Ford Kuga II - przód

Wygodny, uniwersalny, funkcjonalny i przestronny, a do tego z podstawowymi możliwościami terenowymi. Czy to przepis na idealnego SUV-a? Być może Ford Kuga II jest w stanie zaspokoić większość wymagań. Poznajmy bliżej to auto i sprawdźmy, jakie są opinie na jego temat.

Ford Kuga Mk2 kontynuował to, co zakończył jego odnoszący sukcesy poprzednik, oferując nastawionego na drogi rodzinnego SUV-a, który miał więcej wspólnego z Fordem Focusem niż rodzinnym kombi, jeśli chodzi o wrażenia z jazdy. To praktyczne auto dla rodziny i osób, które oczekują komfortu i przestrzeni, ale mimo to pozostaje w tyle pod względem przestrzeni bagażnika w porównaniu z kluczowymi rywalami z obozu Volkswagena czy Hondy. Nie jest to najbardziej wyrafinowany SUV na rynku, z odrobinę przestarzałym wnętrzem, ale z bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Czy to oznacza, że Ford Kuga II to typowy średniak, który nie ma zbyt wiele do zaoferowania? Nie do końca, bo to, co wyróżnia opisywany model to niebanalna stylistyka zewnętrzna, szczególnie w wyższych wersjach po liftingu. Przed liftingiem też jest całkiem dobrze, ale charakter samochodu jest nieco złagodzony, odrobinę nijaki, a po liftingu stylistyka nabrała wyrazu i amerykańskiego charakteru.

Ford Kuga II - tył
Sporo terenowych akcentów, srebrne nakładki, napęd na cztery koła i wyższe zawieszenie – idealny kandydat dla aktywnej rodziny.

Wystarczy spojrzeć na przednią część, która po liftingu wygląda zupełnie inaczej. To jak dwa inne modele. Zmieniono grill, klosze lamp, zderzak a nawet maskę. Jeśli ktoś preferuje spokojniejszy, łagodniejszy charakter i woli auto, które nie rzuca się w oczy, wystarczy wybrać wersję sprzed zmian np. w srebrnym lub czarnym kolorze. Po liftingu postawiono na typowo amerykańskie podejście, czyli dużo chromu (w zależności od wersji), srebrnych nakładek, co daje charakter z odrobiną lansu i blichtru. Tył również się zmienił, ale już nie tak spektakularnie. Jedno jest pewne, w wyższych wersjach wyposażenia, szczególnie z lakierowanymi na kolor nadwozia licznymi nakładkami, Ford Kuga II to ciekawie wyglądające auto. Jeśli ktoś planuje jeździć po nieutwardzonych drogach, może szukać wariantu z nakładkami w surowym, czarnym kolorze tworzywa. Samochód mierzy 4524 mm długości, 1838 mm szerokości i 1702 mm wysokości. Rozstaw osi to 2690 mm.

Ford Kuga II - przód
Przód przed liftingiem przypomina nieco oferowanego w tych latach Focusa.

Używany Ford Kuga II – wnętrze, bagażnik

Z wnętrzem jest podobnie, jak z nadwoziem. Po liftingu zmiany są naprawdę wyraźne i znacząco wpływają na charakter samochodu. Przed liftingiem we wnętrzu pierwsze skrzypce grał spory panel na desce rozdzielczej, w jej środkowej części, odpowiedzialny za sterowanie radiem i multimediami. Wygląda on dość osobliwie, bowiem składa się z ogromnej ilości niewielkich przycisków, które z powodzeniem można by było upakować na zdecydowanie mniejszej powierzchni. Niżej, jakby w zagłębieniu znajduje się panel do sterowania klimatyzacją i nawiewami. Wygląd całości jest ciekawy i z pewnością nie możemy mówić o nudzie czy bałaganie. Jedynie niewielki ekran nad panelem multimedialnym, głęboko zatopiony w desce i otoczony ogromnymi ramkami wygląda staroświecko. Po liftingu jest zdecydowanie lepiej, bowiem wielki panel multimedialny zdecydowanie zmniejszono, przyciski powiększono i ściśnięto w zgrabny układ, a ekran stał się o wiele większy i szczelniej wypełnia wnękę.

Ładne zegary z indywidualnymi daszkami zostały nietknięte, poprawiono także konsolę centralną, zastosowano elektroniczny hamulec postojowy i uchwyty na kubki chowane pod roletką. Fotele są obszerne, choć jak to w Fordzie bywa, mają za krótkie siedziska i wysocy kierowcy mogą mieć problem z odpowiednim podparciem ud. Zakres regulacji jest w porządku, podobnie jak trzymanie boczne i ilość miejsca nad głową. Jedynie wersje z oknem dachowym mogą być pod tym względem wyraźnie skromniejsze. Sporo miejsca jest również z tyłu, kanapa jest niemal płaska, podobnie jak podłoga, więc pasażer siedzący w środku będzie miał przyzwoite warunki. Nieźle jest również w bagażniku, który ma pojemność 456 litrów, a po złożeniu oparć – 1691 litrów. Na plus można zaliczyć jeden uchwyt na siatkę z zakupami i to w zasadzie koniec funkcjonalnych dodatków.

Używany Ford Kuga II – silniki

Ilość silników jest wystarczająca. Nie ma możliwości przebierania w kilkunastu wariantach, ale na szczęście nie ma jednostek, których należy zdecydowanie unikać. Na początku przez dwa lata od debiutu w ofercie silników benzynowych była jednostka 1.6 EcoBoost o mocy 150 oraz 180 KM. Od 2014 roku w ofercie były silniki 1.5 EcoBoost o mocy 150 lub 182 KM. Ten mocniejszy generował 240 Nm i świetnie sobie dawał radę z tym bądź co bądź sporym SUV-em. Przyspieszenie od 0 do 100 zajmuje 10 sekund, a prędkość maksymalna to 200 km/h. Nie są to sportowe osiągi, ale jak na auto z 6-stopniowym tradycyjnym automatem i napędem na cztery koła, jest całkiem nieźle. Walorów lepiej szukać w zwrotności i sprawności w lekkim terenie, a nie w sprintach spod świateł. Średnie spalanie – około 7,4 l/100 km. Po 2016 roku w ofercie pojawił się wariant o mocy 120 KM (12,5 s od 0 do 100 km/h), a po 2017 topowe 2.0 EcoBoost o mocy 242 KM (później 230 KM) i momencie obrotowym 394 Nm. W tym przypadku można już mówić o sportowych doznaniach – 8,8 sekundy do setki i 212 km/h przy napędzie 4×4 daje sporo frajdy.

Ford Kuga II - silnik
SIlnik 1.5 EcoBoost o mocy 150 KM jest wystarczający. Nie jest zbyt dynamiczny, ale przyzwoicie radzi sobie z wyższym nadwoziem. Nie rozczarowuje również pod względem spalania.

Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, od początku, tj. w 2012 roku w ofercie była jednostka 2.0 Duratorq TDCi o mocy 140 oraz 163 KM. W tym mocniejszym wariancie kierowca miał do dyspozycji moment obrotowy 340 Nm, co w wersji z napędem 4×4 i skrzynią biegów Powershift dawało przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,4 sekundy i prędkość maksymalną 196 km/h. Średnie spalanie zdaniem producenta to około 6,2 l/100 km. Od 2014 roku w ofercie były jednostki 2.0 TDCi o mocy 150 lub 180 KM, a od 2016 ofertę wzbogacił silnik 1.5 TDCi o mocy 120 KM i momencie obrotowym 270 Nm. Czy to materiał na silnik dla auta rodzinnego? Nie jestem pewny, bowiem „na pusto” sprint do setki zajmuje blisko 13 sekund, a prędkość maksymalna to 173 km/h, ale niewątpliwą zaletą jest niskie spalanie – średnio 4,4 l/100 km.

Ford Kuga II - silnik
Jednostka 2.0 TDCi to bardzo często spotykany silnik w ogłoszeniach. Każda odmiana zapewni niskie spalanie.

Używany Ford Kuga II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Klasyczna, bardzo ładna stylistyka, szczególnie w wersji po liftingu.”.

„Bardzo przyjemne prowadzenie, zwłaszcza odmiany z napędem 4×4”.

„Duży komfort podróży, zadowalająca ergonomia i niezłe wyposażenie”.

„W odmianie z automatem i napędem 4×4 radzi sobie nieźle w terenie”.

 Wady 

„Początkowe i bazowe wersje wyglądają dość przeciętnie”.

„Stylistyka wnętrza przed liftingiem jest dość specyficzna”.

„Sporo elementów z połyskującego i po latach zniszczonego plastiku”.

„Pojemny, ale nieergonomiczny bagażnik (duży próg po złożeniu oparć)”.

Ford Kuga II ST-Line
Dla tych, którym podobają się usportowione SUV-y, Ford przygotował odmianę ST-Line.

Używany Ford Kuga II – awaryjność, typowe usterki

Najczęstsze narzekania posiadaczy Forda Kugi II dotyczą dość kiepskiej jakości wykończenia wnętrza, szczególnie użytych materiałów, szybko zużywających się hamulców (klocki i tarcze) oraz zacinającego się systemu info-rozrywki, głównie wersji po liftingu (przedtem system był o wiele prostszy). Szwankuje również elektryka niezwiązana z silnikiem, klimatyzacja oraz nawigacja satelitarna, chociaż rzeczywista liczba zgłaszanych usterek jest dość niska. Niemal każda Kuga była używana na ciasnych parkingach w centrum miasta, więc warto sprawdzić, czy nie ma zarysowań na karoserii i uszkodzeń od krawężników na felgach aluminiowych. Warto również sprawdzić stan i działania tylnych siedzeń; powinny się łatwo składać i podnosić. Odmiany z automatyczną skrzynią biegów powinny być dobrze serwisowane i mieć kompletną historię napraw, konserwacji itp.

Ford Kuga II - ekran
Działanie systemu czasami potrafi irytować.

Używany Ford Kuga II – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w modelu Ford Kuga II znajduje się na podszybiu w lewym dolnym rogu, jak również przed przednim fotelem pasażera z prawej strony (wytłoczone trwale na nadwoziu). Numer VIN można również znaleźć na słupku środkowym B z prawej strony, na naklejce pod drzwiami pasażera.

Ford Kuga II numer VIN

Używany Ford Kuga II – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było blisko 1000 ogłoszeń dotyczących Forda Kugi. Odmian i możliwości jest mnóstwo, a zróżnicowanie cen potrafi wprowadzić pewien zamęt. Przykładowo egzemplarz z przebiegiem 133 000 kilometrów z 2014 roku, z silnikiem 2.0 TDCi z napędem na cztery koła to koszt około 58 000 złotych. Za około 75 000 złotych znajdziemy model z 2019 roku z przebiegiem 90 000 kilometrów i silnikiem 1.5 EcoBoost.

Używany Ford Kuga II – podsumowanie

Ford Kuga drugiej generacji to bardzo ciekawa, nieoczywista propozycja dla osób, które szukają auta rodzinnego, które nieźle się prowadzi, ma podstawowe właściwości terenowe, jest dobrze wyposażone, przestronne i wygodne. Wersja przed liftingiem nie zachwyca stylistyką, również we wnętrzu, ale ceny są rozsądne. Po liftingu auto zyskało na charakterze, ale i cena zadbanych egzemplarzy może się zbliżyć nawet do 100 000 złotych.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Fordach:

Używany Ford Kuga I (2008-2012) – opinie użytkowników

Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie użytkowników

Ford Kuga II - bok

Ford Kuga II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.452/183/170 cm
Rozstaw osi269 cm
Pojemność bagażnika456-1691 l
Ford Kuga II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik1.5 EcoBoost1.5 EcoBoost1.5 EcoBoost1.6 EcoBoost1.6 EcoBoost2.0 EcoBoost
Pojemność1499 cm³1499 cm³1499 cm³1569 cm³1569 cm³1999 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc120 KM150 KM182 KM150 KM180 KM242 KM
Maks. moment240 Nm240 Nm240 Nm240 Nm240 Nm394 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,5 s9,7 s9,0 s9,7 s9,0 s7,8 s
Prędkość maks.180 km/h195 km/h200 km/h195 km/h200 km/h212 km/h
Śr. zużycie paliwa6,3 l/100 km6,2 l/100 km7,4 l/100 km6,6 l/100 km7,7 l/100 km8,7 l/100 km
Ford Kuga II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik1.5 TDCi2.0 Duratorq TDCi2.0 Duratorq TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi
Pojemność1498 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc120 KM140 KM163 KM150 KM180 KM
Maks. moment270 Nm320 Nm340 Nm370 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,7 s10,6 s9,9 s10,1 s9,2 s
Prędkość maks.173 km/h190 km/h198 km/h194 km/h202 km/h
Śr. zużycie paliwa4,4 l/100 km5,3 l/100 km5,9 l/100 km4,7 l/100 km5,2 l/100 km

Używany Ford Kuga II – galeria

2 KOMENTARZE

    • Niestety nie czytam instrukcji obsługi do każdego auta, jakie opisuję, tylko bazuję na opiniach użytkowników, zdjęciach, danych technicznych itp. Ale dziękuję za uwagę, poprawię! 🙂

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj