Renault Espace V - przód

Zazwyczaj myśląc o samochodzie rodzinnym, najwięcej skojarzeń łączy się z modelami francuskimi, np. Renault Espace. Przestronny, praktyczny, wygodny, a w ostatniej generacji, również niezwykle modny. Jakie są opinie o używanym Renault Espace V?

Wystarczy rzucić okiem na pierwszą generację Renault Espace (1984-1991), aby błyskawicznie domyślić się, o co chodziło w tym aucie. Pudełkowate, mocno przeszklone nadwozie o bardzo kanciastych liniach miało jedno zadanie – zapewnić przestrzeń i komfort rodzinie. Był tak brzydki, że aż fajny i dziś może nosić miano kultowego. Wielu również uważa, że był to najlepszy samochód rodzinny w historii, a kolejne generacje, mimo iż bardzo dobre, nie miało tego czaru i specyficznego klimatu pierwowzoru. A jak jest z piątą i ostatnią generacją? Auto jest obszerne, komfortowe i niezwykle funkcjonalne, ale bliżej mu do modnego crossovera, niż tradycyjnego minivana. Jednym się to podoba, innym nie, ale jedno jest pewne – francuski styl i maniera projektowania tego typu aut jest widoczna praktycznie wszędzie.

Renault Espace V - tył
Piękna linia nadwozia nie musi oznaczać braku przestrzeni i funkcjonalności wewnątrz.

Już jakiś czas temu tradycyjne minivany zostały zepchnięte na margines. Renault projektując piątą generację Espace’a zdawało sobie z tego sprawę i wiedziało, że jeśli wypuści zwykłą odmianę, raczej nie odniesie sukcesu. Dlatego też nakazano stylistom, aby inspirowali się tym, co modne, a takie były (i są nadal) różnej maści crossovery. Ostatnie wcielenie Espace’a może nie wygląda jak np. Hyundai Santa Fe czy Kia Sorento, ale wyższe o 40 mm zawieszenie oraz duże koła (od 18 do nawet 20 cali) nadają mu lekko terenowego charakteru. Oczywiście z tym terenem nie ma co przesadzać, ale auto z pewnością poradzi sobie lepiej w miejskiej dżungli, przy krawężnikach, czy też podczas dojazdy na działkę za miasto lub na piknik pod lasem. Jak wspomniałem, to duże auto – mierzy 4857 mm długości, 1888 mm szerokości i 1677 mm wysokości. Rozstaw osi to 2884 mm.

Renault Espace V - przód
Odmiana Initiale Paris, szczególnie w ciemnym, fioletowym kolorze, ciągle zwraca na siebie uwagę na ulicy.

Używane Renault Espace V – wnętrze, bagażnik

Przeglądając oferty modeli używanych zdecydowanie warto przynajmniej zobaczyć odmianę Initiale Paris. Podróż takim autem w 5 osób, a opcjonalnie również z dwoma dodatkowymi pasażerami w trzecim rzędzie, to prawdziwa przyjemność. Muszę przyznać, że nie przepadam za takimi rodzinnymi autobusami, ale podczas ostatnich testów, gdy auto było jeszcze w ofercie, każda dłuższa przejażdżka była niezwykle relaksująca zarówno dla mnie, jako kierowcy, jak i wszystkich pasażerów. Wystarczy rzut oka na fotele, które wyglądają jakby były żywcem wyjęte z luksusowego studia masażu. Obszerne, mięsiste, grube, z regulowanymi „uszami” w zagłówkach, imponującym zakresem regulacji i z wbudowanymi ekranami w zagłówkach (opcjonalnie). Takie rzeczy są spotykane raczej w segmentach premium, w drogich limuzynach lub SUV-ach, a nie w rodzinnym aucie popularnej marki.

Stylistyka deski rozdzielczej również przyciąga wzrok. Panel centralny wyglądający jak wodospad, który łagodnym łukiem przechodzi na konsolę środkową, posiada wbudowany ekran, duże pokrętła i niezwykle ciekawie zaprojektowany wolant skrzyni biegów. Jest niewielki schowek z roletką, panel do sterowania trybami jazdy i systemem. Pod spodem wygospodarowano miejsce na kolejną półkę, uchwyty na kubki i gniazdo zapalniczki. To wszystko wygląda świetnie, choć system multimedialny oraz wirtualne zegary mają dość przeciętne grafiki i wyglądają nieco staroświecko. Są również drobne problemy z ergonomią i jakością spasowania. Niektóre plastiki głośno trzeszczą pod naciskiem. Na komfort na pewno nie można narzekać, tym bardziej na przestrzeń na nogi, nad głową i na szerokość, także na kanapie. Z tyłu są trzy osobne siedziska z niezależną regulacją, fotele z tyłu również są dość wygodne, choć szkoda, że nie posiadają mocowań IsoFix. Bagażnik w konfiguracji 7-osobowej ma skromną pojemność 214 litrów, ale na weekend można się spakować. W konfiguracji 5-osobowej bagażnik ma pojemność aż 680 litrów, a gdy przesuniemy siedziska maksymalnie do przodu, pojemność wzrośnie o dodatkowe ponad 100 litrów. Gdy wszystkie oparcia zostaną złożone, do dyspozycji jest aż 2101 litrów.

Używane Renault Espace V – silniki

Od 2014 do 2017 roku w ofercie był silnik 1.6 Energy TCe o mocy 200 KM i momencie obrotowym 260 Nm. Mimo stosunkowo niewielkiej pojemności i słusznych gabarytów auta, radził sobie on zaskakująco dobrze, zapewniając sprint od 0 do 100 km/h w 8,6 sekundy. Prędkość maksymalna to 211 km/h. Napęd był kierowany oczywiście na przednią oś za pośrednictwem przekładni EDC. W 2017 roku wspomnianą jednostkę zastąpił silnik 1.8 Energy TCe o mocy 225 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Tutaj osiągi były jeszcze lepsze i można było mówić o namiastce sportowych emocji w samochodzie skrajnie rodzinnym. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje w tym wariancie 7,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 224 km/h. Warto również zwrócić uwagę na wersje z napędem 4Control. Nie jest to oczywiście napęd na cztery koła, a system skrętnych kół tylnej osi, która zdecydowanie poprawia zdolności manewrowe auta przy niższych prędkościach, np. na ciasnych parkingach.

Renault Espace V - silnik
Silnik benzynowy 1.8 Energy TCe to nie tylko dynamiczny, ale też przyzwoicie oszczędny silnik zapewniający nienaganną kulturę pracy.

Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, od początku praktycznie do 2019 roku w ofercie były dwie wersje jednostki 1.6 Energy dCi – o mocy 130 i 160 KM. Ta słabsza nadawała się do spokojnej jazdy w mieście i nieśpiesznego pokonywania tras, najlepiej bez kompletu pasażerów i bagażu. Mocniejsza wersja 160-konna z momentem obrotowym 380 Nm spisywała się bardzo dobrze, zapewniając wystarczającą dynamikę i niezłe spalanie. Sprint do setki w tej wersji zajmuje niecałe 10 sekund, prędkość maksymalna to 202 km/h a średnie spalanie, według producenta – 4,6 l/100 km. Po 2019 roku oferta została zmieniona i pojawiła się w niej jednostka 2.0 Blue dCi o mocy 160 oraz 200 KM. Ta mocniejsza oferowała 400 Nm i całkiem niezłe osiągi, choć paliła wyraźnie więcej niż 1.6. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h skrócono do około 9 sekund, ale średnie spalanie to już 6,6 l/100 km. Tuż przed zakończeniem produkcji silnik ten był dostępny w wariancie o mocy 189 KM.

Renault Espace V - silnik
Dwulitrowa jednostka wysokoprężna to bardzo częsty wybór do tego auta i świetna propozycja dla tych, którzy często podróżują.

Używane Renault Espace V – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo ładna stylistyka, która zwraca na siebie uwagę”.

„Całkiem rozsądny wybór jednostek napędowych”.

„Niezwykle komfortowe i świetnie wyglądające wnętrze”.

„Regulowane siedziska kanapy i bardzo pojemny bagażnik”.

 Wady 

„Jakość materiałów i spasowania we wnętrzu jest tylko przeciętna”.

„System info-rozrywki jest przestarzały i trochę zawodny”.

„Bazowy silnik Diesla o mocy 130 KM jest za słaby do tego auta”.

„Szkoda, że nie ma mocnej wersji z napędem 4×4”.

Używane Renault Espace V – awaryjność, typowe usterki

Wbrew pozorom Renault Espace nie sprawia dużych problemów swoim właścicielom, którzy chwalą samochód za dynamikę, niskie spalanie i komfort podróży. Oczywiście, jak to we francuskich autach bywa, elektryka i elektronika bywa kapryśna, czasami szwankuje system info-rozrywki czy też wirtualne zegary. Niektórzy zgłaszają także problemy z działaniem skrzyni biegów, która szarpie podczas powolnej jazdy w korku. Pojawiały się również zgłoszenia dotyczące pękającego okna dachowego w przedniej części. Wybierając konkretny egzemplarz zdecydowanie warto to sprawdzić, jak również dokładnie obejrzeć auto pod kątem drobnych napraw lakierniczych, porysowanego wnętrza (typowe auto rodzinne) czy nadmiernego zużycia foteli.

Renault Espace V - ekran
System info-rozrywki jest prosty w obsłudze, ale czasami potrafi się zawiesić.

Używane Renault Espace V – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Renault Espace V znajdziemy m.in. na podszybiu w lewym dolnym rogu, jak również na słupku środkowym prawym pod drzwiami.

Renault Espace V - VIN

Używane Renault Espace V – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 140 ogłoszeń dotyczących Renault Espace V. Przykładowo model z 2016 roku z przebiegiem 220 000 kilometrów, z silnikiem wysokoprężnym 1.6 Energy dCi, automatem i wyposażeniem Initiale Paris, to koszt 70 000 złotych. Model z silnikiem benzynowym 1.6 Energy TCe z przebiegiem 150 000, z rocznika 2015 to koszt 65 000 złotych.

Używane Renault Espace V – podsumowanie

Renault Espace to prawdopodobnie jeden z najciekawszych samochodów rodzinnych ostatnich lat. Świetnie wyposażony, niezwykle komfortowy i wygodny, bardzo funkcjonalny i oszczędny. Na rynku wtórnym nie ma zbyt wielu godnych uwagi propozycji, ale ceny są mocno zróżnicowane, dlatego też podczas szukania wymarzonego egzemplarza, warto dokładnie wszystko sprawdzić. Tak czy inaczej samochód odwdzięczy się bardzo przyjemną eksploatacją podczas dalekich podróży.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Renault:

Używane Renault Espace IV (2003-2014) – opinie użytkowników

Używane Renault Kadjar (od 2015 r.) – opinie użytkowników

Renault Espace V - bok

Renault Espace V – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.485/188/167 cm
Rozstaw osi288 cm
Pojemność bagażnika214-680-2101 l
Renault Espace V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 TCe1.8 TCe1.6 dCi1.6 dCi2.0 dCi2.0 dCi
Pojemność1618 cm³1798 cm³1598 cm³1598 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turboturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc200 KM225 KM130 KM160 KM160 KM200 KM
Maks. moment260 Nm300 Nm320 Nm380 Nm360 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s7.9 s10.7 s9,9 s10,5 s9.1 s
Prędkość maks.211 km/h224 km/h191 km/h202 km/h200 km/h215 km/h
Śr. zużycie paliwa6,2 l/100 km6.8 l/100 km4,4 l/100 km4,6 l/100 km6,6 l/100 km6,6 l/100 km

Używany Renault Espace V – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj