Opel Insignia A

Zainteresowanie używanymi Insigniami nie maleje, mimo że najstarsze auta dawno temu skończyły kilkanaście lat. Który silnik najlepiej rozważyć w używanym Oplu Insignia A?

Od 2008 roku minęło już sporo czasu, a Opel Insignia A wciąż nie wygląda przestarzale i do tej pory imponuje poziomem wyposażenia, obejmującego m.in. superwygodne fotele AGR czy inteligentne reflektory AFL. Inna sprawa, że niektóre z tych nowinek przeciętnie znoszą upływ czasu i powoli wymagają wymiany na nowy element. Niemniej Opel klasy średniej kusi jeszcze optymalnym wyborem wersji nadwoziowych (sedan, liftback, kombi, podwyższone kombi), wariantami specjalnymi OPC czy wieloma dostępnymi silnikami. Jak to zwykle bywa, można je podzielić na mniej i bardziej udane oraz pasujące i nienadające się do tego samochodu. Który silnik najlepiej rozważyć w używanym Oplu Insignii A? Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym.

Używany Opel Insignia A – silniki benzynowe

W Insignii A montowano jeszcze dwa benzynowe silniki wolnossące – 1.6/115 KM oraz 1.8/140 KM. Przetrwały co prawda tylko do 2013 r., ale nie ma tego złego, bo były zbyt słabe do ważącej nawet 1,8 tony Insignii. Inna sprawa, że dobrze wypadają pod kątem awaryjności, choć przeciętnie znoszą LPG (brak hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego). Do zasilania alternatywnym paliwem najlepiej nadaje się wprowadzony w 2011 r. 1.4 Turbo (140 KM) – przeróbce sprzyja obecność wielopunktowego wtrysku paliwa. Taki sam zastosowano również w starszym 1.6 Turbo (180 KM): młodszy 1.6 SIDI Turbo (170 KM) ma już bezpośredni, podobnie jak wszystkie 2.0 Turbo (220/250 KM). Na szczycie gamy umieszczono jedyną „V6-tkę” w Insignii, mianowicie 2.8 V6 Turbo o mocy 260 KM lub 325 KM w odmianie OPC. Najmocniejsze odmiany (powyżej 250 KM) mogą się pochwalić obecnością napędu 4×4 (w 2.0 Turbo/250 KM był opcją), z kolei automatyczne skrzynie biegów (6 przełożeń) montowano do silników 1.6 Turbo/170 KM, 2.0 Turbo i 2.8 V6. Awaryjność turbodoładowanych silników benzynowych nie stanowi plagi, ale niektóre jednostki mają swoje przypadłości. Mowa m.in. o usterkach kolektorów dolotowych w 1.4 Turbo i łańcuchów rozrządu w 2.0 Turbo. Poza tym w większości Insignii (w tych ze słabszymi silnikami, także Diesla) trzeba zweryfikować stan ręcznej skrzyni biegów M32, która generuje problemu już po przekroczeniu 100 tys. km.

Opel Insignia A – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. do 200 KM)
Silnik1.4 Turbo1.61.6 SIDI Turbo1.6 Turbo1.8
Pojemność1364 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³1796 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz., turbobenz., turbobenz.
Maks. moc140 KM115 KM170 KM180 KM140 KM
Maks. moment200 Nm155 Nm260 Nm230 Nm175 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s12,9 s9,2 s8,9 s11,4 s
Prędkość maks.205 km/h192 km/h220 km/h225 km/h207 km/h
Śr. zużycie paliwa5,7 l/100 km7,4 l/100 km6,3 l/100 km8,9 l/100 km11,4 l/100 km
Opel Insignia A – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. od 200 KM)
Silnik2.0 Turbo2.0 SIDI Turbo2.8 V6 Turbo2.8 V6 Turbo (OPC)
Pojemność1998 cm³1998 cm³2792 cm³2792 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc220 KM250 KM260 KM325 KM
Maks. moment350 Nm400 Nm350 Nm435 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,6 s7,5 s6,9 s6,0 s
Prędkość maks.235 km/h250 km/h250 km/h250/270* km/h
Śr. zużycie paliwa8,9 l/100 km7,8 l/100 km11,6 l/100 km11,4 l/100 km

*OPC Unlimited

Opel Insignia A 1.4 Turbo
1.4 Turbo w większości Opli zbiera dobre opinie. W Insignii nie grzeszy dynamiką, ale nie jest też „zawalidrogą”.
Opel Insignia A 1.6 Turbo
1.6 Turbo stanowi najlepszy kompromis między dobrymi osiągami a akceptowalnym spalaniem.
Opel Insignia A 1.8
Biorąc pod uwagę niższe pułapy cenowe, najłatwiej kupić Insignię z silnikiem 1.8. Wycofano go w 2013 r., kończąc montaż w tym modelu silników wolnossących.

Używany Opel Insignia A – silniki Diesla

Imponującą popularnością w Insignii cieszy się 2-litrowy turbodiesel – ma go aż 7 na 10 wystawionych samochodów. 2.0 CDTI tak naprawdę jest konstrukcją Fiata, znaną tam jako 2.0 MultiJet. Występuje w bardzo szerokim spektrum mocy: 110, 120, 131, 140, 160, 163, 170, 190 i 195 KM. Dwie najmocniejsze odmiany jako jedyne wykorzystują doładowanie dwiema turbosprężarkami, co jednak nie czyni Insignii biturbo superszybkiego samochodamu – przyspieszenie do 100 km/h wynosi ponad 8,5 sekundy. Optimum w tym modelu to wersje od 140 do 170 KM. 2.0 CDTI cechuje znana przypadłość, mianowicie parciejąca uszczelka smoka olejowego. Konieczność wymiany zwiastuje długo świecąca się kontrolka ciśnienia oleju. Zdarzają się też usterki przewodu doprowadzającego powietrze do turbosprężarki, psują się chłodnice zaworu EGR i czasami niedomagają filtry DPF (trzeba im „pozwolić” raz na jakiś czas przeprowadzić procedurę samowypalania). W 2015 r. najsłabsze wersje 2.0 CDTI zastąpiono nowym silnikiem 1.6 CDTI o mocy 120 lub 136 KM. W nim należy zweryfikować historię napraw łańcuchowego napędu rozrządu lub osłuchać silnik pod kątem stuków mogących zwiastować konieczność jego wymiany. Poza tym coraz częściej zawodzi w nich (także w 2.0 CDTI) osprzęt, ale to wina dużych przebiegów, nie wad fabrycznych.

Opel Insignia A – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla do 140 KM)
Silnik1.6 CDTI1.6 CDTI2.0 CDTI2.0 CDTI2.0 CDTI2.0 CDTI
Pojemność1598 cm³1598 cm³1956 cm³1956 cm³1956 cm³1956 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc120 KM136 KM110 KM120 KM130 KM140 KM
Maks. moment320 Nm320 Nm260 Nm300 Nm300 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,9 s10,9 s12,1 s11,9 s11,1 s10,5 s
Prędkość maks.195 km/h210 km/h190 km/h195 km/h205 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km3,6 l/100 km4,4 l/100 km3,7 l/100 km4,4 l/100 km3,7 l/100 km
Opel Insignia A – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla od 140 KM)
Silnik2.0 CDTI2.0 CDTI2.0 CDTI2.0 CDTI2.0 CDTI
Pojemność1956 cm³1956 cm³1956 cm³1956 cm³1956 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbodiesel biturbo
Maks. moc160 KM163 KM170 KM190 KM195 KM
Maks. moment350 Nm350 Nm400 Nm400 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s9,5 s9,0 s8,5 s8,7 s
Prędkość maks.218 km/h218 km/h225 km/h228 km/h230 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km4,4 l/100 km4,5 l/100 km6,0 l/100 km4,9 l/100 km
Opel Insignia A 2.0 CDTI
Insignię najchętniej kupowano z 2-litrowym dieslem i aktualnie zdominował on ofertę z rynku wtórnego. To dobry silnik, którego najlepiej powierzyć serwisowi specjalizującemu się w Oplach: pracujący tam mechanicy z reguły znają jego typowe usterki i potrafią je umiejętnie naprawiać, a nawet im zapobiegać.

Używany Opel Insignia A – który silnik wybrać?

Nie trzeba się bać 2-litrowych turbodiesli: wystarczy uzbroić się w cierpliwość w poszukiwaniach i „wyłowić” egzemplarz z pewną historią napraw, w tym wymianą newralgicznych części. Najtańszą eksploatację zapewnią benzynowe silniki 1.6/1.8, dobre są także 1.4 Turbo i 1.6 Turbo (i przy tym nie takie rzadkie). 2.0 Turbo czy 2.8 V6 polecamy osobom nie zwracającym uwagi na zużycie paliwa, bo w ciężkiej Insignii potrafią „wciągnąć” znaczne ilości benzyny.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Oplu Insignia A:

Używany Opel Insignia A (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – którego wybrać?

Opel Insignia A

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj