UżywaneSilnik 1.4 Turbo (Opel, Chevrolet): opinie, usterki, rozrząd i spalanie

Silnik 1.4 Turbo (Opel, Chevrolet): opinie, usterki, rozrząd i spalanie

Silnik 1.4 Turbo trafiał do wielu modeli Opla. To prosta, a zarazem bardzo trwała konstrukcja, która dobrze współpracuje z instalacjami LPG i nie jest droga w serwisowaniu czy ewentualnych naprawach.

Opel sukcesywnie rozwijał wiele rodzin jednostek napędowych. Jedną z najpopularniejszych jest debiutująca w 1996 r. Family 0. Tworzą ją 3- i 4-cylindrowe silniki 1.0, 1.2, 1.4. Z punktu widzenia większości użytkowników najciekawszy wydaje się silnik Opla 1.4 Turbo, który był też stosowany w Chevroletach. Godzi on bowiem trwałość, spalanie, dynamikę i elastyczność (której brakuje wolnossącym jednostkom), a do tego świetnie współpracuje z instalacjami gazowymi.

Silnik 1.4 Turbo - budowa rozrzad awarieOferowany w latach 2009-2019 silnik 1.4 Turbo Opla należy do trzeciej generacji motorów z Family 0. Jednostka o pojemności 1364 ccm i stopniu kompresji 9,5:1 doczekała się kilku odmian. Najsłabszy jest B14NEJ – 100 KM, 200 Nm. Oznaczone kodami A14NEL, B14NEL, D14NEL rozwijały 120 KM i 175 Nm, motor A14NET generuje 140 KM i 200 Nm, a B14NEH – 150 KM, 220 Nm.

Wprowadzona w drugiej połowie 2012 r. funkcja overboost chwilowo podbija ciśnienie doładowania, dokładając do 200 Nm kolejne 20 Nm w celu skrócenia czasów wyprzedzania.

Silnik 1.4 Turbo Opel - awarie rozrząd i spalanie

Silnik 1.4 Turbo występowanie:

Opel: Adam, Corsa D, Corsa E, Meriva B, Astra J, GTC, Zafira Tourer, Insignia, Cascada, Mokka, Mokka X
Chevrolet: Aveo (tylko w USA), Trax, Cruze, Orlando

Silnik 1.4 Turbo (Opel) – chiptuning

Słabsze wersje silnika 1.4 Turbo bardzo dobrze reagują na modyfikacje elektroniczne. Również w przypadku mocniejszych jest szansa na zastrzyk mocy i momentu obrotowego. Do modyfikacji warto jednak podejść z umiarem. Słabym punktem Opli są manualne skrzynie M32, a dokładnie – ich łożyska. Rasowanie silnika i pełne wykorzystywanie możliwości silnika nie wyjdzie im na dobre. Warto pamiętać, że od 2012 r. są stosowane skrzynie M32 z powiększonymi i bardziej wytrzymałymi łożyskami.

Silnik 1.4 Turbo EDIT (Opel) – zalety i wady

Warto pamiętać, że w gamie Opla istnieje też inny typ silnika 1.4 Turbo. Jest nim powszechnie stosowany choćby w Astrze K motor o pojemności 1399 cm³, który ma bezpośredni wtrysk paliwa. Znacząco utrudnia to montaż instalacji gazowej, a w przypadku awarii układu zasilania oznacza wyższe koszty naprawy. Pojawiły się już pierwsze doniesienia o pękających tłokach, a bezpośredni wtrysk w dłuższej perspektywie będzie oznaczał także nagar w dolocie. Należący do rodziny Small Gasoline Engine silnik 1.4 Turbo EDIT zaczął być wprowadzany w 2015 r. Właściwie rozpoznanie silników w interesującym nas aucie jest więc ważne, bo starszy 1.4 Turbo był oferowany aż do 2019 r. w Adamie S.

Silnik 1.4 Turbo – typowe usterki

Silnik 1.4 Turbo rozrzad trwaloscLista typowych problemów z silnikami 1.4 Turbo Opla nie jest obszerna. Do powtarzających się i niestety dość drogich w likwidacji awarii należy pękanie korpusu turbosprężarki, który został zintegrowany z kolektorem wydechowym. Koszt naprawy to przynajmniej kilkaset złotych. Kolejna przypadłość to psujący się zawór zwrotny w kolektorze dolotowym (problem jest szeroko znany i opisany jako tzw. czerwony grzybek). Zdarzają się też wycieki oleju i płynu chłodzącego. Duża baza zamienników ułatwia naprawy, ale ze względu na lokalizację ich usuwanie nie zawsze musi być tanie. Mimo że silnik 1.4 Turbo uchodzi za dobrze współpracujący z instalacjami LPG (Opel oferował wiele modeli z fabrycznym „gazem”), to warto zadbać, by alternatywny układ zasilnia był dobrze wyregulowany. Pojawiają się doniesienia o wypalonych zaworach czy pękniętych tłokach, więc zwiększona temperatura spalania na pewno korzystna nie będzie.

Silnik 1.4 Turbo (Opel) – rozrząd

Wałki rozrządu w oplowskim silniku są napędzane łańcuchem. Nie jest on przesadnie gruby, ale okazuje się trwały. Do samo można powiedzieć o nastawnikach faz zaworowych. Aby komponenty rozrządu posłużyły możliwie długo, warto rozważyć wymienianie oleju co 15 tys. km. Nie trzeba przejmować się regulacją luzów zaworowych. W silniku 1.4 Turbo jest ona hydrauliczna.

Silnik 1.4 Turbo (Opel) – spalanie

Silnik 1.4 Turbo Opel - LPGRozsądnie użytkowane Ople z silnikami 1.4 Turbo nie są zachłanne na paliwo. W trasie domagają się 5-6 l/100 km, a w mieście – 8-9 l/100 km. Oczywiście nie są to wybitne rezultaty, ale biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z trwałym silnikiem – łatwo je zaakceptować. Zdarza się, że silniki palą olej, ale nie na taką skalę i w takich ilościach jak chociażby 1.4 TSI Volkswagena.

Silnik 1.4 Turbo (Opel) – olej

Ze względu na dosyć prostą budowę czy brak filtra sadzy w wydechu, oplowskie silniki 1.4 Turbo z pośrednim wtryskiem nie wymagają stosowania specjalnie drogich środków smarnych. Zadowolą się syntetycznym olejem o klasie jakości C3 i spełniającym normę General Motors Dexos 2, a lepkości 0W-30, 0W-40, 5W-30 czy 5W-40.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji