NowościRozrywkaOstatnie pożegnanie. Te auta zniknęły z rynku w 2022 roku

Ostatnie pożegnanie. Te auta zniknęły z rynku w 2022 roku

W 2022 roku zakończono produkcję wielu cenionych modeli, które nie doczekały się bezpośrednich następców. Sprawdź, które auta pożegnaliśmy w ciągu minionych 12 miesięcy.

2022 był kolejnym trudnym rokiem dla motoryzacji. Gdy wydawało się już, że po dwóch latach pandemii COVID-19 sytuacja na rynku nowych aut zacznie się poprawiać, na horyzoncie pojawiły się nowe problemy – ponowne przerwanie łańcuchów dostaw z powodu wojny w Ukrainie, stale rosnące ceny samochodów w salonach oraz wysokie stopy procentowe.

Niewystarczające zasoby oraz popularność SUV-ów i crossoverów sprawiły, że producenci zaczęli ograniczać swoje gamy i wycofywać się z niektórych segmentów rynku. W efekcie w minionym roku pożegnaliśmy kilku niegdyś ważnych graczy w swoich klasach, jak Ford Mondeo czy Renault Scenic. Oto przegląd najważniejszych modeli, których produkcję zakończono w 2022 roku.

BMW i3

BMW i3 zostało oficjalnie przedstawione w 2013 roku, a jego produkcja zakończyła się w czerwcu 2022 roku – niedługo po tym, jak z linii montażowej zjechał 250-tysięczny egzemplarz. Ten model był przełomowy pod wieloma względami. Dla producenta z Monachium był pierwszym seryjnym autem z napędem elektrycznym w ofercie, natomiast dla wielu Polaków stanowił pierwsze zetknięcie się z elektromobilnością, co jest zasługą jednej z firm carsharingowych. W ostatnim czasie gama zasilanych prądem BMW wyraźnie się rozwinęła i nie ma w niej już miejsca dla i3 w dotychczasowej formie.

BMW i3

BMW i3 – ile dziś kosztuje elektryk z Monachium?

Citroen C4 Spacetourer

Citroen C4 Picasso 2. generacji zadebiutował w 2013 roku, a pięć lat później doczekał się zmiany nazwy – nazwisko słynnego artysty zastąpiono przydomkiem SpaceTourer. Ostatnie egzemplarze tego francuskie minivana opuściły fabrykę w lipcu 2022 roku. Model ten zniknął z rynku, nie doczekawszy się bezpośredniego następcy. Rolę samochodu rodzinnego przejął Citroen C5 Aircross, natomiast klienci potrzebujący więcej niż pięć miejsc mogą sięgnąć po SpaceTourera, który jednak wywodzi się z gamy aut użytkowych.

Citroen Grand C4 Spacetourer

Citroen C4 Spacetourer – dane techniczne

Dacia Lodgy

Dacia Lodgy na rynek europejski była produkowana w latach 2012-2022. Do głównych zalet tego modelu należały niska cena zakupu oraz obszerna kabina dla siedmiu osób, jednak mimo to nie zdobył on nigdy dużej popularności na rynku. Dlatego nie dziwi, że Lodgy ostatecznie wycofano, a jego miejsce zajął bardziej wszechstronny Jogger, który zastąpił też Dokkera i Logana MCV.

Dacia Lodgy

Używana Dacia Lodgy – opinie, typowe usterki

Fiat 500L

Fiat 500L ujrzał światło dzienne podczas salonu samochodowego w Genewie w 2012 roku. Ten włoski minivan z wyglądu nawiązywał do „Pięćsetki” i występował w kilku ciekawych wersjach, w tym jako siedmiomiejscowy wariant Living oraz uterenowiona odmiana Trekking/Cross. Produkcja tego modelu odbywała się w serbskich zakładach Fiata w Kragujevac (dawna fabryka Zastavy). W tym roku powinniśmy poznać całkowicie nowego SUV-a, którego można uznać za następcę modeli 500L i 500X.

Fiat 500L

Używany Fiat 500L – opinie, typowe usterki

Ford Mondeo

Ford Mondeo w swoim ostatnim wcieleniu zadebiutował w 2014 roku, a jego produkcję zakończono w marcu 2022 roku. Przez trzy dekady model ten był jednym z liderów klasy średniej. Wszystkie generacje Mondeo występowały w trzech wersjach nadwoziowych (liftback, sedan oraz kombi), a najnowsza jako pierwsza była oferowana także z napędem hybrydowym. Warto dodać, że pod koniec ubiegłego roku pożegnaliśmy także EcoSporta, a w tym roku z oferty znikną S-Max, Galaxy oraz Fiesta.

Ford Mondeo

Używany Ford Mondeo Mk5 – opinie, typowe usterki

Lamborghini Aventador

Lamborghini Aventador zostało oficjalnie pokazane podczas salonu samochodowego w Genewie w 2011 roku jako następca Murcielago, natomiast ostatni egzemplarz tego modelu został dostarczony w listopadzie zeszłego roku. To historyczny moment i zarazem symboliczne zakończenie ery aut z wolnossącym V12 w ofercie producenta z Sant’Agata Bolognese. Następca Aventadora będzie już najpewniej hybrydą plug-in.

Lamborghini Aventador

Lamborghini Aventador – ile dziś kosztuje włoskie superauto?

Opel Insignia

Opel Insignia drugiej generacji trafił do sprzedaży w 2017 roku i dość szybko, bo już pod koniec 2019 roku, doczekał się liftingu. Model ten, choć skądinąd udany, nie dorównał popularnością swoim poprzednikom, a do tego jako ostatni w gamie producenta z Russelsheim nadal korzystał z technologii General Motors (poprzedniego właściciela marki). Jest jednak szansa, że w 2024 roku Insignia powróci na rynek, ale już jako zelektryfikowany crossover.

Opel Insignia

Używany Opel Insignia B – opinie, typowe usterki

Renault Espace

Pierwsze Renault Espace zadebiutowało w 1984 roku, a jego piąta odsłona pojawiła się w 2015 roku. Przygotowując ostatnią generację tego modelu, Francuzi zdecydowali się na niezbyt udany eksperyment – funkcjonalnego minivana zastąpili crossoverem, którego trudno przypisać do któregoś z tradycyjnych segmentów. Espace zniknął z polskiej oferty na przełomie 2021/2022, a jego produkcji zaprzestano pod koniec ubiegłego roku.

Renault Espace

Używane Renault Espace – opinie, typowe usterki

Renault Scenic

Renault Scenic to kolejny francuski minivan w tym zestawieniu, który przegrał z konkurencję z SUV-ami. Począwszy od drugiej generacji, klienci mieli do wyboru dwie wersje nadwoziowe – standardową Scenic oraz wydłużoną Grand Scenic. Podobnie jak opisane wyżej Espace, ostatnie wcielenie tego modelu zatraciło swój pierwotny charakter i zostało wycofane ze sprzedaży na polskim rynku na przełomie 2021/2022.

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic po 40 000 km – test długodystansowy

Renault Talisman

Renault Talisman zostało przedstawione w 2015 roku jako następca modeli Laguna i Latitude, a po pięciu latach doczekało się odświeżenia. Francuskie auto przez cały okres produkcji pozostawało w cieniu swoich rywali z klasy średniej, z roku na rok notując coraz słabsze wyniki sprzedaży. Ostatnie egzemplarze opuściły taśmę montażową w lutym 2022 roku.

Renault Talisman

Używane Renault Talisman – opinie, typowe usterki

Skoda Fabia Combi

W tym przypadku chodzi o zaprzestanie produkcji konkretnej wersji nadwoziowej, a nie modelu jako takiego – Fabia ma się dobrze i w najnowszym wydaniu nadal stanowi jeden z głównych filarów marki. Natomiast w kwietniu ubiegłego roku z fabryki wyjechała ostatnia Fabia Combi, bazująca na poprzedniej, trzeciej generacji czeskiego auta. Rezygnacja z tej odmiany wynika głównie z zaostrzających się norm emisji spalin.

Skoda Fabia Combi

Skoda Fabia Combi – 20 lat miejskiego kombi

Volkswagen Sharan

Volkswagen Sharan to prawdziwy rynkowy weteran, który w opisywanym wcieleniu był oferowany w latach 2010-2022. Pod koniec w sprzedaży była już tylko jedna wersja silnikowa – benzynowe 1.4 TSI o mocy 150 KM, łączone z 6-biegowym manualem lub dwusprzęgłową skrzynią DSG o takiej samej liczbie przełożeń. Klienci szukający minivana spod znaku VW mają obecnie do wyboru mniejszego Tourana, większego Multivana oraz elektrycznego ID. Buzz.

VW Sharan

Używany Volkswagen Sharan – opinie, typowe usterki

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji