OPEL Astra H 1.6 16V Twinport 105KM 5MT WE96322 07-2004

W ogłoszeniach wciąż figuruje wiele używanych Astr H. Jaki silnik najlepiej wybrać w tym niemłodym samochodzie? Oto przegląd wszystkich jednostek Opla Astry H.

Opel Astra H ukończył wiek pełnoletni i trochę to po nim widać – nigdy nie był to bowiem samochód wyznaczający trendy stylistyczne, a raczej zaprojektowany w zgodzie z założeniami podyktowanymi funkcjonalności. Tej na pewno nie można mu odmówić, bowiem Astrę H sprzedawano w aż pięciu wersjach nadwoziowych: jako usportowionego hatchbacka 3d (GTC), typowego hatchbacka 5d, kombi i sedana (obydwa z wydłużonym rozstawem osi) oraz coupe-cabrio (TwinTop) z elektrycznie składanym, sztywnym dachem.

Kompaktowy Opel dał się poznać jako auto nierzucające się w oczy i przeciętnie wykonane, ale za to solidne od strony mechanicznej i dobrze opierające się korozji. Jak to bywa w przypadku Opla, chętni na Astrę nie mogli narzekać na wybór silników, także jeśli rozważali samochód z drugiej ręki. Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym Astry H i wybierzmy najlepszą.

Używany Opel Astra H – silniki benzynowe

Gama silnikowa Astry H na pewno będzie odpowiadała przeciwnikom downsizingu, choć nie zabrakło w niej benzynowych silników turbodoładowanych. Stanowią jednak margines rynku, a prym wiodą silniki wolnossące. Podstawowy napęd 1.4 Twinport (90 KM) jako jedyny (pośród benzynowych) posiada łańcuchowy rozrząd: nie do końca bezobsługowy, wymagający interwencji gdy zaczyna hałasować. W pozostałych trzeba pamiętać o wymianach paska rozrządu. Choć interwały dla poszczególnych jednostek są różne, najlepiej robić to co ok. 60-80 tys. km. Pośrednie silniki 1.6 (105/116 KM) i 1.8 (125/140 KM) stanowią optymalne źródło napędu dla Astry, choć rozczarowują wysokim spalaniem w mieście. Do oszczędnych nie zaliczają się również turbodoładowane propozycje – 1.6 Turbo (179 KM) oraz 2.0 Turbo w trzech wersjach mocy: 170, 200 oraz 241 KM w topowej Astrze OPC. Większość benzynowych napędów Astry H zmaga się z usterkami zaworów EGR. 1.6 z kolei są wrażliwe na zaniedbania w serwisowaniu rozrządu, a w 1.8 zawodzą sondy lambda. Wielu użytkowników kupowało Astry celem założenia do nich LPG. Najlepiej do tej przeróbki nadają się silniki 1.4 oraz 125-konny 1.8 (Z18XE), ewentualnie 105-konny 1.6 (Z16XEP).

Opel Astra H – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe wolnossące)
Silnik1.4 Twinport1.6 Twinport1.6 16V1.8 16V1.8 16V
Pojemność1364 cm³1598 cm³1598 cm³1796 cm³1796 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc90 KM105 KM116 KM125 KM140 KM
Maks. moment125 Nm150 Nm155 Nm170 Nm175 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,7 s12,3 s11,7 s10,8 s10,2 s
Prędkość maks.178 km/h185 km/h191 km/h198 km/h208 km/h
Śr. zużycie paliwa6,3 l/100 km6,6 l/100 km6,5 l/100 km7,7 l/100 km7,5 l/100 km
Opel Astra H – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoładowane)
Silnik1.6 Turbo2.0 Turbo2.0 Turbo2.0 Turbo
Pojemność1598 cm³1998 cm³1998 cm³1998 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc179 KM170 KM200 KM241 KM
Maks. moment230 Nm250 Nm262 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,3 s8,9 s8,2 s6,4 s
Prędkość maks.221 km/h217 km/h237 km/h244 km/h
Śr. zużycie paliwa7,7 l/100 km9,0 l/100 km9,3 l/100 km9,2 l/100 km
Opel Astra H 1.8
To ostatnia generacja Astry, w której typowe silniki dużą pojemność, np. 1.8. Zwolennikom LPG radzimy rozważyć słabszą odmianę 125-konną.
Opel Astra H 1.6 Turbo
W Astrze H niełatwo znaleźć silnik 1.6 Turbo. Tworzy on z tego auta tzw. sleepera.

Używany Opel Astra H – silniki Diesla

Pod maskami Astr H zagościły trzy turbodiesle: 1.3 CDTI, 1.7 CDTI oraz 1.9 CDTI, łącznie w aż ośmiu wersjach mocy. Bazowy 1.3 CDTI (90 KM) pochodzi z palety Fiata. Nie warto go rozważać z uwagi na kiepskie osiągi i kłopoty z łańcuchem rozrządu. W pozostałych dieslach zastosowano już pasek (trzeba go „pilnować” podobnie jak w silnikach benzynowych). Pośrodku gamy ulokowano japońskiego 1.7 CDTI (od Isuzu), rozwijającego 80, 101, 110 lub 125 KM. Dwie najsłabsze odmiany mają uproszczone turbosprężarki bez zmiennej geometrii łopatek oraz nie występują w nich filtry DPF, z kolei w wariancie 80-konnym nie stosowano nawet dwumasowego koła zamachowego. W dieslach 1.7 zawodzą przede wszystkim pompy oleju: ciekną i uszkadzają tym samym pasek rozrządu. W ich mocniejszych wersjach trzeba się nastawić na problemy z filtrem cząstek stałych i awarie zaworu sterującego turbiną. Na szczycie gamy umieszczono włoskiego turbodiesla 1.9 CDTI (120/150 KM), oferowanego także w odmianie „zdławionej” do 100 KM. W topowym urywają się klapki sterujące przepływem powietrza w kolektorze ssącym, natomiast słabsze wymagają z reguły tylko wymiany wyeksploatowanego osprzętu.

Opel Astra H – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla do 120 KM)
Silnik1.3 CDTI1.7 CDTI1.7 CDTI1.7 CDTI1.9 CDTI
Pojemność1248 cm³1686 cm³1686 cm³1686 cm³1910 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM80 KM101 KM110 KM100 KM
Maks. moment200 Nm170 Nm240 Nm260 Nm260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,7 s15,0 s12,3 s11,7 s12,3 s
Prędkość maks.172 km/h168 km/h182 km/h186 km/h180 km/h
Śr. zużycie paliwa4,8 l/100 km4,9 l/100 km5,0 l/100 km5,2 l/100 km6,0 l/100 km
Opel Astra H – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla od 120 KM)
Silnik1.7 CDTI1.9 CDTI1.9 CDTI
Pojemność1686 cm³1910 cm³1910 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc125 KM120 KM150 KM
Maks. moment280 Nm280 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s10,5 s8,9 s
Prędkość maks.197 km/h194 km/h208 km/h
Śr. zużycie paliwa5,4 l/100 km6,0 l/100 km5,9 l/100 km
Opel Astra H 1.3 CDTI
Budżetowy turbodiesel 1.3 jest za słaby do Astry. Nie przekonuje także niezawodnością.
Opel Astra H 1.9 CDTI
Włoskie konstrukcje 1.9 CDTI to z kolei udane silniki czyniące z Astry naprawdę dynamiczne auto.

Używany Opel Astra H – który silnik wybrać?

Każdą wystawioną Astrę warto dokładnie prześwietlić niezależnie od zamontowanego w niej silnika. Na pewno lepiej unikać „zagazowanych” silników turbodoładowanych, 1.6/116 KM i 1.8/140 KM oraz najmocniejszych turbodiesli (1.7 CDTI/125 KM, 1.9 CDTI/150 KM) z ogromnymi przebiegami. Optimum to benzynowe 1.6/1.8 bez LPG lub 120-konny 1.9 CDTI, ale niezłymi opiniami cieszą się także 1.7 CDTI (ich bazowe warianty punktują prostym osprzętem).

Polecamy także inne artykuły o używanym Oplu Astra H:

Używany Opel Astra H (2004-2014) – opinie użytkowników

Używany Opel Astra H i Opel Astra J – którą generację wybrać?

Opel Astra H

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj