Aveo, podobnie jak pozostałe Chevrolety, stał się rynkowym outsiderem. Jak jest z dostępnością części zamiennych do używanego Chevroleta Aveo II i co o nim sądzą użytkownicy?
Europejska kariera drugiej generacji Chevroleta Aveo trwała zaledwie 3 lata: wycofanie się Chevroleta w 2014 r. z europejskiego rynku przekreśliło szanse na mocniejsze zawojowanie segmentu aut miejskich. Trzeba przyznać, że Aveo miało ku temu wszelkie predyspozycje. Samochód wyróżniała niecodzienna stylistyka nadwozia i kokpitu, dopracowana gama silnikowa i obecność pojemnej wersji sedan. Mało skomplikowana konstrukcja okazała się przy tym odporna na trudy forsownej eksploatacji, może poza szybko „poddającym się” na polskich drogach zawieszeniem. Mimo tego Chevrolet Aveo pozostaje w cieniu popularnych rywali. Nie każdy akceptuje jego budżetowy charakter (widać go po jakości plastików we wnętrzu), wiele osób nawet nie bierze go pod uwagę ze względu na obawy o trudności z późniejszym serwisowaniem. Z tym na szczęście nie jest tak źle, podobnie jak z dostępnością do podstawowych części zamiennych. Inna sprawa, że Chevrolet rzadko kiedy wymaga poważnych napraw.
Czym Chevrolet Aveo II może przekonać nabywców do siebie? Samochód ma wiele asów w rękawie, choć nie jest idealny. Ale na pewno warty rozpatrzenia. Poznajmy opinie o używanym Chevrolecie Aveo II.
Używany Chevrolet Aveo II (T300) – wnętrze
Projektanci miejskiego Chevroleta zadbali o to, by samochód wyróżniał się także w środku. Pierwsze spojrzenie najczęściej pada na niecodzienny zestaw wskaźników, przypominający ten z motocykli. W tradycyjnej formie ze wskazówką utrzymano tylko obrotomierz: prędkościomierz jest cyfrowy, a naokoło niego umieszczono panele z kontrolkami. Ciekawy design kokpitu nie zakłócił funkcjonalności, bowiem wnętrze Aveo oferuje dużo schowków (w tym podwójny przed pasażerem) i pojemne kieszenie boczne. Bliższe obcowanie z materiałami wykończeniowymi nie napawa już takim optymizmem, za to poziom wyposażenia – już tak. Standardowo Chevrolety otrzymywały, poza najważniejszymi poduszkami powietrznymi i systemami bezpieczeństwa, radio z CD/MP3, elektryczne szyby z przodu i wspomaganie kierownicy, a nawet… tempomat!
Kabina niemałego, jak na samochód miejski, Chevroleta (auto mierzy 404 cm) okazuje się całkiem przestronna. Wysokie osoby docenią przednie fotele z długim siedziskiem i szerokim zakresem regulacji. Drugi rząd wystarczy do przewozu dorosłych osób na niewielkich odcinkach. Aveo, zwłaszcza sedana, można nawet traktować jak samochód rodzinny. Na co dzień przyda się jego 502-litrowy bagażnik. Hatchback nadrabia za to funkcjonalnością (podwójna podłoga, regularny kształt), choć jak na auto tej wielkości również nie ma się czego wstydzić – 290 l to czołówka w segmencie aut miejskich.
Używany Chevrolet Aveo II (T300) – silniki
Chevrolet zaproponował odbiorcom 6 jednostek napędowych. Żaden z benzynowych nie posiada turbodoładowania. Gamę otwiera 70-konny 1.2 (także w wersji 86 KM), kolejny to 1.4 (100 KM) i rzadko spotykany 1.6 (115 KM). We wszystkich zastosowano 5-biegową skrzynię ręczną: „szóstka” trafiła tylko do mocniejszego turbodiesla, czyli 1.3 D/95 KM. Ten pochodzący od Fiata silnik występował też w odmianie osłabionej do 75 KM. Wysoki moment obrotowy czyni go lepszą propozycją, jeśli zamierzamy wyjeżdżać Aveo w trasy – w mieście najprawdopodobniej przeszkadzać będzie obecność filtra DPF. Do miejskiej eksploatacji wystarczy nawet benzynowy 1.2, a jeśli ktoś oczekuje choć trochę osiągów, powinien rozważyć Aveo 1.4. Dzięki hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego (także w 1.2) nie trzeba się obawiać współpracy z instalacją gazową.
Używany Chevrolet Aveo II (T300) – opinie użytkowników
Zalety
„Polecam silnik 1.4: pracuje kulturalnie, nie pali zbyt dużo i zapewnia przyzwoite osiągi”
„Bardzo dużo schowków w zasięgu kierowcy. We wnękach drzwi mieszczą się butelki o objętości 1,5 litra”
„Lewarek skrzyni świetnie leży w dłoni. Krótkie skoki pomiędzy biegami. Aż chce się je zmieniać”
„Żadnych zbędnych przycisków. Kokpit ciekawie wygląda i łatwo się go obsługuje”
Wady
„Bardzo gruby słupek C. Konkurenci zapewniają lepszą widoczność”
„Benzynowy Aveo w mieście pali zdecydowanie za dużo. Trudno zejść poniżej 8 l/100 km, a to przecież niewielki samochód”
„Tworzywa, z których wykonano kokpit, nie sprawiają najlepszego wrażenia”
„Nawet serwis potwierdził, że zawieszenie Aveo nie daje sobie rady na polskich drogach”
Używany Chevrolet Aveo II (T300) – awaryjność, typowe usterki
Aveo to samochód w zasadzie pozbawiony wad konstrukcyjnych. W części aut w ramach akcji serwisowej wymieniano stacyjkę, w większości natomiast trzeba odłożyć pieniądze (na szczęście niewielkie) na doprowadzenie do porządku zawieszenia, czyli wymienić np. łączniki stabilizatora. Zwlekanie z wymianą oleju naraża na szwank kondycję łańcucha rozrządu i turbosprężarek w dieslu. Tam trzeba się też przygotować na ewentualne niedomagania filtra DPF. Zamiast wymiany warto spróbować go zregenerować. Poza tym trwałością nie grzeszą pompy wody, pojawiają się drobne niedomagania elektryczne (np. wraz z światłami dziennymi włączają się pozycyjne). Dostępność poszczególnych części, przynajmniej z zakresu mechaniki, wypada nieźle: benzynowe silniki pochodzą z Opli, diesle – z Fiatów. Chevrolety można serwisować w autoryzowanych placówkach zlokalizowanych w sąsiedztwie ASO Opla.
Używany Chevrolet Aveo II (T300) – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN w Chevrolecie Aveo umieszczono w doskonale widocznym miejscu – w lewym dolnym rogu przedniej szyby. Wybito go również pośrodku ściany grodziowej.
Używany Chevrolet Aveo II (T300) – sytuacja rynkowa
Popularność Chevroleta Aveo jest ograniczona: w ogłoszeniach figuruje kilkadziesiąt bezwypadkowych egzemplarzy. Ich ceny startują od 15 tys. zł i rosną najwyżej do 28 tys. zł. W zasadzie dominują tylko roczniki 2011/2012/2013, w zdecydowanej większości benzynowe (tylko kilka wysokoprężnych Aveo na całą Polskę!). Co dziesiąty Aveo jest sedanem.
Używany Chevrolet Aveo II (T300) – podsumowanie
Nie trzeba go skreślać. Pod śmiało narysowaną karoserią Chevrolet Aveo kryje nieskomplikowaną technikę i dopracowane jednostki napędowe z Opli i Fiatów. Fakt nieistnienia marki w Europie może nie zachęca do zakupu, ale nie powinien stanowić nadmiernej blokady: wystarczy jeździć Chevroletem do serwisów zajmujących się Oplami. I ewentualnie nastawić się na możliwość długotrwałego sprowadzania niektórych części, np. reflektorów.
Redakcja poleca inne artykuły o używanych Chevroletach:
Używany Chevrolet Cruze (2009-2016) – opinie użytkowników
Używany Chevrolet Spark II (2009-2017) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 404-440/176/152 cm |
Rozstaw osi | 253 cm |
Pojemność bagażnika | htb 290-653 l, sed 502 l |
Silnik | 1.2 16V | 1.2 16V | 1.4 16V | 1.6 16V | 1.3 D | 1.3 D |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1229 cm³ | 1229 cm³ | 1398 cm³ | 1598 cm³ | 1248 cm³ | 1248 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 70 KM | 86 KM | 100 KM | 115 KM | 75 KM | 95 KM |
Maks. moment | 115 Nm | 115 Nm | 130 Nm | 155 Nm | 190 Nm | 210 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,3 s | 13,4 s | 12,1 s | 11,3 s | 14,2 s | 12,6 s |
Prędkość maks. | 162 km/h | 171 km/h | 174 km/h | 183 km/h | 163 km/h | 174 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,6 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,1 l/100 km |