UżywaneUżywany Mercedes GLK (2008-2015) - który silnik wybrać?

Używany Mercedes GLK (2008-2015) – który silnik wybrać?

Modelem GLK Mercedes nawiązał rywalizację w segmencie SUV-ów klasy średniej. Z jakim silnikiem warto wybrać ten samochód z drugiej ręki?

Kanciasty, wręcz odrobinę nawiązujący stylistycznie do kultowej klasy G model GLK był odpowiedzią (dość późną, ale jednak) Mercedesa na sukcesy SUV-ów głównych konkurentów, czyli BMW X3 i Audi Q5. W Polsce nie bił się jednak w rankingach sprzedaży, niemniej nie warto przez to „szufladkować” GLK jako auta nieudanego czy zbyt przekombinowanego. Mercedes nie skąpił w nim na wykończeniu i wyposażeniu, ale też nie próbował go na siłę wyolbrzymić: to dość zgrabny SUV (lekko ponad 4,5 m długości) z całkiem obszernym wnętrzem, zwłaszcza na głowy podróżnych. Poważne traktowanie tego modelu przez producenta widać też po gamie silnikowej, obejmującej w znacznej części jednostki V6. Dopiero w późniejszych latach Mercedes urozmaicał gamę nieco oszczędniejszymi silnikami 4-cylindrowymi, łączonymi także z napędem na jedną, tylną oś.

Z jakim silnikiem warto kupić używanego Mercedesa GLK? Lepiej postawić na aksamitnie pracujące „V6-tki”, czy pójść za głosem rozsądku i wybrać jednostkę 4-cylindrową? Omówmy wszystkie silniki w tym modelu.

Używany Mercedes GLK – silniki benzynowe

  • 2.0 R4: GLK 200 (184 KM), GLK 250 (211 KM)
  • 3.0 V6: GLK 280 (231 KM), GLK 300 (231 KM)
  • 3.5 V6: GLK 350 (272 KM), GLK 350 (306 KM)

Stosunkowo długo, bo aż do 2013 roku, Mercedes GLK był oferowany wyłącznie z benzynowymi silnikami V6 – konkretnie 3.0 (231 KM; oznaczenie 280/300) i 3.5 (272 KM; GLK 350). W 2011 roku wprowadzono jego topową odmianę o mocy 306 KM. Od wspomnianego 2013 roku samochód sprzedawano także z 4-cylindrowymi jednostkami 2.0 o mocy 170 KM (GLK 200) lub 211 KM (GLK 250). Jedynie w nich istniała możliwość zamówienia auta z napędem na tył i ręczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Obligatoryjnie oferowano napęd 4×4 z centralnym mechanizmem różnicowym oraz automatycznie przekładnie 7G-Tronic. Awaryjności raczej nie można wpisać po stronie wad benzynowych jednostek Mercedesa. Z reguły te auta jeżdżą bez konieczności wizyt w warsztatach. Zdarzają się najwyżej drobne usterki osprzętu i wariatorów faz rozrządu w odmianach V6. W interesującym nas egzemplarzu warto wsłuchać się w pracę zimnego silnika, gdyż chwilowe postukiwanie może świadczyć o nadmiernym zużyciu łańcucha rozrządu. Jeśli chodzi o spalanie, trzeba nastawić się raczej na wartości dwucyfrowe, czyli ok. 10-12 l/100 km w cyklu mieszanym. Ewentualny montaż LPG jest możliwy w silnikach 3.0 V6 z wielopunktowym wtryskiem paliwa (reszta ma bezpośredni).

Mercedes GLK 250
Wersje 2-litrowe mają bezpośredni wtrysk i turbosprężarkę. W teorii jest w nich więcej „do zepsucia się” niż w najstarszych wolnossących odmianach 3.0 V6.
Mercedes GLK 300
W benzynowych V6 nie można wykluczać konieczności wymiany zestawu łańcucha rozrządu.
Mercedes GLK – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik GLK 200 GLK 250 GLK 300 GLK 350 GLK 350
Pojemność 1991 cm³ 1991 cm³ 2996 cm³ 3498 cm³ 3498 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz. benz. benz.
Maks. moc 184 KM 211 KM 231 KM 272 KM 306 KM
Maks. moment 300 Nm 350 Nm 300 Nm 350 Nm 370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s 7,8 s 7,6 s 6,7 s 6,5 s
Prędkość maks. 210 km/h 215 km/h 210 km/h 230 km/h 238 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,3 l/100 km 7,1 l/100 km 10,2 l/100 km 10,5 l/100 km 8,6 l/100 km

Używany Mercedes GLK – silniki Diesla

  • 2.1 R4: GLK 200 CDI (143 KM), GLK 220 CDI (170 KM), GLK 250 CDI (204 KM)
  • 3.0 V6: GLK 320 CDI (224 KM), GLK 350 CDI (224 KM), GLK 350 CDI (231 KM), GLK 350 CDI (265 KM)

Silniki wysokoprężne zdobyły znacznie większe uznanie od benzynowych: w efekcie mają je pod maską praktycznie wszystkie auta z drugiej ręki. Mercedes proponował stosowane m.in. w klasie C i E 4-cylindrowe 2.1 w trzech wersjach mocy: 143 KM (200 CDI), 170 KM (220 CDI) i 204 KM (200 CDI). Dwie mocniejsze jako jedyne w gamie wykorzystują układ dwóch turbosprężarek. W przypadku odmian 143 i 170 KM istniała możliwość konfiguracji z tylnym napędem i ręczną skrzynią (standard to 4×4 i przekładnie 7G-Tronic). 4-cylindrowe diesle odznaczają się niezłą niezawodnością, sprawiają problemy głównie z pompami cieczy chłodzącej oraz DPF. Tego samego nie można powiedzieć o wersjach 3.0 V6 CDI (224/272/265 KM; GLK 320/350 CDI), ponieważ one znane są z kilku poważnych przypadłości. W nich również zawodzą filtry cząstek stałych (rozrzedzają olej paliwem), ale też zawory EGR, kolektory ssące (urywają się klapki wprowadzające do niego powietrze) i chłodnice oleju. Poza tym diesle V6 palą zdecydowanie więcej od wariantów 2-litrowych: trzeba się nastawić na wartości powyżej 9 l/100 km w cyklu mieszanym, podczas gdy GLK z silnikiem 2.1 CDI powinien zużywać ok. 7-8 l/100 km.

Mercedes GLK 220 CDI
Mercedesowskie diesle 2.1 nie są idealne, ale w ogólnym rozrachunku stanowią godny uznania wybór do GLK.
MERCEDES GLK 320CDI
Poważne awarie diesli V6 nie zachęcają do ich zakupu – doprowadzenie ich do porządku może pochłonąć sporo pieniędzy, a GLK sam w sobie jest już dosyć drogim autem.
Mercedes GLK – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik GLK 200 CDI GLK 220 CDI GLK 250 CDI GLK 320 CDI GLK 350 CDI GLK 350 CDI
Pojemność 2143 cm³ 2143 cm³ 2143 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³
Paliwo turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 143 KM 170 KM 204 KM 224 KM 231 KM 265 KM
Maks. moment 350 Nm 400 Nm 500 Nm 540 Nm 540 Nm 620 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s 8,8 s 7,9 s 7,5 s 7,3 s 6,4 s
Prędkość maks. 195 km/h 205 km/h 210 km/h 220 km/h 225 km/h 232 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,8 l/100 km 6,7 l/100 km 6,7 l/100 km 7,9 l/100 km 8,0 l/100 km 7,0 l/100 km

Używany Mercedes GLK – który silnik wybrać?

Biorąc pod uwagę realia rynkowe, najlepiej kupić Mercedesa GLK z 2,1-litrowym dieslem – szczególnie z udokumentowanymi naprawami układu wtryskowego czy DPF-u. Niezłym wyborem są wersje benzynowe, choć w ich przypadku trzeba się nastawić na długie poszukiwania. Producentowi średnio udały się diesle V6, dlatego należy do nich podchodzić z rezerwą.

Przeczytaj więcej na temat używanego Mercedesa GLK:

Używany Mercedes GLK (2008-2015) – opinie użytkowników

MERCEDES GLK

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji