UżywaneOpinieUżywany Opel Zafira C (2011-2019) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Opel Zafira C (2011-2019) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Moda na SUV-y „wygoniła” z rynku wiele udanych minivanów, w tym Opla Zafirę C. Czy warto ją kupić z drugiej ręki? Oto opinie o używanym Oplu Zafirze C (Tourer).

Kariera Opla Zafiry jako rodzinnego, kompaktowego minivana trwała okrągłe 20 lat. Od 1999 do 2019 roku przedstawiono trzy generacje wyróżniające się tym, że we względnie komfortowych warunkach przewiozą 7 osób – co nie jest takie oczywiste w tej klasie. Dwa pierwsze wcielenia Zafiry szczyciły się innowacyjnym systemem składania i rozkładania dodatkowych foteli w bagażniku (Flex7). W Zafirze C zrezygnowano z tego świetnego rozwiązania, w związku z czym bagażnik odmian 7-osobowych (ale ze złożonym 3. rzędem foteli) jest płytszy i zmieści mniej niż w samochodach fabrycznie przystosowanych do przewozu 5 osób (dodatkowe miejsca trafiły na listę wyposażenia opcjonalnego). Zaprzestano również wytwarzania wyjątkowej w swoim segmencie Zafiry OPC, co Opel próbował zrekompensować montażem stosunkowo mocnych silników w „zwykłych” odmianach (nawet 200 KM). Prawie całą gamę oparto na jednostkach z turbodoładowaniem (lub biturbo w topowym dieslu) i, po części, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Niemiecki minivan otrzymał solidną porcję wyposażenia zwiększającego komfort jazdy i bezpieczeństwo (m.in. dzięki elektronicznym asystentom kierowcy). W 2016 r. zadebiutował model po liftingu, w ramach którego gruntowanie przemodelowano przednią część nadwozia i deskę rozdzielczą. Zmieniono też nazwę na, po prostu, Opel Zafira (wcześniej używano określenia Zafira Tourer, by odróżnić ją od Zafiry Family, czyli drugiej generacji produkowanej równolegle z trzecią).

Opel Zafira C
W tylnym zawieszeniu Zafiry C zastosowano oś skrętną z drążkami Watta. Układ zestrojono sztywno, by nie dopuścić do nadmiernego przechylania nadwozia na łukach. Trwałość zawieszenia prezentuje się na akceptowalnym poziomie.

Choć opisywana Zafira zniknęła z rynku w 2019 r., sama nazwa przetrwała w ofercie Opla, tyle że powędrowała na… dużego vana. Zafira Life, bo o nim mowa, to nic innego jak osobowa wersja dostawczego Opla Vivaro. Dla wielu „prawdziwy” Opel Zafira zakończył się jednak na generacji C, która obecnie robi karierę na rynku wtórnym. Czym przekonuje do siebie minivan Opla, a na co trzeba w nim uważać? Oto opinie właścicieli używanych Oplów Zafira C.

Opel Zafira C
Wersje przedliftowe (fot.) cechują się ciekawszym przodem ze światłami układającymi się w kształt bumerangów. Po modernizacji zrezygnowano z tego motywu stylistycznego, upodabniając Zafirę do pozostałych modeli w ofercie Opla.

Używany Opel Zafira C – wnętrze

Kokpit Zafiry C idealnie obrazuje nurt stylistyczny, którym podążał Opel projektując deski rozdzielcze na przełomie 1. i 2. dekady lat dwutysięcznych. Bardzo podobne kokpity otrzymała chociażby Insignia A czy Astra J. Mamy zatem wielką kierownicę, wskaźniki o tradycyjnym kształcie, z wmontowanym pomiędzy nimi niewielkim wyświetlaczem, i dużą konsolę środkową z wieloma przyciskami służącymi głównie do obsługi radia. Część użytkowników zgodnie twierdzi, że po krótkim rozeznaniu w tym gąszczu łatwo się odnaleźć, a nawet łatwiej wybrać zadaną funkcję niż zgłębiając się w menu dotykowego ekranu. Taki zresztą trafił do Zafiry, ale dopiero po liftingu. Materiały wykończeniowe – może nie górnolotne, ale przynajmniej nieźle spasowane. Ciekawą opcję stanowi przesuwany podłokietnik z miejscami na napoje.

Zafira C zmieści 7 osób, lecz tym razem trzeci rząd siedzeń umieszczono na liście wyposażenia opcjonalnego. Nie ma tam aż tyle miejsca co w Zafirze B. Mało tego, fotele nie składają się w tak genialny sposób jak w starszym modelu, tylko jak w wielu innych minivanach – po prostu kładą się, podwyższając podłogę bagażnika. W efekcie przy 5. osobach mieści on 642 l w odmianie 7-osobowej, podczas gdy auta bez dodatkowych foteli zabiorą na pokład 710 l. Składając jeszcze środkowy rząd przewieziemy odpowiednio do 1860/1792 l pakunków. Obejmuje on trzy identyczne, indywidualnie ustawiane fotele: to na plus, bo w Zafirze B była kanapa. Największe wrażenie robią jednak przednie fotele generacji C o świetnym wyprofilowaniu bocznym i idealnie dobranych rozmiarach.

Używany Opel Zafira C – silniki

Do napędu Zafiry C zaprzęgnięto nowoczesne jednostki benzynowe z turbodoładowaniem – 1.4 Turbo (120/140 KM; wtrysk wielopunktowy) i 1.6 SIDI/DI Turbo (136/170/200 KM; wtrysk bezpośredni). Pierwszego z nich fabrycznie dostosowywano do zasilania LPG (140 KM), drugiego z kolei do CNG (150 KM). Zafiry z początkowego okresu produkcji sprzedawano z jedynym silnikiem wolnossącym w gamie, mianowicie znanym z poprzedniej generacji 1.8 (115/140 KM). Jako jedyny łączył się on ze skrzynią ręczną o 5 przełożeniach (pozostałe zestawiono z „szóstkami”). Turbodiesle sprzedawano w Zafirze pod oznaczeniem CDTI, które pod koniec produkcji (2018 r.) zmieniono na „Diesel”. Bazowe to autorskie konstrukcje o pojemności 1.6, rozwijające 120, 134, 135 lub 136 KM. Pojawiły się w ofercie z lekkim opóźnieniem, bo w 2013 r. Przez cały okres produkcji oferowano z kolei 2-litrowe silniki wysokoprężne opracowane przez Fiata. W Zafirze C występowały w wielu wersjach mocy: 110, 130, 165, 170 lub nawet 195 KM w odmianie biturbo. Wszystkie diesle zestawiano z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi, automatyczne trafiały wyłącznie do 2.0 CDTI/Diesel (minimum 130 KM) i kilku odmian benzynowych – 1.4 Turbo/140 KM oraz 1.6 Turbo 136/170 KM.

Opel Zafira C silnik
Niepozorny 1.4 Turbo wystarcza do bezstresowego wyprzedzania Zafirą na autostradzie. W dodatku lepiej toleruje LPG od wolnossącego 1.8.
Opel Zafira C silnik
2-litrowe turbodiesle mają kilka swoich przypadłości. Jeśli się o nich pamięta i regularnie dogląda, odwdzięczają się przewidywalną eksploatacją.

Używany Opel Zafira C – opinie użytkowników

 Zalety 

„Genialne fotele z przemyślanym systemem regulacji. Trasy rzędu 800 km nie stanowią problemu”

„Osiągi 1.6 Turbo względem 1.4 Turbo to niebo a ziemia. Jak dotąd brak poważnych usterek”

„Mam Zafirę z obniżonym zawieszeniem. Auto prowadzi się jak po sznurku, jest pewne w zakrętach”

„Znacznie więcej miejsca w środku niż w typowych kombi. Szczególnie na wysokość”

 Wady 

„Na wskaźnikach systematycznie zapalają się kolejne kontrolki. Czasami bez przyczyny”

„Tapicerki i wykładziny sprawiają wrażenie gorszych jakościowo od tych np. w Astrze”

„Karoseria łatwo zbiera rysy. Taki już urok ekologicznych lakierów”

„Daleko wysuniętym, przednim zderzakiem regularnie zawadzam o krawężnik”

Używany Opel Zafira C – awaryjność, typowe usterki

Niektóre silniki trapią typowe przypadłości. W 1.4 Turbo są to pękające obudowy turbosprężarek (głównie w samochodach z instalacjami LPG), z kolei w zasilanych alternatywnym paliwem odmianach 1.8 uszkodzeniom ulegają głowice (silnik nie posiada hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego). Sporadycznie zdarzają się usterki termostatów w 1.6 Turbo. W dieslach 1.6 należy kontrolować stan łańcucha rozrządu, a w 2.0 wymieniać uszczelkę smoka pompy olejowej (niezwłocznie to zrobić, gdy podczas uruchamiania silnika długo nie gaśnie kontrolka oleju). Oprócz tego warto systematycznie „przeganiać” wysokoprężne Zafiry na drogach szybkiego ruchu, bo ich filtry DPF nie tolerują jazdy miejskiej. Samochody wyprodukowane do 2012 r. mogą mieć na pokładzie felerne skrzynie biegów M32 (6 przełożeń) z nietrwałymi łożyskami. W późniejszych latach dokonano w nich poprawek obniżających poziom awaryjności. Właściciele narzekają ponadto na niestabilną elektronikę pokładową (zawieszająca się nawigacja, zepsute czujniki deszczu), usterki modułu sterowania klimatyzacją, „delikatne” silentblocki wahaczy i podatny na zarysowania lakier karoseryjny.

Opel Zafira C skrzynia biegów
W przypadku Zafiry „automat” może być pewniejszym wyborem od skrzyni manualnej. Niestety, ich podaż jest ograniczona.

Używany Opel Zafira C – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN najłatwiej odczytać z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony.

Opel Zafira C numer VIN

Używany Opel Zafira C – sytuacja rynkowa, ceny

W najtańszym przedziale cenowym (25-30 tys. zł) przeważają 2-litrowe diesle z przebiegami 200-300 tys. km. W okolicach 35 tys. zł można trafić na model benzynowy lub diesla 1.6 CDTI. Optymalny budżet mieści się w granicach 40 tys. zł. To wciąż za mało na poliftową Zafirę C, za którą trzeba zapłacić minimum 48 tys. zł. Kwoty za najmłodsze Ople reguluje głównie przebieg: auta, które przejechały kilkadziesiąt tysięcy kilometrów kosztują nawet 70-100 tys. zł. Co trzecia Zafira ma pod maską silnik benzynowy. Skrzynię automatyczną – co szósta.

Używany Opel Zafira C – podsumowanie

Opel dołożył wszelkich starań, by generacja C była najlepszą Zafirą w historii. I taka jest: nadal niezwykle pojemna, a tym razem także ładniejsza, lepiej wykonana w środku i solidniej wyposażona. Szukajmy mocniejszych wersji wysokoprężnych i turbodoładowanych benzynowych: będą użyteczne i oszczędne w trasie. Zafira to przy tym jeden z niewielu kompaktowych minivanów, w którym warto mieć trzeci rząd siedzeń.

Redakcja poleca inne artykuły o używanych Oplach:

Używany Opel Zafira B i Opel Zafira C – którą generację wybrać?

Używany Opel Astra J (2009-2018) – opinie użytkowników

Używany Opel Zafira B (2005-2014) – opinie użytkowników

Opel Zafira C

Opel Zafira C – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 466-467/188/166-169 cm
Rozstaw osi 276 cm
Pojemność bagażnika 710-1860 l (5 os.), 152-642-1792 l (7 os.)
Opel Zafira C – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik 1.4 Turbo 1.4 Turbo 1.6 DI Turbo 1.6 SIDI Turbo 1.6 SIDI Turbo 1.8 1.8
Pojemność 1364 cm³ 1364 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1796 cm³ 1796 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz. benz.
Maks. moc 120 KM 140 KM 136 KM 170 KM 200 KM 115 KM 140 KM
Maks. moment 200 Nm 200 Nm 240 Nm 260 Nm 280 Nm 175 Nm 175 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 10,8 s 10,8 s 9,2 s 8,8 s 12,9 s b.d.
Prędkość maks. 190 km/h 200 km/h 195 km/h 212 km/h 220 km/h 185 km/h 195 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 6,6 l/100 km 8,5 l/100 km 6,6 l/100 km 7,0 l/100 km 7,2 l/100 km 7,2 l/100 km
Opel Zafira C – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik 1.6 CDTI 1.6 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo
Maks. moc 120 KM 136 KM 110 KM 130 KM 165 KM 170 KM 195 KM
Maks. moment 320 Nm 320 Nm 260 Nm 300 Nm 350 Nm 400 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,7 s 11,2 s 12,5 s 11,5 s 9,8 s 9,9 s 8,9 s
Prędkość maks. 186 km/h 193 km/h 183 km/h 192 km/h 208 km/h 205 km/h 218 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 5,1 l/100 km 5,7 l/100 km 5,3 l/100 km 4,9 l/100 km 5,6 l/100 km

Używany Opel Zafira C – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji