NowościAktualności30 km/h w terenie zabudowanym? Tego chcą respondenci

30 km/h w terenie zabudowanym? Tego chcą respondenci

Czy w terenie zabudowanym powinno obowiązywać ograniczenie do 30 km/h? W pewnym państwie przeprowadzono ankietę na ten temat. Dowiedz się więcej o tym pomyśle.

Powszechnie wiadomo, że nadmierna prędkość sprzyja powstawaniu wypadków komunikacyjnych, w których zostają ranni lub giną ludzie – czy to piesi, czy kierujący pojazdami. Przekraczanie prędkości jest szczególnie niedopuszczalne w obszarze zabudowanym, w którym dominuje ścisła zabudowa (ulice są węższe) i panuje wzmożony ruch pieszych.

Doskonale zdają sobie z tego sprawę włodarze kilku holenderskich miast, którzy uznali, że niebezpieczne jest nawet dotychczas obowiązujące 50 km/h. Z tego powodu zwrócili się do rządu z apelem o zmniejszenie limitu dopuszczalnej prędkości do 30 km/h – miałby on obowiązywać w Amsterdamie, Hadze, Rotterdamie i Utrechcie. Na poparcie swoich racji przedstawiają wyniki badań, z których wynika, że 80% wypadków z ofiarami śmiertelnymi dotychczas stało się w obszarach zabudowanych. Pomysł popierają także eksperci z Fundacji Badań Naukowych nad Bezpieczeństwem Ruchu Drogowego, twierdząc, że przy 30 km/h znacznie spada ryzyko poniesienia śmiertelnych obrażeń w wyniku wypadku komunikacyjnego.

30 km/h w terenie zabudowanym – co o tym sądzą mieszkańcy?

Organizacja VVN (Veilig Verkeer Nederland), która zajmuje się kwestiami związanymi z bezpieczeństwem ruchu drogowego, postanowiła sprawdzić, jak na rewolucyjny pomysł władz zareagują Holendrzy. Wyniki ankiet są jednoznaczne – aż 68% mieszkańców jest za ograniczeniem prędkości w terenie zabudowanym do 30 km/h, przy czym ponad połowa ankietowanych (54%) sądzi, że dopiero po takich działaniach poprawi się bezpieczeństwo w tych obszarach. Z kolei 66% Holendrów jest zdania, że kierowcy zbyt szybko jeżdżą pojazdami w terenie zabudowanym.

Na razie nie wiadomo nic na temat oficjalnego wprowadzenia ograniczenia do 30 km/h w wyżej wymienionych miastach. Ich władze otwarcie mówią o tym, że dotychczas poświęcały samochodom zbyt wiele czasu i najwyższa pora zadbać o pieszych i rowerzystów. Czas pokaże, czy ich postulaty zostaną wysłuchane.

Polecamy także:

Strefa Tempo 30 w Warszawie. Gdzie miałaby obowiązywać?

Unia chce zaostrzyć ograniczenia prędkości. Co wiadomo na ten temat?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji