Najnowsza Insignia imponuje rozmiarami i objętością wnętrza. A jak z jej awaryjnością i kosztami utrzymania? Oto opinie o używanym Oplu Insignia B.
W 2008 r. Opel Insignia zastąpił popularną u nas Vectrę. Zmiana nazwy wyszła Oplowi klasy średniej na dobre, bo poniekąd zwiastowała nowy rozdział w kontekście obecności producenta w tym segmencie. Insignia A wniosła wtedy sporo świeżości zarówno od strony wizualnej, jak i technologicznej. Klienci to docenili i szturmem udali się do salonów po nowe Ople. W 2017 r. światło dzienne ujrzała druga generacja Insignii. Zwróciła uwagę masywną sylwetką i na zdjęciach sprawiała wrażenie naprawdę wielkiego samochodu, wręcz pozycjonowanego w klasie wyższej. Tak też było w rzeczywistości, bowiem auto miało ponad 4,9 m długości, a odmianę kombi (Sports Tourer) od bariery 5 metrów dzielił zaledwie 1 cm! Nie zdecydowano się na nadzwyczajne zwiększenie szerokości Insignii B (o niecały centymetr), lecz istotnie wydłużono rozstaw osi, bo do 283 cm (9 cm więcej niż w poprzedniczce). W efekcie auto pozytywnie zaskakiwało przestrzenią w środku. Producent kontynuował proces tworzenia usportowionych odmian, z tym że nazywały się one GSi, a do ich napędu nie zaprzęgnięto już silników V6. Wszystkie jednostki, poza bazowym turbodieslem, to już downsizingowe konstrukcje z 4 cylindrami i turbodoładowaniem. Ofertę uzupełniało podwyższone kombi (Contry Tourer).
W momencie pisania artykułu używane Insignie B dostępne były już za kwotę 55-60 tys. zł. Ile najlepiej wydać na ten samochód, by z młodym wiekiem nie ponosić dodatkowych wydatków na naprawy? Co się psuje w Oplach Insignia B? Przeanalizujmy opinie użytkowników o tym samochodzie.
Opel Insignia (2021) – opis wersji i cennik
Używany Opel Insignia B – wnętrze
Kokpit Insignii B łączy czytelność (częściowo) analogowych wskaźników z dotykową obsługą wyświetlacza środkowego. Nie uświadczymy w nim przeładowanej konsoli środkowej z poprzedniczki: zamiast tego postawiono na minimalistyczne panele obsługi radia i klimatyzacji. Mięsista kierownica przyjemnie leży w dłoniach i zawsze ma przyciski sterowania wybranymi funkcjami samochodu. Do wyposażenia standardowego zaliczają się też elektryczne sterowane szyby (przód/tył), automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, tempomat, elektryczny hamulec ręczny czy funkcje Android Auto/Apple CarPlay i wybrani asystenci kierowcy (m.in. pasa ruchu). W bogatszych można liczyć na podgrzewaną kierownicę, reflektory matrycowe, nawigację i wyświetlacz head-up. Niestety, Opel poskromił trochę na materiałach wykończeniowych, wyglądających na wzięte z tańszego modelu. Po kilku latach jazdy potrafią wydawać niepożądane odgłosy.
Insignia B to naprawdę przestronny samochód: nie oferuje co prawda tyle miejsca na nogi co Skoda Superb, ale i tak pod tym względem wypada doskonale. Kanapę wyprofilowano pod dwie osoby. Nieprzypadkowo, bo trzem będzie zbyt ciasno w obrębie łokci. Przydałaby się większa swoboda na stopy podróżnych. Z przodu natomiast trudno o powody do narzekać, szczególnie że fotele są bardzo wygodne, a odpowiedniki AGR wręcz rozpieszczają komfortem jazdy (mają rozsuwaną część siedziska i rozbudowany system regulacji). Bagażnik liftbacka (Insignii B nie oferowano jako sedana) mieści 490 l, czyli mniej niż w poprzedniku. Dostęp odbywa się poprzez wielki otwór załadunkowy, ale kształt jest daleki od ustawnego. Co innego kombi, które dysponuje pakownym i użytecznym bagażnikiem o pojemności 560-1665 l. Wykorzystanie przestrzeni ułatwiają opcjonalne szyny mocujące bagaż i haki na torby z zakupami.
Używany Opel Insignia B – silniki
Wszystkie benzynowe silniki Insignii B to konstrukcje 4-cylindrowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką. Bazowe 1.5 Turbo generują 140/165 KM, z kolei 1.6 Turbo – 200 KM. Na szczycie gamy znalazł się 2.0 Turbo w kilku odmianach: 170/200 KM oraz 230/260 KM w Insigniach GSi. Turbodiesle to z kolei jednostki znane z Insignii A – 1.6 CTDI (110/136 KM) oraz 2.0 CDTI/170 KM. Po liftingu ustąpiły one miejsca nowym konstrukcjom o pojemności 1995 cm³ (wcześniej: 1956 cm³) rozwijającymi 174 KM lub 210 KM w odmianie biturbo. Rola bazowego diesla przypadła z kolei pierwszemu i jedynemu silnikowy 3-cylindrowemu w Insignii – 1.5 Turbo D/122 KM. Insignie B zestawiano z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi albo automatycznymi o 6, 8 lub 9 przełożeniach. Wersje 2.0 Turbo 230/260 KM i 2.0 Turbo D 170/210 KM opcjonalnie otrzymywały napęd na wszystkie koła.
Używany Opel Insignia B – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo wygodny samochód. Nie mam najlepszych foteli w Insignii, a i tak trudno na nie narzekać”
„Dobre własności jezdne i bezpieczne zachowanie w zakrętach. Reflektory skutecznie je doświetlają”
„Moja Insignia 1.6 CDTI pokonuje nawet 1100 km na jednym zbiorniku. W mieście: 800-900 km”
„Polecam wybór automatu. Zmienia biegi praktycznie niezauważalnie i nie psuje się”
Wady
„Marne materiały wykończeniowe, obejmujące głównie twarde tworzywa. Skrzypią od nowości”
„Auto ma słabe wygłuszenie nadkoli. Szum opon słychać już od 100 km/h”
„Przez 100 tys. km miałem sporo awarii, w tym wysprzeglik i rozrząd. Moim zdaniem zbyt wcześnie”
„Biegi wchodzą luźno i nieprecyzyjnie. Odradzam skrzynię ręczną w Insignii”
Używany Opel Insignia B – awaryjność, typowe usterki
Część użytkowników nie jest zadowolona z ogólnej jakości nowszych Insignii. Choć auta mają zaledwie kilka lat i nie mają za sobą nadzwyczajnych przebiegów, znane są przypadki awarii rozrządu, wysprzęglików i układów AdBlue (głównie 2.0 CDTI/170 KM). Użytkownicy skarżą się też na bardzo częste procedury wypalania filtrów DPF, choć na dłuższą metę z pewnością wydłuży to ich żywotność (o ile nie będzie ona przerywana przez kierowcę). Najwięcej skarg płynie jednak w kierunku skrzyń biegów – zarówno ręcznych (o wyjątkowo nieprecyzyjnym działaniu), jak i automatycznych (szarpiących na wybranych biegach i utrzymujących silnik na nadmiernie niskich/wysokich obrotach). Poza tym elektronika pokładowa szybko „pochłania” energię z akumulatora: czasami uruchomienie auta jest niemożliwe już po kilku dniach. Zastrzeżenia budzi też jakość wykonania wnętrza, ze stukającymi plastikami i wycierającą się kierownicą na czele.
Używany Opel Insignia B – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wybito pośrodku przegrody czołowej. Znajduje się też w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony.
Używany Opel Insignia B – sytuacja rynkowa
Budżet na Insignię B otwiera kwota 55-60 tys. zł za auta z roczników 2017, które przejechały 150-200 tys. km. O optymalnej kwocie można mówić dopiero w okolicach 70-80 tys. zł: tyle kosztują Insignie z roczników 2018-2019, niekiedy z 2-litrowymi dieslami. 90-100 tys. zł powinno wystarczyć na równie młodego Opla, ale ze skromnym przebiegiem (kilkadziesiąt tys. km). Powyżej 100 tys. kosztują warianty GSi lub auta fabrycznie nowe.
Używany Opel Insignia B – podsumowanie
Drugie wcielenie Insignii stanowi klasową czołówkę w dziedzinie przestronności, ale doniesienia o problemach jakościowych tych aut niepokoją. Pozostaje mieć nadzieję, że producent przy okazji liftingu wyeliminował większość chorób wieku dziecięcego. Poza tym to godny rozpatrzenia samochód: bezpieczny w prowadzeniu, bogato wyposażony intuicyjny w obsłudze.
Polecamy uwadze nasze materiały na temat innych używanych Oplach:
Używany Opel Insignia I (A; 2008-2017) – opinie użytkowników
Używany Opel Astra V (K; od 2015 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 490-499/186-187/146-153 cm |
Rozstaw osi | 283 cm |
Pojemność bagażnika | ltb 490-1450 l, kmb 560-1665 l |
Silnik | 1.5 Turbo | 1.5 Turbo | 1.6 Turbo | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1490 cm³ | 1490 cm³ | 1598 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 140 KM | 165 KM | 200 KM | 170 KM | 230 KM | 260 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 250 Nm | 280 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s | 8,9 s | 7,7 s | 8,7 s | 7,4 s | 7,3 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 222 km/h | 235 km/h | 228 km/h | 237 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,6 l/100 km | 6,9 l/100 km | 8,6 l/100 km |
Silnik | 1.5 Turbo D | 1.6 Turbo D | 1.6 Turbo D | 2.0 Turbo D | 2.0 Turbo D | 2.0 Turbo D |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1496 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo |
Maks. moc | 122 KM | 110 KM | 136 KM | 170 KM | 174 KM | 210 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 300 Nm | 320 Nm | 400 Nm | 380 Nm | 480 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,4 s | 11,6 s | 10,5 s | 8,7 s | 8,0 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 205 km/h | 201 km/h | 211 km/h | 226 km/h | 228 km/h | 233 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,0 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,5 l/100 km | 4,3 l/100 km | 7,1 l/100 km |