Korzystna relacja ceny do rocznika to główna zaleta przestarzałego Chevroleta Sparka I. Poznajmy opinie o generacji M200/M250.
Samochód o nazwie Chevrolet Spark po raz pierwszy wszedł do sprzedaży w Polsce w 2005 roku. Oficjalnie nie była to jednak pierwsza generacja modelu, bowiem to określenie trafiło już wcześniej na poprzednika – zmodernizowanego Daewoo Matiza (M150) – sprzedawanego m.in. na rynkach Ameryki Południowej (w latach 2000-2005). Opisywany model to już następne wcielenie M200/M250 będące ponownie autem globalnym, a zatem oferowanym pod wieloma nazwami (m.in. Chevrolet Spark, Chevrolet Matiz, Daewoo Matiz, a nawet Pontiac Matiz G2). W polskich salonach można było kupić Chevroleta Sparka, niemniej w ogłoszeniach dotyczących używanych samochodów przeważają sprowadzone Chevrolety Matizy. Pokrewieństwo z produkowanym w FSO małym Daewoo widać zresztą na pierwszy rzut oka: Spark względem pierwszego Matiza stał się minimalnie szerszy, ale długość i wysokość nie uległy zmianom. Auto jest tak samo szerokie jak wysokie, co niekorzystnie przekłada się na właściwości jezdne. Z drugiej jednak strony, słabe silniki 0.8/1.0 nie zachęcają do szybkiej jazdy, ani też w ogóle do wyjazdów na drogi szybkiego ruchu. Po stronie plusów należy zaliczyć 5-drzwiowe nadwozie – atut wcale nie tak oczywisty w przypadku samochodów z najniższych półek cenowych. Przy odrobinie szczęścia można niedrogo trafić Sparka z lat 2008-2009, który bardzo niewiele przejechał. Nie należy jednak się nastawiać na „fajerwerki” w wyposażeniu.
Podaż używanych Chevroletów Sparków I szybko topnieje: w ogłoszeniach obecnie figuruje ok. kilkanaście bezwypadkowych samochodów, w większości pod nazwą Matiz. Nie ma co ukrywać, że ten model reprezentuje minione wzorce projektowania aut, podczas których nie brano aż tak pod uwagę bezpieczeństwa – w efekcie uzyskał bardzo słabą notę 2,5 gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP. Ale czy przynajmniej można liczyć na względną niezawodność tej bądź co bądź prostej konstrukcji? Oto opinie właścicieli używanych Chevroletów Sparków I.
Używany Chevrolet Spark I – wnętrze, bagażnik
Kokpit nie zwracałby niczym szczególnym na siebie uwagi, gdyby nie przeniesione w środkową część wskaźniki. To rozwiązanie ma zwolenników i przeciwników, niemniej w Sparku może zachodzić problem z odczytaniem niektórych wartości z oddalonych od kierownicy zegarów. Skromna konsola środkowa zawiera jedynie panel radia (lub zaślepkę!) i przyciski sterowania wentylacją w samochodzie. Wcale nie tak trudno znaleźć Sparka z klimatyzacją, lecz z opinii użytkowników drastycznie obniża ona osiągi silnika. Poza tym nie do końca przemyślano kwestię przepływu powietrza w kabinie: zaparowane szyby to ponoć norma w tym aucie, tak samo jak twarde, nie najlepiej znoszące próbę czasu materiału wykończeniowe. Dobrze, że inżynierowie wygospodarowali miejsce na kubki z napojami i kilka wnęk na drobiazgi.
Niewielka szerokość małego Chevroleta każe traktować go raczej jako samochód 4-osobowy – mimo, że legalnie może w nim jechać 5 podróżnych. Przy komplecie dorosłych nie sposób „przeskoczyć” ograniczonej ilości miejsca na nogi, natomiast w obrębie głów jest już całkiem przyzwoicie. Płaskie przednie fotele nie imponują możliwościami regulacji: nadają się najwyżej do dłuższych przelotów po mieście. Bagażnik jest typowy dla aut o długości 3,5 metra. Pomieści 170 l z możliwością powiększenia do 846 l. Warto podkreślić, że uzyskujemy wtedy względnie równą przestrzeń bagażową. Oczywiście nie ma co liczyć na jakiekolwiek gadżety podnoszące funkcjonalność bagażnika Sparka.
Używany Chevrolet Spark I – silniki
Chevrolet zaproponował dwa silniki benzynowe – znanego z Matiza (a pamiętającego czasy… Tico) 3-cylindrowego 0.8 (52 KM) i jednostkę 4-cylindrową 1.0 o mocy 67 KM. Popularność obydwu jest podobna, niemniej warto rozważyć mocniejszy wariant z uwagi na zauważalnie lepszą elastyczność i kulturę pracy, a także niemal identyczne spalanie jak 0.8. Znikome wydatki na paliwo można dodatkowo zredukować, montując do Sparka instalację gazową: spalanie LPG oscyluje w granicach 7 l/100 km. Zwolennicy skrzyń automatycznych poczują się zawiedzeni, bowiem producent przewidział ją tylko w kooperacji ze słabszym silnikiem. Taka specyfikacja rzadko się już trafia na polskim rynku i trzeba się nastawić na obecność 5-biegowej skrzyni ręcznej. Tym lepiej, bo dzięki niej da się wykrzesać z obu jednostek odrobinę wigoru i uczynić Sparka żwawym autem przeskakującym od świateł do świateł.
Używany Chevrolet Spark I – opinie użytkowników
Zalety
„Proste i wdzięczne auto, które zawsze odpala i dowozi do celu – nawet w duże mrozy!”
„Spark jest dobrze przeszklony i dość wąski, a zatem przyjemnie się nim manewruje w mieście”
„Zaskakująco dużo miejsca w środku. Przydają się tylne drzwi”
„Pozytywnie zaskoczył mnie niezawodnością – a jeżdżę nie tylko po mieście, ale i w trasy”
Wady
„Wyjazd na autostradę to nie lada wyzwanie: trudno utrzymać prosty tor jazdy”
„Krótkie zestopniowanie skrzyni biegów. W mieście co chwila trzeba zmieniać przełożenia”
„Włączenie klimatyzacji odczuwalnie osłabia osiągi silnika”
„Skromne możliwości regulacji fotela i kierownicy”
Używany Chevrolet Spark I – awaryjność, typowe usterki
Silniki Sparka nie posiadają wrodzonych wad: o ile pilnuje się terminów wymiany płynów eksploatacyjnych, zazwyczaj długo jeżdżą bez znacznych awarii. Sporadycznie zdarzają się losowe problemy typu pogorszenie osiągów, niepokojące stuki spod maski lub zapalenie kontrolki check engine. Z uwagi na eksploatację głównie miejską „łatwego” życia nie ma sprzęgło i elementy zawieszenia, na szczęście tanie i wciąż dostępne. Z reguły nie najlepiej prezentują się wnętrza używanych Sparków (mimo relatywnie małych przebiegów widać po nich ślady eksploatacji), czasami o sobie znać daje układ elektryczny (np. zwarcia w klaksonie). Poza tym spory problem leży w atakującej to auto korozji – nie tylko na nadwoziu (głównie błotniki), ale i od spodu. Jeśli uda się kupić „zdrowego” Sparka, warto pomyśleć o zainwestowaniu w zabezpieczenie antykorozyjne.
Używany Chevrolet Spark I – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN w Chevrolecie Sparku I wybito pośrodku ściany grodziowej (widok za uszczelką pokrywy silnika).
Używany Chevrolet Spark I – sytuacja rynkowa, ceny
Spark to jedno z najtańszych używanych aut na rynku wtórnym: na zakup wystarczy 4-9 tys. zł. Niestety, popularnością odstaje od konkurentów, bo na sprzedaż w chwili pisania artykułu było zaledwie kilkanaście aut. Choć produkowano go w różnych zakątkach świata aż do 2018 roku, u nas trafiają się wyłącznie egzemplarze z lat 2005-2010, czyli także po modernizacji (oznaczenie M250, głównie jako Chevrolety Matizy). Warto zwrócić uwagę na niskie przebiegi sporej części aut, zazwyczaj nieprzekraczające 150 tys. km.
Używany Chevrolet Spark I – podsumowanie
Leciwy Spark spełni oczekiwania mało wymagających użytkowników poszukujących jak najtańszego samochodu do poruszania się po mieście – a zatem nie zwracających uwagi na poziom wyposażenia czy parametry silników. Wysokie nadwozie to dodatkowy bonus sprzyjający okazjonalnemu przewożeniu nim czwórki osób. Mały Chevrolet z niewielkim przebiegiem powinien zapewnić jeszcze kilka lat względnie bezstresowej eksploatacji.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Chevroletach:
Używany Chevrolet Spark II (2009-2017) – opinie użytkowników
Używany Chevrolet Aveo II (2011-2020) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 350/150/150 cm |
Rozstaw osi | 235 cm |
Pojemność bagażnika | 170-846 l |
Silnik | 0.8 R3 | 0.8 R3 (AT) | 1.0 8V |
---|---|---|---|
Pojemność | 796 cm³ | 796 cm³ | 995 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 52 KM | 52 KM | 67 KM |
Maks. moment | 72 Nm | 72 Nm | 91 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 18,2 s | 21,9 s | 14,1 s |
Prędkość maks. | 145 km/h | 135 km/h | 156 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,6 l/100 km |