UżywaneUżywany Opel Astra K (2015-2021) - który silnik wybrać?

Używany Opel Astra K (2015-2021) – który silnik wybrać?

W ostatniej Astrze spod „skrzydeł” Opla na dobre zagościł downsizing. Który silnik najlepiej wybrać w używanym Oplu Astrze K? Oto przegląd jednostek napędowych.

W obecnie produkowanej Astrze L płynie już „francuska krew”, bowiem dzieli platformę z Peugeotem 308 trzeciej generacji. Astra K jest zatem ostatnią, w której znaczek na atrapie chłodnicy zdradza prawdziwe pochodzenie. Model zachował wzorce stylistyczne z poprzedniczki (Astry J), przejął od niej także pakowną odmianę kombi (bagażnik o pojemności 540 l). Zrezygnowano natomiast z wytwarzania wersji 3-drzwiowej i sedana. W środku wytworzono niezły kontrast między klasycznymi liniami kokpitu i bogatym, naprawdę nowoczesnym wyposażeniem. Po stronie atutów Astry należy także zapisać komfortowe fotele i nieskomplikowaną obsługę instrumentów.

Przez 6 lat produkcji kompaktowy Opel opuszczał mury fabryki z wieloma silnikami, prawie zawsze o małej pojemności i wspomaganymi turbosprężarką (lub turbosprężarkami). W 2019 roku nastąpił przełom, mianowicie ofertę ograniczono wyłącznie do odmian 3-cylindrowych – równie mocnych, lecz o gorszej kulturze pracy. Jak się sprawują silniki w używanych Astrach K? Którego najlepiej wybrać z drugiej ręki? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych w tym modelu.

Używany Opel Astra K – silniki benzynowe

Opel deklaruje, że wszystkie silniki w Astrze K – czy to przed-, czy poliftowej – to jego autorskie konstrukcje. Benzynowe jednostki można podzielić na te sprzed 2018/2019 roku i późniejsze. Początkowo montowano silniki 1.0 Turbo (R3; 105 KM), 1.4 (4-cylindrowe) w wariantach wolnossącym (100 KM, dobry do LPG) i turbodoładowanym, w którym dodano bezpośredni wtrysk paliwa (EDIT: 125/150 KM). Ofertę uzupełnił 200-konny 1.6 Turbo, czyli najmocniejsza jednostka napędowa w Astrze K.

Opel Astra K 1.0 Turbo
Silnik 1.0 Turbo jest obecny w gamie od samego początku produkcji Astry K, z tym że 90-konna odmiana pojawiła się dopiero w 2018 r., wypierając z gamy wolnossącego 1.4.

W 2018 r. zaczęto powoli wprowadzać do oferty kolejne odmiany 3-cylindrowe: najpierw 1.0 Turbo (90 KM), później 1.2 Turbo (110/130/145 KM) oraz zupełnie nowego 1.4 Turbo (R3; 1342 cm³) o mocy 145 KM. Ten silnik jako jedyny łączył się z bezstopniową skrzynią biegów (CVT), z kolei starsze 1.4 Turbo – z klasycznymi „automatami” o 6 przełożeniach. Do 105-konnego 1.0 Turbo istniała możliwość zaadaptowania zautomatyzowanej skrzyni Easytronic: niezbyt trwałej, w dodatku zabierającej sporo przyjemności z jazdy.

Opel Astra K 1.2 Turbo
Spektrum rozwijanej przez jednostkę 1.2 Turbo mocy jest spore (od 110 do 145 KM), lecz pracuje on dość głośno.

Jeśli chodzi o awaryjność silników, na razie jest raczej znikoma. Zdarzają się poszarpywania odmian 1.4 Turbo (kłopotliwy sterownik silnika) lub usterki wysprzęglików we wszystkich odmianach, trwałością nie grzeszą również montowane w Astrze K ręczne skrzynie biegów (5-biegowe w 1.0 Turbo, w pozostałych 6-biegowe).

Opel Astra K 1.4 Turbo
Odmiany 1.4 Turbo to zarówno konstrukcje 4-cylindrowe (do 2019 r.; 125/150 KM), jak i 3-cylindrowe (od 2019 r.; 145 KM).
Opel Astra K – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. do 130 KM)
Silnik 1.0 Turbo 1.0 Turbo 1.2 Turbo 1.4 1.4 Turbo
Pojemność 998 cm³ 998 cm³ 1199 cm³ 1399 cm³ 1399 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz. benz., turbo
Maks. moc 90 KM 105 KM 110 KM 100 KM 125 KM
Maks. moment 170 Nm 170 Nm 195 Nm 130 Nm 245 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 11,2 s 10,9 s 13,4 s 9,2 s
Prędkość maks. 188 km/h 195 km/h 200 km/h 185 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 4,4 l/100 km 4,6 l/100 km 5,5 l/100 km 5,5 l/100 km
Opel Astra K – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. od 130 KM)
Silnik 1.2 Turbo 1.2 Turbo 1.4 Turbo 1.4 Turbo 1.6 Turbo
Pojemność 1199 cm³ 1199 cm³ 1342 cm³ 1399 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 130 KM 145 KM 145 KM 150 KM 200 KM
Maks. moment 225 Nm 225 Nm 236 Nm 245 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s 10,3 s 9,9 s 8,3 s 7,0 s
Prędkość maks. 215 km/h 220 km/h 210 km/h 215 km/h 235 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,6 l/100 km 5,0 l/100 km 5,5 l/100 km 6,1 l/100 km

Używany Opel Astra K – silniki Diesla

Pośród turbodiesli w Astrze K prym wiedzie jednostka 1.6 CDTI z obligatoryjnie montowanym dwumasowym kołem zamachowym, filtrem cząstek stałych oraz turbosprężarką (lub dwiema) ze zmienną geometrią łopatek. Silnik rozwija 95, 110, 136 KM lub 150/160 KM w odmianach biturbo. Trzy najmocniejsze oferowano przez cały okres produkcji modelu, natomiast bazowe w 2019 r. zastąpił 3-cylindrowy 1.5 Diesel (105/122 KM), który jako jedyny otrzymał możliwość zestawienia z aż 9-stopniowym „automatem” (turbodiesle 1.6: z 6-biegowym).

Opel Astra K 1.5 Diesel
3-cylindrowy diesel 1.5 jest jeszcze zbyt młody, by mówić o jego typowych usterkach.

W 2018 r. zmieniono nazewnictwo odmian 1.6 na 1.6 Diesel. Jak na razie wykazują one spore problemy z łańcuchem rozrządu. Jego żywotność zwykle sięga 100 tys. km, później przychodzi czas wymiany wiążącej się z wyjęciem całego silnika. Zdarzają się też falujące obroty i problemy z różnymi czujnikami. W najbliższych latach najprawdopodobniej dojdą do tego usterki związane z wyeksploatowaniem osprzętu jednostki napędowej. Dobrze, że właściciele mogą sporo odłożyć na paliwie. Za szczególnie oszczędne uchodzą wersje 1.6 CDTI 95/110 KM.

Opel Astra K 1.6 CDTI
Turbodiesel 1.6 pracował już w poprzedniczce – Astrze J, w związku z czym można zaliczyć go do silników dobrze opanowanych przez mechaników.
Opel Astra K – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.5 Diesel 1.5 Diesel 1.6 CDTI 1.6 CDTI 1.6 CDTI 1.6 CDTI 1.6 CDTI
Pojemność 1496 cm³ 1496 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo
Maks. moc 105 KM 122 KM 95 KM 110 KM 136 KM 150 KM 160 KM
Maks. moment 260 Nm 300 Nm 280 Nm 300 Nm 320 Nm 350 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 10,3 s 12,7 s 11,0 s 9,6 s 9,0 s 8,6 s
Prędkość maks. 200 km/h 210 km/h 185 km/h 195 km/h 205 km/h 225 km/h 220 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,8 l/100 km 3,8 l/100 km 3,7 l/100 km 3,7 l/100 km 3,9 l/100 km 5,2 l/100 km 4,2 l/100 km

Używany Opel Astra K – który silnik wybrać?

Dla oczekujących „świętego spokoju” i akceptujących umiarkowane osiągi polecamy wolnossącego 1.4, nawet jeśli ma założoną instalację gazową. Wariant Turbo nie jest do końca niezawodny i nie toleruje już tak dobrze alternatywnego paliwa, ale pracuje milej dla ucha od nowszych wersji 3-cylindrowych. Turbodiesla 1.6 można bez obaw kupować pod warunkiem sprawdzenia stanu rozrządu.

Redakcja poleca:

Używany Opel Astra K (2015-2021) – opinie użytkowników

Używany Opel Astra J (2009-2018) – opinie użytkowników

Opel Astra K

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji