FORD Kuga I 2.5T R5 200KM 6MT AWD WE4650S 07-2009

Ford Kuga zadebiutował zbyt późno i nie zawojował segmentu SUV-ów. Gdy Kugę zestawi się z klasowymi rywalami, wychodzą na jaw jej zalety. Co o używanych Fordach Kuga I sądzą właściciele?

Reprezentant Forda na polu bitwy w segmencie kompaktowych SUV-ów pojawił się dopiero w 2008 roku, gdy światło dzienne ujrzał model Kuga. Teoretycznie samochód miał wszelkie predyspozycje do podbicia rynku: mocne silniki, obszerne wnętrze i typowe dla Forda (a zatem dobre) właściwości jezdne. Tak się jednak nie stało i być może dlatego producent już po 4 latach zdecydował się na wprowadzenie drugiej generacji Kugi. W międzyczasie (2010 r.) dokonał modernizacji pierwszego wcielenia, dokonując głównie roszad w gamie silników wysokoprężnych. Ta od początku opierała się na skonstruowanych przez PSA jednostkach 2.0 HDi, nazywanych w nomenklaturze Forda TDCi. Dla zwolenników benzyny przygotowano coś „z grubej rury”, bo 5-cylindrowego 2.5 o mocy 200 KM. Patrząc na to z dzisiejszej perspektywy, brak słabszego (i tym samym – oszczędniejszego) silnika benzynowego skutecznie zmniejsza grono ewentualnych zainteresowanych używaną Kugą, tym samym skazując ich na diesle. Ci zresztą nie mają wyboru: benzynowych aut jest zaledwie kilka na kilkaset wysokoprężnych.

FORD Kuga I 2.5T R5 200KM 6MT AWD WE4650S 07-2009
Ford oferował napęd 4×4 w każdej wersji silnikowej Kugi (seryjny był tylko w 2.5 T i najmocniejszym 2.0 TDCi). Układ dołączający tylną oś wykorzystuje sprzęgło Haldex III generacji.

Czy wobec tego Forda Kugi należy się obawiać? Wcale nie! Niezależnie od wersji silnikowej model uchodzi za trwały i użyteczny poza asfaltem. Z uwagi na rodzaj nadwozia trzeba odgórnie przygotować się na wyższe niż w przypadku Focusa lub Mondeo spalanie (z tym samym silnikiem), a także wyższe wydatki na opony (ok. 2 tys. zł).

Nowy Ford Kuga – czy warto wybrać wersję Plug-In Hybrid?

FORD Kuga I 2.0TDCi 136KM 6MT AWD WE5081N 07-2008
Forda Kugę wyróżnia pokaźny (jak na kompaktowego SUV-a) prześwit wynoszący 19,5 cm. Auto jest w stanie brodzić w wodzie o głębokości do 45 cm.

Używany Ford Kuga I – wnętrze

Kokpit Kugi przypomina inne Fordy sprzed 10 lat. Ma zatem wydatną kierownicę i szeroką konsolę środkową, wykończoną przeważnie srebrnym plastikiem. We wszystkich autach znajdziemy przynajmniej ręczną klimatyzację oraz podstawowe systemy bezpieczeństwa, w tym system zapobiegający dachowaniu. Ford przyłożył się do wykończenia Kugi, dobierając w dużym stopniu przyjemne w dotyku materiały. Niestety, poskąpił na montażu. Efekt: liczne, uciążliwe postukiwania we wnętrzu, mające swoje podłoże m.in. w boczkach drzwi, słupkach czy samym kokpicie. Nie najlepiej prezentuje się trwałość tapicerek foteli oraz skórzanej kierownicy – w niektórych autach wymieniano ją nawet na gwarancji!

W kwestii objętości wnętrza kompaktowemu SUV-owi Forda nie można wiele zarzucić. Na fotelach siedzi się wysoko. Dzięki szybom o dużej powierzchni (przedniej i bocznych) widoczność z miejsca kierowcy wypada przyzwoicie, do tyłu ogranicza ją biegnąca ku górze linia okien (warto poszukać samochodów z kamerą cofania). Tylny przedział pasażerski oferuje natomiast niewielką ilość miejsca na nogi. Dla wielu użytkowników bagażnik Kugi to prawdziwe nieporozumienie. I słusznie, bo mieści zaledwie 360 litrów, czyli tyle co mniejszy i niższy Focus. Sytuację ratują obszerne schowki pod jego podłogą.

Używany Ford Kuga I – silniki

Zaczniemy od wyjątkowo rzadkiej opcji, czyli… benzynowej Kugi. Ford w tym modelu montował tylko jeden silnik zasilany benzyną – 5-cylindrową jednostkę 2.5 zapożyczoną od Volvo. W Kudze generuje 200 KM i zapewnia bez wątpienia najlepsze osiągi, bo świetne 8,2 s do 100 km/h i prędkość maksymalną przekraczającą 200 km/h. Ten występujący również w Focusie ST/RS silnik wybitnie dużo pali, ale praktycznie się nie psuje i… toleruje LPG, pod warunkiem pilnowania regulacji zaworów (to dość skomplikowana operacja). Silnik łączył się z 5-biegowym automatem lub 6-biegową skrzynią ręczną, stosowaną również w wysokoprężnych Kugach. Te z kolei napędza wspomniana wcześniej jednostka 2.0 TDCi o mocy 136 (do 2010 r.), 140 i 163 KM. Do niezbyt popularnej opcji należy Kuga TDCi z dwusprzęgłową przekładnią Powershift. Może to i lepiej, bo z trwałością tej skrzyni bywa różnie. Silniki wysokoprężne obligatoryjnie wyposażono w filtr DPF, zaś napęd 4×4 oferowano seryjnie tylko w mocniejszej wersji (oraz w 2.5).

Ford Kuga I
W ogłoszeniach to prawdziwy rodzynek – trzeba się natrudzić, by w gąszczu ofert wyłapać Forda Kugę z benzynowym silnikiem 2.5. Ta 5-cylindrowa jednostka dzięki turbodoładowaniu rozwija 200 KM.
FORD Kuga I 2.0TDCi 136KM 6MT AWD WE5081N 07-2008
Osoby podchodzące z dystansem do diesli nie powinni się obawiać jednostek 2.0 TDCi. Są bardzo popularne (w Citroenach i Peugeotach pod nazwą HDi), żywotne i doskonale zaopatrzone w części zamienne.

Używany Ford Kuga I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Świetne auto na każdy rodzaj nawierzchni – od autostrad, przez drogę gruntową po wysoki śnieg. Napęd 4×4 sprawdza się w każdej sytuacji”

„Bardzo pewne prowadzenie. Zakręty pokonuję o wiele szybciej od innych uczestników ruchu”

„Zimą podgrzewana przednia szyba jest wręcz nieoceniona!”

„Nawet słabszy diesel (140 KM) z zupełności wystarcza do Kugi. Dobra elastyczność i przyspieszenie na 4. biegu”

„Polecam wybór skrzyni ręcznej. Biegi w niej wchodzą jak w masło”

 Wady 

„Częściej niż w moich poprzednich autach wymieniam klocki i tarcze hamulcowe. Pewnie to kwestia niemałej masy Kugi”

„Nie potrafię parkować tym autem. Żałuję, że poskąpiłem na kamerze cofania”

„Jak na tak drogie (gdy było nowe) auto spasowanie elementów wnętrza jest wręcz karygodne”

„Bagażnik jest zwyczajnie mały. Mógłby być większy, gdyby usunięto schowki pod podłogą”

„Powyżej 130 km/h słychać wyraźny szum powietrza. Szkoda, bo to bardzo wygodne auto w trasę”

Używany Ford Kuga I – awaryjność, typowe usterki

Kupując Kugę z dieslem nie można wykluczyć opcji zapchania się filtra cząstek stałych: ta przypadłość musi się w końcu zdarzyć w samochodzie eksploatowanym wyłącznie w mieście. Na szczęście DPF-u nie trzeba od razu wymieniać – warto spróbować oddać go do regeneracji. Większość aut ma już przebiegi, przy których można zacząć rozglądać się za nowym sprzęgłem (komplet z kołem dwumasowym kosztuje ok. 2 tys. zł). Uważajmy też na benzynowe Kugi z niedbale założoną instalacją gazową. Jak na razie rdza pojawia się punktowo na niektórych elementach nadwozia. Zdarzają się drobne usterki „elektryki” typu niedziałający hamulec ręczny. W Fordach zawodzą aspekty wykończeniowe: hałasuje srebrna listwa na masce czy też wycierają się skórzane aplikacje we wnętrzu. Przed zakupem warto sprawdzić poprawność działania elektrycznego hamulca ręcznego. Twardo zestrojone zawieszenie Forda Kugi nie wymaga częstych interwencji. Z przodu znalazły się kolumny PcPhersona, natomiast z tyłu stanowi ono konstrukcję wielowahaczową.

Ford Kuga I skrzynia biegów
Wszystkie ręczne skrzynie w Kudze mają 6 biegów. W 2010 r. wprowadzono automatyczną, dwusprzęgłową przekładnię Powershift o takiej samej liczbie przełożeń.

Używany Ford Kuga I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się przed lub obok fotela pasażera. Odczytamy go też z naklejki na słupku środkowym prawym.

Ford Kuga I numer VIN

Używany Ford Kuga I – sytuacja rynkowa

W chwili pisania tego materiału na ok. 220 wystawionych używanych Kug zaledwie 7 miało pod maską silnik benzynowy: dowodzi to niemal całkowitej dominacji wersji wysokoprężnych. Z tego grona zaledwie co 10. egzemplarz stanowił mocniejszą odmianę o mocy 163 KM. Ceny używanych Fordów Kuga wahają się od 27 do 52 tysięcy złotych. Ze sporą przewagą występują samochody z napędem na wszystkie koła. Klienci zdecydowanie preferowali skrzynie ręczne.

Używany Ford Kuga I – podsumowanie

Jako nowy odstraszał ceną i zbyt małym bagażnikiem. Teraz pierwszy powód jest już nieaktualny, a drugi – akceptowalny z uwagi na szereg innych zalet Forda Kugi. W rozsądnych pieniądzach otrzymujemy nowoczesnego, bezpiecznego i dającego radość z jazdy SUV-a z przewidywalnymi kosztami eksploatacji. Właściwie Kugę powinny odrzucić tylko dwie grupy odbiorców: osoby stroniące od diesli i użytkujące samochód tylko w mieście.

Polecamy uwadze materiały o innych używanych Fordach:

Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Ford Mondeo IV (2007-2014) – opinie użytkowników

FORD Kuga I 2.0TDCi 136KM 6MT AWD WE5081N 07-2008

Ford Kuga I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.444/184/171 cm
Rozstaw osi269 cm
Pojemność bagażnika360-1355 l
Ford Kuga I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.5 T2.0 TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi
Pojemność2521 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwobenz., turboturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc200 KM136 KM140 KM163 KM
Maks. moment320 Nm320 Nm320 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,2 s10,6 s10,2 s9,6 s
Prędkość maks.210 km/h180 km/h186 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa9,9 l/100 km6,1 l/100 km5,9 l/100 km6,8 l/100 km

Używany Ford Kuga I – galeria

1 KOMENTARZ

  1. Suvy ostatnio zrobiły sęe mega popularne, ja już dawno o tym wiedziałem i mam korando z 2012 roku. Praktyczne auta i znacznie tańsze w utrzymaniu jak ten wyżej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here