Niemiecki minivan jest chwalony za funkcjonalne i przestronne wnętrze oraz oszczędne i trwałe diesle. Oto opinie o używanym Oplu Zafira B.
Opel zaprezentował drugą generację kompaktowego minivana w 2005 roku. Samochód nie zachwycał stylistyką, ale oczekiwano od niego czego innego – jeszcze większej przestronności niż u poprzedniczki. I to się udało. Dzięki większej długości Zafira B ma ogromny bagażnik i oferuje mnóstwo miejsca dla pięciu osób. Podobnie jak w pierwszej generacji, także w Zafirze B standardem był system Flex7, czyli dodatkowe fotele z dopracowaną funkcją składania, która pozwala na błyskawiczne ukrycie ich w podłodze bagażnika. Dzięki temu nie trzeba ich wyjmować i nie zmniejszają jego pojemności czy funkcjonalności. Potencjalni użytkownicy nie mogli narzekać na wybór wersji specjalnych – a takie już same w sobie są rzadkością w segmencie minivanów. Zafira występowała w wersji dostawczej (Flexivan; niekiedy bywają przerabiane na osobowe) i usportowionej OPC, rozwijającej w tym modelu aż 240 KM z silnika 2.0 Turbo. Dla osób z mniej zasobnym portfelem przygotowano wariant OPC Line, który przypomina topową odmianę z wyglądu, ale pod maskami zamontowano standardowe silniki. Takowych nie brakowało: gama obfitowała w wiele benzynowych jednostek wolnossących i sprawdzone konstrukcje Isuzu (1.7 CDTI) oraz Fiata (1.9 CDTI). W 2008 roku Opel zmodernizował Zafirę B, a trzy lata później przedstawił następcę, czyli Zafirę Tourer. Mimo tego produkcję opisywanego modelu kontynuowano do 2014 roku pod nazwą Zafira Family.

Nie da się ukryć, że Zafira B jest już przestarzałym samochodem, na którym lata i kilometry eksploatacji dobitnie odcisnęły swoje piętno. Komu warto rekomendować to auto po 17 latach od premiery? Jak z awaryjnością rodzinnego Opla? Oto opinie właścicieli używanych Opli Zafira B.
Używany Opel Zafira B i Opel Zafira C – którą generację wybrać?

Używany Opel Zafira B – wnętrze
Właściciele doceniają Zafirę za przestronność wnętrza. Model nieźle wypada również w kwestii wyposażenia – na rynku wtórnym łatwo chociażby o egzemplarz z panoramicznym dachem czy nawigacją. Niestety, najprawdopodobniej będzie ona mocno nieaktualna, poza tym działa znacznie wolniej od współczesnych aplikacji nawigujących w smartfonach. Minivan Opla rozczarowuje natomiast wykończeniem wnętrza. Plastiki w środku potrafią hałasować, a wyciszenie jest gorsze niż u francuskich rywali. Powierzenie obsługi wszystkich funkcji fizycznymi przyciskami korzystnie wpływa na ergonomię kokpitu. Szkoda, że nie ujmuje on wyglądem, sprawiając wrażenie mocno „poprawnego”.
Każda Zafira B w wersji osobowej jest samochodem 7-osobowym. Przewożeniu kompletu osób sprzyja znaczna wysokość nadwozia, a także długość (prawie 4,5 metra). Dzięki wysoko poprowadzonej linii dachu pasażerom nie brakuje miejsca na głowy, nawet w aucie wyposażonym w panoramiczny dach z zestawem schowków w suficie. Przednie fotele są wystarczająco obszerne, lecz niektórzy skarżą się na słabe podparcie boków. W drugim rzędzie zastosowano przesuwaną kanapę z możliwością przekształcenia środkowej części w praktyczny podłokietnik. Optymalne warunki panują nawet w 3. rzędzie foteli, z tym że lepiej przewozić tam najwyżej dorosłych niższego wzrostu. Dodatkowe miejsca sprytnie chowają się w podłodze bagażnika, nie zmniejszając jego objętości. Mieści on od 645 l do 1820 l w konfiguracji 2-osobowej. Brawa należą się za rozsądny otwór załadunkowy i nisko poprowadzony próg bagażnika.
Używany Opel Zafira B – silniki
Paleta jednostek napędowych praktycznie pokrywa się ze znanymi z Astry H, czy Vectry C. Na rynku wtórnym przeważają doskonałe, opracowane przez Fiata diesle 1.9 CDTI w różnych wariantach mocy (100/120/150 KM). Optymalnym wyborem będzie odmiana 120-konna, ale pozostałe również są godne uwagi. Właściciele wypowiadają się o nich głównie w superlatywach, chociaż narzekają na problemy z filtrem cząstek stałych i zaworem EGR. Nie należy skreślać także dostarczanego przez Isuzu diesla 1.7 CDTI (110/125 KM). Jego największym mankamentem jest wyraźna turbodziura. Przydałoby się też więcej mocy – obciążony samochód staje się powolny. Bez trudu znajdą coś dla siebie także amatorzy silników benzynowych. Do wyboru są zarówno słabe, wolnossące jednostki 1.6/1.8/2.2, jak i doładowane 2.0 Turbo. Opel przewidział, że nawet wśród celujących w minivana znajdą się amatorzy sportowych osiągów, dlatego przygotował 240-konną odmianę OPC z pakietem aerodynamiczym czy utwardzonym zawieszeniem. To najmocniejszy minivan w swojej klasie, który przy tym nie traci na funkcjonalności.

Kto jest zainteresowany montażem instalacji gazowej, powinien raczej zrezygnować z wersji OPC (jej głowica nie jest przystosowana do podwyższonej temperatury spalania gazu) oraz dostępnych po 2010 r. jednostek 1.6/1.8 (A16XER i A18XER) z płytkową regulacją luzów zaworowych. Montaż LPG odpada także w wersji 2.2 Direct z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W ofercie były też wersje z fabrycznymi instalacjami gazowymi. Podczas ich poszukiwań trzeba uważać. Dostępna w latach 2005-2011 odmiana 1.6 CNG jest przystosowana do zasilania sprężonym metanem (gazem ziemnym) – w Polsce można go kupić na niewielu stacjach. Wariant 1.8 LPG ecoFLEX był dostępny tylko w latach 2009-2010.

Używany Opel Zafira B – opinie użytkowników
Zalety
„Udane diesle 1.9 CDTI. Pomijając problemy z EGR i filtrem cząstek, ta jednostka praktycznie się nie psuje, a ceny części są bardzo niskie”
„Łatwo o dobrze wyposażony egzemplarz. Sporo aut z nawigacją”
„Bardzo funkcjonalne wnętrze. Fotele można składać, przesuwać i – co najważniejsze – nie trzeba ich nigdy wyjmować z samochodu. Zawsze są do dyspozycji”
Wady
„Niezbyt staranny montaż. Tworzywa sztuczne na desce rozdzielczej żyją własnym życiem”
„Fatalny filtr cząstek stałych. Zafirą, która ma go na wyposażeniu praktycznie nie da się jeździć po mieście”
„Niezbyt oryginalna stylizacja. Widać, że to jeszcze jest Opel starej daty. Za dużo chromowanych ozdób nadwozia”

Używany Opel Zafira B – awaryjność, typowe usterki
Przypadłością silników – szczególnie benzynowych – z wyższymi przebiegami jest spalanie oleju. Podczas oględzin warto zwrócić uwagę, czy wszystkie funkcje uruchamiane przełącznikiem przy kierownicy działają poprawnie. To newralgiczny element – jego naprawa lub wymiana może pochłonąć kilkaset złotych. W dieslach używanych wyłącznie w mieście szybko zapychają się filtry cząstek stałych. Kupując Opla Zafirę należy też sprawdzić stan ręcznej skrzyni biegów – czy hałasuje, czy ma luzy na lewarku lub czy stuka podczas przyspieszania. Jeśli tak, najprawdopodobniej czeka ją remont, obejmujący m.in. wymianę łożysk i kosztujący ponad 2000 zł. Na szczęście serwis jest łatwo dostępny. Wraz z wymianą dwumasowego koła zamachowego w dieslach to jedne z droższych napraw. Pozostałe, dzięki świetnej dostępności do części i relatywnie prostej konstrukcji auta nie zrujnują portfela. Do zabezpieczenia antykorozyjnego natomiast nie ma większych uwag. Jeżeli pod lakierem pojawiają się purchle, to mają one punktowy charakter i nie przeradzają się w perforację.

Używany Opel Zafira B – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na naklejce w słupku środkowym prawym oraz na podłodze przed fotelem pasażera.
Używany Opel Zafira B – sytuacja rynkowa, ceny
Obecnie używaną Zafirę B można kupić już za 8 tys. zł. Trzeba mieć jednak świadomość, że będzie to diesel z realnym przebiegiem 300-400 tys. km, który wcześniej najprawdopodobniej był taksówką. W grę wchodzą także samochody po „przekładce” z brytyjskiego Vauxhalla. Zwykle już na zdjęciach zdradza je znajdujące się na nadwoziu, kierownicy czy kołach loga z charakterystycznym gryfem zamiast błyskawicy Opla. Jeżeli znajduje się ono jednak tylko na pojedynczym elemencie, najprawdopodobniej był on po prostu wymieniony. Za zadbaną Zafirę z silnikiem benzynowym trzeba przeznaczyć 15-20 tys. zł. Dobre diesle z umiarkowanymi i udokumentowanymi przebiegami oraz bogatym wyposażeniem kosztują 20-30 tys. zł, natomiast Zafiry Family (roczniki 2011-2014) – do 40 tys. zł.
Używany Opel Zafira II – podsumowanie
Zafira B to wciąż model warty zainteresowania, pod warunkiem poświęcenia czasu na znalezienie egzemplarza możliwie jak najmłodszego, który nie wymaga jeszcze remontu. Do jazdy po mieście najlepsza będzie jednostka benzynowa (doposażona w instalację LPG, jeżeli planowane są dłuższe przebiegi roczne). Jeżeli auto ma pokonywać długie trasy, warto wziąć pod uwagę diesla, przy czym trzeba pamiętać, że w czasie jeżdżenia głównie po mieście raz na tydzień warto wybrać się na podmiejską obwodnicę, by jadąc z wyższą prędkością pozwolić się wypalić sadzy nagromadzonej w DPF.
Redakcja poleca artykuły o innych używanych Oplach:
Używany Opel Astra H (2004-2014) – opinie użytkowników
Używany Opel Vectra C (2002-2008) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 447/180/165 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Pojemność bagażnika | 140-645-1820 l |
Silnik | 1.6 | 1.6 | 1.8 | 1.8 | 2.2 Direct | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo (OPC) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1796 cm³ | 1796 cm³ | 2198 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 105 KM | 115 KM | 120 KM | 140 KM | 150 KM | 200 KM | 240 KM |
Maks. moment | 150 Nm | 155 Nm | 175 Nm | 175 Nm | 215 Nm | 262 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,3 s | 13,4 s | 12,1 s | 11,5 s | 10,6 s | 9,0 s | 7,8 s |
Prędkość maks. | 176 km/h | 185 km/h | 186 km/h | 197 km/h | 200 km/h | 225 km/h | 231 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,1 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,0 l/100 km | 8,5 l/100 km | 9,5 l/100 km | 9,6 l/100 km |
Silnik | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1686 cm³ | 1686 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 110 KM | 125 KM | 100 KM | 120 KM | 150 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 280 Nm | 260 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,4 s | 12,3 s | 14,1 s | 12,2 s | 10,4 s |
Prędkość maks. | 179 km/h | 189 km/h | 174 km/h | 186 km/h | 202 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 5,1 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Czy dana jednostka nadaje się do montażu instalacji gazowej najlepiej sprawdzić na podstawie kodu silnika.
ALE GDZIE TEN KOD PODAĆ?! GDZIE JEST TA WYROCZNIA, KTÓREJ WIEDZA JEST TAK POŻĄDANA?