Opel Astra K

W ostatniej Astrze spod „skrzydeł” Opla na dobre zagościł downsizing. Który silnik najlepiej wybrać w używanym Oplu Astrze K? Oto przegląd jednostek napędowych.

W obecnie produkowanej Astrze L płynie już „francuska krew”, bowiem dzieli platformę z Peugeotem 308 trzeciej generacji. Astra K jest zatem ostatnią, w której znaczek na atrapie chłodnicy zdradza prawdziwe pochodzenie. Model zachował wzorce stylistyczne z poprzedniczki (Astry J), przejął od niej także pakowną odmianę kombi (bagażnik o pojemności 540 l). Zrezygnowano natomiast z wytwarzania wersji 3-drzwiowej i sedana. W środku wytworzono niezły kontrast między klasycznymi liniami kokpitu i bogatym, naprawdę nowoczesnym wyposażeniem. Po stronie atutów Astry należy także zapisać komfortowe fotele i nieskomplikowaną obsługę instrumentów.

Przez 6 lat produkcji kompaktowy Opel opuszczał mury fabryki z wieloma silnikami, prawie zawsze o małej pojemności i wspomaganymi turbosprężarką (lub turbosprężarkami). W 2019 roku nastąpił przełom, mianowicie ofertę ograniczono wyłącznie do odmian 3-cylindrowych – równie mocnych, lecz o gorszej kulturze pracy. Jak się sprawują silniki w używanych Astrach K? Którego najlepiej wybrać z drugiej ręki? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych w tym modelu.

Używany Opel Astra K – silniki benzynowe

Opel deklaruje, że wszystkie silniki w Astrze K – czy to przed-, czy poliftowej – to jego autorskie konstrukcje. Benzynowe jednostki można podzielić na te sprzed 2018/2019 roku i późniejsze. Początkowo montowano silniki 1.0 Turbo (R3; 105 KM), 1.4 (4-cylindrowe) w wariantach wolnossącym (100 KM, dobry do LPG) i turbodoładowanym, w którym dodano bezpośredni wtrysk paliwa (EDIT: 125/150 KM). Ofertę uzupełnił 200-konny 1.6 Turbo, czyli najmocniejsza jednostka napędowa w Astrze K.

Opel Astra K 1.0 Turbo
Silnik 1.0 Turbo jest obecny w gamie od samego początku produkcji Astry K, z tym że 90-konna odmiana pojawiła się dopiero w 2018 r., wypierając z gamy wolnossącego 1.4.

W 2018 r. zaczęto powoli wprowadzać do oferty kolejne odmiany 3-cylindrowe: najpierw 1.0 Turbo (90 KM), później 1.2 Turbo (110/130/145 KM) oraz zupełnie nowego 1.4 Turbo (R3; 1342 cm³) o mocy 145 KM. Ten silnik jako jedyny łączył się z bezstopniową skrzynią biegów (CVT), z kolei starsze 1.4 Turbo – z klasycznymi „automatami” o 6 przełożeniach. Do 105-konnego 1.0 Turbo istniała możliwość zaadaptowania zautomatyzowanej skrzyni Easytronic: niezbyt trwałej, w dodatku zabierającej sporo przyjemności z jazdy.

Opel Astra K 1.2 Turbo
Spektrum rozwijanej przez jednostkę 1.2 Turbo mocy jest spore (od 110 do 145 KM), lecz pracuje on dość głośno.

Jeśli chodzi o awaryjność silników, na razie jest raczej znikoma. Zdarzają się poszarpywania odmian 1.4 Turbo (kłopotliwy sterownik silnika) lub usterki wysprzęglików we wszystkich odmianach, trwałością nie grzeszą również montowane w Astrze K ręczne skrzynie biegów (5-biegowe w 1.0 Turbo, w pozostałych 6-biegowe).

Opel Astra K 1.4 Turbo
Odmiany 1.4 Turbo to zarówno konstrukcje 4-cylindrowe (do 2019 r.; 125/150 KM), jak i 3-cylindrowe (od 2019 r.; 145 KM).
Opel Astra K – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. do 130 KM)
Silnik1.0 Turbo1.0 Turbo1.2 Turbo1.41.4 Turbo
Pojemność998 cm³998 cm³1199 cm³1399 cm³1399 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz.benz., turbo
Maks. moc90 KM105 KM110 KM100 KM125 KM
Maks. moment170 Nm170 Nm195 Nm130 Nm245 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s11,2 s10,9 s13,4 s9,2 s
Prędkość maks.188 km/h195 km/h200 km/h185 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km4,4 l/100 km4,6 l/100 km5,5 l/100 km5,5 l/100 km
Opel Astra K – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. od 130 KM)
Silnik1.2 Turbo1.2 Turbo1.4 Turbo1.4 Turbo1.6 Turbo
Pojemność1199 cm³1199 cm³1342 cm³1399 cm³1598 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc130 KM145 KM145 KM150 KM200 KM
Maks. moment225 Nm225 Nm236 Nm245 Nm300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s10,3 s9,9 s8,3 s7,0 s
Prędkość maks.215 km/h220 km/h210 km/h215 km/h235 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km4,6 l/100 km5,0 l/100 km5,5 l/100 km6,1 l/100 km

Używany Opel Astra K – silniki Diesla

Pośród turbodiesli w Astrze K prym wiedzie jednostka 1.6 CDTI z obligatoryjnie montowanym dwumasowym kołem zamachowym, filtrem cząstek stałych oraz turbosprężarką (lub dwiema) ze zmienną geometrią łopatek. Silnik rozwija 95, 110, 136 KM lub 150/160 KM w odmianach biturbo. Trzy najmocniejsze oferowano przez cały okres produkcji modelu, natomiast bazowe w 2019 r. zastąpił 3-cylindrowy 1.5 Diesel (105/122 KM), który jako jedyny otrzymał możliwość zestawienia z aż 9-stopniowym „automatem” (turbodiesle 1.6: z 6-biegowym).

Opel Astra K 1.5 Diesel
3-cylindrowy diesel 1.5 jest jeszcze zbyt młody, by mówić o jego typowych usterkach.

W 2018 r. zmieniono nazewnictwo odmian 1.6 na 1.6 Diesel. Jak na razie wykazują one spore problemy z łańcuchem rozrządu. Jego żywotność zwykle sięga 100 tys. km, później przychodzi czas wymiany wiążącej się z wyjęciem całego silnika. Zdarzają się też falujące obroty i problemy z różnymi czujnikami. W najbliższych latach najprawdopodobniej dojdą do tego usterki związane z wyeksploatowaniem osprzętu jednostki napędowej. Dobrze, że właściciele mogą sporo odłożyć na paliwie. Za szczególnie oszczędne uchodzą wersje 1.6 CDTI 95/110 KM.

Opel Astra K 1.6 CDTI
Turbodiesel 1.6 pracował już w poprzedniczce – Astrze J, w związku z czym można zaliczyć go do silników dobrze opanowanych przez mechaników.
Opel Astra K – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 Diesel1.5 Diesel1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI
Pojemność1496 cm³1496 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbodiesel biturbo
Maks. moc105 KM122 KM95 KM110 KM136 KM150 KM160 KM
Maks. moment260 Nm300 Nm280 Nm300 Nm320 Nm350 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s10,3 s12,7 s11,0 s9,6 s9,0 s8,6 s
Prędkość maks.200 km/h210 km/h185 km/h195 km/h205 km/h225 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km3,8 l/100 km3,7 l/100 km3,7 l/100 km3,9 l/100 km5,2 l/100 km4,2 l/100 km

Używany Opel Astra K – który silnik wybrać?

Dla oczekujących „świętego spokoju” i akceptujących umiarkowane osiągi polecamy wolnossącego 1.4, nawet jeśli ma założoną instalację gazową. Wariant Turbo nie jest do końca niezawodny i nie toleruje już tak dobrze alternatywnego paliwa, ale pracuje milej dla ucha od nowszych wersji 3-cylindrowych. Turbodiesla 1.6 można bez obaw kupować pod warunkiem sprawdzenia stanu rozrządu.

Redakcja poleca:

Używany Opel Astra K (2015-2021) – opinie użytkowników

Używany Opel Astra J (2009-2018) – opinie użytkowników

Opel Astra K

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj