NowościAktualnościSukces Solarisa. Ma świetne wyniki i podbija nowy rynek

Sukces Solarisa. Ma świetne wyniki i podbija nowy rynek

Polski producent autobusów święci sukcesy sprzedaży w Europie i planuje wejść na zupełnie nowy rynek. Gdzie niebawem będą jeździły nowe autobusy Solarisa?

Brak szczególnych osiągnięć w produkcji samochodów osobowych nie oznacza, że Polska nie liczy się na międzynarodowej scenie motoryzacyjnej. Sukcesy odnosi bowiem polski producent autobusów, czyli Solaris. Firma mająca siedzibę w Bolechowie koło Poznania i będąca pod skrzydłami hiszpańskiego przedsiębiorstwa CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) wyrosła na europejskiego lidera mającego w ofercie autobusy zero- i niskoemisyjne, co potwierdzają świetne wyniki sprzedaży elektrycznych i hybrydowych, a nawet wodorowych Solarisów.

Autobusy Solarisa wiodą prym w Europie

Grupa CAF podkreśliła, że w 2023 roku Solaris odnotował przychód w wysokości 819 mln euro, czyli wartość o 18% większą niż w 2022 roku. Co istotne, większy zysk tym razem nie wiązał się ze wzrostem liczby sprzedanych autobusów. Nowych nabywców znalazło 1456 pojazdów, czyli o 36 mniej niż rok wcześniej. Trzonem sprzedaży marki są jednak modele zeroemisyjne, bowiem aż 53% sprzedanych Solarisów miało napęd elektryczny lub wodorowy. Kolejne 15% stanowiły pojazdy hybrydowe, a następne 14% – trolejbusy. Łącznie daje to imponujący, 82-procentowy udział w sprzedaży autobusów wyposażonych w ekologiczne źródło napędu.

Nic zatem dziwnego, że Solaris obecnie jest europejskim liderem sprzedaży bezemisyjnych autobusów miejskich. Oprócz tego nieprzerwanie od 2012 roku znajduje się na szczycie pod względem sprzedaży autobusów z napędem wodorowym. Perspektywy na najbliższe miesiące każą sądzić, że w przyszłości polska firma wyprodukuje i sprzeda ich jeszcze więcej. Już teraz ma 1838 zamówień na nowe autobusy, z czego aż 95% dotyczy pojazdów zero-/niskoemisyjnych.

Solaris w USA i Kanadzie. Kiedy miałby wejść do Ameryki Północnej?

Ambitne plany Solarisa sięgają już znacznie dalej poza rynek europejski. Firma zamierza podbijać nowe regiony świata, a konkretnie wyjść z ofertą za Ocean – do Ameryki Południowej. Na zapewnieniach się nie skończyło, bowiem w 2023 roku miały miejsce pierwsze testy modelu Solarisa – konkretnie trolejbusa Trollino – w kanadyjskim Vancouver. Polska marka widziała w nich idealną okazję do zaprezentowania swojego produktu przewoźnikom z USA. Nieprzypadkowo, ponieważ już w 2026 roku planuje wejść na bardziej dochodowy rynek północnoamerykański i do 2030 roku mieć ok. 10% udziału w tamtejszej sprzedaży. Nie będzie to jednak łatwe zadanie, gdyż obowiązuje tam zasada „Buy America” i z pewnością trudno będzie się przebić przez ofertę czołowych producentów ze Stanów Zjednoczonych i Kanady (np. Proterry czy Novabusa). Strategia producenta z Polski zakłada dostarczenie do Ameryki Północnej wyłącznie Solarisów z napędem zeroemisyjnym – czyli autobusów elektrycznych i wodorowych oraz trolejbusów. Czas pokaże, czy ekspansja za Oceanem się powiedzie.

Solaris
Autobusy Solarisa są już po testach w kanadyjskim Vancouver.
Redakcja poleca:

Stare Ikarusy na liniach MZK. Dlaczego zabytkowe autobusy wożą pasażerów?

Prawo jazdy na autobus – wszystkie kategorie

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji