Poszukujący auta możliwie jak najtańszego w utrzymaniu powinni rozważyć Chevroleta Aveo. Oto opinie na temat używanego Chevroleta Aveo I (T200/T250).
Chevrolet Aveo był swego czasu dość popularnym przedstawicielem segmentu B: oferował bowiem całkiem przestronne wnętrze i niezłe wyposażenie w atrakcyjniejszej względem rywali cenie. Można go było kupić w wersji 3- lub 5-drzwiowej oraz jako sedana – a warto przypomnieć, że niemal 20 lat temu niewielkie auta z „doczepionym” bagażnikiem cieszyły się sporym wzięciem na naszym rynku. Mały Chevrolet ma też szczególne znaczenie w historii polskiej motoryzacji, bowiem był ostatnim samochodem produkowanym w warszawskiej FSO: w latach 2007-2011 mury zakładu na Żeraniu opuściło ponad 126 tysięcy tych samochodów. To i tak kropla w morzu ogólnej skali produkcji tego modelu, bowiem, jako samochód globalny, wytwarzano go niemal na całym świecie. Doczekał się tym samym wielu nazw, z których niektóre (np. Chevrolet Kalos, Daewoo Kalos) występują także na polskim rynku wtórnym.
Używany Chevrolet Aveo I – wymiary, nadwozie
Jak na dzisiejsze standardy segmentu B, Aveo nie jest wielkim samochodem: mierzy 1,68-1,71 m na szerokość, 1,50 m na wysokość oraz 3,88 m na długość. Sedan naturalnie jest dłuższy, ale nieprzesadzony (4,32 m między zderzakami). Rozstaw osi dla wszystkich wersji ustalono na 2,48 m. Większość źródeł dzieli pierwszą generację Aveo na dwa modele: T200 (przedliftowy, lata 2003-2007) oraz T250 (poliftowy, lata 2007-2011), jednakże zamieszanie tworzą zarówno dwie wersje przodów modelu T200, jak i fakt, że Aveo T250 sedan pojawiło się już w 2005 roku. Z dzisiejszego punktu widzenia nie ma to jednak większego znaczenia, ponieważ Aveo jest rozpatrywane głównie jako tani samochód do przemieszczania się po mieście. Jak się wywiązuje z tego zadania? Czy się psuje? Poznajmy opinie o używanym Chevrolecie Aveo I.
Używany Chevrolet Aveo I – wnętrze, bagażnik
W desce rozdzielczej Chevroleta Aveo trudno dopatrzyć się finezyjnych kształtów. To do bólu poprawny, w pełni analogowy kokpit zaprojektowany jeszcze według „starej szkoły”. A przy tym zmontowany z twardych, nieprzyjemnych w dotyku materiałów, o co jednak trudno mieć pretensje w aucie budżetowym. Niestety, po latach wyglądają one naprawdę kiepsko, a jakość niektórych elementów (np. wykładziny podłogowej) bywa skandaliczna. Można liczyć na niezłe wyposażenie ciekawszych specyfikacji: posiadają klimatyzację, wielofunkcyjną kierownicę, komplet elektrycznych szyb i kilka innych udogodnień. Z polskich salonów wyjechało jednak trochę aut w bazowych wersjach wyposażeniowych, które już prezentują się bardzo skromnie.
Chevrolet Aveo dał się poznać jako niewielki samochód z wystarczająco obszernym wnętrzem. Fotele zapewniają akceptowalny komfort, a z tyłu wygodnie rozsiądą się nawet dorosłe osoby. Na plus: niski tunel środkowy będący ukłonem w stronę piątego pasażera siedzącego pośrodku na kanapie. Podróżni mogą liczyć na obfite przeszklenie karoserii Aveo, lecz poczyniono znaczne oszczędności na odizolowaniu od zewnętrznych hałasów. Bagażnik hatchbacka ma dość regularny kształt, lecz próg załadunkowy poprowadzono trochę za wysoko. 220 litrów pojemności nie imponuje w tej klasie, podobnie jak 980 l po złożeniu oparć kanapy. Sedan zmieści 375 l, czyli sporo względem hatchbacka, ale niewiele biorąc pod uwagę ten typ nadwozia.
Używany Chevrolet Aveo I – silniki
Aveo otrzymało całą plejadę benzynowych silników od General Motors: już na wstępie poinformujemy, że w gamie zabrakło diesli. To jednak niewielka strata, bo jednostki benzynowe potrafią być oszczędne i z powodzeniem tolerują instalacje gazowe (do niektórych montowano nawet fabryczne LPG). Dzielą się na 1.2 8V (72 KM), 1.2 16V (84 KM), 1.4 8V (83 KM), 1.4 16V (94/101 KM) oraz 1.6 16V (106 KM). Wszystkie to konstrukcje 4-cylindrowe z wielopunktowymi wtryskami paliwa, bez żadnych współczesnych „wynalazków”. Optimum dla Aveo stanowią jednostki minimum 80-konne: najsłabszy 1.2 łapie wyraźną „zadyszkę” na drogach szybkiego ruchu, ale trzeba uczciwie przyznać, że mały Chevrolet i tak nie nadaje się do jazdy szosami ekspresowymi z uwagi na słabe fabryczne wyciszenie. Realia zakupowe skazują na zakup silników 1.2 i 1.4: 1.6 praktycznie nie występuje w ogłoszeniach. Jednostki napędowe zestawiano z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub 4-biegowymi automatami.
Używany Chevrolet Aveo I – opinie użytkowników
Zalety
„Duże lusterka i dodatkowe szybki w słupku C poprawiają widoczność. Fajnie się nim jeździ w mieście”
„84-konny 1.2 w sam raz wystarczy do miasta i w trasę. Pali około 5-6 l/100 km i się nie psuje”
„Z tyłu dość wygodnie usiądą nawet dorosłe osoby. Bagażnik sedana zmieści sporo pakunków”
„Wbrew pozorom nie ma żadnego problemu z częściami. Jest ich pełno w sklepach i hurtowniach”
Wady
„Hacząca jedynka i ciężko wchodzący wsteczny czynią skrzynię trochę męczącą”
„Udało mi się kupić Aveo z przebiegiem 112 tys. km. Mimo garażowania pełno na nim rdzy”
„Auto z miękkim zawieszeniem, na małych kołach. W zakrętach trochę buja”
„Mizernie wyciszone auto. Na drogach ekspresowych jest tak głośno, że trudno wytrzymać”
Używany Chevrolet Aveo I – awaryjność, typowe usterki
Silniki Aveo zazwyczaj bezawaryjnie pokonują znaczne przebiegi, pod warunkiem pilnowania terminów wymiany rozrządu – konkretnie paska rozrządu w niektórych jednostkach, który wytrzymuje mniej niż deklaruje producent. Lepiej zdecydować się na wymiany paska nawet co 50 tys. km. Poza tym zdarzają się wycieki płynu chłodniczego, ponadnormatywne zapotrzebowanie na olej silnikowy i awarie cewek zapłonowych. Najbardziej podatne na usterki okazuje się zawieszenie Aveo: na szczęście wyjątkowo proste w budowie, a co za tym idzie – tanie w naprawach, o ile nie jest zbytnio skorodowane. Rdza to drugi problem Aveo, bowiem nie brakuje egzemplarzy z mocno zaatakowanymi elementami nadwozia. Rdzewieją także połączenia gwintowe pod maską. Czasami interwencji wymaga hamulec ręczny (łapie tylko na jedno koło) i regularnie przepalają się żarówki.
Używany Chevrolet Aveo I – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wybito pośrodku ściany grodziowej, pod plastikowym podszybiem.
Używany Chevrolet Aveo I – sytuacja rynkowa, ceny
Na jeżdżące, bezwypadkowe Aveo wystarczy już 5-7 tys. zł. Bliżej 10 tys. zł trafiają się samochody poliftowe z przebiegami ok. 150 tys. km, natomiast ostatnie roczniki tej generacji wystawiane są nawet za 15-18 tys. zł. Najłatwiej o auto z silnikiem 1.2: na szczęście przeważają mocniejsze odmiany 16-zaworowe. Nie brakuje również 1.4. Sporadycznie wystawiane są Aveo ze skrzyniami automatycznymi.
Używany Chevrolet Aveo I – podsumowanie
Z perspektywy czasu Aveo okazało się przemyślanym i udanym samochodem, a co najważniejsze – wyjątkowo niedrogim w eksploatacji. Chętni na małe auta w tym przedziale cenowym i tak na drugim planie stawiają osiągi czy poziom wykończenia, więc akceptują wszelkie niedogodności wynikające z „budżetowości” Aveo. Po tylu latach od debiutu należy więcej uwagi poświęcić korozji nadwozia i podwozia.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Chevroletach:
Używany Chevrolet Aveo II (T300; 2011-2020) – opinie użytkowników
Używany Chevrolet Spark I (2005-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 392-432/168-171/150 cm |
Rozstaw osi | 248 cm |
Pojemność bagażnika | htb 220-980 l, sed 375 l |
Silnik | 1.2 8V | 1.2 16V | 1.4 16V | 1.4 16V | 1.6 16V |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1148 cm³ | 1206 cm³ | 1399 cm³ | 1399 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 72 KM | 84 KM | 94 KM | 101 KM | 106 KM |
Maks. moment | 104 Nm | 114 Nm | 123 Nm | 131 Nm | 145 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,7 s | 12,8 s | 11,9 s | 11,1 s | 10,5 s |
Prędkość maks. | 157 km/h | 170 km/h | 175 km/h | 175 km/h | 185 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,4 l/100 km | 6,6 l/100 km | 7,1 l/100 km | 7,0 l/100 km | 7,1 l/100 km |