W ostatniej Astrze spod „skrzydeł” Opla na dobre zagościł downsizing. Który silnik najlepiej wybrać w używanym Oplu Astrze K? Oto przegląd jednostek napędowych.
W obecnie produkowanej Astrze L płynie już „francuska krew”, bowiem dzieli platformę z Peugeotem 308 trzeciej generacji. Astra K jest zatem ostatnią, w której znaczek na atrapie chłodnicy zdradza prawdziwe pochodzenie. Model zachował wzorce stylistyczne z poprzedniczki (Astry J), przejął od niej także pakowną odmianę kombi (bagażnik o pojemności 540 l). Zrezygnowano natomiast z wytwarzania wersji 3-drzwiowej i sedana. W środku wytworzono niezły kontrast między klasycznymi liniami kokpitu i bogatym, naprawdę nowoczesnym wyposażeniem. Po stronie atutów Astry należy także zapisać komfortowe fotele i nieskomplikowaną obsługę instrumentów.
Przez 6 lat produkcji kompaktowy Opel opuszczał mury fabryki z wieloma silnikami, prawie zawsze o małej pojemności i wspomaganymi turbosprężarką (lub turbosprężarkami). W 2019 roku nastąpił przełom, mianowicie ofertę ograniczono wyłącznie do odmian 3-cylindrowych – równie mocnych, lecz o gorszej kulturze pracy. Jak się sprawują silniki w używanych Astrach K? Którego najlepiej wybrać z drugiej ręki? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych w tym modelu.
Używany Opel Astra K – silniki benzynowe
Opel deklaruje, że wszystkie silniki w Astrze K – czy to przed-, czy poliftowej – to jego autorskie konstrukcje. Benzynowe jednostki można podzielić na te sprzed 2018/2019 roku i późniejsze. Początkowo montowano silniki 1.0 Turbo (R3; 105 KM), 1.4 (4-cylindrowe) w wariantach wolnossącym (100 KM, dobry do LPG) i turbodoładowanym, w którym dodano bezpośredni wtrysk paliwa (EDIT: 125/150 KM). Ofertę uzupełnił 200-konny 1.6 Turbo, czyli najmocniejsza jednostka napędowa w Astrze K.

W 2018 r. zaczęto powoli wprowadzać do oferty kolejne odmiany 3-cylindrowe: najpierw 1.0 Turbo (90 KM), później 1.2 Turbo (110/130/145 KM) oraz zupełnie nowego 1.4 Turbo (R3; 1342 cm³) o mocy 145 KM. Ten silnik jako jedyny łączył się z bezstopniową skrzynią biegów (CVT), z kolei starsze 1.4 Turbo – z klasycznymi „automatami” o 6 przełożeniach. Do 105-konnego 1.0 Turbo istniała możliwość zaadaptowania zautomatyzowanej skrzyni Easytronic: niezbyt trwałej, w dodatku zabierającej sporo przyjemności z jazdy.

Jeśli chodzi o awaryjność silników, na razie jest raczej znikoma. Zdarzają się poszarpywania odmian 1.4 Turbo (kłopotliwy sterownik silnika) lub usterki wysprzęglików we wszystkich odmianach, trwałością nie grzeszą również montowane w Astrze K ręczne skrzynie biegów (5-biegowe w 1.0 Turbo, w pozostałych 6-biegowe).

Silnik | 1.0 Turbo | 1.0 Turbo | 1.2 Turbo | 1.4 | 1.4 Turbo |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 998 cm³ | 1199 cm³ | 1399 cm³ | 1399 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz., turbo |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM | 110 KM | 100 KM | 125 KM |
Maks. moment | 170 Nm | 170 Nm | 195 Nm | 130 Nm | 245 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s | 11,2 s | 10,9 s | 13,4 s | 9,2 s |
Prędkość maks. | 188 km/h | 195 km/h | 200 km/h | 185 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,6 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km |
Silnik | 1.2 Turbo | 1.2 Turbo | 1.4 Turbo | 1.4 Turbo | 1.6 Turbo |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1342 cm³ | 1399 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 130 KM | 145 KM | 145 KM | 150 KM | 200 KM |
Maks. moment | 225 Nm | 225 Nm | 236 Nm | 245 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 10,3 s | 9,9 s | 8,3 s | 7,0 s |
Prędkość maks. | 215 km/h | 220 km/h | 210 km/h | 215 km/h | 235 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,6 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Używany Opel Astra K – silniki Diesla
Pośród turbodiesli w Astrze K prym wiedzie jednostka 1.6 CDTI z obligatoryjnie montowanym dwumasowym kołem zamachowym, filtrem cząstek stałych oraz turbosprężarką (lub dwiema) ze zmienną geometrią łopatek. Silnik rozwija 95, 110, 136 KM lub 150/160 KM w odmianach biturbo. Trzy najmocniejsze oferowano przez cały okres produkcji modelu, natomiast bazowe w 2019 r. zastąpił 3-cylindrowy 1.5 Diesel (105/122 KM), który jako jedyny otrzymał możliwość zestawienia z aż 9-stopniowym „automatem” (turbodiesle 1.6: z 6-biegowym).

W 2018 r. zmieniono nazewnictwo odmian 1.6 na 1.6 Diesel. Jak na razie wykazują one spore problemy z łańcuchem rozrządu. Jego żywotność zwykle sięga 100 tys. km, później przychodzi czas wymiany wiążącej się z wyjęciem całego silnika. Zdarzają się też falujące obroty i problemy z różnymi czujnikami. W najbliższych latach najprawdopodobniej dojdą do tego usterki związane z wyeksploatowaniem osprzętu jednostki napędowej. Dobrze, że właściciele mogą sporo odłożyć na paliwie. Za szczególnie oszczędne uchodzą wersje 1.6 CDTI 95/110 KM.

Silnik | 1.5 Diesel | 1.5 Diesel | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1496 cm³ | 1496 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | diesel biturbo |
Maks. moc | 105 KM | 122 KM | 95 KM | 110 KM | 136 KM | 150 KM | 160 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 300 Nm | 280 Nm | 300 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 10,3 s | 12,7 s | 11,0 s | 9,6 s | 9,0 s | 8,6 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 210 km/h | 185 km/h | 195 km/h | 205 km/h | 225 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,8 l/100 km | 3,8 l/100 km | 3,7 l/100 km | 3,7 l/100 km | 3,9 l/100 km | 5,2 l/100 km | 4,2 l/100 km |
Używany Opel Astra K – który silnik wybrać?
Dla oczekujących „świętego spokoju” i akceptujących umiarkowane osiągi polecamy wolnossącego 1.4, nawet jeśli ma założoną instalację gazową. Wariant Turbo nie jest do końca niezawodny i nie toleruje już tak dobrze alternatywnego paliwa, ale pracuje milej dla ucha od nowszych wersji 3-cylindrowych. Turbodiesla 1.6 można bez obaw kupować pod warunkiem sprawdzenia stanu rozrządu.
Redakcja poleca:
Używany Opel Astra K (2015-2021) – opinie użytkowników