W ogłoszeniach wciąż figuruje wiele używanych Astr H. Jaki silnik najlepiej wybrać w tym niemłodym samochodzie? Oto przegląd wszystkich jednostek Opla Astry H.
Opel Astra H ukończył wiek pełnoletni i trochę to po nim widać – nigdy nie był to bowiem samochód wyznaczający trendy stylistyczne, a raczej zaprojektowany w zgodzie z założeniami podyktowanymi funkcjonalności. Tej na pewno nie można mu odmówić, bowiem Astrę H sprzedawano w aż pięciu wersjach nadwoziowych: jako usportowionego hatchbacka 3d (GTC), typowego hatchbacka 5d, kombi i sedana (obydwa z wydłużonym rozstawem osi) oraz coupe-cabrio (TwinTop) z elektrycznie składanym, sztywnym dachem.
Kompaktowy Opel dał się poznać jako auto nierzucające się w oczy i przeciętnie wykonane, ale za to solidne od strony mechanicznej i dobrze opierające się korozji. Jak to bywa w przypadku Opla, chętni na Astrę nie mogli narzekać na wybór silników, także jeśli rozważali samochód z drugiej ręki. Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym Astry H i wybierzmy najlepszą.
Używany Opel Astra H – silniki benzynowe
Gama silnikowa Astry H na pewno będzie odpowiadała przeciwnikom downsizingu, choć nie zabrakło w niej benzynowych silników turbodoładowanych. Stanowią jednak margines rynku, a prym wiodą silniki wolnossące. Podstawowy napęd 1.4 Twinport (90 KM) jako jedyny (pośród benzynowych) posiada łańcuchowy rozrząd: nie do końca bezobsługowy, wymagający interwencji gdy zaczyna hałasować. W pozostałych trzeba pamiętać o wymianach paska rozrządu. Choć interwały dla poszczególnych jednostek są różne, najlepiej robić to co ok. 60-80 tys. km. Pośrednie silniki 1.6 (105/116 KM) i 1.8 (125/140 KM) stanowią optymalne źródło napędu dla Astry, choć rozczarowują wysokim spalaniem w mieście. Do oszczędnych nie zaliczają się również turbodoładowane propozycje – 1.6 Turbo (179 KM) oraz 2.0 Turbo w trzech wersjach mocy: 170, 200 oraz 241 KM w topowej Astrze OPC. Większość benzynowych napędów Astry H zmaga się z usterkami zaworów EGR. 1.6 z kolei są wrażliwe na zaniedbania w serwisowaniu rozrządu, a w 1.8 zawodzą sondy lambda. Wielu użytkowników kupowało Astry celem założenia do nich LPG. Najlepiej do tej przeróbki nadają się silniki 1.4 oraz 125-konny 1.8 (Z18XE), ewentualnie 105-konny 1.6 (Z16XEP).
Silnik | 1.4 Twinport | 1.6 Twinport | 1.6 16V | 1.8 16V | 1.8 16V |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1364 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1796 cm³ | 1796 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM | 116 KM | 125 KM | 140 KM |
Maks. moment | 125 Nm | 150 Nm | 155 Nm | 170 Nm | 175 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,7 s | 12,3 s | 11,7 s | 10,8 s | 10,2 s |
Prędkość maks. | 178 km/h | 185 km/h | 191 km/h | 198 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | 6,6 l/100 km | 6,5 l/100 km | 7,7 l/100 km | 7,5 l/100 km |
Silnik | 1.6 Turbo | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 179 KM | 170 KM | 200 KM | 241 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 262 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s | 8,9 s | 8,2 s | 6,4 s |
Prędkość maks. | 221 km/h | 217 km/h | 237 km/h | 244 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,7 l/100 km | 9,0 l/100 km | 9,3 l/100 km | 9,2 l/100 km |


Używany Opel Astra H – silniki Diesla
Pod maskami Astr H zagościły trzy turbodiesle: 1.3 CDTI, 1.7 CDTI oraz 1.9 CDTI, łącznie w aż ośmiu wersjach mocy. Bazowy 1.3 CDTI (90 KM) pochodzi z palety Fiata. Nie warto go rozważać z uwagi na kiepskie osiągi i kłopoty z łańcuchem rozrządu. W pozostałych dieslach zastosowano już pasek (trzeba go „pilnować” podobnie jak w silnikach benzynowych). Pośrodku gamy ulokowano japońskiego 1.7 CDTI (od Isuzu), rozwijającego 80, 101, 110 lub 125 KM. Dwie najsłabsze odmiany mają uproszczone turbosprężarki bez zmiennej geometrii łopatek oraz nie występują w nich filtry DPF, z kolei w wariancie 80-konnym nie stosowano nawet dwumasowego koła zamachowego. W dieslach 1.7 zawodzą przede wszystkim pompy oleju: ciekną i uszkadzają tym samym pasek rozrządu. W ich mocniejszych wersjach trzeba się nastawić na problemy z filtrem cząstek stałych i awarie zaworu sterującego turbiną. Na szczycie gamy umieszczono włoskiego turbodiesla 1.9 CDTI (120/150 KM), oferowanego także w odmianie „zdławionej” do 100 KM. W topowym urywają się klapki sterujące przepływem powietrza w kolektorze ssącym, natomiast słabsze wymagają z reguły tylko wymiany wyeksploatowanego osprzętu.
Silnik | 1.3 CDTI | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI | 1.9 CDTI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1686 cm³ | 1686 cm³ | 1686 cm³ | 1910 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 80 KM | 101 KM | 110 KM | 100 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 170 Nm | 240 Nm | 260 Nm | 260 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,7 s | 15,0 s | 12,3 s | 11,7 s | 12,3 s |
Prędkość maks. | 172 km/h | 168 km/h | 182 km/h | 186 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,8 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,2 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Silnik | 1.7 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI |
---|---|---|---|
Pojemność | 1686 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 125 KM | 120 KM | 150 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,4 s | 10,5 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 197 km/h | 194 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,9 l/100 km |


Używany Opel Astra H – który silnik wybrać?
Każdą wystawioną Astrę warto dokładnie prześwietlić niezależnie od zamontowanego w niej silnika. Na pewno lepiej unikać „zagazowanych” silników turbodoładowanych, 1.6/116 KM i 1.8/140 KM oraz najmocniejszych turbodiesli (1.7 CDTI/125 KM, 1.9 CDTI/150 KM) z ogromnymi przebiegami. Optimum to benzynowe 1.6/1.8 bez LPG lub 120-konny 1.9 CDTI, ale niezłymi opiniami cieszą się także 1.7 CDTI (ich bazowe warianty punktują prostym osprzętem).
Polecamy także inne artykuły o używanym Oplu Astra H:
Używany Opel Astra H (2004-2014) – opinie użytkowników
Używany Opel Astra H i Opel Astra J – którą generację wybrać?