Skoda Fabia to bez wątpienia jedno z najpopularniejszych aut na polskich drogach. Jakie są opinie o jej najnowszej, czwartej generacji?
Skoda Fabia zawsze cieszyła się sporą popularnością. Nieduża, zwinna, idealna do miasta, ale w mocniejszych wersjach radząca sobie również w trasie. Do tego bardzo praktyczna, funkcjonalna, z mnóstwem ciekawych rozwiązań i zaskakująco przestronna. Początkowo Fabia była tańszą i bardziej praktyczną alternatywą dla Volkswagena Polo, ale czwarta generacja pod względem ceny poszybowała dość wysoko. Po dwóch latach na rynku można już rozważać zakup używanego egzemplarza z niewielkim przebiegiem. Poznajmy to auto nieco bliżej.

Używana Skoda Fabia IV – wymiary, nadwozie
Trzeba przyznać, że Skoda Fabia czwartej generacji prezentuje się bardzo atrakcyjnie i doskonale wpisuje się w aktualną gamę samochodów oferowanych przez producenta. Jej linie są dynamiczne, charakteryzują się sportowym wyglądem i zdecydowanymi detalami. Taki design z pewnością przypadnie do gustu zarówno młodszym, jak i nieco starszym kierowcom. Warto jednak pamiętać, że jak to często bywa w przypadku nowych modeli, szczególnie atrakcyjnie prezentują się wersje mocno wyposażone. Niemniej jednak, Fabia nie jest samochodem, który ma na celu przyciągać uwagę wśród entuzjastów motoryzacji dzięki efektownemu wyposażeniu. Auto bazuje na modułowej platformie MQB-A0, którą wykorzystują również inne popularne modele, takie jak Audi A1, Seat Ibiza, Seat Arona i VW Polo. Efektem tego jest większy rozmiar auta w porównaniu z poprzednią generacją, a według producenta jest ono najbardziej przestronnym pojazdem w swojej klasie. Czwarta generacja Fabii mierzy 4108 mm długości, 1780 mm szerokości i 1459 mm wysokości. Dla porównania, poprzedniczka miała wymiary 3992 mm długości, 1732 mm szerokości i 1488 mm wysokości, co oznacza, że nowa Fabia jest dłuższa, szersza i niższa.

Używana Skoda Fabia IV – wnętrze, bagażnik
Nowa Fabia imponuje swoim wnętrzem, które zgrabnie łączy elementy stylistyki Scali i Kamiqa z nowoczesnymi wstawkami znanymi z Octavii. Wnętrze charakteryzuje się harmonijnym zestawieniem łagodnych linii i prostych rys, tworząc spójny efekt. Duży ekran dotykowy (choć w standardowym wyposażeniu o przekątnej zaledwie 6,5 cala) został zgrabnie osadzony w centralnej części deski rozdzielczej, co nie tylko estetycznie wygląda, ale też nie przeszkadza w widoczności. Warto zwrócić uwagę na obfitość tapicerowanych elementów oraz doskonałe jakościowo materiały i spasowanie, co stanowi znaczący krok w przód w segmencie B. Wśród ciekawych detalów stylistycznych znajdziemy okrągłe nawiewy boczne, dwuramienną kierownicę oraz intrygująco wyprofilowane klamki. Nawet w tunelu środkowym z tyłu umieszczono nawiewy dla pasażerów, co w segmencie B jeszcze niedawno wydawało się niemożliwe.

Ponadto, nie brakuje rozwiązań typowych dla Skody, takich jak funkcje Simply Clever, które docenić można za ich praktyczność. Wśród nich znajduje się nawet gniazdo USB-C w obudowie lusterka wstecznego, siatka pod półką bagażnika, składane oparcie prawego fotela przedniego oraz kieszenie na smartfony w oparciach foteli przednich. Nie zabrakło również schowanej w drzwiach parasolki, która kiedyś stanowiła unikat w modelu Superb, a teraz jest standardem w Fabii. Bagażnik nowej generacji ma pojemność 380 litrów (aż 1190 litrów po złożeniu oparć), co czyni go jednym z najbardziej przestronnych w tej klasie. Porównując to do poprzedniej wersji, która oferowała 330 litrów (1150 litrów po złożeniu oparć), widać wyraźny postęp pod względem pojemności bagażnika.
Używana Skoda Fabia IV – silniki
Czwarta generacja Skody Fabii jest dostępna z gamą spalinowych jednostek benzynowych o mocy od 80 do 150 KM. Wyjściową jednostką jest wolnossący silnik 1.0 MPI EVO (80 KM/93 Nm) z 5-biegową skrzynią manualną. To podstawowa wersja, która sprawdzi się w mieście i do dojazdów do pracy z podmiejskich miejscowości, ale niska moc może być problemem w trasie.

Alternatywą jest turbodoładowany silnik 1.0 TSI EVO o mocy 95 KM i momencie obrotowym 175 Nm, ale o wiele lepszym wyborem będzie mocniejsza wersja (110 KM/200 Nm), którą wyposażono w 6-biegową skrzynię manualną lub 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową DSG. Na szczycie oferty jest bardzo dynamiczna w tym modelu jednostka 1.5 TSI EVO o mocy 150 KM i momencie obrotowym 250 Nm z 7-biegowym automatem DSG. Zakres jest więc dość szeroki i każdy powinien dobrać odpowiedni silnik do własnych preferencji.

Używana Skoda Fabia IV – opinie użytkowników
Zalety
„Nowoczesna, przyjemna dla oka stylistyka, szczególnie z żywym kolorem nadwozia”.
„Sporo przestrzeni w środku, wysoki komfort podróży i niezłe wyposażenie”.
„Mnóstwo praktycznych rozwiązań i ciekawych dodatków”.
„Bardzo duży i zaskakująco ergonomiczny bagażnik”.
Wady
„Bardzo wysoka cena zakupu, szczególnie wyższych wersji wyposażenia”.
„Bazowy silnik jest ospały i ma tylko 5-biegową przekładnię”.
„Szkoda, że w gamie zabrakło prostego silnika Diesla”.
„Konkurenci z tego rocznika mają w ofercie napędy hybrydowe”.

Używana Skoda Fabia IV – awaryjność, typowe usterki
Skoda Fabia IV to w zasadzie nowe auto, które wciąż jest na gwarancji (a przynajmniej być powinno – warto to sprawdzić!) i nie doczekało się żadnych historii z powtarzającymi się problemami. Czasami zawiesi się system info-rozrywki, zdarzają się drobne usterki tempomatu i innych systemów elektronicznych, ale są to dość sporadyczne przypadki. Podczas oględzin warto dokładnie sprawdzić, czy wszystkie elementy wyposażenia są w pełni sprawne, czy jest opcjonalne wyposażenie bagażnika, dodatkowa roleta, parasol w drzwiach itp.

Używana Skoda Fabia IV – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Skodzie Fabii IV znajduje się na desce rozdzielczej, widoczny zza szyby w lewym dolnym rogu, jak również na prawym mocowaniu amortyzatora oraz na naklejce znamionowej na słupku środkowym po prawej stronie.
Używana Skoda Fabia IV – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 50 ogłoszeń dotyczących Skody Fabii IV. Przykładowo model z 2021 roku z silnikiem 1.0 TSI o mocy 95 KM i z przebiegiem 20 000 kilometrów to koszt około 64 000 złotych. Za około 75 000 złotych można znaleźć model z 2022 roku z przebiegiem 15 000 kilometrów i z silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM.
Używana Skoda Fabia IV – podsumowanie
Skoda Fabia IV po premierze zaskoczyła wysoką ceną, ale niedługo potem w ślad za nią podążyła konkurencja. Warto rozważyć zakup lekko używanego egzemplarza, bowiem auto oferuje sporo przestrzeni, komfort, dynamikę i mnóstwo praktycznych rozwiązań.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Skodach:
Używana Skoda Fabia III (2014-2021) – opinie użytkowników
Używana Skoda Kamiq (od 2019 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 410/178/145 cm |
Rozstaw osi | 256 cm |
Pojemność bagażnika | 380-1190 l |
Silnik | 1.0 MPI | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 1.5 TSI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 999 cm³ | 999 cm³ | 1498 cm³ |
Paliwo | benzynowy | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 80 KM | 95 KM | 110 KM | 150 KM |
Maks. moment | 93 Nm | 175 Nm | 200 Nm | 250 Nm |
0-100 km/h | 15.5 s | 10,6 s | 9,7 s | 8,0 s |
Prędkość maks. | 179 km/h | 195 km/h | 205 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,7 l/100 km |