku wtórnym jest spory, więc warto szukać idealnej sztuki.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Fordach:

Używany Ford C-Max II (2010-2019) – opinie użytkowników

Używany Ford S-Max I (2006-2015) – opinie użytkowników

Ford S-Max II - bok

Ford S-Max II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 479/191/165 cm
Rozstaw osi 284 cm
Pojemność bagażnika 1035-2200 l
Ford S-Max II – dane techniczne, osiągi (napęd hybrydowy, silniki benzynowe i Diesla)
Silnik 2.5 Hybrid 1.5 EcoBoost 2.0 EcoBoost 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi
Pojemność 2488 cm³ 1498 cm³ 1999 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Paliwo benz., turbo + elektr. benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo
Maks. moc 190 KM 160 KM 140 KM 120 KM 150 KM 180 KM 210 KM
Maks. moment 200 Nm (spalinowy) 240 Nm 345 Nm 310 Nm 350 Nm 400 Nm 450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s 9,9 s 8,4 s 13,4 s 10,8 s 9,7 s 8,8 s
Prędkość maks. 185 km/h 200 km/h 226 km/h 183 km/h 198 km/h 211 km/h 218 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,4 l/100 km 6,5 l/100 km 7,9 l/100 km 5,2 l/100 km 5,2 l/100 km 5,2 l/100 km 5,5 l/100 km

Używany Ford S-Max II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji