skoda enyaq iv aerodynamika

0,257 – tyle może wynosić współczynnik oporu powietrza nowej elektrycznej Skody Enyaq iV. Wśród SUV-ów to światowa czołówka. Lepsza jest tylko Tesla Model X.

Enyaq iV oferuje nawet 537 km zasięgu w cyklu mieszanym WLTP (odmiana 80, z akumulatorem o pojemności 77 kWh netto, silnikiem o mocy 204 KM oraz tylnym napędem). Wpływ na takie wyniki ma m.in. dopracowana aerodynamika samochodu, która sprawia, że jego współczynnik oporu powietrza (Cd) wynosi od 0,257 (zależnie od konfiguracji). Jeśli chodzi o SUV-y, to światowa ekstraklasa – lepsza jest tylko Tesla Model X (od 0,25). Dla porównania współczynnik Audi e-tron z „wirtualnymi” lusterkami bocznymi wynosi 0,26.

Pomijając optymalizację paneli i szczelin karoserii, wynik ten Enyaq iV zawdzięcza przemyślanym detalom, takim jak specjalnie wyprofilowane obręcze kół, ruchome kurtyny w przednim wlocie powietrza oraz specjalnie ukształtowane lusterka boczne. Ale po kolei…

skoda enyaq iv aerodynamiczne lusterka
Skoda Enyaq iV: aerodynamicznie ukształtowane lusterka boczne.

Za przednim pasem Enyaqa iV znajduje się wspomniana, regulowana kurtyna (żaluzja), która otwiera się lub zamyka w zależności od zapotrzebowania na chłodzenie napędu elektrycznego, akumulatora litowo-jonowego i układu klimatyzacji – tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Całkowite zamknięcie przesłony ma wymierny wpływ na aerodynamikę elektrycznego SUV-a i zwiększa jego zasięg nawet o 7 km.

Przesłona „współpracuje” z aerodynamicznie zoptymalizowaną dolną częścią przedniego zderzaka z unikalnymi spojlerami przed kołami kieruje powietrze pod podwozie, wzdłuż gładkiej osłony podwozia i akumulatora. Kolejnym elementem koncepcji aerodynamiki Skody Enyaq iV są kurtyny powietrzne w przednim zderzaku, które przyspieszają strumień powietrza i w połączeniu ze wspomnianymi spojlerami zapewniają jego płynny przepływ wokół nadkoli, w kierunku tyłu pojazdu. Płaskie podwozie ogranicza turbulencje i usprawnia przepływ powietrza pod samochodem.

A ponieważ same koła odpowiadają za około 25% oporu powietrza, Enyaq iV jest oferowany ze aerodynamicznie zoptymalizowanymi felgami. Ich zadaniem jest minimalizacja zawirowań powietrza.

skoda enya iv aerodynamiczne felgi
Skoda Enyaq iV: aerodynamicznie zoptymalizowane obręcze kół.

Dla uzyskania możliwie niskiego współczynnika oporu powietrza istotna jest również redukcja zawirowań powietrza za Skodą Enyaq iV. Pomagają w tym wydłużona płaszczyzna dachu wraz ze spojlerem dachowym ze zintegrowanymi bokami, które zwiększają siłę docisku pojazdu i w połączeniu z wyprofilowanymi krawędziami tylnego zderzaka zapewniają płynny przepływ powietrza wokół nadwozia. Ze spojlerem dachowym współdziała tylny dyfuzor oraz zintegrowana listwa spojlera – elementy te pomagają w równoważeniu zawirowań powietrza za autem.

Aerodynamicznie zoptymalizowane lusterka boczne jednocześnie pomagają zredukować opór powietrza oraz szum wiatru. Zaprojektowano je w taki sposób, aby kierować powietrze do tyłu i ograniczać zawirowania powietrza wokół pojazdu. Dla wzmocnienia tego efektu lusterka umieszczono na poszyciach przednich drzwi, a nie w narożnikach bocznych szyb.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here