UżywaneUżywany Opel Insignia A (2008-2017) - który silnik wybrać?

Używany Opel Insignia A (2008-2017) – który silnik wybrać?

Zainteresowanie używanymi Insigniami nie maleje, mimo że najstarsze auta dawno temu skończyły kilkanaście lat. Który silnik najlepiej rozważyć w używanym Oplu Insignia A?

Od 2008 roku minęło już sporo czasu, a Opel Insignia A wciąż nie wygląda przestarzale i do tej pory imponuje poziomem wyposażenia, obejmującego m.in. superwygodne fotele AGR czy inteligentne reflektory AFL. Inna sprawa, że niektóre z tych nowinek przeciętnie znoszą upływ czasu i powoli wymagają wymiany na nowy element. Niemniej Opel klasy średniej kusi jeszcze optymalnym wyborem wersji nadwoziowych (sedan, liftback, kombi, podwyższone kombi), wariantami specjalnymi OPC czy wieloma dostępnymi silnikami. Jak to zwykle bywa, można je podzielić na mniej i bardziej udane oraz pasujące i nienadające się do tego samochodu. Który silnik najlepiej rozważyć w używanym Oplu Insignii A? Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym.

Używany Opel Insignia A – silniki benzynowe

W Insignii A montowano jeszcze dwa benzynowe silniki wolnossące – 1.6/115 KM oraz 1.8/140 KM. Przetrwały co prawda tylko do 2013 r., ale nie ma tego złego, bo były zbyt słabe do ważącej nawet 1,8 tony Insignii. Inna sprawa, że dobrze wypadają pod kątem awaryjności, choć przeciętnie znoszą LPG (brak hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego). Do zasilania alternatywnym paliwem najlepiej nadaje się wprowadzony w 2011 r. 1.4 Turbo (140 KM) – przeróbce sprzyja obecność wielopunktowego wtrysku paliwa. Taki sam zastosowano również w starszym 1.6 Turbo (180 KM): młodszy 1.6 SIDI Turbo (170 KM) ma już bezpośredni, podobnie jak wszystkie 2.0 Turbo (220/250 KM). Na szczycie gamy umieszczono jedyną „V6-tkę” w Insignii, mianowicie 2.8 V6 Turbo o mocy 260 KM lub 325 KM w odmianie OPC. Najmocniejsze odmiany (powyżej 250 KM) mogą się pochwalić obecnością napędu 4×4 (w 2.0 Turbo/250 KM był opcją), z kolei automatyczne skrzynie biegów (6 przełożeń) montowano do silników 1.6 Turbo/170 KM, 2.0 Turbo i 2.8 V6. Awaryjność turbodoładowanych silników benzynowych nie stanowi plagi, ale niektóre jednostki mają swoje przypadłości. Mowa m.in. o usterkach kolektorów dolotowych w 1.4 Turbo i łańcuchów rozrządu w 2.0 Turbo. Poza tym w większości Insignii (w tych ze słabszymi silnikami, także Diesla) trzeba zweryfikować stan ręcznej skrzyni biegów M32, która generuje problemu już po przekroczeniu 100 tys. km.

Opel Insignia A – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. do 200 KM)
Silnik 1.4 Turbo 1.6 1.6 SIDI Turbo 1.6 Turbo 1.8
Pojemność 1364 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1796 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz., turbo benz., turbo benz.
Maks. moc 140 KM 115 KM 170 KM 180 KM 140 KM
Maks. moment 200 Nm 155 Nm 260 Nm 230 Nm 175 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 12,9 s 9,2 s 8,9 s 11,4 s
Prędkość maks. 205 km/h 192 km/h 220 km/h 225 km/h 207 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,7 l/100 km 7,4 l/100 km 6,3 l/100 km 8,9 l/100 km 11,4 l/100 km
Opel Insignia A – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. od 200 KM)
Silnik 2.0 Turbo 2.0 SIDI Turbo 2.8 V6 Turbo 2.8 V6 Turbo (OPC)
Pojemność 1998 cm³ 1998 cm³ 2792 cm³ 2792 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 220 KM 250 KM 260 KM 325 KM
Maks. moment 350 Nm 400 Nm 350 Nm 435 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s 7,5 s 6,9 s 6,0 s
Prędkość maks. 235 km/h 250 km/h 250 km/h 250/270* km/h
Śr. zużycie paliwa 8,9 l/100 km 7,8 l/100 km 11,6 l/100 km 11,4 l/100 km

*OPC Unlimited

Opel Insignia A 1.4 Turbo
1.4 Turbo w większości Opli zbiera dobre opinie. W Insignii nie grzeszy dynamiką, ale nie jest też „zawalidrogą”.
Opel Insignia A 1.6 Turbo
1.6 Turbo stanowi najlepszy kompromis między dobrymi osiągami a akceptowalnym spalaniem.
Opel Insignia A 1.8
Biorąc pod uwagę niższe pułapy cenowe, najłatwiej kupić Insignię z silnikiem 1.8. Wycofano go w 2013 r., kończąc montaż w tym modelu silników wolnossących.

Używany Opel Insignia A – silniki Diesla

Imponującą popularnością w Insignii cieszy się 2-litrowy turbodiesel – ma go aż 7 na 10 wystawionych samochodów. 2.0 CDTI tak naprawdę jest konstrukcją Fiata, znaną tam jako 2.0 MultiJet. Występuje w bardzo szerokim spektrum mocy: 110, 120, 131, 140, 160, 163, 170, 190 i 195 KM. Dwie najmocniejsze odmiany jako jedyne wykorzystują doładowanie dwiema turbosprężarkami, co jednak nie czyni Insignii biturbo superszybkiego samochodamu – przyspieszenie do 100 km/h wynosi ponad 8,5 sekundy. Optimum w tym modelu to wersje od 140 do 170 KM. 2.0 CDTI cechuje znana przypadłość, mianowicie parciejąca uszczelka smoka olejowego. Konieczność wymiany zwiastuje długo świecąca się kontrolka ciśnienia oleju. Zdarzają się też usterki przewodu doprowadzającego powietrze do turbosprężarki, psują się chłodnice zaworu EGR i czasami niedomagają filtry DPF (trzeba im „pozwolić” raz na jakiś czas przeprowadzić procedurę samowypalania). W 2015 r. najsłabsze wersje 2.0 CDTI zastąpiono nowym silnikiem 1.6 CDTI o mocy 120 lub 136 KM. W nim należy zweryfikować historię napraw łańcuchowego napędu rozrządu lub osłuchać silnik pod kątem stuków mogących zwiastować konieczność jego wymiany. Poza tym coraz częściej zawodzi w nich (także w 2.0 CDTI) osprzęt, ale to wina dużych przebiegów, nie wad fabrycznych.

Opel Insignia A – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla do 140 KM)
Silnik 1.6 CDTI 1.6 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 120 KM 136 KM 110 KM 120 KM 130 KM 140 KM
Maks. moment 320 Nm 320 Nm 260 Nm 300 Nm 300 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 10,9 s 12,1 s 11,9 s 11,1 s 10,5 s
Prędkość maks. 195 km/h 210 km/h 190 km/h 195 km/h 205 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,8 l/100 km 3,6 l/100 km 4,4 l/100 km 3,7 l/100 km 4,4 l/100 km 3,7 l/100 km
Opel Insignia A – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla od 140 KM)
Silnik 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI
Pojemność 1956 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo
Maks. moc 160 KM 163 KM 170 KM 190 KM 195 KM
Maks. moment 350 Nm 350 Nm 400 Nm 400 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s 9,5 s 9,0 s 8,5 s 8,7 s
Prędkość maks. 218 km/h 218 km/h 225 km/h 228 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 4,4 l/100 km 4,5 l/100 km 6,0 l/100 km 4,9 l/100 km
Opel Insignia A 2.0 CDTI
Insignię najchętniej kupowano z 2-litrowym dieslem i aktualnie zdominował on ofertę z rynku wtórnego. To dobry silnik, którego najlepiej powierzyć serwisowi specjalizującemu się w Oplach: pracujący tam mechanicy z reguły znają jego typowe usterki i potrafią je umiejętnie naprawiać, a nawet im zapobiegać.

Używany Opel Insignia A – który silnik wybrać?

Nie trzeba się bać 2-litrowych turbodiesli: wystarczy uzbroić się w cierpliwość w poszukiwaniach i „wyłowić” egzemplarz z pewną historią napraw, w tym wymianą newralgicznych części. Najtańszą eksploatację zapewnią benzynowe silniki 1.6/1.8, dobre są także 1.4 Turbo i 1.6 Turbo (i przy tym nie takie rzadkie). 2.0 Turbo czy 2.8 V6 polecamy osobom nie zwracającym uwagi na zużycie paliwa, bo w ciężkiej Insignii potrafią „wciągnąć” znaczne ilości benzyny.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Oplu Insignia A:

Używany Opel Insignia A (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – którego wybrać?

Opel Insignia A

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji