UżywaneUżywany Opel Zafira C (2011-2019) - który silnik wybrać?

Używany Opel Zafira C (2011-2019) – który silnik wybrać?

Zafirze C w zdobyciu serc klientów przeszkodziła rosnąca popularność SUV-ów. Z jakim silnikiem warto kupić ten samochód z rynku wtórnego?

Opel Zafira w roli kompaktowego minivana przerwał 20 lat w trzech generacjach. Opisywane wcielenie C (zwane też jako Zafira Tourer) było ostatnim spełniającym pierwotne założenia tego modelu: produkowana od 2019 roku Zafira Life jest już bowiem osobową odmianą dostawczego Opla Vivaro. Trochę szkoda, że tak się potoczyły losy tego auta, ponieważ producent mocno przyłożył się do opracowania trzeciej generacji, tworząc samochód o przykuwającej spojrzenie stylistyce, z mocnymi silnikami i budzącym uznanie wyposażeniem, a przy tym nie tracący zbytnio na wzorowej funkcjonalności cechującej poprzednie modele. Główne zmiany względem Zafiry B objęły drugi rząd siedzeń – zamiast kanapy pojawiły się 3 indywidualne fotele. Zrezygnowano ze świetnego systemu składania trzeciego rzędu (Flex7) na rzecz prostszego rozwiązania nieco zmniejszającego bagażnik, choć i tak jest on ogromny: mieści od 710 do 1860 l (auta 5-osobowe) lub 642-1792 l pakunków (auta 7-osobowe). Nie oferowano już mocnej wersji OPC, lecz w Zafirze C i tak nie można narzekać na wybór mocnych silników.

Z jakim napędem warto rozważyć używanego Opla Zafirę C (Tourer)? Lepiej wybrać diesla czy może turbodoładowaną „benzynę”? Sprawdźmy, jakie jednostki montowano w tym aucie.

Używany Opel Zafira C – silniki benzynowe

  • 1.4 Turbo (120 KM, 140 KM)
  • 1.6 DI/SIDI Turbo (136 KM, 170 KM, 200 KM)
  • 1.8 (115 KM, 140 KM)

W Zafirze C z pierwszych lat produkcji pojawiały się znane z poprzedniczki wolnossące silniki 1.8 (115/140 KM). Prym wiodły jednak jednostki turbodoładowane. Bazę stanowił popularny w mniejszych Oplach 1.4 Turbo (120/140 KM), natomiast najmocniejsze auta mają pod maską nowoczesny silnik 1.6 Turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa (DI/SIDI; 136/170/200 KM). W 1.8 i 1.4 Turbo stosowano wtrysk wielopunktowy. Wolnossąca konstrukcja przeciętnie jednak znosi LPG z uwagi na konieczność ręcznej regulacji zaworów. Alternatywne paliwo najlepiej pasuje do 1.4 Turbo: dość powiedzieć, że ten silnik nawet występował w wersji z fabrycznym LPG. Będzie to korzystne rozwiązanie, ponieważ wszystkie odmiany nie należą do oszczędnych. Najmniej palą 1.4 Turbo (7,5-8,5 l/100 km), natomiast Zafiry 1.6 DI/SIDI i 1.8 potrafią zużyć nawet 9-10 l/100 km w cyklu mieszanym. Ciekawostkę stanowi wariant 1.6 przystosowany do zasilania CNG (ma wtedy 150 KM i wtrysk wielopunktowy).

Pod względem niezawodności silniki Opla prezentują niezły poziom. Teoretycznie najwięcej awarii dotyka całkiem udane jednostki 1.4 Turbo, lecz może tak być wskutek ich największej popularności na rynku. Trzeba się nastawić na kłopoty z turbosprężarkami (pękają ich obudowy), wycieki spod pokrywy zaworów, uszkodzenia kolektorów dolotowych i problemy z układem chłodzenia. W 1.6 zgłaszane były awarie termostatów, a w 1.8 – usterki głowic (w autach z nieumiejętnie serwisowaną instalacją LPG).

Opel Zafira C – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.4 Turbo 1.4 Turbo 1.6 DI Turbo
Pojemność 1364 cm³ 1364 cm³ 1598 cm³
Paliwo PB PB PB
Maks. moc 120 KM 140 KM 136 KM
Maks. moment 200 Nm 200 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 10,8 s 10,8 s
Prędkość maks. 190 km/h 200 km/h 195 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 6,6 l/100 km 8,5 l/100 km
Opel Zafira C – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe c.d.)
Silnik 1.6 SIDI Turbo 1.6 SIDI Turbo 1.8 1.8
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1796 cm³ 1796 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 170 KM 200 KM 115 KM 140 KM
Maks. moment 260 Nm 280 Nm 175 Nm 175 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 8,8 s 12,9 s b.d.
Prędkość maks. 212 km/h 220 km/h 185 km/h b.d.
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 7,0 l/100 km 7,2 l/100 km 7,2 l/100 km
Opel Zafira C 1.4 Turbo
Możliwe awarie silników 1.4 Turbo nie powinny zrażać potencjalnych kupujących. Przy odpowiednim serwisowaniu ten silnik odwdzięcza się bezproblemową eksploatacją i jako jedyny w Zafirze akceptuje LPG.

Używany Opel Zafira C – silniki Diesla

  • 1.6 CDTI/Diesel (120 KM, 134 KM, 135 KM, 136 KM)
  • 2.0 CDTI/Diesel (110 KM, 130 KM, 131 KM, 165 KM, 170 KM, 195 KM)

Opel przez niemal cały okres produkcji Zafiry C oferował dwa turbodiesle: autorskiego 1.6 CDTI (120/134/135/136 KM) i kupowanego od Fiata 2.0 CDTI (110/130/131/165/170/195 KM). W 2016 roku część odmian przemianowano na Diesel, natomiast od 2018 roku wszystkie wysokoprężne Zafiry to 1.6/2.0 Diesel. Konstrukcyjnie to nadal te same silniki. Mniejsze 1.6 pozwalają nieco ograniczyć wydatki na paliwo: zużywają ok. 6-7 l/100 km, podczas gdy 2.0 CDTI bliżej 7-8 l/100 km. Obydwa mają pewne przypadłości. W 1.6 CDTI trzeba weryfikować stan łańcucha rozrządu, natomiast w 2.0 CDTI systematycznie wymieniać uszczelkę smoka pompy olejowej (a już na pewno, gdy zbyt długo po odpaleniu świeci się kontrolka ciśnienia oleju). W samochodach eksploatowanych po mieście daje o sobie znać filtr cząstek stałych, a przy dużych przebiegach nie można wykluczać awarii koła dwumasowego. Tak czy inaczej, usterki diesli Zafiry wynikają głównie z przebiegów, a nie wad fabrycznych.

Opel Zafira C – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 CDTI 1.6 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³
Paliwo ON ON ON ON
Maks. moc 120 KM 136 KM 110 KM 130 KM
Maks. moment 320 Nm 320 Nm 260 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,7 s 11,2 s 12,5 s 11,5 s
Prędkość maks. 186 km/h 193 km/h 183 km/h 192 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 5,1 l/100 km 5,7 l/100 km
Opel Zafira C – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla c.d.)
Silnik 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI
Pojemność 1956 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 165 KM 170 KM 195 KM
Maks. moment 350 Nm 400 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s 9,9 s 8,9 s
Prędkość maks. 208 km/h 205 km/h 218 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,3 l/100 km 4,9 l/100 km 5,6 l/100 km
Opel Zafira C 2.0 CDTI
Silnik 2.0 CDTI występował w wersjach z jedną lub dwiema turbosprężarkami (topowa odmiana 195-konna).

Używany Opel Zafira C – który silnik wybrać?

W gamie Zafiry C nie ma silników, które trzeba jednoznacznie odrzucić. Każdy ma w sumie jakieś defekty, ale w ogólnym rozrachunku sprawują się nieźle. Warto postawić na popularnego 1.4 Turbo (dobra dostępność części, niezłe osiągi, akceptacja LPG) lub któregokolwiek diesla. 1.6 DI/SIDI będzie dobrą alternatywą na drogi szybkiego ruchu dla osób preferujących gładką pracę silnika benzynowego niż „klekot” turbodiesla. Do miasta wystarczy wolnossący 1.8, choć w takich warunkach będzie dużo palił.

Przeczytaj więcej na temat używanego Opla Zafiry C:

Używany Opel Zafira C (2011-2019) – opinie użytkowników

Opel Zafira C

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji