Modelem GLK Mercedes nawiązał rywalizację w segmencie SUV-ów klasy średniej. Z jakim silnikiem warto wybrać ten samochód z drugiej ręki?
Kanciasty, wręcz odrobinę nawiązujący stylistycznie do kultowej klasy G model GLK był odpowiedzią (dość późną, ale jednak) Mercedesa na sukcesy SUV-ów głównych konkurentów, czyli BMW X3 i Audi Q5. W Polsce nie bił się jednak w rankingach sprzedaży, niemniej nie warto przez to „szufladkować” GLK jako auta nieudanego czy zbyt przekombinowanego. Mercedes nie skąpił w nim na wykończeniu i wyposażeniu, ale też nie próbował go na siłę wyolbrzymić: to dość zgrabny SUV (lekko ponad 4,5 m długości) z całkiem obszernym wnętrzem, zwłaszcza na głowy podróżnych. Poważne traktowanie tego modelu przez producenta widać też po gamie silnikowej, obejmującej w znacznej części jednostki V6. Dopiero w późniejszych latach Mercedes urozmaicał gamę nieco oszczędniejszymi silnikami 4-cylindrowymi, łączonymi także z napędem na jedną, tylną oś.
Z jakim silnikiem warto kupić używanego Mercedesa GLK? Lepiej postawić na aksamitnie pracujące „V6-tki”, czy pójść za głosem rozsądku i wybrać jednostkę 4-cylindrową? Omówmy wszystkie silniki w tym modelu.
Używany Mercedes GLK – silniki benzynowe
- 2.0 R4: GLK 200 (184 KM), GLK 250 (211 KM)
- 3.0 V6: GLK 280 (231 KM), GLK 300 (231 KM)
- 3.5 V6: GLK 350 (272 KM), GLK 350 (306 KM)
Stosunkowo długo, bo aż do 2013 roku, Mercedes GLK był oferowany wyłącznie z benzynowymi silnikami V6 – konkretnie 3.0 (231 KM; oznaczenie 280/300) i 3.5 (272 KM; GLK 350). W 2011 roku wprowadzono jego topową odmianę o mocy 306 KM. Od wspomnianego 2013 roku samochód sprzedawano także z 4-cylindrowymi jednostkami 2.0 o mocy 170 KM (GLK 200) lub 211 KM (GLK 250). Jedynie w nich istniała możliwość zamówienia auta z napędem na tył i ręczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Obligatoryjnie oferowano napęd 4×4 z centralnym mechanizmem różnicowym oraz automatycznie przekładnie 7G-Tronic. Awaryjności raczej nie można wpisać po stronie wad benzynowych jednostek Mercedesa. Z reguły te auta jeżdżą bez konieczności wizyt w warsztatach. Zdarzają się najwyżej drobne usterki osprzętu i wariatorów faz rozrządu w odmianach V6. W interesującym nas egzemplarzu warto wsłuchać się w pracę zimnego silnika, gdyż chwilowe postukiwanie może świadczyć o nadmiernym zużyciu łańcucha rozrządu. Jeśli chodzi o spalanie, trzeba nastawić się raczej na wartości dwucyfrowe, czyli ok. 10-12 l/100 km w cyklu mieszanym. Ewentualny montaż LPG jest możliwy w silnikach 3.0 V6 z wielopunktowym wtryskiem paliwa (reszta ma bezpośredni).


Silnik | GLK 200 | GLK 250 | GLK 300 | GLK 350 | GLK 350 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1991 cm³ | 1991 cm³ | 2996 cm³ | 3498 cm³ | 3498 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 184 KM | 211 KM | 231 KM | 272 KM | 306 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 350 Nm | 300 Nm | 350 Nm | 370 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s | 7,8 s | 7,6 s | 6,7 s | 6,5 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 215 km/h | 210 km/h | 230 km/h | 238 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,3 l/100 km | 7,1 l/100 km | 10,2 l/100 km | 10,5 l/100 km | 8,6 l/100 km |
Używany Mercedes GLK – silniki Diesla
- 2.1 R4: GLK 200 CDI (143 KM), GLK 220 CDI (170 KM), GLK 250 CDI (204 KM)
- 3.0 V6: GLK 320 CDI (224 KM), GLK 350 CDI (224 KM), GLK 350 CDI (231 KM), GLK 350 CDI (265 KM)
Silniki wysokoprężne zdobyły znacznie większe uznanie od benzynowych: w efekcie mają je pod maską praktycznie wszystkie auta z drugiej ręki. Mercedes proponował stosowane m.in. w klasie C i E 4-cylindrowe 2.1 w trzech wersjach mocy: 143 KM (200 CDI), 170 KM (220 CDI) i 204 KM (200 CDI). Dwie mocniejsze jako jedyne w gamie wykorzystują układ dwóch turbosprężarek. W przypadku odmian 143 i 170 KM istniała możliwość konfiguracji z tylnym napędem i ręczną skrzynią (standard to 4×4 i przekładnie 7G-Tronic). 4-cylindrowe diesle odznaczają się niezłą niezawodnością, sprawiają problemy głównie z pompami cieczy chłodzącej oraz DPF. Tego samego nie można powiedzieć o wersjach 3.0 V6 CDI (224/272/265 KM; GLK 320/350 CDI), ponieważ one znane są z kilku poważnych przypadłości. W nich również zawodzą filtry cząstek stałych (rozrzedzają olej paliwem), ale też zawory EGR, kolektory ssące (urywają się klapki wprowadzające do niego powietrze) i chłodnice oleju. Poza tym diesle V6 palą zdecydowanie więcej od wariantów 2-litrowych: trzeba się nastawić na wartości powyżej 9 l/100 km w cyklu mieszanym, podczas gdy GLK z silnikiem 2.1 CDI powinien zużywać ok. 7-8 l/100 km.


Silnik | GLK 200 CDI | GLK 220 CDI | GLK 250 CDI | GLK 320 CDI | GLK 350 CDI | GLK 350 CDI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2143 cm³ | 2143 cm³ | 2143 cm³ | 2987 cm³ | 2987 cm³ | 2987 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | diesel biturbo | diesel biturbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 143 KM | 170 KM | 204 KM | 224 KM | 231 KM | 265 KM |
Maks. moment | 350 Nm | 400 Nm | 500 Nm | 540 Nm | 540 Nm | 620 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s | 8,8 s | 7,9 s | 7,5 s | 7,3 s | 6,4 s |
Prędkość maks. | 195 km/h | 205 km/h | 210 km/h | 220 km/h | 225 km/h | 232 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,8 l/100 km | 6,7 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,9 l/100 km | 8,0 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Używany Mercedes GLK – który silnik wybrać?
Biorąc pod uwagę realia rynkowe, najlepiej kupić Mercedesa GLK z 2,1-litrowym dieslem – szczególnie z udokumentowanymi naprawami układu wtryskowego czy DPF-u. Niezłym wyborem są wersje benzynowe, choć w ich przypadku trzeba się nastawić na długie poszukiwania. Producentowi średnio udały się diesle V6, dlatego należy do nich podchodzić z rezerwą.