Po 27 latach Volkswagen Sharan z bliźniaczym Seatem Alhambrą definitywnie zniknęli z rynku. Teraz ta konstrukcja odsłania swoje zalety jako auto używane. Oto opinie o używanym Volkswagenie Sharanie II.
Mimo iż Volkswagen Sharan pojawił się już w 1995 roku, produkowany był w zaledwie dwóch generacjach. Dopiero w 2010 roku przedstawiono opisywane drugie wcielenie, podobnie jak poprzednie sprzedawane wraz z odpowiednikiem spod znaku Seata (Alhambrą). Z początku Sharan miał też wiele wspólnego z Fordem Galaxy, lecz w 2006 roku ta marka przedstawiła własną wizję na dużego vana pod postacią Galaxy II. Sharan II pojawił się w czasach bezwzględnego wypychania minivanów z obiegu przez SUV-y. Wydawać by się mogło, że uterenowione auta nie będą zagrażały rodzinnym samochodom tego typu, tymczasem w kierunku crossoverów poszło nawet Renault Espace, które w 2015 r. otrzymało podwyższone zawieszenie i ciaśniejszą kabinę. Duet Volkswagen&Seat skrupulatnie produkował Sharana i Alhambrę, wychodząc naprzeciw klientom oczekującym na pierwszym miejscu przestronnego wnętrza i dużego bagażnika. Auto można było zamówić w konfiguracji 5-, 6- i 7-osobowej, z czego trzeci rząd wymagał niemałej dopłaty. W porównaniu do Sharana I zdecydowanie poprawiono pozycję za kierownicą (nie przypomina już tej z busa), właściwości jezdne, poziom wyciszenia i dynamikę zapewnianą przez mocne silniki (nawet ponad 200-konne). Klienci otrzymali możliwość zestawienia niemieckiego vana ze skrzynią DSG i napędem na 4 koła (4Motion).
Brak szczególnej konkurencji w tym przedziale wiekowym powoduje, że używane Sharany wciąż potrafią sporo kosztować – typowy budżet opiewa na 50-70 tys. zł. A jak z awaryjnością niemieckiego, naszpikowanego przecież elektroniką vana? Poznajmy opinie właścicieli używanych Volkswagenów Sharanów II.
Używany Volkswagen Sharan II – wnętrze
W Sharanie stosowano powiększoną wersję desek rozdzielczych z innych Volkswagenów: jeśli ktoś przesiada się np. z Tiguana, odnajdzie się tu w oka mgnieniu. W wielu autach uświadczymy kolorowy ekran multimediów w konsoli środkowej, niemniej od początku do końca obsługę powierzono w dużej mierze fizycznym przyciskom. Ergonomia zatem na plus, czytelność – również bez zarzutów, podobnie jak jakość wykonania kokpitu: o tym, że nie oszczędzano na tym modelu, świadczą chociażby wyłożone miękkim, przyjemnym materiałem wnętrza schowków. Nawiasem mówiąc, jest ich wystarczająco, choć mniej niż np. w rodzinnych autach z Francji. Raczej nie znajdzie się wiele osób, które będą narzekały w Sharanie na brak wyposażenia. Łatwo o egzemplarz z takimi udogodnieniami jak wielofunkcyjna kierownica, klimatyzacja automatyczna, tempomat, zestaw gniazd zasilających lub czujniki parkowania.
W salonach popularnością cieszyły się 5- i 7-osobowe wersje Sharana. W ofercie była też 6-osobowa, z oddalonymi od siebie dwoma fotelami w drugim rzędzie wyposażonymi w obustronne podłokietniki, jednak niełatwo ją znaleźć na rynku wtórnym. Tak więc należy się nastawić na dwa komfortowe fotele z przodu (nierzadko wyposażone w elektryczną regulację) i trzy indywidualnie ustawiane miejsca z tyłu: da się je osobno przesuwać, składać i pochylać oparcie. Trzeci rząd siedzeń w Sharanie można określić mianem pełnowymiarowego. Fotele przed nim składają się i tworzą szeroki otwór wejściowy, po zajęciu miejsca zaś nie sposób narzekać ilość miejsca w okolicy głów: jedynie wysokim osobom będzie go brakowało na nogi. Pasażerowie siedzący w bagażniku dysponują przy tym własnymi uchwytami na napoje i nawiewami klimatyzacji. Przy komplecie pasażerów Sharan zmieści 267 l pakunków. Gdy autem jedzie 5 osób, pojemność rośnie do 658 l. Warto odnotować, że w samochodzie bez trzeciego rzędu siedzeń dostępny jest głębszy bagażnik, wg niektórych źródeł mieszczący 809 l. Pozostawiając rozłożone wyłącznie przednie fotele do dyspozycji jest 2430 l przestrzeni bagażowej.
Używany Volkswagen Sharan II – silniki
Benzynowe jednostki napędowe były sporadycznie wybierane przez użytkowników. Paleta obejmowała dwie propozycje z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem – 1.4 TSI/150 KM i 2.0 TSI o mocy 200/220 KM. Słabszego dzielimy na dwa typy: EA111 (1390 cm³, do 2015 r., turbo z kompresorem, nazwa Twincharger) i EA211 (1395 cm³, od 2015 r., samo turbo). Popularnością w tym modelu cieszyły się jednak turbodiesle, a w zasadzie jeden – 2.0 TDI o szerokim spektrum mocy (115, 140, 150, 170, 177 i 184 KM). Nie stosowano jednostek z pompowtryskiwaczami: we wszystkich 2.0 TDI uświadczymy wtrysk common rail (CR). Silniki łączono z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub dwoma rodzajami dwusprzęgłowych DSG: 6-biegowymi (benzynowe i diesle od 140 do 177 KM) i 7-biegowymi (tylko 2.0 TDI 177/184 KM). Napęd na 4 koła łączono opcjonalnie ze wszystkimi turbodieslami poza bazowym, 115-konnym. Nie występował w benzynowych Sharanach.
Używany Volkswagen Sharan II – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo dobre wyciszenie. Głośniej robi się dopiero w okolicach 160 km/h”
„Do Sharana bez problemu wchodzi 7 osób. W drugim rzędzie zmieszczą się 3 foteliki dziecięce”
„Doskonałe reflektory ksenonowe z automatycznym przełączaniem na długie. Nie wyobrażam sobie jazdy bez nich”
„Wożąc dzieci trudno nie docenić elektrycznych, przesuwanych drzwi bocznych”
Wady
„Niezbyt zwrotne auto. Trudno zawrócić na raz na dwóch pasach”
„Przy 140 km/h silnik ma aż 3500 obrotów. Dziwnie krótkie przełożenia biegów jak na DSG”
„Podczas mrozów czasami zamarzał zamek drzwi bocznych i nie mogłem ich otworzyć”
„Wlew płynu AdBlue to nieporozumienie. Musiałem wypakować cały bagażnik, by się do niego dostać”
Używany Volkswagen Sharan II – awaryjność, typowe usterki
Lista usterek jest spora, lecz zdarzają się one rzadziej niż w wyprodukowanych w tym samym czasie innych Volkswagenach (być może to kwestia mniejszej popularności Sharana). Nie warto na siłę szukać benzynowego 1.4 TSI: lubi spalać olej, a w silnikach o kodzie EA111 (do 2015 r.) problemy sprawia też doładowanie mechaniczne (kompresor). Zużywanie oleju odnotowano również w niektórych 2.0 TSI, lecz na znacznie mniejszą skalę. Awarie turbodiesli 2.0 TDI CR coraz częściej wynikają z niemałych przebiegów, jakie pokonały Sharany: wtedy raczej nieunikniona jest wymiana dwumasowego koła zamachowego lub regeneracja filtra cząstek stałych. W mocniejszych odmianach z późniejszego okresu produkcji dodatkowo montowano układ dopalania spalin z płynem AdBlue: zdarza się, że trzeba go dolewać znacznie częściej, niż zaleca producent. Kolejne koszty generują wyeksploatowane skrzynie DSG, których generalny remont pochłonie 6-7 tys. zł. Jeśli przekładnia prawidłowo pracuje, warto profilaktycznie zmienić w niej olej (ok. 1000 zł). Przed zakupem sprawdźmy stan prowadnic przesuwanych drzwi i przetestujmy system elektrycznego otwierania. W wielu Sharanach gromadzi się tam brud, co utrudnia swobodne przesuwanie. Z czasem nie są w stanie tego zrobić elektryczne silniczki i w rezultacie się spalają.
Używany Volkswagen Sharan II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na ścianie grodziowej z prawej strony oraz w obudowie deski rozdzielczej po lewej stronie.
Używany Volkswagen Sharan II – sytuacja rynkowa, ceny
Dopiero budżet 45 tys. zł pozwala rozejrzeć się za bezwypadkowym Sharanem. Nawet zwiększając go do 50-60 tys. zł nie można mieć pewności, że kupimy auto z mniejszym przebiegiem: niektóre Volkswageny przejechały 250-350 tys. km. Ok. 70-80 tys. zł wystarczy na samochód po liftingu, z kolei na auto z ostatnich lat produkcji (głównie roczniki 2016/2017) trzeba wydać grubo ponad 100 tys. zł (do 150 tys. zł). W ogłoszeniach figuruje podobna liczna 5- i 7-osobowych Sharanów, o wiele łatwiej z kolei kupić auto z silnikiem Diesla. Większość ma skrzynię DSG.
Używany Volkswagen Sharan II – podsumowanie
Komfort, przestronność, świetne wyposażenie i znikoma konkurencja muszą swoje kosztować – ceny używanych Sharanów wręcz poszły do góry. Szkoda, że nie otrzymujemy w tym gwarancji bezstresowej eksploatacji. Dobrze, że można liczyć na szeroki wybór części zamiennych i obeznanie mechaników w silnikach Grupy VW.
Redakcja poleca:
Używany Seat Alhambra II (2010-2022) – opinie użytkowników
Używany Volkswagen Touran I (2003-2015) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 485/190/172 cm |
Rozstaw osi | 292 cm |
Pojemność bagażnika | 267/658-809/2430 l |
Silnik | 1.4 TSI | 1.4 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TSI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1390 cm³ | 1395 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 150 KM | 150 KM | 200 KM | 220 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 250 Nm | 280 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s | 9,9 s | 8,3 s | 7,8 s |
Prędkość maks. | 197 km/h | 200 km/h | 221 km/h | 226 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,6 l/100 km | 6,7 l/100 km | 8,4 l/100 km | 7,3 l/100 km |
Silnik | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 115 KM | 140 KM | 150 KM | 170 KM | 177 KM | 184 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 320 Nm | 340 Nm | 350 Nm | 380 Nm | 380 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 10,9 s | 10,3 s | 9,5 s | 9,3 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 183 km/h | 194 km/h | 200 km/h | 207 km/h | 208 km/h | 215 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,8 l/100 km |