Gotowa na dalekie podróże – Skoda Enyaq iV jest nie tylko cicha i dynamiczna, ale także oszczędna. To zasługa połączenia wydajnego napędu, inteligentnego zarządzania energią oraz dopracowanej aerodynamiki.
Samochody elektryczne oferują cały bagaż zalet. Ich architektura pozwala lepiej wykorzystać przestrzeń, elektryczny napęd jest mocny i cichy, a nisko zabudowany akumulator zapewnia wyjątkowo wysoką stabilność prowadzenia. I najważniejsze: w trakcie jazdy auta na prąd nie emitują spalin. A przy korzystaniu z energii odnawialnej (np. z fotowoltaniki) ich emisyjność ogranicza się tylko do etapu produkcji.
Wyzwaniem jest jednak aerodynamika, która przy wyższych prędkościach ma kluczowy wpływ na zużycie prądu. Dotyczy to zwłaszcza SUV-ów, które z uwagi na dużą bryłę nadwozia mają większe zapotrzebowanie na energię przy wyższych prędkościach. Właśnie dlatego przy projektowaniu Enyaqa iV kluczową rolę odegrali eksperci od aerodynamiki. Design modelu jest podporządkowany zminimalizowaniu oporu powietrza. Jego przepływ usprawniają między innymi kurtyny powietrzne po bokach przedniego zderzaka, spojlery kół, ruchoma żaluzja wlotu powietrza, zoptymalizowany kształt lusterek i odpowiednio wyprofilowany spojler dachowy. Zawirowania powietrza ogranicza też płaskie podwozie. Efekt: współczynniku oporu powietrza Enyaqa iV wynosi 0,257, co plasuje go w czołówce najbardziej aerodynamicznych SUV-ów świata.
Aby ograniczyć zużycie prądu, Skoda Enyaq iV korzysta z efektywnego napędu tylnych kół (będą też wersje 4×4) oraz z rozbudowanego systemu odzyskiwania energii (rekuperacji) podczas hamowania. Kierowca może sam decydować o stopniu rekuperacji za pomocą manetek przy kierownicy lub dźwigni wyboru kierunku jazdy. System uzupełnia automatyczna regulacja na bazie danych z przedniej kamery i radarów. W rezultacie elektryczna Skoda prowadzi się wyjątkowo przyjemnie – nie trzeba zbyt często sięgać do pedału hamulca.
Jak pokazały nasze pierwsze jazdy, Skoda Enyaq iV jest bardzo oszczędna: w mieszanym cyklu miasto/trasa zużywa nawet poniżej 15 kWh/100 km, co pozwala jej bez trudu osiągać deklarowany zasięg – zależnie od wersji 412 lub 536 km.
Skoda Enyaq iV: ładowanie
Skoda Enyaq iV oferuje elastyczne możliwości ładowania. Zarówno wersja 60, jak i 80 standardowo obsługują trójfazowe ładowanie AC (prąd zmienny) o mocy 11 kW, co pozwala naładować samochód w ciągu kilkugodzinnego postoju w domu lub w miejscu pracy (zależnie od wersji, takie ładowanie trwa poniżej 6-8 h). Możliwość szybkiego ładowania prądem stałym (DC) z mocą 100 kW (Enyaq iV 60) lub 125 kW (odmiana 80) sprawia, że na odpowiedniej stacji akumulator pojazdu można „nabić” z poziomu 5 do 80% w ciągu zaledwie 38 min. A za opłatą 1 zł Skoda oferuje mobilną ładowarkę do ładowania samochodu z gniazda przemysłowego i domowego.
Skoda Enyaq iV: zróżnicowane możliwości ładowania
- domowe gniazdko AC 230 V
- gniazdo przemysłowe (siłowe)/wallbox/publiczna stacja ładowania AC – z mocą do 11 kW
- publiczne stacje szybkiego ładowania DC – z mocą do 125 kW
Skoda Enyaq iV: gama wersji napędowych
- Enyaq iV 60: od 182 300 zł
napęd na tylną oś, 179 KM i 310 Nm
akumulator: 58 kWh netto
0-100 km/h: 8,7 s, V max: 160 km/h
zasięg: 413 km (WLTP) - Enyaq iV 80: od 211 700 zł
napęd na tylną oś, 204 KM i 310 Nm
akumulator: 77 kWh netto
0-100 km/h: 8,5 s, V max: 160 km/h
zasięg: 537 km (WLTP) - Enyaq iV 80x
napęd 4×4, 265 KM i 425 Nm
akumulator: 77 kWh netto
(dodatkowe dane zostaną podane w późniejszym terminie) - Enyaq iV RS
napęd 4×4, 306 KM i 460 Nm
akumulator: 77 kWh netto
(dodatkowe dane zostaną podane w późniejszym terminie)