UżywaneUżywany Opel Astra H (2004-2014) - który silnik wybrać?

Używany Opel Astra H (2004-2014) – który silnik wybrać?

W ogłoszeniach wciąż figuruje wiele używanych Astr H. Jaki silnik najlepiej wybrać w tym niemłodym samochodzie? Oto przegląd wszystkich jednostek Opla Astry H.

Opel Astra H ukończył wiek pełnoletni i trochę to po nim widać – nigdy nie był to bowiem samochód wyznaczający trendy stylistyczne, a raczej zaprojektowany w zgodzie z założeniami podyktowanymi funkcjonalności. Tej na pewno nie można mu odmówić, bowiem Astrę H sprzedawano w aż pięciu wersjach nadwoziowych: jako usportowionego hatchbacka 3d (GTC), typowego hatchbacka 5d, kombi i sedana (obydwa z wydłużonym rozstawem osi) oraz coupe-cabrio (TwinTop) z elektrycznie składanym, sztywnym dachem.

Kompaktowy Opel dał się poznać jako auto nierzucające się w oczy i przeciętnie wykonane, ale za to solidne od strony mechanicznej i dobrze opierające się korozji. Jak to bywa w przypadku Opla, chętni na Astrę nie mogli narzekać na wybór silników, także jeśli rozważali samochód z drugiej ręki. Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym Astry H i wybierzmy najlepszą.

Używany Opel Astra H – silniki benzynowe

Gama silnikowa Astry H na pewno będzie odpowiadała przeciwnikom downsizingu, choć nie zabrakło w niej benzynowych silników turbodoładowanych. Stanowią jednak margines rynku, a prym wiodą silniki wolnossące. Podstawowy napęd 1.4 Twinport (90 KM) jako jedyny (pośród benzynowych) posiada łańcuchowy rozrząd: nie do końca bezobsługowy, wymagający interwencji gdy zaczyna hałasować. W pozostałych trzeba pamiętać o wymianach paska rozrządu. Choć interwały dla poszczególnych jednostek są różne, najlepiej robić to co ok. 60-80 tys. km. Pośrednie silniki 1.6 (105/116 KM) i 1.8 (125/140 KM) stanowią optymalne źródło napędu dla Astry, choć rozczarowują wysokim spalaniem w mieście. Do oszczędnych nie zaliczają się również turbodoładowane propozycje – 1.6 Turbo (179 KM) oraz 2.0 Turbo w trzech wersjach mocy: 170, 200 oraz 241 KM w topowej Astrze OPC. Większość benzynowych napędów Astry H zmaga się z usterkami zaworów EGR. 1.6 z kolei są wrażliwe na zaniedbania w serwisowaniu rozrządu, a w 1.8 zawodzą sondy lambda. Wielu użytkowników kupowało Astry celem założenia do nich LPG. Najlepiej do tej przeróbki nadają się silniki 1.4 oraz 125-konny 1.8 (Z18XE), ewentualnie 105-konny 1.6 (Z16XEP).

Opel Astra H – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe wolnossące)
Silnik 1.4 Twinport 1.6 Twinport 1.6 16V 1.8 16V 1.8 16V
Pojemność 1364 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1796 cm³ 1796 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 90 KM 105 KM 116 KM 125 KM 140 KM
Maks. moment 125 Nm 150 Nm 155 Nm 170 Nm 175 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,7 s 12,3 s 11,7 s 10,8 s 10,2 s
Prędkość maks. 178 km/h 185 km/h 191 km/h 198 km/h 208 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,3 l/100 km 6,6 l/100 km 6,5 l/100 km 7,7 l/100 km 7,5 l/100 km
Opel Astra H – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoładowane)
Silnik 1.6 Turbo 2.0 Turbo 2.0 Turbo 2.0 Turbo
Pojemność 1598 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 179 KM 170 KM 200 KM 241 KM
Maks. moment 230 Nm 250 Nm 262 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s 8,9 s 8,2 s 6,4 s
Prędkość maks. 221 km/h 217 km/h 237 km/h 244 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,7 l/100 km 9,0 l/100 km 9,3 l/100 km 9,2 l/100 km
Opel Astra H 1.8
To ostatnia generacja Astry, w której typowe silniki dużą pojemność, np. 1.8. Zwolennikom LPG radzimy rozważyć słabszą odmianę 125-konną.
Opel Astra H 1.6 Turbo
W Astrze H niełatwo znaleźć silnik 1.6 Turbo. Tworzy on z tego auta tzw. sleepera.

Używany Opel Astra H – silniki Diesla

Pod maskami Astr H zagościły trzy turbodiesle: 1.3 CDTI, 1.7 CDTI oraz 1.9 CDTI, łącznie w aż ośmiu wersjach mocy. Bazowy 1.3 CDTI (90 KM) pochodzi z palety Fiata. Nie warto go rozważać z uwagi na kiepskie osiągi i kłopoty z łańcuchem rozrządu. W pozostałych dieslach zastosowano już pasek (trzeba go „pilnować” podobnie jak w silnikach benzynowych). Pośrodku gamy ulokowano japońskiego 1.7 CDTI (od Isuzu), rozwijającego 80, 101, 110 lub 125 KM. Dwie najsłabsze odmiany mają uproszczone turbosprężarki bez zmiennej geometrii łopatek oraz nie występują w nich filtry DPF, z kolei w wariancie 80-konnym nie stosowano nawet dwumasowego koła zamachowego. W dieslach 1.7 zawodzą przede wszystkim pompy oleju: ciekną i uszkadzają tym samym pasek rozrządu. W ich mocniejszych wersjach trzeba się nastawić na problemy z filtrem cząstek stałych i awarie zaworu sterującego turbiną. Na szczycie gamy umieszczono włoskiego turbodiesla 1.9 CDTI (120/150 KM), oferowanego także w odmianie „zdławionej” do 100 KM. W topowym urywają się klapki sterujące przepływem powietrza w kolektorze ssącym, natomiast słabsze wymagają z reguły tylko wymiany wyeksploatowanego osprzętu.

Opel Astra H – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla do 120 KM)
Silnik 1.3 CDTI 1.7 CDTI 1.7 CDTI 1.7 CDTI 1.9 CDTI
Pojemność 1248 cm³ 1686 cm³ 1686 cm³ 1686 cm³ 1910 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 80 KM 101 KM 110 KM 100 KM
Maks. moment 200 Nm 170 Nm 240 Nm 260 Nm 260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,7 s 15,0 s 12,3 s 11,7 s 12,3 s
Prędkość maks. 172 km/h 168 km/h 182 km/h 186 km/h 180 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,8 l/100 km 4,9 l/100 km 5,0 l/100 km 5,2 l/100 km 6,0 l/100 km
Opel Astra H – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla od 120 KM)
Silnik 1.7 CDTI 1.9 CDTI 1.9 CDTI
Pojemność 1686 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 125 KM 120 KM 150 KM
Maks. moment 280 Nm 280 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s 10,5 s 8,9 s
Prędkość maks. 197 km/h 194 km/h 208 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,4 l/100 km 6,0 l/100 km 5,9 l/100 km
Opel Astra H 1.3 CDTI
Budżetowy turbodiesel 1.3 jest za słaby do Astry. Nie przekonuje także niezawodnością.
Opel Astra H 1.9 CDTI
Włoskie konstrukcje 1.9 CDTI to z kolei udane silniki czyniące z Astry naprawdę dynamiczne auto.

Używany Opel Astra H – który silnik wybrać?

Każdą wystawioną Astrę warto dokładnie prześwietlić niezależnie od zamontowanego w niej silnika. Na pewno lepiej unikać „zagazowanych” silników turbodoładowanych, 1.6/116 KM i 1.8/140 KM oraz najmocniejszych turbodiesli (1.7 CDTI/125 KM, 1.9 CDTI/150 KM) z ogromnymi przebiegami. Optimum to benzynowe 1.6/1.8 bez LPG lub 120-konny 1.9 CDTI, ale niezłymi opiniami cieszą się także 1.7 CDTI (ich bazowe warianty punktują prostym osprzętem).

Polecamy także inne artykuły o używanym Oplu Astra H:

Używany Opel Astra H (2004-2014) – opinie użytkowników

Używany Opel Astra H i Opel Astra J – którą generację wybrać?

Opel Astra H

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji